Соборениот Stealth во Југославија ( 1999г )

Член од
18 февруари 2008
Мислења
2.201
Поени од реакции
86
И да го надополнам Воне...

Пред да намине следниот и да напише како дечкото на братучетката имал другар,чиј братучед е во тигрите,и него му рекол еден другар од србија чиј татко имал брат во војската и кој му рекол дека го погодиле сосем случајно,кога ги пробувале ракетите дали се исправни,прочитајте ја темата од почеток.Има убаво објаснето од повеќе форумџии како одприлика изгледало.Ако имате друга теорија пишете ама барем потрудете се да ја образложите.


Мал офтопик.
Овој настан ме потсети на можеби двете работи кои најмногу ми останаа,а богами и ке ми останат во сеќавање, нашиот балкански менталитет на тврдоглавост и хумор дури и во гадни времиња како тие.Мислам на двете легендарни,ај ќе речам реченици,што останаа од тоа време.Првата



И онаа втората за која за жал немам слика

,,Колумбо је*ем ли ти мајку радозналу,,.

ПС ако некој е во можност да ги најде или ги има оригиналните слики со транспарентите од тогашните демонстрации,би бил длабоко благодарен ако ги сподели.
 
Член од
18 февруари 2008
Мислења
2.201
Поени од реакции
86
Темата е Соборениот Stealth во Југославија ( 1999г )
 
S

smart ass

Гостин
Темата е Соборениот Stealth во Југославија ( 1999г )





Ова е само доказ оти си самобендисано искомлексирано детиште.
Акција-реакција,значи испаѓаме и двајцата искомплексирани-по вашата логика.

Јас би рекол дека ниту еден од нас не е комплексиран(ете ти велиш лечам руски комплекси,ами и јас можев да речам лечиш САД комплекси но не реков)...Така да МИР:smir:

Темата е соборениот стелт,но како што кажав стасавме до кина и тајван,а патем стелтот е соборен од САМ-што значи не е Само СА“ нева САМ има и други,ова повлекува општа дебата,имено соберен е и Ф16,исто така освен стелтот,иако официјално се само две летала,Југословенската армија има соборено и неколку беспилотни летала,имаш ли некое инфо за UAV колку се соборени??
 

zee German

mpkfa
Член од
12 август 2009
Мислења
6.441
Поени од реакции
6.096
Оф Топик
Вие кењајте Русите или американците ,србите или натовците а буквално целиот отпад од војната нато го исфрли во Македониа.Па така втори лузери од војната сме ние.Ги прифативме бегалците,нуклеарниот отпад и за жал сеуште не сме во алијансата заради тоа што имаме најслаба меѓународна политика.Па ниедна земја што е во нато нема направено толку за нив...

он топик-Секоја чест на Србите што го погодиле на кој и да е начин затоа што кога ке направиме ние ваков подвиг јас ке си го видам од позади... позз
 

theMac3donian

Мак3донецот
Член од
5 февруари 2007
Мислења
3.690
Поени од реакции
259


Дали некој гледа погодок од куршум?
 
Член од
10 јуни 2005
Мислења
413
Поени од реакции
145
Air Force investigators now believe that Yugoslavia jury-rigged its system of radars and communications to shoot down an F-117 stealth fighter two weeks ago, and as part of an accelerated air campaign Pentagon officials are sending forces that could help avoid a similar incident.

Military officials said that as a result of the inquiry they now believe that a combination of low-tech tactics, quick learning and improvisation came together in one brilliant moment to shoot down the premier attack jet in America's arsenal.

The culprit, they believe, is an SA-3 surface-to-air missile. But it probably was not used in the normal fashion, with its operators relying on their own local radars to detect the target, which leaves them vulnerable to NATO fighters that can home in on the radar beams.

Instead, Air Force and other military officials now believe that spotters in Serbia, and perhaps in Bosnia and along the Montenegrin coast, may have patched together enough quick glimpses of the warplane from scattered radars to track the elusive aircraft, however briefly, and to fire a missile at it from a battery near Belgrade.

They reached their conclusions, which are still under review, after extensive interviews with the rescued pilot, a review of technical clues and an analysis of how the Serbian air defenses have been operating.

"We think whoever did this won the lotto that night," said one senior American officer.

NATO commanders are already applying the lessons learned from this incident, the only time a manned aircraft has been hit by enemy fire during the Balkan campaign.

