Алвин Плантинга, злото и слободната волја

D

dystopian

Гостин
Антитеист, дали може накратко да објасниш како Платинга го решава проблемот со слободната волја, не прочитав такво објаснување на темава. Очигледно дека е ја користи слободната волја како основна премиса, а постоење на слободна волја и семоќен бог истовремено, е нелогично.
 
Член од
19 март 2011
Мислења
18.984
Поени од реакции
40.199
Антитеист, дали може накратко да објасниш како Платинга го решава проблемот со слободната волја, не прочитав такво објаснување на темава. Очигледно дека е ја користи слободната волја како основна премиса, а постоење на слободна волја и семоќен бог истовремено, е нелогично.
Јас не сум го прочитал доказот, морам да признам, но верувам дека има слична структура како онтолошкиот аргумент. Нешто во стилот имањето слободна воља е посовршено од немањето на истата, па Бог како совршен мора да создава совршени дела. Од таму, морал човекот да го создаде со слободна воља...

:)

А можно е ова врска да нема со аргументацијата...

:D
 

Antiteist

ateist
Член од
19 декември 2011
Мислења
127
Поени од реакции
104
Одличен ти е постот, иако не се согласувам со твојата конклузија. Има и други интерпретации.
.............
Дискусијате е далеку од едноставна и завршена. Постојат се`уште разномислија по толкувањето на „пробабилистичкиот проблем на злото“ и „евиденцијалниот проблем на злото.“ Морав да дадам извори за терминиве, зашто прости дефиниции не вршат работа.
Се гаѓаме со тврда материја овде, па треба и малку читање. Ваквото поставување на проблемот на злото нужно подразбира покомплицирана дискусија за понуденото сценарио за коегзистенција на омнипотентен Бог и зло.
пробабилистичкиот проблем на злото“ и „евиденцијалниот проблем на злото“ - полека, ќе им го преоптеретиш мозокот на некои форумџии овде, ќе прегорат. :)
Точно, оваа проблематика е многу комплицирана, но не сакав во еден пост да ставам се - никој не сака да чита постови долги неколку страни.
Мојот заклучок (добро де, не е мој) е еден од можните што произлегуваат од логичката разработка на Плантинга.

Логичкото докажување на постоење на слободна волја (она кое е една од централните теми на Плантинга) е многу, многу лизгава работа. Второ, не сум убеден дека твојот пост го дебанкира постоењето на рајот и тешко дека ќе ви ја обезбеди реторичката муниција која ја посакуваш. Башка, докажување на рајот не е предмет на дискусиите на Плантинга. Побргу би прифатил критика кон аргументот за постоење на слободна волја.
Точно, Рајот не е предмет на дискусиите на Плантинга, но последиците од тие дискусии можат да се применат на Рајот!
Повторно се сложувам - целото ова е комплицирано и е предмет на жива дискусија. Токму затоа и го ставив овде.

Иако интересно и возбудливо, миксањето на религиски концепти и наука е однапред осудено на пропаст. Првите ниту се докажливи, ниту има потреба да се докажуваат. Како можеш да докажуваш ентитети, процеси, состојби и конструкти кои се надвор од сферата на рационалното и докажливото? Науката оперира во доменот на можното и докажливото.
За болдираното- тука не би се сложил. Верата се шири/пропагира/објаснува со рационално зборување и пишување. За истите теми и науката може рационално да зборува и пишува. За духовните искуства/доживувања - друг пат, комплицирано е.
 
D

dystopian

Гостин
Јас не сум го прочитал доказот, морам да признам, но верувам дека има слична структура како онтолошкиот аргумент. Нешто во стилот имањето слободна воља е посовршено од немањето на истата, па Бог како совршен мора да создава совршени дела. Од таму, морал човекот да го создаде со слободна воља...
Мислам дека онтолошкиот аргумент не го објаснува постоењето на слободната волја, уште помалку конфликтот кој постои меѓу неа и еден семоќен бог. Јас како што го разбирам онтолошкиот аргумент е дека може да се аплицира само на ентитет кој е најсовршеното нешто што може да постои, а тоа е совршен креатор. Слободната волја не е најсовршеното нешто, и лесно може да се искористи Гауниловиoт остров како ефективен контра-аргумент (кој не штима ако се користи против Креаторот).

