пази, СПОЈЛЕРИ!
Клер Фишер. За мене беше ведрината на цела серија. Додека цело семејство тонеше во мрак и монотоност... таа ми изгледаше како светла точка. Не како карактер, туку како појава. Никогаш, ама никогаш нема од глава да ми излезе нејзиниот лик од последнат сцена на серијата... Мислам дека со неа сега ќе се изнамачам. Најтешко ми е да го опишам развојот на Клер како лик. Можеби кај сите останати има една гранка на развој... но кај неа има цело стебло на разгранување... На прв поглед не делува за многу комплексен лик, но доколку се размислува како тинејџер кој штотуку започнува карактерно да се формира... Клер има поголема комплексност од било кој лик. Дури не знам од каде да почнам... Таа беше во постојана потрага по себе си... Среќниот крај од таа потрага не го видовме во серијата, но со сигурност ја видовме првата нејзина правилна одлука после огромна низа на падови, а со последните сцени од серијата и нејзината слобода, далеку од проблемите на Фишерови.
Клер беше единствениот лик кој правилно и навремено ги канализираше своите емоции. Солзите и беа лек за сите рани. За разлика од останатите, не дозволуваше стресот, стравот, болката и тагата да останат во неа. Не оставаше простор да се сомневаме дали е повредена или е рамнодушна... Но ова не е Клер од самиот почеток. Ја запознаваме како “плашило“ кое живее во погребален дом, вози зелено префарбана погребална кола и како појава потсетува на самата смрт. Ова е Клер во очите на нејзините врсници... но и Клер во очите на Клер. На самиот почеток нивото со кое таа се ценеше себеси како личност беше очајно. Можеби озборувањата на соучениците ќе беа безвредни доколку во себе не содржеа никаква вистина, но таа навистина живееше во погребална куќа. И иако никогаш јасно не искажа дека и е мака од таквото живеење, можеше да се насети дека и е мака што е осудена на таква судбина, да се роди во семејтво со необичен бизнис. Секојдневно се соочуваше со тагата на странци, со трагичните приказни кои немаа никаква допирна точка со нејзиниот живот... Од толку трауми, нејзиниот млад дух беше потполно мртов. Од тука и оправданоста за нејзиното мрачно однесување, нејзината повлеченост, ниската самодоверба... Дури и за смртта на сопствениот татко немаше никакви реакции. Кога и Рут попушти пред болката и падна пред гробот на Нејт постариот, Клер остана целата непроменета. Ова дефинитивно би значело карактерно деформирање на Клер и несомнено со трагедијата на Фишерови во целиот период од 5 години би очекувале таа да не го најде вистинскиот пат до она што навистина го сака. За наша голема среќа режисерот не се одлучи да и додели на Клер судбина налик на онаа на Нејт... но кога некој би имал причина за умирање, тоа би била Клер. Не дека имав желба да умре, напротив... само сметав дека со нејзиниот премногу кревок крактер, слабата емоционална издржливост и преголемите и тешки семејни трагедии... самоубиството би и било решението кое таа ќе го одбере. Драго ми е што приказната не се разви во тој правец, бидејќи оној правец кој го избра режисерот треба да биде водилка за сите млади луѓе кои можеби не се во идентична состојба како Клер, но можат да се препознаат во нејзиниот карактер од самиот почеток. Дури и да се во иста, па и во полоша ситуација, секогаш има излез... само треба да се следат самите себе! Штом Клер го најде својот пат, секој може да успее.
Колку и да делува необично, таа сепак беше тинејџер, а секој тинејџер во определени граници е бунтовен, сака да експериментира, да открива нови полиња... да пронајде место во кое најдобро ќе се вклопи. Клер не бегаше воопшто од оваа дефиниција. Беше бунтовник противејќи се на одлуката на татко и за да и ги даде пaрите од наследството ако го продолжи своето образование... нешто што тогаш се косеше со нејзината замисла за животот. За неа животот беше изгубено време... Така размислуваше бидејќи не знаеше што со него. Немаше никаков мотиватор кој би го катализирал нејзиниот процес на созревање... Дури и со сопствената мајка не знаеше да биде блиска. Целината на домот на Фишерови беше таква што односите меѓу членовите на семејството беа формални, без посебни емоции... Иако Рут покажуваше иницијативи за зближување, тинејџерскиот ум на Клер не и дозволуваше да биде блиска со мајка и. Крајноста на нејзината бунтовност е осветата: Стапалото од мртовецот кое го постави во орманчето на Геб (поранешното момче) ни покажува дека прави непромислена грешка/глупост за која подоцна ужасно се кае... Надевајќи се дека ќе стане херој со тој потег, таа уште толку потонува во очите на соучениците... Сега се убеди себе си дека е чудак. Интересно за оваа ситуација е што токму од тука се запознаваме со првите падови на Клер. Првото нејзино “сексуално“ искуство ќе биде целосно понижување бидејќи за истото ќе збори целото училиште со потсмев.