As part of the 82-plane buildup of American air forces in the region announced Saturday, the Pentagon said it would add 24 additional Air Force F-16 fighters armed with specialized anti-radar missiles, along with six radar-jamming Navy EA-6B Prowlers.

NATO wants those aircraft primarily to protect additional non-stealth warplanes on their bombing runs. But those kinds of planes will also be attacking the very network that most likely brought down the F-117.

And NATO has increasingly struck at communications nodes of the kind that allow widely dispersed Serb radar stations to link together as they track allied planes. This week the alliance destroyed a telephone switching center in Pristina and a microwave relay station, also in Kosovo, even though that caused civilian damage that NATO targeters say they usually take pains to avoid.

The Serbs have used their long-range radar sparingly in order to avoid an attack by NATO fighters.

Still, NATO and Pentagon officials have such respect for Yugoslavia's air defenses that low-flying attack planes like the A-10 have flown only a handful of strike missions.

But shooting down an F-117 defied the odds. It was a longshot, low-tech solution to a challenge posed by one of the most sophisticated warplanes in the world, Pentagon officials said. In the end, it may have been tactics aided by luck, and not technology, that brought down the F-117 and gave Belgrade a propaganda windfall.

In addition to its radar-absorbing skin and radar-scattering angles, the Nighthawk, as the F-117 is called, typically flies a zig-zag pattern to avoid tracking.

The F-117 is not invisible, but barely visible to most radars. It is most vulnerable when turning suddenly at low altitudes, which can reflect radar beams to receivers, or when opening its bomb bay door.

What American military officials now suspect is that Serbian spotters, perhaps starting with spies in Italy watching the F-117's take off, were able to determine a rough schedule of how long it took the planes to cross the Adriatic, and how long to fly to Belgrade.

Knowing those things, Serbian radar operators would have a better sense of when and where to watch. Once the aircraft's radar reflection crossed their screens, they would alert the operator down the line. The downed F-117 had already dropped at least one of its laser-guided, 2,000-pound bombs near Belgrade before it was hit, so that was another clue.

Analysts are unsure now whether Serbian gunners were able to integrate this net of far-flung radars to feed the location of the plane to a missile launcher, or to cue up the SA-3's own radar so the operator had only to briefly flip it on to track and fire.

Since the stealth plane went down, other planes on bombing runs have recorded instances when the Serbian forces lobbed surface-to-air missiles at them without radar guidance. This is clearly less reliable, but it lets the Serbian missile sites avoid counterstrikes by NATO's fighters.

"Given the limited air space over there and the sophisticated air defense system they have," the senior American officer said, "there's always the possibility of a kill."

Officially, the Pentagon says the cause of what downed the plane is still under investigation. But military officials familiar with the inquiry say this account is emerging as the most likely explanation of what caused the first-ever loss of an F-117 in combat, and the only manned aircraft felled so far in the aerial bombardment of Yugoslavia.

After the crash, the Air Force assembled a secret team of experts in air defenses, stealth technology and other technical areas, and dispatched them under strict security to Langley Air Force Base in Virginia to figure out what happened.

Gen. Michael E. Ryan, the Air Force Chief of Staff, recently reviewed a draft of the team's report and sent it back for answers to additional questions, a senior Pentagon official said. The final report is expected to be forwarded soon to General Ryan and Gen. Henry H. Shelton, the Chairman of the Joint Chiefs of Staff.

The Pentagon spokesman, Kenneth H. Bacon, refused Saturday to comment on any detail of the F-117 downing to avoid tipping off the Yugoslav military. "The Yugoslav air defense system is both sophisticated and adaptable," Mr. Bacon said in an interview. "The Yugoslav forces are attempting to make rapid adjustments in the way they use their air defenses to shoot down U.S. planes while protecting their radars and missiles from allied attack."

Here is the account that experts now say is the most likely scenario.

The F-117's, operating out of the Aviano air base in northern Italy, typically were flying missions at medium altitude, between 15,000 feet and 25,000 feet. That is close enough to drop their payloads with near pinpoint accuracy, but out of reach of most of Yugoslavia's antiaircraft batteries and surface-to-air missiles.

At about 8:45 P.M. in the Balkans on March 27, the fourth night of the air war, an F-117 was heading back to base after dropping at least one of its 2,000-pound, laser-guided bombs on a target near heavily defended Belgrade. Bad weather, which had forced scores of missions to be canceled, did not hinder the aircraft, two senior Air Force officers said.

