Prvi talas industrial zvuka roden je u Hackneju (predgradu Londona) a predvodnici su bili Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire i Boyd Rice (aka NoN). Njihova izvorna muzika sadrzala je editovanje traka, veliku dozu buke koju su proizvodili lupovi bubnjeva (cesto izdistorzirani do nivoa same buke) i propratni glasovi koji su govorili o problematicnim i zabranjivanim temama tog perioda. Celi performansi radeni su u vidu sok-terapije za publiku. Sam Boyd Rice vise puta je posle svog koncerta silazio u publiku i intervjuisao ljude trazeci odgovore na to sta su osetilii usled njegovog nastupa. Prisutnost provokativnih elemenata nekako se spojila sa ovim pionirima tako se cesto moglo videti samopovredivanje, povredivanje i iritiranje publike, sado mazohisticki nastup kao i militantna i totalitaristicni imidz propracen simbolima. Prvi bend koji je 1978. potpisao za Industrial Records a da nije bio TG/Cazazza bili su svedski rokeri The Leather Nun koji su u svoj zvuk implementirali industrial i goth obelezja. Njihov Slow Death EP se popeo na UK top list, zadrzavsi se cak dve nedelje na popularnoj radio emisiji - John Peel BBC1. Iako su industrial muzicari vise voleli anti-reklamu od same reklame ovaj vid promocije Industrial Recordsa pomogao je sirenjem ovog pokreta na vecu populaciju slusaoca. Jos nekoliko izdanja naslo se na ovoj etiketi, od toga Throbbing Gristle, Leather Nun, William S. Burroughs, Monte Cazazza, Clock DVA i drugi.
Usledio je drugi talas industrial zvuka a to su bendovi Test Dept, Clock DVA, Autopsia (sastav iz Rume, koji je krajem sedamdesetih boravio u Londonu i drzi se za prvi industrial bend sa nasih prostora), Nocturnal Emissions, Consumer Electronics, Sutcliffe, Sutcliffe Jugend, Genocide Organ, The Grey Wolves, Esplendor Geometrico, Whitehouse, SPK… Neki od njih uvrstili su kao osnovu svog zvuka sintisajzere, gitare i prve semplere praveci novi pod-zanr vec priznate nojz muzike nazvan “power electronics”. Ovaj zanr eksperimentisao je sa velikom kolicinom sub-bas domena kao i nasumicnog ponavljanja odrecenog segmenta nekog zvuka dovodeci ga do stanja kompletne buke propustanjem kroz elektronske filtere i muzicke uredaje. Ostali su se, (kao npr. Autopsia,), drzali same ambijentalnosti i mracnih ambijentaknih ostrih zvukova. Za razliku od same ambijentalne muzike tog vremena ovaj “mracni ambijentalni” zvuk odisao je distorziranim uredajima i zvucima visoko-elektricnih strujanja. Neretko su uz ovu muziku isli tekstovi mrznje i otvorenog vredanja publike. Neki od zanimljivih predstavnika ove struje bili su i Innanna kao i Lustmord. Jedan od njenih kasnijih reinkarnacija postao je pod-zanr “death industrial” koji je za svoju osnovu koristio iskljucivo mracne atmosfericne zvuke propracene zabasiranim ritmom i ne-iritirajuce pozadinske zvuke. Ozbiljan predstavnik ovog pod-zanra mogao bi se nazvati bend Brighter Death Now. Industrial se zatim razvio I u Francuskoj (Pacific 231, Étant Donnés) kao i na Novom Zelandu (The Skeptics).
----------------------------------
Elemente izvornog industrial zvuka neki su obogatili elelementima rok i elektronske muzike dodajuci agresivnijji zvuk i snazniji vizuelni performans. Bendovi poput nemackog Croc Shopa i slovenackog Laibacha su ustalili obicaj koriscenja eksplicitnih tekstova, fasistickog imidza i popularnog grafickog dizajna plakata drugog sa temama drugog svetskog rata. Kontraverzni imidz bio je popularan zarad sokiranja publike i skretanja paznje javnosti. Navodi se da je Industrial Records kao svoj logo godinama koristio sliku krematorijuma iz Ausvica kao i to da je za omot Throbbing Gristlovog albuma “20 Jazz Funk Greats” uraden portret benda kako stoji na ivici “Beachly Head”-a (inace najpoznatije litice za samoubice u Engleskoj). Mnogi bendovi su se izrodili pod uticajem ovakvog nacina izvodenja a stvoren je i termin “militant pop” kasnije prekrojen u “martial industrial”. Ovaj termin stvorio je austrijski muzicar Gerard Petak kako bi opisao svoju muziku na kojoj je eksperimentisao u studiju. Martial industrial je za svoju estetiku uzeo militantne pesme, paradne melodije, klasicnu muziku i same militantne simbole. Jedni od glavnih predstavnika ovog zanra kasnije su postali: Allerseelen, A Chalenge of Honourm Blood Axis, Death in June, Der Blutharsch, Laibach, Von Thronstahl. Ovaj pod-zanr uskoro je postao veoma blizak pod-zanru “neo folk” koji su posle nastavili Death in June, Sol Invictus i Current 93. Takode u Nemackoj raste electro-punk pokret a medu prvima se svakako izdvaja bend bend Die Krupps koji 1980. odpocinje svoju dugu i zapazenu karijeru.
