Патолошката потреба на нетуркиските источнобалкански народи по секоја цена да се идентификувaат како огурски (туркиски) Бугари

Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736611795000.png


Пшеворска Култура

Железно доба.
Датирање: пред 22-16 века.
Културата се шири низ Јужна и Централна Полска.

Името го добил од полскиот град Пшеворск (Поткарпатско Војводство), во чија близина биле пронајдени првите артефакти.

Претходно, оваа територија била заземена од непосредно претходната и уште пораспространета Лужичка Култура.

Пшеворската култура се развила од Културата на подклешевските погребувања под влијание на латенезиските култури.

Потеклото на Пшеворската Култура врз основа на Доцнопомеранската Култура, генетски поврзана со Културата на Подклешевските погребувања, се врзува со територијата на Долна Шлезија и соседниот дел на Великополска, која подоцна доживеа доста забележливо Јасторфско влијание.

Пшеворската Култура е поврзана со соседната Зарубинечката Култура, која постоела во исто време.

Во II век, Пшеворците мигрирале на Среден Дунав, каде што ја формирале Прешовската Култура, како и на територијата на Западна Украина.

Врз основа на северната варијанта на Пшеворската култура, на просторот помеѓу средниот тек на Одра и Висла се формирала Суковско-Ѕеѕичката Култура (Лехитска Култура).

На крајот на IV век, развојот на провинциската римска Пшеворска Култура бил прекинат со инвазијата на воинствените номадски племиња - Хуните. Дел од локалното германско население мигрирало на запад во Римската Империја.

Понекогаш културата се нарекува провинциска римска, бидејќи за време на ископувањата на погребите се наоѓаат голем број фрагменти од римски вериги, кои ги користеле платеници Германци од помошните единици на римската армија.

При ископувањата на спомениците од оваа култура се среќаваат и фибулни копчиња.

Носителите на Пшеворската Култура имаа развиено оружје: мечеви, џилити.

Керамиката била направена со помош на грнчарско тркало.

Некои истражувачи сметаат дека Пшеворската Култура е словенска и нејзините носители ги идентификуваат со Венедите.

Писателите од Древноримската Епоха ја опишале оваа територија како заземена од Лугии.

Племињата, кои исто така се поврзани со западниот дел на територијата и епохата на Пшеворската Култура ги вклучуваат Вандалите.

Исто така во западниот дел од територијата на Пшеворската Култура биле и малите германски племиња Гарнии, Гелисии, Маними и Наганарвали.

Некои истражувачи ги идентификуваат носителите на Пшеворската Култура како Словени и Келти.

1736613451721.png

1736613367807.png
Автоматски споено мислење:

 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736623212788.png

Зарубинска Култура

Железно Доба.
Датирање: 2-1 век п.н.е.

Културата ја заземала територијата на регионот на Среден и делумно Горен Днепар, Западна и Централна Украина, Јужна Белорусија и западна Русија.

Културата е именувана по селото Зарубинци (веќе не постои, но локалитетот е зачуван во Каневскиот реон во Черкаската област).

Формирањето на Зарубинската Култура било под силно влијание на Келтите од Латенската Култура. Генетски поврзана со Пшеворската Култура, ја потиснува автохтоната Милохрадска Култура. Таа е заменета со Черњаховската Култура и сродната Киевска Култура. На северо-источниот дел на областа, како резултат на интеракцијата со локалното балтичко население на Јухновската Култура, била формирана Мошчинската Култура, а била зачувана и локална варијанта во форма на Колочинската Култура.

Познати се поплавни и 'ртски населби, утврдени со ровови и бедеми со палисади (Пилипенкова Гора).

Надземните или малку вдлабнати живеалишта биле мали (16–20 кв. м), во јужниот дел на културата имале ѕидови од плитар, а во северниот дел - ѕидови од балвани.

Погребните места без кургани се широко распространети, главно за обредот на кремирање. Погребите најчесто биле без урни и биле придружени со садови, накит и тоалетни пррдмети, најчесто брошеви. Меѓу нив се издвојуваат специфичните фибули на среден Ла Тене дизајн со триаголен штит, наречени зарубинци.

