Буџетот на Република Македонија за 2009 година се состои од:
во илјади денари
I Вкупни приходи, 153.215.000
и тоа:
- изворни приходи 147.630.000
- капитални приходи 2.537.000
- донации 3.048.000
II Вкупни расходи, 164.797.000
и тоа:
- утврдени намени 164.497.000
- резерви 300.000
III Дефицит 11.582.000
од тоа:
Приливи 19.689.000
-домашни приливи 8.550.000
-странски кредити 7.155.000
- депозит 3.984.000
Одливи 8.107.000
-отплата на главнина 8.107.000
--------------------------------------
БУЏЕТ НА РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА ЗА 2009 ГОДИНА
Фискалната политика во наредната година рефлектирана преку Буџетот на Република Македонија за 2009 година во основа ќе биде насочена кон интензивирање на продуктивните инвестирања во стратешки капитални проекти, како единствен начин во справувањето со можните последици од глобалната економска криза и рецесија.
Вака дефинираната фискална политика ќе дејствува генерално на два
фронта и тоа:
-преку конзистентно и координирано дејствување со монетарната политика
во обезбедување на стабилноста на фиксниот курс на денарот и
-преку интензивирање на јавните инвестиции особено во патната железничката инфраструктура, како и изградба на приоритетни проекти во енергетскиот сектор за кои државата ќе издава гаранции, кои ќе го интензивираат економскиот развој и ќе обезбедат апсорпција на работната сила отпуштена од последиците на рецесјиата.
Во вакви услови фискалната политика ќе се остварува во рамките на
планирани расходи во Буџетот на Република Македонија во износ од 164.797 мил. денари, кои ќе се финансираат од оценети приходи во износ од 153.215 милиони денари. При тоа буџетскиот дефицит е планиран на повисоко ниво во однос на минатата година во износ од 2,8% во однос на планираниот БДП, во рамките на кој околу 1% од планираниот БДП, односно 80 милиони евра ќе бидат наменети за започнување, подготовка на проектна и техничка документација,
експропријациони активности и изградба на патната и железничка инфраструктура.
---------------------------------
Владина програма за распределба на буџет:
A Децентрализација 12.341.851
B Мерки за намалување на сиромаштијата 633.000
V Одбрана и безбедност 649.782
G Јакнење на правото 193.249
D Економски развој 2.135.087
Y Образование 689.858
I Здраство 18.000 0 500 70.000 88.500
K Реформа на јавна администарција 330.660
R Катастр 49.800
М Интеграција во ЕУ 311.490
N Информациски техонологии 1.674.500
Вкупно 19.027.277
----------------
http://www.finance.gov.mk/files/budget_2009_final.pdf
МИНИСТЕРСТВО ЗА ВНАТРЕШНИ РАБОТИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 10.651.500 илјади денари
МИНИСТЕРСТВО ЗА ПРАВДА
ВКУПЕН БУЏЕТ: 511.821 илјади денари
УПРАВА ЗА ИЗВРШУВАЊЕ НА САНКЦИИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 876.218 илјади денари
МИНИСТЕРСТВО ЗА НАДВОРЕШНИ РАБОТИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 2.155.533 илјади денари (Број на семинари курсеви и друг вид на обуки: 16)
МИНИСТЕРСТВО ЗА ФИНАНСИИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 2.671.012 илјади денари (Број на вработени:600)
ЦАРИНСКА УПРАВА НА РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА
ВКУПЕН БУЏЕТ: 1.299.846 илјади денари
АГЕНЦИЈА ЗА СТОКОВНИ РЕЗЕРВИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 1.883.425 илјади денари
УПРАВА ЗА ЈАВНИ ПРИХОДИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 1.625.252 илјади денари
МИНИСТЕРСТВО ЗА ЕКОНОМИЈА
ВКУПЕН БУЏЕТ: 1.491.802 илјади денари
АГЕНЦИЈА ЗА СТРАНСКИ ИНВЕСТИЦИИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 267.768 илјади денари
МИНИСТЕРСТВО ЗА ТРАНСПОРТ И ВРСКИ
ВКУПЕН БУЏЕТ: 4.054.121 илјади денари
МИНИСТЕРСТВО ЗА КУЛТУРА
Еве како изгледа во кратки црти буџетот и која е основната цел на буџетот (болдот).Очигледно некој не се држи до целта и до она што сам го напишал.Иако секој буџет е копи пасте на претходниот со модни додатоци,сепак има твој потпис и треба да го почитуваш.
За 2009 година е проектиран на 2,7 милијарди и е најголем во историјата на постоење.При тоа се имаше во предвид дека оваа година ќе има последици од светската криза(во намалување и на така малиот извоз).Значи во самиот старт се погреши.Приходите од даноци се намалија (тоа мораше да се предвиди!),затоа дефицитот е рекорден,а беше предвиден според проектираниот на 11.582.000.