Интересен е развојот на односот на Клер со Рут. Како мајка и ќерка на самиот почеток тие не се воопшто блиски. Доколку беа блиски тоа би ги нарушило формалните односи во домот. Рут нема никаква допирна точка до приватниот живот на Клер. Не знае како да и пристапи бидејќи бунтовноста на Клер ја пресекува во секој очаен обид... Најбизарна е сцената кога Рут ја бира за поволна ситуацијата кога заедно со Клер возат до мртовечницата по смртта на Нејт постариот и ја прашува Клер каков и е приватниот живот, дали се дрогира и дали има секс... Но, најмалку можеме Клер да ја обвиниме за оваа ситуација. Сцената кога Рут влегува во собата на Клер и се воодушевува од талентот на својата ќерка е само доказ колку тие две биле далечни. Живеат под ист покрив, секојдневно Рут влегува во нејзината соба... но никогаш не ги заблежала уметничките слики на нејзиниот ѕид. Сметам дека со ова се цели кон тоа дека Рут не ја разбира за сериозна уметноста. За неа образованието неможе да биде уметноста и се обидува тоа да и го наметне на Клер. И доколку Клер го прифатеше советот на мајка и никогаш немаше да го пронајде вистинкиот пат и ќе останеше истото празно девојче. Мислам дека Клер не направи ништо посебно за да ја разубеди мајка и, туку самата Рут, паѓајќи во страв да не остане сама, реши да го промени односот кон неа и да и дозволи да се запише на тоа училиште.
Кога пред малку ги спомнав падовите на Клер, не мислев само на моментот со лижењето на стапалото... Главно мислам на љубовните падови. Ништо необично за еден тинејџер. Искрено, Клер е премногу млада за да може да определи што навистина е љубов. Но, сепак си имаше некои свои размислувања... За неа секој бакнеж требаше да биде знак на љубов. Така се заљуби и во Геб после долго сожалување и сочувство со загубата на брат му и не беше свесна за неговото криминално однесување. Потоа се “заљуби“ во Расел... па дозна дека е геј и остана бремена од него... Па спиеше со момчето од крематориумот и се разочара од неговата несериозност за нивната “врска“... Бидејќи Били има посебен дел во нејзиниот живот, сметам дека ова е доволно за да се заклучи дека Клер прави невини грешки поради незрелост и огромна, огромна наивност. Премногу им веруваше на луѓето. Не оставаше простор да ги запознае луѓето пред да им дозволи да влезат во нејзиниот живот... Се отвараше пред сите, беше целосно искрена... а за возврат добиваше само понижување и разочарување. И повторно, не можам да ја обвинувам за ниту една од овие последици во нејзиниот живот. Бременоста е дното до кое успеа да падне. Најмалку се надевав дека и до тоа ќе дојде... но ете, режисерот решил Клер тотално да ја уништи, за подоцна да и дозволи како феникс да се подигне од својата пепел. И кога бара момент да ја сподели веста за бремноста со своето семејство, сите ја игнорираат... Таа нема кому да се довери, се чувствува осамено. Kога бебето повеќе го нема, никој не праша што било... никој воопшто не дозна дека таа била бремена. Само за себе, длабоко ги врежа лузните во својата меморија и ужасно се исплака на свадбата на Џорџ и Рут, држејќи ја малечката Маја при себе.
Во наредниот период Клер започна да се оддалечува од семејтвото... не толку од луѓето, колку од нивните проблеми. На некој начин стана себична бегајќи од соочување со нивната болка и бара простор посветувајќи се на себе си. За прв пат ќе доживее оргазам, ќе спие со девојка,... Првите работи за кои не се каеше и не се плашеше дека може да ја поврдат. Се почувствува за прв пат слободна... Но сеуште не си дозволуваше целосно да се ослободи.