Зарубинската керамика е обликувана, со разновидни форми на садови, особено карактеристични се полираните чинии со ребро на врвот. Населението од западниот дел на земјата главно се занимавало со земјоделство и сточарство, како и со лов и риболов.

Се појавила обработка на метал. Производите од железо се претставени со алатки и оружје.

Трговијата со грчките градови од северниот регион на Црното Море е потврдена со наодите на амфори и стаклени мониста. Зарубинската Културата била под влијание на Латенската Култура.

Со појавата на Зарубинската Култура... започнале сите тие трансформации во шумската зона, кои подоцна доведоа до појава на културата од прашки тип. Во Белорусија, постојат две варијанти на оваа култура: Полеска и Горнодвинска група.

1736624071026.png

Некои истражувачи сметаат дека оваа култура е ранословенска, култура на Венедите. Други истражувачи сметаат дека Зарубинската Култура е источногерманска и ги идентификуваат нејзините носители со Скирите и Бастарните.

Етничката припадност на носителите на Зарубинската Култура не е утврдена (тие се поврзани со Прасловените или Балтите).

Нејзините создавачи се сметаат за словенски племиња. Врз основа на надворешната сличност на Зарубинската и Пшеворската Култура, се верува дека нејзините творци биле со германско потекло, Прасловени и Балти.

Зарубинската Култура е од туѓинска природа и е директно продолжение на западната Поморско-Клешевска и Лужичка Култура.

Експанзијата на Померанските Венеди не само што доведе до појава на Пшеворската Култура во Повислението, туку на крајот станала главен фактор во формирањето на Зарубинската Култура во огромните пространства источно од Висла.

„Главниот настан, кој очигледно служи како еквивалент на лингвистички откриеното одвојување на јужниот дел од населението на шумската зона, идните Словени, од првобитното словенско-балтичко единство, е поврзано со појавата.

Ерата на Зарубинската Култура продолжува во 1 век п.н.е.

Во средината на 1 век н.е. Сите населби и гробници на Зарубинците престануваат да функционираат. Културата престанува да постои поради движењето на соседните племиња или под влијание на факторите од околината.

Постепено се трансформира во доцнозарубински споменици. Во тоа време билр формирани нови локални групи на територијата од Јужен Буг на запад и до Оскол на исток под влијание на миграцијата на зарубинските племиња. На оваа територија, која претходно беше само делумно заземена од зарубинско население, се појавуваат нови културни формации, кои покрај зарубинските, ги вклучуваат и традициите на другите археолошки култури. Овие култури се обединети само со врски со претходната Зарубинска Култура.

Доцнозарубинските споменици (средината на I-II век од нашата ера) се претставени со: тип Љутеж, тип Рахни, тип Почеп, типот Грини, тип Картамишево-2-Терновка-2. На подрачјето на овие локални групи се случиле последователни процеси на словенска етногенеза. Од крајот на II век, Зарубинската Култура на истата територија била заменета со Черњаховската Култура, со која имала многу заеднички карактеристики.

1736624960344.png

1736625002154.png
1736625081618.png
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736691488875.png

Черњаховска Култура

Ран Среден Век. Железно Доба.
Датирање: пред 19-15 века.

Културата се шири низ териториите на Украина (вклучувајќи го и Крим), Молдавија и Романија.

Составот на цивилизацијата бил етнички хетероген. Населението е формирано врз основа на луѓе од доцната скитска и античка средина.

Черњаховската Култура е продолжение на Велбарската Култура.

Културата е именувана по гробницата во близина на селото Черњахов во Кагарлишкиот реон во Киевската област.

Културата ги зафаќа шумско-степските и степските зони на Деснобрежна Украина и шумско-степската зона на Левобрежна Украина, Молдавија, дел од југоисточна Полска и делумно Трансилванија и Романија.

Територијално, Черњаховската Култура ја сменува Зарубинската Култура, со која има многу заеднички карактеристики.

Падот на Черњаховската Култура е забележан за време на инвазијата на Хуните.