-----------------------------------
-----------------------------------
Sledi treci talas industrial zvuka koji mnogi opisuju kao “post-industrial” a koji je usledio sredinom osamdeseith. Tu negde oko 1983. godine, industrial skrece sa izvornog zanra I postaje komercijalan. Jedan od krivaca za to je svakako i MTV stanica. Industrial je polako poceo da postaje slusljiviji i da se menja od same buke ka necem pitkijem za “obicne” slusaoce. Javljaju se fanovi ovog zvuka u obliku “rivethedsa”. Rivethedsi su se oblacili veoma avantgardno za to vreme I imali ekstravagantne frizure koje su mahom pozajmljene iz punk pokreta I apokalipticnih filmova. Vecina njih pocinje da oblacI kozu I militantnu odecu kao I neizostavne combat boots. Njihova maticne boje postaju crna, vojnicka zelena I sivo-zelena nosnja. Piter Kristoferson (iz Throbbing Gristla) taj prelaz na novi zvuk I samo gadenje ka ovoj komercijalizaciji necega sto se bori protiv komercijalizacije objasnjava kao osecaj neprilagodenosti u samom zanru koji su oni izmislili. “Jednom sam otisao u prodavnicu ploca I u industrial sekciji pronasao stvari koje su trazile od mene da se distanciram iz tog polja.” Najveci uticaj na post-industrial zvuk imao je bend Coil koji je za vreme svog postojanja dotakao lepezu gotovo muzicki nespojivih zanrova. Takode vazni novi bendovi sredine osamdesetih bili su i kanadski Skinny Puppy koji su dodali novu dozu bolesti ovom zanru. Rane osamdesete donele su novi prizvuk industrial zanru koji je popularno nazvan “electro industrial”. Najvecu zaslugu za to imala je izdavacka kuca Wax Trax Records iz Cikaga. Wax Trax je promovisao nove bendove koji su pomerili granice zanra jos vise. Sada je u igri bilo koketiranje sa svim i svacima i rodili su se novi bendovi od kojih se izdvajaju Ministry, My Life With Trhrill Kill Kult, KMFDM i Die Warzau. Wax Trax Records je bio jedan od prvih koji je prepoznao ovaj zvuk i postao jedna od svetski priznatih izdavackih kuca. Elektro industrial je mracnija verzija kasnije stvorenog zanra EBM. Bendovi koji su sredinom osamdesetih nastupali pod etiketom “elektro industrial” bili su: Skinny Puppy, Front Line Assembly i Suicide Commando. Dok su Front242 iz Belgije, Nitzer Ebb iz Engleske, Bigod 20 iz Nemacke, Armageddon Dildos iz Nemacke i Foetus (aka Strapping Foetus of the Wheel) iz Australije bili zasluzniji za masovnu komercijalizaciju ovog zvuka kao i stvaranje hibridnog dance/industrial zanra EBM) Iz njega se kasnije radaju pod-zanrovi aggrotech i industrial techno.