Посебно место во нејзиниот живот има Били. Мислам каде и да го споменев погоре ќе беше вистинското место. Искрено, се сомневам дека некогаш го сакаше... Според мене повеќе го идолизираше и сакаше да биде во негова близина... Дури и причината поради која се запиша во уметничкото училиште е Били... Тој го откри нејзиниот таленент, или поточно, ја убеди Клер дека е талентирана. Нејзината несигурност и велеше дека можеби Били е совршениот за неа... Нивниот однос имаше две етапи, и двете „платонски“. Во прваа етапа Клер е „заљубеното“ девојче кое страда поради невозвратената љубов, а веќе во втората етапа работите се менуваат. Били е нестабилен и несигурен лик... На почетокот Клер не беше свесна за опасностите во кои може да западне вплеткувајќи се во неговиот живот... повторно поради невината нaивност. Но веќе на самиот крај, Клер ја најавува својата зрелост решавајќи засекогаш да го напушти Били, за својата бзбедност и за новиот среќен почеток кој сигурно ја очекуваше.
Не би пишал дека уметничкото училиште беше нејзиниот прв вистински чекор, но може да биде чекор пред вистинскиот пат. На самиот почеток Клер ни остави впечаток дека конечно се пронајде себе си. Дури и на почетокот се вклопи меѓу луѓето, нешто што не можеше да го замисли во средното училиште. Но подоцна, егоцентризмот, манипулациите и политиките со кои се соочи повторно ја разочараа и ја вратија на самиот почеток. Можеби и тоа беше дополнителна причина за нејзиниот емоционлен крах на свадбата на мајка и. Да не беше Клер способна да ги канaлизира своите емоции по вистинските патишта... до тој момент ќе полудеше. Големиот ентузијазам кој го чувствуваше на самиот почеток од новото образование со текот на времето и замре... Таа почувствува дека креативноста и била само краткотраен блесок во периодот на еден просечно талентиран уметник, ако воопшто и сакаше да се нарече уметник... Повторно се врати на периодот кога животот за неа беше само губење време.И повторно се враќа Били, и повторно кај неа се будат старите емоции. Делуваше како приказната да сврте еден круг и како да почнува од самиот почеток... Но, за среќа како и секогаш, во ситните работи се крие клучот за нешто многу значајно. Безволно се вработи во една канцеларија и го запозна Тед. Тед не беше Расел, не беше Геб, ... ниту Били... Беше просечно момче, со скромни амбиции, целосно приземјен и исклучиво емотивен. Не знам колку е паметно да се пишам дека Тед е Били за новата Клер... но несомнено тој е човекот во кој порано го гледаше Били. И овој пат не беше грешка. Од Тед научи повторно да живее, се врати на страста на животот и конечно, повторно ги разбуди амбициите за успех. Овие 3 работи ја прават целосен лик кој воопшто не потсетува на Клер од првата епизода. Тие 5 години за неа беа целоен пресвст. Во катастрофална средина, исполнета со болка, таа успева да се пронајде себе си... Го наоѓа совршениот маж и работата која и нуди нов почеток далеку од спомените на болка во домот на Фишерови.
Повторно би се навратил на последната заедничка сцена на Рут и Клер кога се целосно искрени меѓу себе. Рут е скршена поради фактот што ќе остане сама но не и дозволува на Клер да остане со неа. За прв пат Рут е сигурна во својата одлука. Бара од ќерка си да бега од тој дом, да започне нов живот... Всушност, се обидува да ја заштити од живот налик на нејзиниот. Друго што е навистина интересно, вечерата која ја органиираат за Клер е првата вистинска вечера во домот на Фишерови. Иако 2 лица на таа маса недостигаат, за прв пат се чувствува семејниот дух, кога сите се заедно, кога не се формални, кога сите маски се паднати и се искрени еден кон друг... Ако Клер понела нешто од домот со себе, тоа е сликата која треба најдобро да и биде врежана во мислите, а не фотографијата за која Нејт вели:
you can't take а picture of this, it's already gonе... Она што сега сакаш да го овековечиш, веќе е минато, не потои повеќе. Животот е премногу краток за да се потроши на градење спомени.