Постои готска хипотеза за потеклото на оваа култура, но повеќето нејзини поддржувачи исто така признаваат дека нејзиниот состав бил етнички хетероген. Според оваа верзија, Черњаховската Култура е продолжение на Велбарската Култура.

Во Романија, Черњаховската Култура се нарекува Синтана де Муреш-Черњахов, по името на селото во трансилванската област Муреш. Испитувани се остатоците од населбите и приземните гробници.

Познати се многу неутврдени населби од Черњаховската Култура. Во населбите се откриени надземни живеалишта и полукопи, најчесто со отворени огништа и поретко печки.

1736691906720.png

Погребниот ритуал комбинираше кремирање (полиња со погребни урни) и инхумација (второто преовладуваше). Погребниот инвентар вклучувал керамика, стаклени чаши, брошеви и коскени чешли.

Погребните споменици се претставени со гробни могили со кремации и погребувања. Погребниот инвентар вклучувал керамика, стаклени чаши, брошеви и коскени чешли.

Различни етнички групи од населението (Даки, Сармати, Германци, Доцни Скити, Анти и Словени) учествувале во формирањето на Черњаховската Култура. Инвазијата на Хуните довела до опаѓање и исчезнување на културата.

1736692134127.png


1736692181206.png

1736692199411.png
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736710914567.png

Киевска Култура

Датирање: 1-5 век н.е.

Културата се наоѓала на север од Черњаховската Култура. Според современите податоци, територијата на Киевската Култура допира до југот на Псковската област.

Најисточните споменици на Киевската Култура неодамна се откриени во Самарско Поволжие.

Во втората половина на V век, културата била подложена на инвазија од Хуните.

Oснова за развој на Киевската Култура била Зарубинската Култура. Културата е средна фаза на развој помеѓу Зарубинската и Колочинската Култура.

Истражувачите ја поврзуваат Киевската Култура со словенско-балтичките племиња.

Последователните словенски култури од Раниот Среден Век се појавија врз основа на киевската култура. Словенскиот карактер на Колочинската Култура се смета како резултат на интеракцијата со Пенковската Култура, а Киевската Култура како супстрат за Пенковската и Колочинската Култура.

Населбите се претставени во форма на неукрепени населби составени од земуници загревани со камени огништа. До куќите имало подрумски јами.

Мртвите биле спалувани и закопувани во земја. Погребните наоди се лоши. Керамиката е обликувана и попримитивна од претходната зарубинската.

За земјоделските активности сведочат артефакти како железни српови, мелници за жито и воденички камења.

Стаклените мониста и бронзените пинцети укажуваат на трговските односи со Римската Империја. Брјанското Благо, кое датира од III век, укажува на високо ниво на развиеност на занаетот.

1736713983206.png

1736713837478.png

1736713894393.png

1736713916278.png
1736713944826.png
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736786240499.png

Потекло на Словените

(Етногенеза)

Дел 1
Извори за проучување на етногенезата на Словените

(легенди и традиции на словенските народи; референци за Словените во несловенски пишани извори; податоци за јазикот)

Проблемот со потеклото и античката историја на Словените е еден од најкомплексните проблеми на модерната славистика. Напорите на археолозите, лингвистите, антрополозите, етнографите и историчарите се насочени кон негово решавање. Само нивното заедничко истражување може да доведе до решение на овој проблем.

Извори на информации за словенската татковина. Кога зборуваме за етногенезата на Словените, мора да се потпреме на повеќе извори. Тие вклучуваат:

1) Легенди и традиции на самите луѓе, ранoсредновековни летописи и хроники (билини, бајки, „Приказна за минатите години“ итн.).

Словенските писатели од Средниот Век, во своите ставови за потеклото на Словените, тргнале од библиската легенда за Вавилонската Кула и раселувањето на народите во различни делови на светот. Најстариот и детален приказ на средновековните идеи за потеклото на Словените се наоѓа во руската хроника „Повест на изминатите години“.