Најголемиот дел на расходи е предвиден за плати,пензии и социјални трансфери,а само 8,5% за инфраструктурни проекти.Според најавеното во овој момент не се очекува да се намалат платите и пензиите,но овие 8,5% не се доволни да се надмине оваа година.Бидејќи во овие средства влегуваат,изработка на документација,тендерска постапка,тужби, жалби,поплаки, дневници, ручеци,теренски набљудувања...
Негде ќе треба да се крати (ребаланс).Според ова што го имаме,мое мислење е дека има вишоци во потенцираниве министерства,освен во болдираното управа за јавни приходи,кое со проектот бруто плата неможе да постигне да изврши се на време (ќе требаат нови вработувања ).
-Министерство за внатрешни работи треба да воведе систем на санкции и награди.Оние што грешат ќе го наполнат буџетот,ако правилно се казнуваат.Нема од што да се плашиме за толку издвоени средства,очигледно имаат вишок вработени,не би требало да влегуваме во систем на полициска држава и на секој чекор да има униформирано лице.
-Министерство за правда откога почнавме да се подготвуваме за ипа фондовите работи со полна пареа.Во самото министерство има недостаток на вработени,но главниот проблем се подрачните единици кои ги цицаат парите,а се појавуваат само на избори.Не се потребни,кат во секоја подрачна единица.Оние над 55 на 70% (ќе се намалат фиксните трошоци),нови вработување нема!
-Управа за извршување на санкции во склоп на министерството,незнам дали и воопшто работат.Многу им се тие плати,криза е,нека се почне од оние кој намјалку работат.
-Министерство за надворешни работи,во овие години ја исцица државата.Само да се пресметаат дневниците ќе ни се сврти паметот.Овде треба да се направат најголеми сечења за време на криза,бидејќи никој несака да те слуша како му попуваш на страна.Второ,споров не е мрднат ни чекор,треба казна за оние кои го водат,кратење на плати.Амбасадорите ги чуваме како кукли,ниту еден инвеститор не донеле.Кога ќе го удриш по џебот,ќе се освести.Овде има и тоа како вишок.
-Министерство за финансии со 600 вработени.Браво,од толку луѓе вакви резултати.
-Царинска управа,очигледно нема што да регулира,нема извоз,нема увоз.Кат.
-Министерство за економија со агенцијата за странски инвестиции.Од прва рака информации,луѓето во агенцијава незнаеле маил официјален да пуштат,а кога ќе побараат странците одговор,не ни одговарале,бидејќи немале поим што да одговорат за нашето стопанство.Вака добро звучи,неефикасно е 100%.Јас не гледам инвестиции на терен,а немам потреба да ги плаќам по земјиве за шетање.Затоа сите дома и по една клоца.
-Ми се укочи ком пред министерство за култура
Затоа нема средства.Дефинитивно не е приоритетно во ова време,затоа сечење.
Позајмувања од странски банки не!Од една страна го зголемува јавниот долг,од друга повторно го притиска девизниот курс.Кога ќе видат дека земјата позајмува странски средства,очекувањата за девалвација ќе се зголемат до оној степен,што ќе ни го удрат курсот преку ноќ.А кога сите ќе очекуваат (како сега ) девалвација,таа нема да има никаква корист.ЦБ ќе функционира додека има девизни резерви.Кога ќе се задолжи државата на страна,а приходите се тие,немаме средства за камати.Принт,принт на нови пари ќе донесе и инфлација и поевтинување на гробни места
Затоа пушти си ја чергата колку што ти се долги нозете.
Од кога ова ќе се среди,единствени вложувања мора да има во инфраструктура,за да ги држиме градежните фирми во форма.Се друго под контрола,сите трошоци на мин.Монетарната ќе олабави од притисокот на фискалната.Полека ќе почне да ги спушта каматите,за четири до пет месеци.Кога она ќе ги спушти,ќе почнат и бнаките да спуштаат.Стопанството ќе добие дозвола да зема кредити.Сите очекувања ќе се вклакулираат.Очекувања дека ќе се надмине кризата.Кога стопанството ќе рипне,ќе рипне и берзата.
Тука е веќе моментот на менување на стратегијата за фиксен девизен курс.треба да се пушти до +,-5 .Денарот ќе депрецира,ќе им даде воздух на извозниците.За две години,светската криза ќе заврши,а ние со стабилна политика ќе добиеме напредок.
Мора да тргнеме од себе за да преживееме.Настрана политички поени,настрана обоеност и историја.Колку помалку трошиме,толку повеќе ќе имаме.
Веќе ми се спие,може и глуспоти да треснам,утре второ продолжение
Знам дека е напорно за читање.