Suddenly, with little or no warning, an SA-3 missile streaking at three times the speed of sound and guided by an improvised network of Serbian radars, exploded in a blast of fragments a few feet from the bat-winged plane, slamming it into an uncontrolled dive.

The antiaircraft missiles have warheads with 130 pounds of high explosives that are designed to detonate when the projectile gets within about 20 feet of its target.

Alarms in the cockpit of the F-117 usually warn a pilot when a SAM radar is homing in, or painting, his plane. But the Yugoslav military so fears the antiradiation missiles that NATO warplanes launch at the radars, it has largely turned them off.

It is unclear whether the pilot got any warning of the missile bearing in on him. If he did, it was probably too late. Stunned by the explosion, the veteran pilot struggled against what he said approached pressure five times the force of gravity to yank the handles below his seat to eject from the crippled warplane.

"The one fragment of this whole event I can't remember is pulling the handles," the pilot said in an account the Air Force released this week, withholding his name at the aviator's request. "God took my hands and pulled."

Seven hours later, a daring commando team snatched the downed pilot from the hiding place to which he parachuted behind enemy lines, and whisked him back to allied hands, first in Bosnia, then in Italy.

With the wreckage of the $43 million plane now in Yugoslav hands, some questions may never be answered satisfactorily. And, of course, there are competing theories of what happened:

¶That a barrage of ground fire or an SA-6 missile, not an SA-3, scored a lucky hit. All would have produced what look like bullet holes in the wing wreckage that was shown on Serbian television.

¶That the pilot, frustrated by dense clouds, took a chance and flew his jet-black plane under 15,000 feet, only to be silhouetted against the dull gray evening sky by an eerie glow from ground fire reflecting off the cloud ceiling.

¶Or that a bomb-bay door stuck open, making the F-117 vulnerable to radar.

But officials closest to the investigation have discounted or ruled out those theories.

A malfunction seems unlikely, industry officials say, because the plane's manufacturer, Lockheed Martin, and its fabled Skunk Works development center in Burbank, Calif., have not yet been consulted by the Pentagon. Lockheed referred all questions to the Air Force.

Some Air Force officers are also upset that NATO did not bomb the wreckage to prevent the plane's secrets from falling into hostile hands. Pentagon officials have tried to discount this fear, saying the F-117's technology is more than 20 years old, and less sophisticated than that of its larger cousin, the B-2 bomber.

Some experts say it appears that the F-117 may have glided on auto-pilot after the pilot ejected, and made a more or less controlled landing, pancaking into a field. That may be why such large portions of the plane, including its wing, were visible. If the Nighthawk had landed nose first at high speed, it would have been a smoldering ruin, those officials say.

In any event, Air Force and NATO commanders do not appear overly concerned. After the downing, commanders issued stern verbal warnings to F-117 pilots to keep alert. But Gen. Wesley K. Clark, the Supreme Commander of NATO forces, requested, and was granted, an additional 13 F-117's.

Saturday, the Pentagon showed a combat video of a strike earlier this week, when the military said an F-117 scored a direct hit on a surface-to-air missile site, destroying it.

"When flown in its operating envelope, above 15,000 feet and outside of huge acquisition radars, the F-117 is still difficult, if not impossible, to see on a SAM radar until it's too late to do anything about it," said Gen. John Michael Loh, who was the Air Force Vice Chief of Staff during the 1991 Persian Gulf war.

Indeed, the fighter has assumed an almost mystical reputation since the war, when F-117's flew more than 1,250 missions, including all the riskiest runs over downtown Baghdad. None of the Nighthawks suffered even a scratch.

And in the skies over Yugoslavia, the F-117's have even more help than they did in the gulf. The plane's angular design and composite skin are meant to deflect or absorb searching radar beams, and offset its relative lack of speed (it is subsonic) and maneuverability.

Besides the antiradiation missiles, the Air Force is for the first time using a new, advanced radar-jamming system. Unlike conventional electronic jammers, which radar operators can detect, the new technology remotely injects signals into the radar that are not evident to the operator on the ground, and can hinder the missile's accuracy.

For these reasons, senior Pentagon officials say Yugoslav forces are essentially using a point-and-shoot method for firing missiles now, rather than risk turning on their radars.

http://partners.nytimes.com/library/world/europe/041199kosovo-stealth.html
 
Член од
4 декември 2009
Мислења
147
Поени од реакции
10
Радарот го има осветлено авионот во моментот кога пилотот ги отворил спремниците за оружје спремајки се да отвори оган врз целта (бидејки тој тип на авион нема подвесно вооружување, туку се е скриено во крилата, односно трупот, за да има помал радарски одраз), тогаш станал видлив. Погоден е со две ракети, испалени една по друга.