Хроничарот знаел од легендите што дошле до него дека самото име Рус е од варангиско (скандинавско) потекло.
а „првобитниот“ Рус бил повикан заедно со варангиските принцови (Рурик, Синеус, Трувор) во Новгород.
Но, јазикот што го зборувал рускиот народ современик на хроничарот бил словенски: „и словенскиот и рускиот јазик се едно, бидејќи Варангите ги нарекувале Рус, а првите биле Словени“ (ПИГ). Во дамнешни времиња, вели хроничарот, „Словените се населиле покрај Дунав, каде што сега е унгарската земја, и се нарекувале со своите имиња, каде што се населиле според местата“. Хроничарот ја знае и причината за преселувањето на Словените од нивната подунавска татковина: притисокот од Римјаните (Волохите): „Се населиле таму (на Дунав, во современа Унгарија и Бугарија според хроничарот) пореткo Словени, и Волохите ја зазедоа словенската земја“[1].

1736787332694.png

Origin of the word volokh

volokh
is an old name for the Romance peoples. Old Russian volokh, pl. volosi, Ukrainian volokh "Romanian", Bulgarian vlach, Serbo-Croatian vlȁkh, Slovenian làh, Czech vlach, Slоvak vlach, Polish włoch; see Thorbjörnsson, 1, 103. || Through Germ. mediation (Gothic *Walhs, Old High German walah, walh, Middle High German walch "foreigner, Celt, representative of the Romance peoples", Middle Low German wale "foreigner") borrowed from the Celtic ethnonym Volcae (Caesar), Greek. Οὑόλκαι (Strabo, Ptolemy), Gaelic folc "celer, alacer"; cf. Thorpe 403; Streitberg, Urgerm. Gr. 136; Mi. EW 393 ff. [See also Moszynski, Zasiąg, p. 268. — T.]
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736801840230.png

Многу племиња на Подунавските Словени се преселиле на запад и североисток. Некои се населиле покрај Днепар и Двина, па дури и посеверно, во близина на Илменското Езеро, и формирале посебна источна гранка на Словените.

Н.М. Карамзин, осврнувајќи се на „Повеста на изминатите години“, во „Историјата на Руската Држава“ пишува:
„Многу Словени, од истото племе како Лехите, кои живееле на бреговите на Висла, се населиле на Днепар во Киевската Губернија и биле наречени Пољани поради нивните чисти полиња. Ова име исчезнало во древна Русија, но станало вообичено име на Полјаците, основачите на Полската Држава. Од истото племе Словени беа двајца браќа, Радим (1) и Вјатко, поглавари на Радимичи и Вјатичи: првиот избрал за себе живеалиште на брегот на Сож, во Могилевската Губернија, а вториот на Ока, во Калушката, Тулската или Орловската. Древљаните, именувани по нивната шумска земја, живееле во Волинската Губернија; Дулебите и Бужаните покрај реката Буг, која се влева во Висла; Лутичи и Тиверци долж Днестар до самото море и Дунав, веќе имаат градови во својата земја; Бели Хрвати во близина на Карпатите, Северјаните, соседи на Полијците, на бреговите на Десна, Сема и Сула, во Черниговската и Полтавската Губернија; во Минска и Витебска, помеѓу Припјат и Западна Двина, Дреговичи; во Витебска, Псковска, Тверска и Смоленска, во горниот тек на Двина, Днепар и Волга, Кривичи; а на Двина, каде што во неа се влева реката Полота, едноплеменците со нив Полочани; На брегот на Илменското Езеро се наоѓаат таканаречените Славјани (Словени), кои по Христовото раѓање го основале Новгород“ (2).

1736802714175.png

Покрај племињата наведени од Нестор, а по него и од Карамзин, Балканскиот Полуостров бил населен и со словенските племиња Драгувити, Сагудати, Верзити, Севери и други.

Покрај словенските народи, според Нестор, во Русија во тоа време живееле и многу несловенски племиња: Мерја - околу Ростов и на езерото Клешчин или Перејаславское; Мурома - на Ока (каде што се влева во Волга); Черемиса, Мешчера, Мордва - југоисточно од Мерја; Лив - во Ливонија, Чуд - во Естонија и на исток до езерото Ладога (сп. „туѓ“); Нарова - каде што е Нарва; Јам или Ем - во Финска, Вес - на Белоозеро; Перм - во Пермската Губернија; Југра, или денешните Березовски Остјаци, - на Об и Сосва; Печора - на реката Печора.

