Може ли верникот да биде филозоф?

  • Креатор на темата Креатор на темата Sultan
  • Време на започнување Време на започнување
Член од
25 октомври 2010
Мислења
12
Поени од реакции
5
Филозофијата и верата истражуваат голем број исти прашања: Дали постои Бог? Дали постои душа? Која е ултимативната цел во нашиот живот? Што е среќа? Како да бидеме среќни? Од каде доаѓаме? Што ќе биде со нас после смртта? Зошто страдаме? Зошто умираме? Како да живееме?


Сепак, во филозофијата постои посебна карактеристика што ја прави различна од сите други науки. Не во смисла на подобра или понапредна, туку филозофската перспектива е таа на критицизмот и скептицизмот. Она што му се објавува на Пророкот директно или индиректно од Бога, филозофот мора да го најде преку аргумент, анализа ,сомнеж и непристрасност.


За разлика од ова, секоја вера бара да веруваш во Бога, а не да истражуваш тоа. Куранот јасно вели “ Верници се оние кои веруваат во Бога,и после нема да се посомневаат “ ( Сура Хуџурат ). Мухаммед а.с. барал од своите следбеници да размислуваат за Створеното, но не и за Створителот. Филозофијата,напротив бара да си скептичен. А во некои случаи толку скептичен што ќе почнеш да мислеш дека нема никогаш да ја пронајдеш вистината за најбитните работи во животот.


Филозофијата не решава практични проблеми. Таа ги тестира нашите најфундаментални верувања, вредности и убедувања, не за да се чустуваме подобро или полошо, не за да бидеме разубедени или добиеме повеќе или помалку од нешто , туку за да стигнеме до исправното, истовремено сфаќајќи дека, да се стигне до исправното може да значи и стигнување до лоша вест.


Токму таа карактеристика е причина еден од најголемите теолози во историјата на Исламот,Ел Газали да упати силен атак врз растечкото влијание на Арапската Неоплатонска филозофија на Ал-Фараби и Ибн Сина. Тој во неговата книга „ Некохерентноста на Филзофите “ во 20 точки ги отфрла филозофските тврдења. Со исклучок на 3 точки, според него во сите останати се доаѓа до заклучок дека филозофите може да се обвинат за неверство.
За разлика од Газали, неговиот следбеник од Христијанска вера и најголемиот Европски филозоф во средниот век ,Томас Аквински ,пак се обидува да изнајде хармонија меѓу верата и филозофијата. Во неговото дело„Сумма Теологиае“ тој употребува сопствени заклучоци преку Аристотелските премиси, главно во метафизиката на идентитетот, креацијата и предоредбата. Сепак иако Римо-Католичката црква го има прогласено за свој најголем мислител во историјата, голем дел од модерните Римо-Католички теолози не ги наоѓаат неговите учења најпријатни.


Дали бил во право Газали или Аквински не е многу значајно во овој случај.Она што навистина вреди да се истражува е тоа колку заедничко имаат верата и филозофијата, и дали воопшто верникот може да се нарече филозоф, или филозофот верник.
Филозофот не влегува во портата на филозофијата како некој кој се откажал од Бога, напротив може да поседува се што поседува еден обичен верник, но тој е секогаш свесен дека без разлика колку му значи она што го верува, без разлика колку е посветен на тоа, без разлика колку е емоционално врзан со оние кои се убедени во тоа, филозофот го задржува правото да испрашува и да се сомнева, а тоа е она што верата строго го забранува.



Суспендирањето на критичноста и скептицизмот, како и безрезервното прифаќање на Божјата објава е она што го прави човека роб. Она што верата ни наредува да бидеме-а тоа е божји робови, е токму она што филозофијата ни забранува.
Затоа на крај доаѓаме до јасен заклучок: Неможеш да си верник а истовремено да ја оценуваш и вреднуваш својата вера. Кога го правиш тоа едноставно си надвор од неа, а кога веруваш чисто и без сомнежи тогаш си внатре.


Значи ако сакаш да си филозоф никогаш неможеш да бидеш верник, барем не онаков како што бараат светите божји книги. А доколку сакаш да си верник, а истовремено и филозофски мислител,тогаш тоа значи дека твојто филозофирање ќе се сведи чисто на докажување на верските тврдења како точни преку филозофски методи.