Јас барем така ги сфаќам работите, поправи ме ако грешам. :)
 
Член од
4 мај 2009
Мислења
2.476
Поени од реакции
5.545
пробабилистичкиот проблем на злото“ и „евиденцијалниот проблем на злото“ - полека, ќе им го преоптеретиш мозокот на некои форумџии овде, ќе прегорат. :)
Точно, оваа проблематика е многу комплицирана, но не сакав во еден пост да ставам се - никој не сака да чита постови долги неколку страни.
Мојот заклучок (добро де, не е мој) е еден од можните што произлегуваат од логичката разработка на Плантинга.



Точно, Рајот не е предмет на дискусиите на Плантинга, но последиците од тие дискусии можат да се применат на Рајот!
Повторно се сложувам - целото ова е комплицирано и е предмет на жива дискусија. Токму затоа и го ставив овде.



За болдираното- тука не би се сложил. Верата се шири/пропагира/објаснува со рационално зборување и пишување. За духовните искуства/доживувања - друг пат, комплицирано е.
За првиот болд: епа друже, таква е темата -- комплицирана, а твојот пост не ги опфати овие два модалитета. Морав да ги посочам зашто не е така едноставно како што ти прикажа.

За вториот: да, многумина (па и Плантинга имплицитно) се впуштаат во оваа авантура. Јас не. Тука се оградувам од рационализации и било каков просилетизам. За мене верата е ирационална и недокажлива. Сум пишувал за тоа на форумов и глупо е да се повторувам. А духовните искуства влегуваат во сосема друга сфера и надвор од интересот и методологијата на науката. Ги разграничувам овие два домена и на форумов преферирам да разговарам за она што е проверливо и докажливо. Науката важи за сите, а религијата само за оние кои ја прифаќаат.
 
Член од
19 март 2011
Мислења
18.984
Поени од реакции
40.199
Мислам дека онтолошкиот аргумент не го објаснува постоењето на слободната волја, уште помалку конфликтот кој постои меѓу неа и еден семоќен бог. Јас како што го разбирам онтолошкиот аргумент е дека може да се аплицира само на ентитет кој е најсовршеното нешто што може да постои, а тоа е совршен креатор. Слободната волја не е најсовршеното нешто, и лесно може да се искористи Гауниловиoт остров како ефективен контра-аргумент (кој не штима ако се користи против Креаторот).

Јас барем така ги сфаќам работите, поправи ме ако грешам. :)
Не, се разбира дека онтолошкиот аргумент нема врска со проблемот на слободната воља. Го споменав само како пример, како претпоставка како би можел да биде конструиран аргументот. Во секој случај, зборувам напамет, бидејќи го немам прочитано аргументот на Плантинга...

:)
 

MIKI1

Поставувач на неодговорени прашања.
Член од
10 јануари 2008
Мислења
20.396
Поени од реакции
3.398
Што е битна разликата во начинот на поучување? Основно е: дали кажаното/напишаното, независно од кого доаѓа, е точно или не? Го избегна одговорот на моето прашање: Дали она што доаѓа од овосветовните филозофи не е точно, само затоа што доаѓа од нив а не од Светите Оци?
Не го избегнав одговорот, туку бев бааги јасен: овосветовните мудреци, мудруваат за овосветовните нешта, а Светите Оци, најчесто мудруваат за духовните нешта, така да тие две категории: овосветовност/материјалност и оносветовност/духовност, се различни по својата природа и содржина.

Светие Оци мудруваат и за овосветовните нешта, на пример, кога е во прашање Божјата креација на се‘ видливо и невидливо, но и тогаш Светиите се дијаметрално различни во изразот од философите и од „философите„. Она кое е прифатливо за Црквата, а кое доаѓа од науките и/или философиите, е само делот од нивните учења, кој не е Богоборечки, .т.е. учења кои не се инаетат на од Бога ни‘ објавените вистини, туку само ги потврдуваат истите, со користење на овосветовни методи за потврдување/докажување и користење соодветен речник.
 

Antiteist

ateist
Член од
19 декември 2011
Мислења
127
Поени од реакции
104
Антитеист, дали може накратко да објасниш како Платинга го решава проблемот со слободната волја, не прочитав такво објаснување на темава. Очигледно дека е ја користи слободната волја како основна премиса, а постоење на слободна волја и семоќен бог истовремено, е нелогично.
Прво, Одбраната на Плантинга е многу комплицирана и долга. Второ, Одбраната на Плантинга е подложена на сериозна критика од атеистите. Но, во оваа поставена тема ја користам линијата на помал отпор (мрзелив сум, што да правам...) и ја следам логиката: ако Одбраната на Плантинга е точна (во што се сложуваат сите христијани, освен MIKI1 :)), тогаш од неговите заклучоци произлегува дека Рајот (од христијанството) не постои, па според тоа христијанството како религија се руши (заедно со нивниот Бог).