Потеклото на Западните Словени беше прикажано на приближно ист начин од чешките и полските хроничари.

1736803244051.png
1736803776190.png
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736813457002.png

2) Докази од соседните народи кои имале пишан јазик.

Во IV век п.н.е. Херодот во својата книга „Историја на грчко-персиските војни“ ja oпишува Скитија. Ја поставува на Кримскиот Полуостров и во долниот тек на Днепар. Тој ги дели Скитите на неколку кланови: Царски Скити и Скити-Орачи кои живееле во северниот регион на Црното Море. Последното спомнување е многу чудно, бидејќи се знае дека Скитите се занимавале со сточарство, а не со земјоделство. Се претпоставува дека тоа биле народи потчинети на Скитите, најверојатно Словените. Освен тоа, во својата книга ги споменува Енетите и пишува дека Енетите живеат на јадранскиот брег и дека тие се илирски племиња. Во подоцнежните извори, Венедите постојано се разликуваат од Илирите.

1736875686699.png
1736875946537.png

1736873715203.png

Најстарите историски информации за Словените, или Венeдите, датираат од I-II век од н.e. Од средината на VI век, името Sklabenoi, Sclaveni постојано се среќава во текстовите на Прокопиј, Јорданес и други. Првото спомнување на Словените (Сакалиба) од арапските автори (Абу Малик, ал-Ахтал) датира од втората половина на VII век.

Римските и александриските писатели (Плиниј „Природна историја“, Тацит „Германија“, Птоломеј „Водич по географија“) ги нарекуваат Венeди најзначајните и најбројните луѓе меѓу јужниот брег на Балтичкото Море и Карпатите (3). Околу 150 п.н.е Келтите дојдоа на оваа територија, но Венeдите ги задржале карактеристиките на својот народ. Полибиј пишува: „Со своите обичаи и украси тие малку се разликуваат од Келтите, но користат различен јазик“. Плиниј (околу 77 н.е.) споменува дека Сарматите и Венедити живеат „до Висла“, а Птоломеј (починал околу 178 н.е.) самоуверено вели дека „Сарматија е населена од најголемите народи“, вклучувајќи ги и „Венедите по целиот Венетски Залив“ (брегот на Балтичкото Море) - „место на живеење на полапските и померанските словенски племиња, кои можеле да дојдат овде од венедиско-илирскиот центар - можеби северната половина на Килибарниот пат“. Тацит, на самиот крај на I век, забележал дека помеѓу Сарматите и Германите имало група посебни народи кои не биле лесно да бидат класифицирани. Тој пишува дека овие народи го зборуваат „панонскиот“ јазик, дека Сарматите им наметнале даноци како луѓе од „странско потекло“ и дека нивната социјална структура комбинира спротивни карактеристики. Од една страна, тие „талкаат како разбојници низ целото пространство на планинската и пошумена земја што ги дели Певкините од Финците“. Од друга страна, тие сè уште „имаат постојани живеалишта, носат штитови и брзо одат; Сето ова е спротивно на Сарматите, кои живеат во коли и јаваат коњи“. Така, редовите на Тацит фрлаат силна светлина на средбата во горниот тек на Одра и Висла на три народи: Германи, Венеди и Сармати. До денес, словенските народи кои зборуваат долнолужички и горнолужички живеат на територијата на современа Германија, помеѓу Дрезден и Берлин. Германците ги викаат Венд, а тие самите се нарекуваат Срби. За идентичноста на Венедите со Словените на овие места околу 600 г. кажува хроничарот Фредегар, спојувајќи ги сите три имиња во едно: „Сурби, племе од Словените; Словените наречени Винади“. Готскиот историчар Јорданес во VI век ги следи современите Словени, Склавените и Антите, како и Венетите од истиот корен и на тој начин дава „готова“ теорија за словенската етногенеза.