Колку може тоа да се нарече филозофија, оставаме на филозофите да проценат…


Превземено од: www.plasnica.org
 
Одлична тема, не треба да биде во религија него во филозофија ради самата причина која стои во текстот.
Ќе изјаснам мислење штом и тргне малце на темава. :)
 
Вистински верник не би требало.Ама верниците денес колку веруват не сум сигурен.Ретко кој води религиозен живот денес.Сите живеат според модерното време и веруваат во многу работи на науката и свесно прифаќаат теории и од едната и од другата страна.Имаат двојни мислења за работите и не се сигурни ни самите што е вистина.Стравот дека бог постои ја одржува во нив теориајта дека се е од бог создадено.Разумот вели нешто сосема друго.Вистински верник не би требало да има сомнеж ама тешко да има таков некој, искрено не верувам.Сите тие имаат прифатено свесно филозовски тврдња за многу работи и како што реков имаат двојни мислења но стравот дека бог постои и казната од него ги плаши и оттрга од тие верувања.
 
Мислам дека беше од околу 10 век до 15 (може и поише нз точно) всушност цело средновековно време каде шо филозофијата е потполно покорена под верите, така да можело ама настанала промена негде кај 15-16 век коа се појавуваат многу иновации и нови мислења.

Ако си тотален верник немоеш да бидеш филозоф ниту човек од науката, затоа што верата бара слепо верување кое за научниците и филозофите е несфатливо а од друга страна и самите имаат мноогу неодговорени прашања. Ама па ако се земат смешните одговори на религиите за некои прашања ондак супер е филозофијата.

И религијата те отупува ти забранува да истражyваш со тоа и да се надоградуваш додека науката и фолозофијата ти го даваат тоа чувсто на љубопитност кое уште од деца ни е многу битно на нас луѓето.

И да бидеме реални, големо прашање е колку се верници главните фраери у религиските институции така да...:toe:
 
Очигледно е контрадикторното, but then again не е се така црно и бело.
For the sake of the сивото, да. И јас би елаборирал понатаму.
 
Контрадикторно или не... што е религија без философија - религија без поткрепа и морал т.е да те натера да се запрашаш за границите на тој морал и тоа однесување кое ти е наметнато?


Туку... нели месиите се философи
 
Poveketo filozofi i toa poznacajnite bile ateisti ili agnostici a onie koi kao veruvale u Gospod sepak bile poveke filozofi nego vernici no vo eticka smisla bile bolji prakticen primer i od najtvrdokornite vernici, kade e razlikata, religijata bara vera a filozofijata bara somnez imeno prvo pravilo somnevaj se vo se, se razbira ne za inat nego za ljubov kon vistinata. Nekade procitav deka filozofite se najblisku do Boga bidejki i da ne veruvaat vo bog oni se bavat so prasanjata na smislata na zivotot znaci posvetuvaat vreme na toa dodeka drugite se zanimavaat so trgovija ili sto sve ne...
Filozofijata resava prakticni problemi imeno eve primer za pragmatizmot praksata e proverka za vistinitosta na nekoja teorija, ako ne moze da profunkcionira vo stvarnost kolku i da e ubava nekoja ideja taa e lazna bidejki ne moze da se opredmeti, posle Marx rekol filozofite go tolkuvaa svetot no stvarta e istiot da se promeni (kon podobro) i rekoa tie sto proizveduvaat za da gi ranat bogatite tie treba da vladeat i ete od taa filozfija se napravija revolucii niz cel svet i se izmeni sistemot i traese kolku traese no sepak ete filozfijat vlijae na resavanje prakticni problemi, kako da se zivee toa e prasanje koe se odnesuva na praxata kako da se zivee, zar sekoja filozfija ne dava pravila koi dokolku se pridrzuvame do niv se sepak nekakvo upatsvo za ziveenje.
Najposle praxata e proverka na nekoja ideja!
Religijata stolbovite na svojata vera gi stava na dogmaata i ritualot a toa e ona sto gi oddeluva verite i vernicite od razni veri dodeka filozofijata stava aakcent na etikata a toa e onaa zaednicka osnova koja ja ima vo site religii imeno moze da se vidi deka site religii vo praxa propovedaat ist moral vo osnova ne pravi ona sto ne sakas tebe da ti pravat ili pravi kako sto ti pravat. Zatoa i religijata nema nekoj seriozen odnos kon praksata to est kon delata bidejki predimstvo stava na dogmite i ritualot imeno najgolemi grevovi se hulata na svetiot duh (kaj Hristijanite) i neveruvanjeto vo Tevhidot (kaj islamot) a deka moralnite vrednosti se isti moze da se vidi deka dobri i doblesni pravedni luge imalo i vo paganskite religii i sega vo site religii znaci dogmata ne menuva nisto moze covek da e ateist a spored moralnata vrednost da bide podobar od nekoj bogomolec. Ima moralni ateisti i nemoralni vernici i obratno taka da religijata za osnova go stava kako bitno (dogmata i ritualot) ona sto za filozofijata e nebitno za filozofijata najbitna e vistinata i praksata e proverka, samo da napomenam deka nasiot filozof prof D-r Ferid Muhic kaza vo edna prilika vo filozofijata nema zlo!!!
 
