Култура Маја некад се ширила
на простору од готово хиљаду квадратних километара. У самом Јукатану, сем већ
познатих метропола — Чичен-Итса, Мајатган, и Ухмал — набројано је чак седамдесет
других градских средишта. Огромне области, још неистражене, твориле су некада
животне делове „Кралевства Велике Змије", како су Маји називали своју државу.Доминирајућа одлика грађевина Маја је то што су дизане на вештачким платформама
од камена у облику пирамиде са зарубљеним врхом. Зидови храмова и палата били су
по правилу веома дебели, покривени облогом од релефних камених плоча. У
унутрашњост зграда водили су необично уски и ниски улази. Таванице соба биле су уоблику издужених шиљатих лукова и срећу се само у архитектури Маја. Уопште, те би
зграде стварале утисак здепастих тврђава да није фигуралнсих рељефа и хијероглифа
који су њихове зидове покривали одоздо до горе. На њима видимо људске
и животињске главе, монструозно представљене змије и богове који подсећају на
химере са средњовековних цркава. Стил рељефа, колико год је изразит и прецизан у
цртежу, делује гротескно, као пренесен из. сновиђења.
Иако се цела цивилизација Маја заснивала на гајењу кукуруза и развијала се у
окружењу бујне вегетације у њеној декоративности упадљива је необично мала
застуљљеност биљних форми. Чак и стубови, који се свуда на свету изводе из
опонашања стабла не-каквог дрвета, претежно палме, у Маја представљају трупове
змија-наказа са исплаженим језиком. Славна су два таква стуба-змије на фасади „Храма
ратника" у Чичен-Итси. Главе змија са отвореним чељустима приљубљене уза земљу;
труп, покривен перјем, вије се неко време по земљи, потом се диже усправно увис, да
би држао на себи кров храма.
Међу рушевинама Маја срећу се зграде с тако малим улазима и собама да изгледа као
да су биле подигнуте за Пигмеје. Најпознатији у том погледу је „Дом патуљака" у
Ухмалу. Пишући о тим особеним грађевинама археолози су излагали најразличитије
теорије. Једни су тврдили, на пример, да је у том крају живео данас непознати народ
патуљака, но много је ипак ближа истини теза да су Маји градили те зграде за духове
или нека митска надљудска бића, којима су желели да обезбеде кров над главом.
Рушевине највећег града Маја, Чичен-Итсе, надвисују све друге грађевине бујношћу
архитектуре, бо-гатством рел>ефа, лепотом бојених фресака, и пре свега величином,
заузимајући близу три и по квадрат-на километра терена. Савременог туриста
поздравља слика сасвим другачија од оне коју су затекли Стивенс и други путници XIX
века. Рушевине сад стоје на слободном простору, очишћеном од вегетације. У град
води брижљиво одржаван пут, којим саобраћа аутобус из јукатанског главног града
Мериде.
Поред многих зграда и пирамида треба поменути ,>Храм јагуара", који се одликује
богатством декоративних мотива и чудесном, шупљикавом атиком, извајаном у
тврдом камену. Исто је тако славан „Храм рат-ника" са својом колонадом, унутар које
степенице воде
на горње платформе пирамиде. Пирамида „Кастиљо" виша је од свих осталих. Састоји
се од осам спратова с терасама и носи на врху храм посвећен белом богу Кукулканучији је амблем била „перната змија".
Мање-више на средини града стоји од облака уз-дигнута округла зграда. То је била
астрономска опсерваторија Маја. Њени прозори су смештени тако да поглед
усмеравају у правцу неких сазвежђа. Најзанимљивији је ипак стадион. Јер Маји су били
велики љубитељи игре лоптом, сличне баскијској пелоти. Видимо тамо огромни зид
украшен рељефтша са карнишом која представља изувијане змије. Из зида се издваја
водоравно постављен камени обруч с пречником •око метар и по.
На том стадиону су становници Чичен-Итсе посма-трали ватрене игре разних дружина,
кладили се, изражавали одушевљење обожаваним јунацима, или доба-цивали увреде
онима који би изневерили њихова оче-кивања. Из хроника произлази да су они који
изгубе морали пред очима публике да се свуку до голе коже и да сву своју одећу
предају победницима: то је б-ило правило које говори о великом значају хумора у Маја.