Словените станале познати во грчките извори под името Склавини во VI век од н.e. во Подунавје , на границата на Византиската Империја. Самоименувањето Склавин - Славјанин - Словак е варијанта на зборот „човек“. Византиските автори го примениле ова име на Јужните Словени. Самоименувањето не само што го разликува народот, туку го спротивставува и со другите народи. Традиционално, филолозите (В.В. Иванов, В.Н. Топоров) ја разликуваат опозицијата: „Словени – Немци“, т.е. „оние кои поседуваат артикулиран говор, јазик и зборови - неми“.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736892673066.png

3) Археолошки податоци, археолошки култури.

Точката беше разгледана претходно.

1736892803870.png

4) Археолошките податоци се потврдуваат со лингвистички податоци.

Посебно место овде зазема топонимијата, а пред сè тоа се ојконими (имиња на населени места) и хидроними (имиња на водени површини). Уште во првите векови од нашата ера станале познати географски имиња со словенски карактер: езерото Пелсо (словен. *pleso, прска) сега езерото Балатон во денешна Унгарија, Берзовија - римска населба на реката Брзава во Банат, месноста Черна на реката Черна - северна притока на Дунав и други. Сепак, во различни епохи, населението на една територија не беше константно: некои народи ги сменувале други, а заедно со нив, и имињата можела да се сменат.

Дополнително, различните видови заемки укажуваат на интеракцијата меѓу словенските и несловенските племиња. Така, истражувањата покажуваат дека до III век п.н.е. прагерманските племиња живееле помеѓу реките Одра и Висла и биле соседи со словенските племиња. Од оваа ера во словенските јазици се зачувани следните германизми: ласкање, кусити (да се обидува, да искушува), худог (уметник), туѓи (teuty – Тевтонци; самоименување на германските племиња), купит, хлеб (кисел леб). Во VII – III век п.н.е. nа југ, Словените биле соседи со Келтите (територијата на денешна Чешка). Првично, се претпоставуваше дека зборовите како черен (име на дел од печка), лут, брага и слуга се келтизми. Подоцнежните студии покажаа дека од сите овие зборови, само лексемата слуга е келтизам, останатите се општословенски (черен, лути) или турски (брага) именки.

1736893618037.png

Етимолошката студија на имињата на пределите, растенијата, дивите и домашните животни, птиците и рибите исто така може многу да ни каже за територијата населена со Словените во античко време. Истражувањата покажуваат дека во сите словенски јазици преовладуваат и се јавуваат како општословенски лексеми оние кои се поврзани со шумските и шумско-степските зони: езеро, мочуриште, езерце, бор, шума, дабови насади... бреза, јасика, даб, јасен, орев... мечка, лисица, волк, рис, елен... гуска, лебед, патка, гавран, сом, гргеч, лињак, јаз, штука итн. Лексеми поврзани со ознаката море, планина, степа во современите словенски јазици, главно се заемки.

На пример, лексемата бук е заемка од III век п.н.е. од германскиот јазик. Областа на дистрибуција на ова растение деновиве е доста обемна - од реката Неман до градот Одеса. Сепак, како што покажуваат истражувањата на ботаничарите, пред две илјади години источната граница на распространетоста на ова растение била поинаква: таа минувала крај реката Елба. Оттука произлегува дека е малку веројатно словенските племиња веројатно да ја преминале оваа река.

Сите словенски јазици го имаат зборот липа, што го означува истото растение. Најверојатно, овој збор веќе постоел во прасловенскиот јазик, а Прасловените живееле таму каде што расте липата.

Така, лингвистичките податоци ја поврзуваат територијата на населување на старите Словени со регионот на Централна и Источна Европа, кој се протега од р. Елба и Р. Одра на запад, во сливот на реката. Висла, до регионот Горен Днестар и до регионот на Среден Днепар на исток. На север, соседи на Словените биле Германците и Балтите, кои заедно со нив ја формирале северната група индоевропски племиња. На исток, соседи на Словените биле западноиранските племиња (Скити, Сармати), на југ - Тракијците и Илирите, на запад - Келтите. Сепак, прашањето за античката „татковина“ на Словените останува контроверзно.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.511
Поени од реакции
9.189
1736946502452.png

Врз основа на овие податоци, во различни времиња, научниците конструирале хипотези според кои, во раниот период од нивното постоење, Словените заземале одредени територии.

