Porakata na pogre{nata religija
Postojat tolku mnogu sekti, kultovi, razni veruvanja, dvizenja i filozofii na svetot, koi sto se deklariraat kako prav i edinstven vistinit pat kon Allah. No, kako moze nekoj da odredi koja od ovie e vo pravo, ili pak site se vo pravo?! Nacinot na koj bi mozele da go pronajdeme odgovorot e da gi "iscistime" povrsinskite razliki na ucenjata na razlicnite predavaci za konecnata Vistina, i da go identificirame centralniot objekt na obozuvanje na koj tie povikuvaat na direkten ili indirekten nacin. Site pogresni religii imaat zaednicko eden osnoven koncept sto se odnesuva do Allah. Tie ili izjasnuvaat deka site lugje se bogovi ili deka odredeni lugje bile Allah, ili deka prirodata e Allah, ili pak deka Allah e produkt na covekovata imaginacija.
Spored toa, moze da se tvrdi deka osnovnata poraka na pogresnata religija e deka Allah moze da se obozuva preku Negovata tvorba. Pogresnata religija go povikuva covekot da ja obozuva tvorbata, imenuvajci ja nea, ili nekoi aspekti od tvorbata - Bog. Na primer, prorokot Isus gi povikuval svoite sledbenici da go obozuvaat Allah, no tie sto se izjasnuvaat kako negovi sledbenici deneska gi povikuvaat lugjeto da go obozuvaat Isus, tvrdejci deka toj bil Allah!
Buda bil reformator, kojsto pretstavil eden golem broj na humanisticki principi na religijata vo Indija. Toj nikogas ne tvrdel deka e Bog, a nitu pak deka e objekt na obozuvanje. No, sepak denes poveceto Budisti koi se naogjaat nadvor od Indija go prifakaat Buda kako Bog, i im se poklonuvaat na idolite napraveni spored nivnata zamisla za negoviot lik.
So koristenje na principite za identifikacija na objektite za obozuvanje, pogresnata religija stanuva se poocigledna i vo kontraverzna priroda so nivniot cist izvor. Kako sto Bog naveduva vo k*r'anot:
"Onie koi gi obozuvate osven Allah se samo iminja koi im gi dadovte, vie i pretcite vazi; za toa Allah ne vi objavi nikakov dokaz. Presudata e samo Allahova. Vi naredi samo Nego da Go obozuvate. E, toa e postojanata vera, no mnozinstvoto megju lugjeto ne znaat!" (k*r’an 12:40)
Bi mo`elo da se rasprava deka site religii ucat dobri nesta, pa zosto bi bilo vazno koja ja sledime? Odgovorot na toa e deka site pogresni religii go predavaat najgolemoto zlo - obozuvanje na tvorbite. Obozuvanje na tvorbite e najgolem grev sto covekot moze da go izvrsi, zatoa sto se sprotivstavuva na edinstvenata cel za negovoto sozdavawe. covekot bil sozdaden da go obozuva edinstveno Allah, kako sto Allah eksplicitno izjavuva vo k*r'anot:
"I dzinovite i lugjeto Nie gi sozdadovme samo da Ni obozuvaat." (k*r’an 51:56)
Posledica na obozuvanje na tvorbata, koe e sustina na idolatrijata, e edinstveniot neprostliv grev. Onoj kojsto umira vo sostojba na idolatrija ja zapecatil svojata sudbina vo sledniot zivot. Ova ne e opcija, tuku otkroven fakt izjaven od Allah vo Negovoto posledno otkrovenie za covekot:
"Allah, navistina, nema da prosti da Mu se zdruzuva zdruzenik, a se', osven ova, prostuva komu saka." (k*r’an 4:48)
Univerzalnosta na Islamot