А доколку сакаш да си верник, а истовремено и филозофски мислител,тогаш тоа значи дека твоeто филозофирање ќе се сведи чисто на докажување на верските тврдења како точни преку филозофски методи.
Не разбирам во што се состои контрадикторноста овде?
Зошто како филозоф неможе да ја потврдиш вистинитоста на некое верско тврдење? Дали ако “докажеш“ нешто, коешто религијата само бара да веруваш, повеќе не си филозоф?
Дали се филозофи само тие што “докажуваат“ спротивно од религиските верувања?

Би го издвоил Имануел Кант на пример.
Тој во своето дело „Религиите во границите на чистиот ум“ го докажува постоењето на Бог.
„ljudi imaju spoznaju moralnoga zakona u obliku kategoričkoga imperativa kojim teže prema najvišem dobru u moralnom smislu. No, čovjek nije tvorac toga najvišega dobra, nego je to Bog. Dakle, Bog postoji kao tvorac najvišega dobra.“
:toe:

И сега... Кант не е филозоф или не е верник?
 
Верникот не може да биде философ, гледано од православната вера, затоа што:
1. Философијата го објаснува тварниов Свет и не може да се одвои до материјализмот, натурализмот и рационализмот.
2. Философијата не познава духовни категории.
3. Философите, за среќа, не го отфрлаат Божјото постоење,барем повеќето од нив, но и не можат да ни кажат за Бога ништо повеќе, освен нивниот заклучок дека „...се што е створено, има свој Створител...„
4. Некои руски философи, од 30-те и 40-те години, иако беа на црковната линија и учење, западнаа во овоземно мудрување и „додавање„ категории кои се несвојствени за црковното учење.
5. Црковното учење е духовно-етичко учење, засновано на од Бога објавените вистини а не на мисловните философски шпекулации, со дискутабилна вистинитост.
 
Верникот не може да биде философ, гледано од православната вера, затоа што:
1. Философијата го објаснува тварниов Свет и не може да се одвои до материјализмот, натурализмот и рационализмот.
2. Философијата не познава духовни категории.
3. Философите, за среќа, не го отфрлаат Божјото постоење,барем повеќето од нив, но и не можат да ни кажат за Бога ништо повеќе, освен нивниот заклучок дека „...се што е створено, има свој Створител...„
4. Некои руски философи, од 30-те и 40-те години, иако беа на црковната линија и учење, западнаа во овоземно мудрување и „додавање„ категории кои се несвојствени за црковното учење.
5. Црковното учење е духовно-етичко учење, засновано на од Бога објавените вистини а не на мисловните философски шпекулации, со дискутабилна вистинитост.
I od boga objavenite "vistini" se so diskutabilna vistinitost...
 
Не може класичниот верник да биде философ пошто тоа подразбира активација на мозокот, активацијата води до размислување, размислувањето води до анализа, анализата до сомневање, сомнежот води до.........битно на крајот пеколо не ти бега :)
 

Kajgana Shop

Back
На врв Bottom