Хипотези за потеклото на Словените:

- Дунавска,
- Карпатска,
- Хипотезата за две словенски прататковини (А.А. Шахматов),
- Висло-Одриска,
- Висло-Днепарска,
- Неодунавска.
1736946677131.png

Потекло на Словените
(Етногенеза)

Дел 3
Хипотези за локацијата на словенската прататковина

Користејќи ги изворите наведени погоре, научниците конструираа хипотези за потеклото на Словените. Меѓутоа, различни научници не се согласуваат не само за локацијата на словенската прататковина, туку и за времето на одвојувањето на Словените од индоевропската група. Постојат голем број хипотези според кои можеме со сигурност да зборуваме за Словените и нивната прататковина почнувајќи од крајот на III милениум п.н.е. (О.Н. Трубачев), од крајот на II милениум п.н.е. (полските научници Т. Лер-Сплавински, К. Јажџевски, Ј. Костшевски и други), од средината на II милениум п.н.е. (полскиот научник Ф. Славски), од IV век п.н.е. (М. Фасмер, Л. Нидерле, С.Б. Бернштајн, П.Ј. Шафарик).

Најраните научни хипотези за прататковината на Словените може да се најдат во делата на руските историчари од XVIII-XIX век Н.М. Карамзин, С.М. Соловјев, В.О. Кључевски. Во своето истражување тие се потпираат на „Повеста за изминатите години“ и заклучуваат дека прататковината на Словените била р. Дунав и Балканот. Многу руски и западноевропски истражувачи ја поддржаа идејата за Дунавското потекло на Словените. Покрај тоа, на крајот на XX век рускиот научник О.Н. Трубачeв ја разјаснил и развил. Меѓутоа, во текот на XIX-XX век oваа теорија имаше и многу противници.

1736947214804.png

Еден од најголемите словенски историчари, чешкиот научник П.J. Шафарик верувал дека прататковината на Словените треба да се бара во Европа, во близина на нивните сродни племиња Келти, Германци, Балти и Тракијци. Тој смета дека Словените веќе во античко време заземале огромни области на Централна и Источна Европа, а во IV век п.н.е. под притисок на Келтите, тие се преселиле преку Карпатите.

Сепак, дури и тогаш тие заземале многу обемни територии - на запад - од устието на Висла до Неман, на север - од Новгород до изворите на Волга и Днепар, на исток - до Дон. Понатаму, според неговото мислење, поминалувале низ долниот тек Днепар и Днестар долж Карпатите до Висла и по сливот на Одра и Висла до Балтичкото Море.

1736948149840.png

Кон крајот на XIX - почетокот на XX век. акад. А.А. Шахматов ја развил идејата за две словенски прататковини: регионот во кој се развил прасловенскиот јазик (првата прататковина) и регионот што прасловенските племиња го зазеле во предвечерието на нивното населување низ централниот и источниот дел на Европа (втората прататковина). Тој тргнува од фактот дека на почетокот балтословенската заедница произлегла од индоевропската група, која била автохтона на територијата на Прибалтикот. По распадот на оваа заедница, Словените ја зазеле територијата помеѓу долниот тек на Неман и Западна Двина (првата прататковина). Токму тука, според неговото мислење, се формирал прасловенскиот јазик, кој подоцна ја формирал основата на сите словенски јазици. Во врска со големата преселба на народите, Германците кон крајот на II век од н.е. се придввижуваат кон југ и го ослободуваат речниот слив на Висла, каде што доаѓаат Словените (втората прататковина). Овде Словените се поделени на две гранки: западна и источна. Западната гранка напредува во областа на р. Елба и станува основа за современите западнословенски народи; јужната гранка, по распадот на Хунското Царство (втора половина на V век н.е.), се рзаделува на две групи: едната ги населила Балкан и Дунав (основата на современите јужнословенски народи), другата – Днепар и Днестар (основата на современите источнословенски народи)[1] .
 
Последно уредено:

Kajgana Shop

На врв Bottom