----------------------------
Kako je industrial rock zvuk sada bio krajnje komercijalizovan, pojavljivali su se bendovi iz celog sveta i prodaja ovih izdanja rasla je iz dana u dan. Veliki innovator zvuka i glavni krivac za pridodavanje raznih podzanrova ovom zvuku dosao je 1989. sa svojim debi albumom “Pretty Hate Machine”. Ovaj one-man bend koji je nastao od klavijaturiste benda “Exotic Birds” Trenta Reznora poceo je da se penje na svetskim top listama i da dobija priznanja sirom sveta. Ovo je dovelo do samih podzanrova koji su uticali na potpuno razdvajanje od izvornog industriala. Ovi pod-zanrovi menjali su se kako se menjala trenutna mainstream selekcija popularnosti. Tako su Treponem Pal iz Francuske i americki Ministry implementirali heavy-metal u sam industrial zvuk i napravili potpuno novi podzanr koji ce uzdrmati muzicku industriju devedesetih. @anr je popularno nazvan “industrial rock” a poznatiji bendovi koji su nastavili tom strujom bili su Ministry, Godflesh, Pigface, Bile, Skrew, Chemlab, Rorschach Test, 16volt, Sister Machine Gun, The Genitorturers i KMFDM. Ministrijev album “Filth Pig” postaje ikona ovog zanra iako je nastao u mracno vreme benda kada se gitarista Vilijam Taker ubio tako sto je sam sebi prerezao grkljan. Jos jedan zanr izranja iz ovog pod-zanra a to je “coldwave” ili “industrial metal” za koje su opet krivci Ministry i Young Gods. Agresivnost je sada stavljena u prvi plan, ostri gitarski rifovi zamenjuju nekad ostre sintisajzere a vokali postaju mnogo mracniji i metalskiji. Gitare se spustaju za par oktava nize a neretko se koriste I semplovane gitare. Pesme postaju pune sirove energije a tekstovi, koji su nekad provocirali I izazivali negodovanja u publici, zamenjuju se pricama o besu, ljubavi, seksu, mrznji I ostalim aspektima ljudskih emocija. Bendovi sada u svoj imidz trpaju sve tabue a glavni dress-code postaje cyberpunk/fetish inspirisan Clive Barkerovim kreacijama za film Hellraiser. Predstavnici ovog zanra mogli bi biti 16 Volt, Chemlab, Hate Dept i Bile. Takode, zanimljiv bend koji se javlja u Poljskoj 1992. godine je i Agressiva 69. NajvecI uspeh, ovaj pod-zanr, imao je od kraja osamdesetih do sredine devedesetih.
--------------------------
Sredina devedesetih dovela je do ubrzanog rasta ovih podzanrova i nadimka “industrial” koji je sada oznacavao bendove ovih vrsta a nista zajednicko nije imao sa izvornom strujom. Izdavacke kuce tipa Energy Records i Metropolis Records pocele su da prikupljaju ovakav zvuk i prave potpuno novo trziste koje je na kraju dovelo do spajanja svih ovih dark zanrova u jednu struju popularno nazvanu “industrial gothic”. Tako su se izrodili i hibridni pravci: Aggrotech (Terror EBM), Industrial Techno i Technoid. Predstavnici ovih zanrova su neizoastavni Psyclon Nine, Combichrist, Wumpscut, Aghast View, Die Sektor, Funker Vogt, Mimetic, One Lucid Dream, Gridlock i Black Lung.
Sa druge strane, bendovi tipa Peace & Love and Pitbulls, Rob Zombie, Marilyn Manson, Rammstein i Deathstars zavladali su trzistem potpuno iskrivljuci originalnu ideju i koncept a dodajuci potpuni mainstream akt ovom ne-mainstream zanru. 2000. godina dovodi ovaj zvuk u veliku krizu. Gomila bendova se raspada, vecina njih se menja ka nekom slusljivom komercijalnom rock ili metal zvuku a umetnici mahom gube svoju individualnost i harizmu. @anr se , na srecu nekih fanova, vraca u underground vode i fanovi se okrecu izdanjima iz proslosti.
--------------------------------
Stvari se malo menjaju posle 2005. godine. @anr se ponovo vraca iz mrtvih. Neka velika imena se ponovo okupljaju (Treponem Pal, 16 Volt, Throbbing Gristle…), a Amerika uzima kompletnu dominaciju nad industrial rock trzistem I svim oblicima industriala koji se baziraju na sirovoj energiji i metalskim rifovima. Scena u Japanu malo ozivljava I priznati umetnici poput Merzbowa uzivaju vec kultni status nakon skoro 30-togodisnje karijere istrazivanaj same buke. Evropa se okrece eksperimentalnom industrialu a novija struja bendova svakako preuzima Evropsko trziste: Mephistosystem, Fanoe, Punish Yourself….
----------------------------
Poslednji talas industrial zanra svakako je “nu-industrial” zvuk koji u svoj osnovni industrial kostur ubacuje world music, tribal music i sam pop. Ovaj zanr je poceo sa razvitkom krajem devedesetih a po nekima on koketira sa trip-hop elementima i psihodelijom sedamdesetih. Najcesce instrumentalna muzika ili muzika koja odise elementima poremecenosti i aritmije. Druga struja “nu-industriala” je zanr nazvan Noisecore koji je mesavina industriala, techna i dark ambient muzike. Ovaj zanr cesto opisuju i kao Hardcore Industrial jer su njegove glavne odlike ljuti hardcore zvuk i maksimalna tacka gradacije buke jednog noise/industrial zvuka. Treca struja nastavila je u retro vodama prateci originalni zvuk iz sredine sedamdesetih a koketirajucI sa raznim tape-music pravcima
Дали постои музичка теорија за алтернативна музика и Industrial ?
There you go..
Се надевам дека е доволно и дека ќе разбереш. :smir: