Banalniot primer so chokoladite beshe namerno izbran za da ne predizvika odvlekuvanje od temata kako shto drugi pokomplicirani primeri mozat da go napravat... Vo sekoj slucaj, site sigurno se nafrlivte na alchnata, `kapitalistichko govno` osoba koja veke ima 50 chokoladi i e spremna da se bori za 51to i pochnavte da ja branite gladnata osoba so 0 chokoladi, koja ne e spremna da se bori za 1to chokolado. A zoshto nikoj ne prasha: `Chekaj be malce. A zoshto gladnava osoba ne se bori za chokoladoto?`
Dosta odluchuvate koj shto `zasluzuva` da ima edinstveno vrz osnova na razlikite vo imotnata sostojba.
Ako namesto primer za chokoladi stavev primer za kupuvanje na stan vo koj eden bezdomnik saka da kupi 1 stan, a toj stan saka da go kupi i nekoj koj veke ima 2 stana i 2 koli, vednash site soglasno `zdraviot razum` i soglasno socijalistichkite ubeduvanja `Sekoj da ima ednakvo`, (koi i den denes se normi kaj nas), ke procenite deka stanot go `zasluzuva` bezdomnikot, zatoa shto toj nema kade da zivee. Osobata so 2 stana i 2 koli e kapitalistichki kanibal koj se odnesuva kako necivilizirano zivotno koe ne znae shto e humanizam. Nikoj nema nitu da pomisli deka e mozno, pred 35 godini bezdomnikot da gi prokockal parite za fakultet za da ja impresionira devojkata, i vo narednite 10 godini si go prchel po kafichi do 5 saat sabajle, a pa kamo li da zeme neshto da raboti, a u meguvreme, `kapitalistichkata svinja` se utepala od ucenje za da zavrshi fakultet i r`mbala ko konj 30 godini za da go dobie toa shto denes go ima. I ja treba da go zalam bezdomnikot? Razlikata vo moznostite e kriva? Drzavata e kriva? Kapitalizmot e kriv? Da tochno, razlikata vo moznostite t.e. drzavata t.e. kapitalizmot se krivi vo mnogu od sluchaite, no
ne vo site. Postoi dosta golem broj na mrzi koi se iskluchok od toa
site, a koi po pravilo se najglasni vo propagiranjeto na socijalistchkoto: "Drzavata i socijalnite razliki se krivi" Koj so kakvi moznosti trgnal
nesomneno e najbiten faktor vo odreduvanjeto na ishodot na konfliktot za opredeleno neshto, no
istotaka mnogu biten faktor e i fakticki vlozeniot trud za dobivanje na toa neshto shto e predmet na konfliktot.
Ako utopijata ili mirot i ponatamu socijalistichki gi definirate kako sostojba vo koja site imaat
ednakva imotna sostojba, togash taa ke bide mozna koga: (1) site ke trgnat od ednakvi moznosti i (2) site ke vlozuvaat ednakov trud, trgnuvajki od ednakvi moznosti. No, site da vlozuvaat ednakov trud za ista rabota psihologijata dokazuva deka e nevozmozno, bidejki sekoj od nas ima so razlichen stepen na vrednost gi vrednuva razlichnite raboti i ottuka so razlichen intenzitet gi posakuva, i ottuka, za niv razlichno kolichestvo na trud vlozuva. Zatoa, duri i da se postigne socijalistichkoto
site da imaat ednakva imotna sostojba i ednakvi moznosti, toa vednash ke se rasipe, bidejki nikogash nema site da vlozuvaaat ednakvo kolichestvo na tru.
Zatoa, kapitalizmot utopijata ili mirot (vo kontekst na temava) gi definira kako sostojba: ne vo koja sekoj ima
ednakva imotna sostojba, tuku vo koja na sekoj mu sledi onolku kolku shto vlozil trud,
trgnuvajki od ednakvi moznosti. I ova kapitalistichko definiranje mi e daleku daleku popravedno otkolku socijalistichkoto, kade ispaga deka nivoto na sopstvena sreka treba da mi bide pomalo zatoa shto ne bi bilo vo red da imam poveke, ili mnogu mnogu poveke od nekoj mochko shto go mrzi da raboti . Sharl de Gol ima kazano: Ne "Egalite!". "Egalite du chance!" (se izvinjavam ako francuskiot mi e sranje

)