У северном делу Јукатана налазе се на невеликој раздаљини две друге метрополе Маја:
Ухмал и Маха-пан, које у погледу богатства споменика само мало заостају за градом
Чичен-Итсом. Ухмал је чувен по многим несвакидашњим, богато орнаментираним
згра-дама, као што су „Дом пророка", „Дом монахиња", „Гу-вернеров дом", „Дом
корњача", „Дом старе жене", „Дом голубова" и друге. Називе тих зграда створили су
археолози на основу неких преовлађујућих декоративних мотива.
Пренедимо се сада у мексичку државу Чијапас. При излазу из дубоког кланца сред
планина и девичанске прашуме бели се стародавни свети град Маја, који се данас зове,
по суседном индијанском сеоцу, Палеп-ке. Ако се узму околности да је зидани део
града служио у религијске сврхе и да су у њему живели само свештеници и племство,
док је просто становништво живело у чатрљама, од којих, наравно, није остало ни трага
— треба претпоставити да је град имао око сто хил>ада становника. Утисак величине
нагомиланих и
стрпљиво клесаних или рељефом покривених камених блокова, сасвим је јединствен.Довољно је рећи да се тамо сачувало 18 дивних палата и храмова и 22 друге зграде,
међу којима висока кула за астрономска ос-матрања. Све те згрде биле су дигнуте на
подзиђима пирамидалног облика.
Археолози су сматрали да су пирамиде Маја, за разлику од египатских пирамида,
служиле не као гроб-нице краљева, него да су биле само вештачка подножја храмова и
палата. Ова теза пољуљана је 1952. године. Четири године пре тога археолог Џ. Олден
Мејсн приметио је у подлози „Храма натписа" у Паленкеу неку плочу са отворима.
Када је плоча дигнута, указале су се уске степенице које воде у дубину пирамиде,
чврсто испуњене кршем. После четворогодишњег напорног ра-да на рашчишћавању
најзад се појавила мала соба с великим каменим саркофагом у коме су се налазиле
кости петоро младих Индијанаца — двеју девојчица и трију дечака. Присуство велике
количине накита од јасписа, цењеног у Мексику више од злата, указивало бина то да су
младе особе, сигурно жртве ритуала, поти-цале из аристократских родова. Кроз
троугласти улаз, преграђен монолитом од неколико тона, откривачи су ушли у велику
дворану, која је стварала чаробан ути-сак због својих кристалних сталактита што су
висили одозго и сталагмита што су штрчали одоздо, као ши-љата шума. У блеску
карбидних лампи они су сипали засењујуће искре, подсећајући на призор из бајке.
На среди-ни одаје стајао је тешки, камени сарко-фаг, у коме су нађени остаци неког
краља или висо-ког свештеног лица. Мртвац је био сав покривен наки-том од зеленог
јасписа. Лице му је прекривала маска начињена од мозаика јасгогсових плочица.
Тканина оде-ће потпуно је била иструнула.
Саркофаг су украшавали фигурални орнаменти и хијероглифи, из којих је Мејсн
дешифровао датум 27. јануар 603. године. Значи, тога дана одржан је погреб
најугледнијег мужа града Паленкеа, вероватно најмоћ-нијег владаоца и свештеника у
историји Маја.
Паленке је био град старе империје Маја. Јер, тре-ба знати да археолози њихову
историју деле на две велике ере: на Стару и Нову Империју. Првобитни
Маји живели су у јужном делу Јукатанског полуостр-ва, данашњем Хондурасу,
Гватемали и мексичким др-жавама Чијапас и Табаско. Било је то .мање-више од 1000.
године пре н.е. до VI века н.е. У прве векове наше ере спада врхунац процвата Старе
Империје.
Око 610. године наше ере у држави Маја догоди-дило се нешто сасвим беспримерно у
историју света. Једног јутра становништво је спаковало своју имовину и занавек
напустило дивно изграђене градове, своје улице и тргове, храмове и палате,
оставлајући их на милост и немилост џунгле, а они су у северном делу Јукатана
изградили потпуно нова градска средишта:
Чичен-Итса, Мајапан и Ухмал.
На који начин смо сазнали за тај нагли, изузетно чудан излазак целог народа?
Ако ве интересира ке ви постирам уште.....