Bidejki posledicite od pogresnata religija se tolku seriozni, vistinskata religija na Allah mora da bide univerzalno razbirliva i dostigliva, neogranicena za odredeni lugje, mesta ili vreme. Vo Islamot ne moze da postojat sostojbi, kako sto se baptizmot, veruvanje vo covekot kako spasitel, za da vernikot vleze vo rajot. Vo samiot centralen princip na Islamot i vo negovata definicija (pokornost na nasata voljata edinstveno kon Allah) lezat korenite na Islamskata univerzalnost. Bilo koga covekot da sfati deka Allah e Eden, i deka e odvoen od Negovata tvorba, i se potcinuva sebesi kon Allah, toj stanuva Musliman vo telo i vo duh, i e dostoen za rajot. Spored toa, sekoj, vo sekoe vreme, od najrazlicnite i od najrasfrlenite religii vo svetot moze da stane Musliman, sledbneik na Bo`jata religija, Islamot, ednostavno odbivajki gi obozuvanjata na tvorbite i so svrtuvanje edinstveno kon Allah (Bog). Isto taka, bi trebalo da se istakne deka soznavanjeto i pokornosta kon Allah iziskuva samiot covek svoevolno da izbira me|u pravoto i pogresnoto, a takviot izbor implicira odgovornost. covekot ke se oznacuva kako odgovoren za negovite izbori, i, kako takov, toj bi trebalo krajno da se potrudi da cini dobro, a da go izbegnuva zloto: krajnata pozitivna sostojba - obozuvanje na edinstveniot Allah, ili pak krajnata negativna sostojba - obozuvanje na Negovata tvorba. Ovoj fakt e pokazan vo poslednoto otkrovenie, kade sto stoi slednovo: "A onie, pak, koi veruvaa - Evrei, hristijani i Sabejci - i onie koi veruvaa vo Allah i vo Denot ahiretski, i koi rabotea dobri dela - pa, za niv ima nagrada kaj Gospodarot svoj, navistina! Onie ne ke stravuvaat i ne ke taguvaat! " (k*r’an 2:62)
"Da se pridrzuvaa kon Tevrat i Indzil i kon ona sto im e objaveno od Gospodarot nivni sigurno bi imale sto da jadat od ona sto e nad niv i od ona sto e pod niv, navistina! Megju niv ima umerena zaednica. No, ona sto mnogu od niv go rabotat e loso. " (k*r’an 5:66)
Soznavawe na Allah
Prasanjeto sto ovde proizleguva e: Kako e mozno da se ocekuva site lugje da veruvaat vo Allah, imajki gi vo predvid nivnite razliki vo mestata na ziveenje, opstestvata i kulturite?
Za da lugjeto bidat odgovorni za obozuvanjeto na Allah, tie bi morale da imaat pristap do znaenjeto za Allah.
Poslednoto otkrovenie - k*r'anot ni uci deka celiot covecki rod go ima zapecateno soznavanjeto na Allah vo nivnite dusi, deka toa e del od samata nivna priroda so koja sto se stvoreni. Vo poglavjeto "Araf", pasusi 172-173 Allah objasnuva deka koga Toj go sozdade Adam, predizvikal site Adamovi potomci da proziveat i zede vetuvanje od niv, kazuvajki im: "’Neli sum jas Gospodarot vas?" Rekoa: "Kako da ne, svedo~ime! ‚" Allah potoa objasnuva zosto go ima celiot covecki rod za svedoci deka Toj e nivniot Tvorec i edinstven vistinit Bog, zaslu`en za obozuvanje. Toj rece:
"-Za da ne recat na Denot suden: ‘Nie za ova, navistina, ne bevme vo tek!‘" t.e. da se rece deka nie nemavme zamisla deka Ti, Allah bese nas Gospodar; nikoj ne ni kaza deka trebase edinstveno Tebe da te obozuvame. Allah prodolzuva so objasnuvanjeto: "Ili da ne recete: ‘Pretcite nasi, pred nas, zdruzenik mu pripisuvaa na Allah, a nie sme samo pokolenie nivno, navistina! ke ne upropastis li za ona sto go rabotea lazkovcite?‘"
Zatoa, sekoe dete e rodeno so prirodno veruvanje vo Allah, i takvata vsadena naklonetost da go obozuvaat edinstveno Nego, koe vo arapskiot jazik se imenuva kako "Fitrah".
Dokolku deteto e ostaveno samo, toa ke go obozuva Allah na svoj nacin, no site deca se nakloneti kon objektite okolu niv, vidlivi ili nevidlivi.
Pratenikot s.a.w.s. izvestuva deka Allah rekol:
"Gi sozdadov moite slugi vo pravata religija, no gjavolot napravi tie da odat po pogresniot pat."