Еве на кратко за слободната волја - под ризик дека заради симплифицирање и изоставување важни начела Тапетарот Петар ќе ме испокара :) :
Бог, како семоќен, можел да бира по свој ќеиф каков свет да направи и со какви луѓе да го насели. Можел да направи свет во кој луѓето воопшто немаат слободна волја, но таму луѓето би биле обични кукли управувани од Бог (досадна игра со кукли). Можел да направи свет во кој луѓето би имале ограничена слободна волја - да прават само добро, но тогаш тие луѓе би правеле добри дела под диктат, без слободен избор (слободна волја) да го прават што сакаат, иако тоа што го прават е добро (добри кукли - роботи, со ограничена слободна волја - ограничен софтвер). Така, Бог избрал да направи свет населен со луѓе со потполно слободна волја, кои можат да прават што сакаат - добро, но понекогаш и зло. Таквиот свет е повреден од свет во кој луѓето би имале ограничена слободна волја, па заради тоа Бог, како совршен, го створил светот со најголема вредност - во кој луѓето можат да направат и зло, но тоа не е во контрадикција со неговата семоќ и неговата совршена добрина (си направил совршено гадно риалити шоу со вистински луѓе).
 

Bodhidharma

Avatara
Член од
17 септември 2011
Мислења
10.783
Поени од реакции
15.399
Одбраната на Плантинга е подложена на сериозна критика од атеистите. Но, во оваа поставена тема ја користам линијата на помал отпор (мрзелив сум, што да правам...) и ја следам логиката: ако Одбраната на Плантинга е точна (во што се сложуваат сите христијани, освен MIKI1 :)), тогаш од неговите заклучоци произлегува дека Рајот (од христијанството) не постои, па според тоа христијанството како религија се руши (заедно со нивниот Бог).

Еве на кратко за слободната волја - под ризик дека заради симплифицирање и изоставување важни начела Тапетарот Петар ќе ме испокара :) :
Бог, како семоќен, можел да бира по свој ќеиф каков свет да направи и со какви луѓе да го насели. Можел да направи свет во кој луѓето воопшто немаат слободна волја, но таму луѓето би биле обични кукли управувани од Бог (досадна игра со кукли). Можел да направи свет во кој луѓето би имале ограничена слободна волја - да прават само добро, но тогаш тие луѓе би правеле добри дела под диктат, без слободен избор (слободна волја) да го прават што сакаат, иако тоа што го прават е добро (добри кукли - роботи, со ограничена слободна волја - ограничен софтвер). Така, Бог избрал да направи свет населен со луѓе со потполно слободна волја, кои можат да прават што сакаат - добро, но понекогаш и зло. Таквиот свет е повреден од свет во кој луѓето би имале ограничена слободна волја, ап заради тоа Бог, како совршен, го створил светот со најголема вредност - во кој луѓето можат да направат и зло, но тоа не е во котрадикција со неговата семоќ и неговата совршена добрина.
Ништо не би можело да има слободна воља надвор од Бог. Бог не можел да створи нешто што е со слободна воља. Слободната воља не е aлгоритамска. Слободната воља е поврзана со свеста, а тука го имаме oва.
Постоењето на апсолутен креатор на се го исклучува нашето постоење. Од тука тој Бог(надвор од нас) не постои. Ова е единствениот доказ дека апсолутниот креатор не постои. Но тука се отвараат уште по суптилни прашања :)
 
D

dystopian

Гостин
Бог, како семоќен, можел да бира по свој ќеиф каков свет да направи и со какви луѓе да го насели. Можел да направи свет во кој луѓето воопшто немаат слободна волја, но таму луѓето би биле обични кукли управувани од Бог (досадна игра со кукли). Можел да направи свет во кој луѓето би имале ограничена слободна волја - да прават само добро, но тогаш тие луѓе би правеле добри дела под диктат, без слободен избор (слободна волја) да го прават што сакаат, иако тоа што го прават е добро (добри кукли - роботи, со ограничена слободна волја - ограничен софтвер). Така, Бог избрал да направи свет населен со луѓе со потполно слободна волја, кои можат да прават што сакаат - добро, но понекогаш и зло. Таквиот свет е повреден од свет во кој луѓето би имале ограничена слободна волја, па заради тоа Бог, како совршен, го створил светот со најголема вредност - во кој луѓето можат да направат и зло, но тоа не е во контрадикција со неговата семоќ и неговата совршена добрина (си направил совршено гадно риалити шоу со вистински луѓе).
Ова ја објаснува само причината. Две забелешки. Прво, ако бог е сезнаен, зарем не е секоја "игра" за него истата "досадна игра со кукли" како што ти напиша на почетокот? За него судбината на универзумот и секој човек поеднично е гејм овер уште од почеток. Тоа е сезнајност.

