Во последните децении, експедитивните истражувања на украинските археолози значително ја проширија научната база. Според овие научници, историјата на Словените започнува во доцнолатенски период. Според
В.Д. Баран, формирањето на раните средновековни словенски култури било резултат на интеграцијата на неколку култури од Римската ера: Прашко-Корчачката Култура се развила врз основа на Черњаховската Култура од областа на Горен Днестар и Западен Буг со учество на елементи на Пшеворската и Киевската Култура; Пенковската култура се развила во услови на спојување на елементите на Киевската и Черњаховската со номадските култури; Колочинската Култура произлегла од интеракцијата на доцнозарубинските и киевските елементи со балтичките. Според В.Д. Баран, водечката улога во формирањето на Словените ѝ припаѓала на Киевската Култура[7]. Концептот на словенската етногенеза го претставиле В
.Д. Баран, Р.В.Терпиловски и Д.Н. Козак [8]. Раната историја на Словените, според нивното мислење, започнува со првите векови од Новата ера, кога информациите за Словените, тогаш наречени Венеди, се појавуваат во делата на античките автори. Венедите живееле источно од Висла, им се припишуваат Зарубинската и Пшеворската Култура на Волинскиот регион. Подоцна Зарубинската и Доцнозарубинската Култура се поврзуваат со Словените, а преку нив и Киевската и делумно Черњаховската Култура, врз основа на кои се формирани раните средновековни словенски култури.
Во последните децении, голем број дела на
В.В. Седов [9] се посветени на проблемите на етногенезата на Словените. Тој смета дека Културата на Потклешките погребувања (400-100 п.н.е.) е најстарата словенска култура, бидејќи токму од оваа култура може да се следат елементите на континуитет во еволутивниот развој од древноста сè до автентично словенската ера на Раниот Среден Век[10].
Културата на Потклешките погребувања одговара на првата етапа од историјата на прасловенскиот јазик според периодизацијата на Ф.П. Филин[11]. На крајот на II век п.н.е под силно келтско влијание, Културата на Потклешките погребувања била трансформирана во нова, наречена Пшеворска. Пшеворската Култура е поделена на два региона: западниот Одриски регион, населен главно со источногерманско население, и источниот Висленски регион, каде доминантна етничка група биле Словените. Хронолошки, Пшеворската Култура одговара, според периодизацијата на Ф.П. Филин, на средниот степен на развој на прасловенскиот јазик[12]. Тој ја смета Зарубинската Култура, која била формирана со учество на придојдените подклешево-поморски племиња и локалните милоградски и доцноскитски племиња, за посебна јазична група, која зазема средна позиција помеѓу прасловенските и западнобалтичките јазици. Словенската Прашко-Корчачка Култура според своето потекло е поврзана со Пшеворската Култура. Според В.В. Седов, Словените сочинуваа една од компонентите на мултиетничката Черњаховска Култура.
О.Н. Трубачев во своите дела ја отфрла и Висло-Днепарската Хипотеза и нејзината Висло-Одриска варијанта. Како алтернатива, тој ја поставува таканаречената
„Неодунавска“ Xипотеза за прататковината на Словените. Тој смета дека местото на нивното основно населување е Средно Подунавие - територија на земјите од поранешна Југославија (Словенија, Хрватска, Босна и Херцеговина, Србија и Црна Гора), јужниот дел на Чехословачка и земјите од поранешна Панонија ( на територијата на современа Унгарија).
Некое време околу I век н.е. Словените биле протерани од Келтите и Угрите на север, до Повисление и на исток, до Поднепровие. Ова било поврзано со Големата преселба на народите. Меѓутоа, веќе во средината на I милениум н.е. Словените, „зачувувајќи го споменот на нивните поранешни места на живеење“, „повторно го заземаат Подунавие, земјите на Дунав, Балкан“. Така, „движењето на Словените на југ било повратничо движење“[13].
О.Н. Трубачев ја аргументира својата хипотеза со лингвистички и екстралингвистички факти. Тој смета дека, прво, напредувањето на Словените прво на север, а потоа на југ се вклопува во општиот процес на миграција на народите во Европа. Второ, тоа е потврдено од записите на хроничарот Нестор: „За многу векови, во исто време“. Трето, кај Јужните Словени живееле покрај р. Дунав, прво се појавило самоименувањето *slověne – словен, кое постепено се воспоставило во делата на византиските историчари од VI век, готскиot историчар од VI век Јорданeс (Склавiни). Истовремено тие ги нарекуваат Западните и Источните Словени - Венеди и Анти, односно со имиња туѓи за Словените. Самиот О.Н. Трубачев го поврзува етнонимот Словени со лексемскиот збор и го толкува како „јасно говорење“, односно зборување на разбирлив, а не на туѓ јазик[14] Четврто, во фолклорот на Источните Словени многу често се споменува р. Дунав, за кој О.Н. Трубачев смета дека е преживеан жив спомен за Подунавие. Петто, тој верува дека Угрите, откако дошле на територијата на Подунавие и ја основале нивната држава во I век н.е., таму затекнале словенско население и словенски топоними: *b'rz', *sopot, *rěčina, *bystica, *foplica, *kaliga, *belgrad, *konotopa итн.[16]
Така, О.Н. Трубачев смета дека „јужната Висло-Одриска област… приближно се совпаѓа со северната периферија Средно-Дунавското подрачје“[17], а областа на примарното населување на Словените се совпаѓа со областа на примарното населување на говорителите на заедничкиот индоевропски јазик.
Прашањето за прататковината на Словените останува отворено. Научниците изнесуваат сè повеќе докази во корист на една или друга хипотеза. Конкретно, Г.А. Хабургаев верува дека прасловенските племиња настанале како резултат на вкрстувањето на западнобалтичките племиња со Италите, Тракијците (во областа на денешната Северна Полска) и иранските племиња (на реката Десна).
Этногенез славјан - источники изученија
slawianie.narod.ru