Pratenikot m.n.n. isto taka napomenal:
"Sekoe dete e rodeno vo sostojba na 'Fitrah', potoa negovite roditeli go pravat Evrein, Hristijanin ili pak Zoroastrijan..." (Od kolekcijata hadisi na Buharij i Muslim)
Znaci, kako sto deteto im se pokoruva na fizickite zakoni koi sto Allah gi ima sozdadeno vo prirodata, isto taka i negovata dusa prirodno mu se pokoruva na faktot deka Allah e negoviot Gospodar i Tvorec. No, negovite roditeli go naveduvaat da odi po nivnite stapki, a deteto ne e tolku jako za da vo tie godini na zivotot gi odbie ili da im se sprotistavi na nivnata volja. Religijata po koja odi deteto vo ovoj period e obicaj i vospituvanje, i Allah ne go zadolzuva ili ne go kaznuva zaradi ovaa religija.
Potoa, niz covekoviot zivot od detstvoto do vremeto na umiranje, na lugjeto im se prikazuvaat znaci vo site delovi na svetot i vo nivnite sopstveni dusi, se dodeka ne im stane jasno deka postoi samo Eden Bog (Allah). Dokolku lugjeto se iskreni kon sebesi, gi odbegnuvaat svoite lazni veruvanja i tragaat po Allah, patot ke im bide olesnet, no dokolku tie postojano gi otfrluvaat tie Allahovi znaci i prodolzat so obozuvanje na tvorbi, dotolku ke im bide potesko da izbegaat od idolatrijata.
Na primer, vo Jugoistocniot del na Amazonskata dzungla, vo Brazil, Juzna Amerika, edno primitivno pleme podignalo koliba za da go premesti nejziniot glaven idol Skvatch (Skvac), koj go pretstavuval supremniot Bog na site tvorbi. Vo sledniot den, eden mlad covek vlegol vo kolibata da oddade pocit kon Gospodarot, i dodeka mu se poklonuval na statuata, za koja sto bese ucen deka mu e negov Bog i Potkrepitel, edno sugavo skitnicko kuce vleglo vo kolibata, ja dignalo svojata leva noga i pocnalo da mokri na idolot. Mladicot stanal besen, i go izbrkal kuceto nadvor, no koga besot mu pominal, sfatil deka idolot ne bi mozel da bide Gospodar na univerzumot. Allah mora da e na nekoe drugo mesto! Toj sega imase izbor za dejstvuvanje spored sopstvenoto znaenje i da traga po Allah, ili pak da prodolzi bescesno da odi po patot na laznite veruvanja na svoeto pleme. Kolku cudno da ni izgleda, toa bese znak od Allah za toj mlad covek. Vo sebe go sodrzese toa bozenstveno upravuvanje koe sto mu ukaza deka toa sto go obozuval bilo pogresno. Pratenicite, kako sto prethodno bese spomnuvano, im bile prateni na sekoj narod i na sekoe pleme, za da go poddrzat covekovoto prirodno veruvanje vo Allah i covekovata vrodena naklonetost da go obozuva Nego, a isto taka i da ja zajakne bozenstvenata vistina vo sekojdnevnite znaci otkrieni od Allah. Iako vo poveke slucaevi, mnogu od prorockite ucenja doziveale izoblicuvanje, delovi od niv preostanale kako pokazuvaci na toa sto e dobro, a sto loso. Na primer, Desette Zapovedi od Torata, nivnoto potvrduvanje vo Evangelieto, i postoenjeto na zakoni protiv ubistvata, krazbite i preljubodejstvijata vo poveketo opstestva.
Kako posledica na ova, sekoja dusa ke bide povikana na smetka za nejzinoto veruvanje vo Allah i za nejzinoto prifakanje na religijata na Islamot: celosnata pokornost na voljata kon Allah.
Mu se molime na Vozviseniot Allah da ni odrzi na praviot pat po koj ne predvodel do denes, i da ni go podari Negoviot blagoslov, navistina Toj e Najmilostiviot.
Slavata i blagodarnosta mu pripagjaat na Allah, Gospodar na svetovite.
Blagoslovot i mirot neka bidat nad posledniot pratenik na Allah - Muhammed s.a.w.s, negovoto Semejstvo, negovite pridruznici, i site onie sto pravilno go sledat negoviot pat. Amin
PS: Znam,znam deka preterav i deka retko koj se' ke procita.