Второ, на кој начин Платинга го објаснува конфликтот кој постои? Дури и да создал слободна волја, како може таа да постои истовремено со еден семоќен и сезнаен бог?

:)
 

Antiteist

ateist
Член од
19 декември 2011
Мислења
127
Поени од реакции
104
Ова ја објаснува само причината. Две забелешки. Прво, ако бог е сезнаен, зарем не е секоја "игра" за него истата "досадна игра со кукли" како што ти напиша на почетокот? За него судбината на универзумот и секој човек поеднично е гејм овер уште од почеток. Тоа е сезнајност.
Второ, на кој начин Платинга го објаснува конфликтот кој постои? Дури и да создал слободна волја, како може таа да постои истовремено со еден семоќен и сезнаен бог?:)
Забелешките ти се на место и очекував дека некој од верниците ќе се обиде да се одбрани, ама нив никаде ги нема кога ќе се постават незгодни прашања :) , па еве јас нерадо ќе се ставам во нивна одбрана...
Се сложувам дека сезнаен Бог нема потреба да направи нешто, за да дознае како тоа би испаднало. Но верниците ја потегнуваат следнава финта: не е идентично знаењето (особено теоретско) за нешто и доживувањето на тоа истото! Ова може да е точно за луѓето, ама за семоќен Бог - некако не сум сигурен, ама нека им биде...
Компатибилноста на слободната волја со детерминизмот (која неминовно произлегува од нетемпоралноста и семоќноста на Бог) е тема околку која и понатаму се кршат копјата меѓу атеистите и верниците. Еве еден пример во корист на верниците: замисли дека дефинитивно не постои Бог (ова не е тешко да се замисли :) ) и според тоа не може да постои детерминизам, а слободна волја има - колку сакаш. Сега замисли дека некој генијалец направил вистински времеплов со кој може да се вратиме назад во времето и да гледаме се што се случило, но не можеме да интервенираме во случките (за да не се случуваат парадокси). Влегуваш во времепловот и се враќаш назад во време и простор таман на почеток на Премиер лига натпреварот Wolverhampton-Chelseа, и знаеш дека ќе заврши 1:2 бидејќи претходно си го гледал на ТВ и го знаеш секој потег во секоја минута од натпреварот. Од твоја гледна точка случките се детерминирани (ти си Бог, sort of), ама играчите играат по своја слободна волја и пред сам крај резултатот е 1:1, ама во 89 минута Лампард брцнува гол и на крај повторно е 1:2, како што веќе знаеш. Демек, слободната волја на играчите си постои иако случките се детерминирани од гледната точка на некој специјален надворешен набљудувач (човек од времепловот, или Бог) кој не сака да се меша во случките.

Не се претргав многу од бранење :), ама поентата ми беше: дури и ако се претпостави дека постои слободна волја и семоќен Бог, од Одбраната на Плантинга произлегува дека не може да постои Рај, а со тоа паѓа една од основните догми на христијанството, и следствено паѓа целата таа религија заедно со тој Бог.
 

StormAngel

Stormology
Член од
22 јануари 2005
Мислења
5.059
Поени од реакции
244
Ova ateist ili pak antiteist se poimi proizlezeni od covek, neli?
Ili voa dojdeni poimi od 3 svet kade sto se e porozevo od sranjevo vo koe sto ziveeme?

Mrzam hateri ej.
 
Член од
19 март 2011
Мислења
18.984
Поени од реакции
40.199
Ova ateist ili pak antiteist se poimi proizlezeni od covek, neli?
Ili voa dojdeni poimi od 3 svet kade sto se e porozevo od sranjevo vo koe sto ziveeme?

Mrzam hateri ej.
Многу е важно кога ќе напишеш нешто, тоа да има смисла. Пробај, не е толку тешко...
 

Kajgana Shop

На врв Bottom