На нато пропагандата дека во таа војна имаат изгубено само два борбени авиона нема потреба да се губи време за дискусија.

Zapis u Ratnom dnevniku zamenika komandanta 3. raketnog diviziona 250. rbr PVO, potpukovnika Đorđa Ančića.

"Na vatreni položaj stižem oko 20:30 časova. Prilazeći sredstvima prolazim pored lansirne rampe. Rakete su na pripremi, a ugao nagiba veliki. Lagani drhtaj tela, jer ne znam šta se dešava u kabini. Ulazim i sedam na mesto pomoćnika rukovaoca gađanja. Ciljevi su se približavali. Na daljini 14-15 km i azimutu 240 stepeni rukovaoc gađanja potpukovnik Zoltan Dani je naredio antena. Veoma brzo, za par sekundi, cilj je pronađen, točkići su škljocnuli više puta, ali operatori ručnog praćenja nisu mogli da ga prihvate. Cilj je išao u manevar velikom uglovnom brzinom. Zračili smo više od 10 sekundi. Vičem "skidaj visoki, skidaj visoki!".
Ponovo vidim cilj na azimutu 230 stepeni i daljini od 14 km. Cilj vrši manevar kursom, lepo se vidi na pokazivačima osmatračkog radara. Ponovo se čuje naredba antena. Cilj je na azimutu 240 stepeni i daljini od 14-14,5 km. Taman da mislio da ni ovaj pokušaj neće uspeti, kada je stariji vodnik Matić uzviknuo: Daj ga, daj ga, imam ga! Točkići su škljocnuli i operatori su ga prihvatili. Stabilno praćenje, azimut 242 stepena, daljina 14,5 km (...) Oficir za navođenje izveštava: Azimut 250 stepeni, daljina 13 km.
Cilj uništi, metodom tri tačke, lansiraj!, komandovao je komandant diviziona potpukovnik Dani. Potmula ekplozija. Start prve rakete, posle 5 sekundi i druge, Operatori stabilno prate. Posmatram ekran. Svetlosni bljesak i eksplozija prve rakete na cilju. Cilj je uništen. Naređujem: Skidaj visoki! Daljina 10-11 km, azimut 270 stepeni, Gledam ekran osmatračkog radara. panika u vazduhu. svi su se razbežali, nigde ni jednog cilja.
Posle 20-30 minuta dobijamo komandu Priprema za marš! Treba brzo napustiti lokaciju lansiranja. Premoren sam. Nisam spavao dva dana i noći.
Na radio-vestima u 22:00 časa čujemo da smo oborili F-117A. Olupina je pala u atar sela Buđanovci. Premeštaj na naredni vatreni položaj je bio brz. Euforija i moral u jedinici su znatno porasli. Svi zovu, čestitaju. Napetost je popustila. Nestalo je grča. Ojačava se vera u mogućnost efikasnog vatrenog dejstva. Oduševljenje je vladalo u narodu okolnih sela. Svi su nas posmatrali sa velikim poštovanjem."


Rakete S-125 Neva (SA-3 Goa) kakvim je oboren F-117




Али ова је НАЈЈАКО:

" Gledam ekran osmatračkog radara. panika u vazduhu. svi su se razbežali, nigde ni jednog cilja."




А еве како генијалноста на еден наш човек, Македонец од Струмица ги направила мајмуни големи нато војсководци и стратези:


Đorđe Ivanov (51) otkriva kako je pravio avione od šper-ploče na koje su NATO bombarderi traćili bombe...




Bili smo u bunkeru. Nastao je pravi zemljotres, otpadao je plafon. Očekujem smrt, košmar u glavi, a onda mi se u magnovenju pojavljuje karneval u rodnoj Strumici. Vidim sebe kako vučem maketu trojanskog konja koju sam s komšijskom decom napravio od letava s tarabe. Kada je opasnost prošla, povezao sam silu agresora i trojanskog konja i rešio da započnem rad na maketi „miga-29”, ako živ dočekam jutro – priča Ivanov.
Đorđe se maketarstvom počeo baviti u dečaštvu. Pošto je završio vojne škole i pošto je pilot, znao je kako da napravi uverljivu maketu.

