Како што знаеме, гласот претставува звук создаден од гласните жици и се применува за: зборување, пеење, смеење, плачење, крик и др. Со цел да се остварат претходно наведените дејствија, во создавањето на гласот играат улога трите дела од човечкиот организам: белите дробови – кои ја играат улогата на “пумпа“ (испуштаат воздух и доволно воздушен притисок кои воедно претставуваат “гориво“ за вашиот глас и ги вибрираат гласните жици), гласните жици во гркланот на човекот и дијафрагмата – која го овозможува потребниот воздушен притисок.
Самите мускули на гркланот ја прилагодуваат должината и тензијата на гласните жици на одреден тон.
Знаеме дека мажите и жените се разликуваат во нивните гласови, со тоа што опсегот на женскиот глас лежи во погорните октави. Според тоа, гласовите ги делиме на шест основни видови на гласови:
Машките гласови се:
- бас – најнискиот и најдлабокиот машки глас.
- баритон – среден машки глас
- тенор – највисок машки глас
Женските гласови се делат на:
- алт – најнизок женски глас
- Мецо-сопран – среден женски глас
- Сопран – највисок женски глас.
--------------------------------------------------
Класичен Бас: од Вториот Е (Ми) пред главно С, па се до главно С
Класичен Баритон: од второто G(сол) пред главно С, па се до Е(ми) после главно С.
Класичен Тенор: од првото С(До) пред главно С, па се до G после главно С.
Класичен Алт: од првото F(Фа) пред главно С, па се до второто D(ре) после главно С.
Класичен Мецо-сопран: од првото А(Ла) пред главно С, па се до вториот F(Фа) после главно С.
Класичен Сопран: од главно С(До), па се до второто А(Ла) после главно С.
ЗАБЕЛЕШКА: Ова претставуваат најосновните распони на вокалите, што не мора да значи дека одреден вид на вокал мора да ги има тие распони. Постојат варијации од личност до личност (пр: Баритон може да има + неколку ноти пониско и + неколку ноти повисоко и сл.). А горенаведените класични распони најчесто се бараат во хорското пеење, додека пак во соло пеењето се користат поголеми распони. И сите пејачи се стремат преку најразлични гласовни вежби да го зголемат својот распон на гласот.
----------------------
Доста е важно да го знаете вашиот вид на гласот бидејќи поголемиот дел од песните кои ќе сакате да ги пеете мора да бидат во тој опсег. Откривањето на вашиот глас може да се изведе на повеќе начини: опсегот на вашиот глас, на кој опсег ви е најпогодно за пеење и на кој тон вашиот глас преминува од низок регистар во високиот регистар.
Пронаоѓањето на опсегот на вашиот глас најдобро би било да биде изведено од некој искусен музичар кој би можел веднаш да ви го каже вашиот вид. Но, доколку сметате дека имате доволно развиен слух сами да го пронајдете вашиот опсег и да го дознаете вашиот вид на глас, тогаш еве го првиот совет како да стигнете до тоа:
- Пронаоѓањето на опсегот на гласот на пејачот најчесто се изведува на клавир или синтисајзер (на пример: јас тоа го изведувам на пет-октавен синтисајзер).
- Прво треба да знаеме каде се наоѓа “средното C“ или “главно C“ на самиот синтисајзер. Тоа претставува тонот кој е најблиску до средината на синтисајзерот/клавирот (во мојот случај, на пет-октавен синтисајзер, главниот ДО тон претставува третиот ДО одлево).
- Средно C воедно претставува тон кој може да го отпеат сите видови на гласови, без разлика дали се машки или женски.
- Мој предлог би било да започнете од “средно C“ и да тргнете прво надолу по вашиот опсег (налево на синтисајзерот/клавирот) и да запомнете до кој тон можете чисто и полно да пеете, а потоа истото да го повторите нагоре (десно), кој е највисокиот тон кој јасно може да го испеете/задржите (без попуштање на гласот).
- Следно што треба да направите е да ги отпеете тоновите од вашата долна октава и вашата горна октава, забележувајќи која октава ви е поудобна за пеење (дали вашиот глас е полн, обогатен со хармоници повеќе во долната или во горната октава). Тоа ќе го одреди вашиот вид на гласот (пр: ги пеете втората и третата октава, подобро звучите во втората октава, тогаш вашиот вид е баритон, доколку вашиот глас е побогат и пополн во третата октава, тогаш вие сте тенор).
--------------------------------------------------------------------------------
Распонот на пејачот е само едно од деловите за класификација на гласот. Постојат и уште неколку работи како: тежината на гласот (дали звучи лесен или потежок *тенок или длабок*); удобниот распон на пејачот, неговиот пасаж*.
ПАСАЖ* = местото во распонот на пејачот при неговото преминување од понискиот регистар на неговиот глас во повисокиот.