Спроред мормоните, Книгата на Мормон е том свјато писание, подобно на
Библијата. Тја е летопис за взаимоотношенијата на
Бога с древните обитатели на
Северна и
јужна Америка и с'д'ржа п'лнотата на вечното
Евангелие. Книгата е написана от множество древни пророци, чрез духа на пророчеството и откровението. Техните слова записани на златни плочи, са цитирани и с'кратени от пророка-историк наречен
Мормон. Летопис'т разказва за две велики цивилизации. Едната от тјах идва през 600 г. пр. Хр. от
Ерусалим и впоследствие се разделја на два народа, известни като нефити и ламанити. Другата идва много по-рано, когато Господ об'рква езиците на лјудете при
Вавилонската кула. Тази народностна група е известна като јаредити. След хилјади години всички са уништожени с изклјучение на ламанитите, които са главните прадеди на американските индианци.
В'рховното с'битие отбелјазано в Книгата на Мормон, е личното служение на
Господ Исус Христос сред нефитите наскоро след Неговото в'зкресение. Тја излага ученијата на Евангелието, очертава плана за спасение и казва на хората какво трјабва да направјат, за да постигнат мир в този живот и вечно спасение в иднија живот.
След като Мормон зав'ршва своите писанија, тој предава разказа на сина си Морониј, којто прибавја нјаколко слова от себе си и скрива плочите на х'лма Кумора. На
21 септември 1823 г. с'штијат този Морониј, прославен и в'зкресен, се јавјава на пророка Джозеф Смит и го наставлјава относно древнија летопис и неговото предопределено превеждане на
англијски език.
Плочите са предоставени своевременно на
Джозеф Смит, којто ги превежда чрез дарбата и силата Божија. Летопис'т вече е издаден на много езици като ново, доп'лнително свидетелство, че Исус Христос е Син на живија Бог и че всички, които дојдат при Него и се подчинјават на законите и обредите на Евангелието Му, могат да б'дат спасени.
Относно този летопис пророк'т
Джозеф Смит казва: "Казах на братјата, че книгата на Мормон е нај-вјарната от всички книги на земјата, че тја е клјучовијат кам'к на религијата ни и че човек се приближава по-близо до Бога, спазвајки нејните наставленија, отколкото чрез којато и да било друга книга."
Господ се погрижи, освен
Джозеф Смит оште единадесет м'же да видјат златните плочи и да станат особени свидетели за истинността и божествеността на Книгата на Мормон. Техните писмени показанија са вклјучени тук като "Свидетелството на тримата очевидци" и "Свидетелството на осемте очевидци."
Историческата обстановка около с'здаването на Книгата на Мормон [редактиране]
При п'рвото издание на Книгата на Мормон
Джозеф Смит все оште е посочен като автор, а не като преводач. Според официалното мормонско објаснение това се д'лжи на причини, отнасјашти се до авторското право.
Оште преди појавјането на Книгата на Мормон са били п'ублкивани истории, с'д'ржашти се в неја. Следва да б'дат отблјазвани именно тези източници, които доказано са били св'рзани с основни фигури на мормонизма.
- Пенсиониранијат свештеник Соломон Сполдинг оште през 1810 г. издава роман с'с заглавие Manuscript Story (Р'кописна историја), а по-к'сно подготвја за печат прод'лжението на ронмана с'с заглавие Manuscript Found (Намерен р'копис). Прод'лжението обаче е било откраднато от печатницата. Печатарјат обвинјава в кражбата пријателја на един от служителите си Сидни Ригдон, един от основните фигури на раннија мормониз'м, дјасната р'ка на Джозеф Смит в прод'лжение на д'лги години. След 1830 г. Соломон Сполдинг с изумление слуша разказите на мормонските мисионери, разказвашти за герои и местности, измислени от самија него. Клјучови имена от Книгата на Мормон като Лехи, Нефи, Мормон, Морони се срештат и в романа на Сполдинг.
- Книгата на Етан Смит View of the Hebrews (Поглед за евтреите) излиза от печат през 1823 г. в градчето, к'дето живее друга клјучова фигура от раннија мормонизм, Олив'р Коуд'ри. Роман'т разказва за еврејскија произход на индианците, за древни индиански пророци, за египетски р'кописи, заровени на американска земја.
- Самата Лјуси Смит, мајката на Джоузеф Смит, разказва, че син'т ѝ оште през 1824 г. е разказвал за индианците фантастични истории все едно е живјал по онова време.
Официалното мормонско становиште представја
Джозеф Смит като просто, неуко, селско момче, лишено от способности да напише сам грандиозна творба от типа на Книгата на Мормон, и мормоните използват този аргумент за подчертаване на божественија призход на книгата. Незавивисимите биографи на
Джозеф Смит обаче изобшто не са с'гласни с образа на "селски простак", а точно обратно: вс'штност Джозеф е бил интелигентно момче, интересувашто се от всичко, лјубимото му хоби е било посештаване на местната библиотека и дори сам е изучавал
еврејски,
латински и
гр'цки език.
Научна критика [редактиране]
Книгата на Мормон е подложена на научни критики чак през 20 век. Книгата с'д'ржа освен религизони вјарванија и доста научни факти, които с'временната наука анализира.
Според Книгата на Мормон в
Америка е имало огромно население, с огромни градове, п'тишта, сгради. Само при избиването на јаредитите бројат на жервтите е к'м 2 милиона. В'преки това обаче не е намерена нито една археологична следа от всичко това. В началото на 20 век мормонски учени са се опитали да идентифицират народа от Книгата на Мормон с ацтеките или маите, обаче тези доводи са се оказали нес'стојателни.
Модерната
ДНК-наука е доказала, че американските индианци не са от семитски произход.
Според Книгата на Мормон индианците са говорили на староервејски език. Необјаснимо е, зашто тогава нјама нито един надпис на този език запазен.
Според
Джозеф Смит Книгата на Мормон е била написана с "реформирано египетско писмо". Необјаснимо е, зашто евреи, имашти собствена азбука, ште използват именно писмената система на едни от нај-големите си врагове за записване на свештени текстове.
Книгата на Мормон разказва за епидемија от проказа в
Америка преди 2000 г. Факт е, че това заболјаване се појавјавја за п'рви п'т на американскија континент чак през 18 век.
Книгата на Мормон споменава и множенство растенија и животни, нап'лно напознати в Америка преди ерата на
Христофор Колумб. В Книгата на Мормон срештаме коне, кози, слонове, все видове, които не са с'штествували в
Америка преди колониалната епоха. С'што така срештаме в книгата и коприна, внесена в
Европа и Близкија изток за п'рви п'т през 2 век, тоест нјаколкостотион години по-к'сно от времето, когато, според Книгата на Мормон, евреите са емигрирали за
Америка. С'што така хората в Книгата на Мормон јадат мед, което е доста озадачавашто при положение, че преди
Колумб в Америка в'обште не е имало пчели. Да не говорим за
смокинја,
грозде,
жито и
ечемик, които се срештат в Книгата на Мормон, но нјама и следа от такива растенија в предколумбовата
Америка.
С'што така не са намерени в индианските разкопки следи от
стомана и
желјазо, в'преки че според Книгата на Мормон тези материали са били широко използвани от индианците в прод'лжение на векове. Вс'штност стоманата е изобратение от 13 век, јавно
Джозеф Смит не е знаел за това.