– Mere smo skidali s male makete „miga-29”, uveličavali ih i prenosili direktno na šper-ploču. Po okolnim mestima smo s mukom pribavljali matrijal, jer nismo smeli da kažemo o čemu je reč. Komšije su sumnjičavo vrtele glavom, misleći da sklapamo prave migove od delova koji dolaze iz Rusije – kaže Ivanov.
Posle mesec dana, bio je gotov prvi „avion“, delo majstora za krevete i kuhinjske elemente, koji nije preživeo ni jedan sat na pisti.

– Za izradu sledećih, trebalo nam je manje, ali su kraće i trajale. Jednu su gađali još dok ju je ka pisti vukao traktor. Poslednja je gađana s dve bombe koje nisu eksplodirale. Sada trune na aerodromu, a mogla bi da se opravi, konzervira i izloži u Muzeju – završava Ivanov.
„Fabrika” se nalazila u hangaru drvnog kombinata „Vojvodina“, nedaleko od aerodroma.

Strane armije zainteresovane za trojanca

Ivanov i ekipa su predlagali komandi da naprave tada ultramoderni ruski lovac bombarder SU-35, ali im je odgovoreno da bi to moglo da izazove diplomatski skandal, jer je SRJ bila pod embargom na uvoz oružja. Posle rata za makete su se interesovale i neke strane armije, ali je posao propao jer odgovorni nisu imali dovoljno sluha. Ekipa na čelu s Radojem Blagojevićem napravila je 2000. maketu za potrebe filma „Rat u živo“. Popularni Manda u filmu igrao je Ivanova.

Tim za ponos

Makete su „oživljene“ tako što su u „motorima“ paljene krpe natopljene kerozinom, a imale su i izvor radarskog zračenja. „Kao iskusan slikar s brojnim izložbama u zemlji i svetu, lako sam hemijskom nacrtao skice. Pomoć nam je pružio Milan Skoko, predsednik mesne zajednice, a u ekipi su bili i Radoje Blagojević, selektor reprezentacije u aviomodelarstvu, stolari, tesari, limari, farbari.”, kaže Ivanov.
 

concrete

alte Esel
Член од
22 март 2005
Мислења
12.248
Поени од реакции
1.703
Р

Али ова је НАЈЈАКО:

" Gledam ekran osmatračkog radara. panika u vazduhu. svi su se razbežali, nigde ni jednog cilja."
А што си мислиш..., дека ќе заиграат валцер?? :)
Прво што праиш кога ќе ти засвири алармот за испалена ракета е: хватање џаде!!!!:)..нема тука чаламење и изигрување мангуп....
 

Let 3

The Nipple Erector
Член од
13 јули 2008
Мислења
30.896
Поени од реакции
31.278
Покрај сите макети и шшерплочи денес во Србија лета 1 (еден) миг 29 кој успееа да го скрпат пред 2 години.
А Косово не е повеќе Српско.
Не можеш со шперплоча против сила каква е Америка и НАТО.
 
Член од
4 декември 2009
Мислења
147
Поени од реакции
10
ОФФ

Многу ми е драго што сме повторно оперативни...
Се надевам дека ке продолжиме во порелаксирана атмосфера.


ОН


Да ли некој знае кој е ова:


 
Член од
28 март 2006
Мислења
17.804
Поени од реакции
12.295
Пекарот од Вегера? :wink:

Штом е овде постирано, најверојатно некој од тие јунаци поврзан со авионот или одбраната...у ствари ја не знам :)
 
Член од
4 декември 2009
Мислења
147
Поени од реакции
10
Пекарот од Вегера? :wink:

Штом е овде постирано, најверојатно некој од тие јунаци поврзан со авионот или одбраната...у ствари ја не знам :)

Тоа е легендарниот полковник Золтан Дани, воено име Гвозден Ѓукиќ, Командант на 3. дивизион 250-та бригада ПВО, единицата која што невидливиот го направи пепел. Сега е во пензија и се бави со пекарство.
 

concrete

alte Esel
Член од
22 март 2005
Мислења
12.248
Поени од реакции
1.703
Jebi ga.......................sekogas taka zavrsuvaat site slavni epopei :)...ovoj e i dobar, znam nekoi koi se ulicni pejaci....
 
Член од
4 декември 2009
Мислења
147
Поени од реакции
10
Ако дозволат господата, јас би прецизирал некои поединости низ една интересна видео сторија , иако видеото е малку проамеричко, без разлика на тв логото горе десно или барем така почнува ...




 

Kajgana Shop

На врв Bottom