- Член од
- 3 септември 2010
- Мислења
- 6.633
- Поени од реакции
- 9.248
![1701020206467.png](/data/attachments/399/399077-49c074b5fb11352fcdd799740b6824b0.jpg)
Племиња Мерја, Мурома
Предците на хроничарските Мери, Муроми и други источни угро-фински племиња припаѓале на таканаречените „градишта од дјаковски тип “со надземни куќи и керамика со плоснато мрежно дно или текстилна керамика, вообичаена во меѓуречието на Волга и Ока, на Горно Поволжие и на Валдај. За возврат, дјаковските населби со мрежна (тектсилна) керамика од мрежа (текстил) израснале од разни култури на јамско-гребенеста керамика со кружно дно, кои припаѓале на ловците и рибарите на шумската појас од Источна Европа, Неолитска Епоха.
Дјаковските градишта ги замениле неутврдените населби во средината на I милениум п.н.е. Дјаковците главно биле одгледувачи на добиток. Тие главно одгледувале коњи, кои знаеле како да ја добијат храната под снегот. Тоа било многу важно, зашто било тешко да се подготви сено за зимата и немало што да се понуди. Коњското месо се јадело, како и млекото од кобили. На второ место, кај Дјаковците била свињата, на третото - крупен и ситен добиток. Градиштата се наоѓале главно на реките, на речните 'ртови, во близина на пасиштата. Не е случајно што „Хроничарот Переславл Суздалски“ ги нарекува Угро-Финците „коњокрмци“. Добитокот бил во родова сопственост, а борбата за тоа доведувало до меѓуродови војни. Утврдување н адјаковските гардишта било со цел да се брани населението за време на ваквите меѓусебни војни.
На второто место по одгледувањето на добиток било земјоделството со мотика, што е укажано со откритијата на жито и српови. Подеднакво важни биле и ловот и риболовот. Тие одиграле особено голема улога во домаќинствата на Белозерските Веси. Железните производи не се наоѓаат често, а меѓу нив ножевите треба да се забележат пред сè. Многу производи на коски. Постојат специфични дјаковски рибарски пловки.
На средниот и долниот тек на Ока, во јужните региони од Западно Поволжие, била распространета Городецката Култура. Бидејќи е многу блиску до Дајковската, се разликуваше од втората со преовладување на керамиката со отисоци и земуница наместо наземни живеалишта.
„Повеста за минатите години“ ги поместува Мерите во Горно Поволжие: „На Ростовското Езеро Мерја и на Клешчино Езеро Мерја“ 15. Областа на Мерите е поширока од наведеното во Хрониката. Населението на Јарославл и Кострома, Галич Меренски, Нерли, езерата Неро и Плешево, долнат Шаксна и Молога исто така била мерјанска. Мерите ги спомнуваат Jorданес (merens) и Адам Бременски (mirri).
Спомениците на Мерите се гробишта со трупоспалување, броен женски метални накит, т.н. „бучни приврзоци“ (ажурни слики на коњи, приврзоци изработени од спирални жици, ажурни приврзоци во форма на триаголник), комплети за машки појаси, итн. Племенскиот знак на Мерите се округли жици во облик на ракав на крајот, каде што бил вметнат уште еден прстен. Кај машките погребувања се наоѓале секири-келти, древни секири, копја, стрелички, стрели, прачки, мечеви, грбави ножеви. Ребрести садови доминираат во керамиката.
![1701023469999.png](/data/attachments/399/399085-6737353d09659420bb86b32c8b016cd0.jpg)
Множеството глинени статуетки во форма на мечкини шепи од глина, канџи на мечки и заби, како и спомнување во пишани извори, укажуваат на широко распространетиот култ на мечката. Специфично мерјански се јавуваат човечките фигури-идоли и слики од змии, што укажуваат на култ, различен од верувањето на угро-финските племиња на Ока, Горна и Средна Волга.
Многу елементи на материјалната култура, карактеристики на пагански верувања, лапоноиден расен тип, топонимија, подревни угро-фински, а подоцна и угриски - сето ова укажува на тоа дека Мерја биле племе угриско по јазикот, а прикамско по своето потекло. Древните унгарски легенди кажуваат дека до Велика Унгарија лежела руската земја Сусудал, односно Суздал, град основан од Русите на местото на селата со несловенско население.
Со Мерите, може да се поврзе населбата Березњаки, која се наоѓа недалеку од вливот на Шексна во Волга кај Рибинск. Датира од III - V век н.е. Населбата Березњаки е опкружена со силна ограда од трупци, плет и земја. На нејзината територија имало единаесет згради и кошари за добиток. Во центарот се наоѓала голема куќа брвнара - јавна зграда. Дневните соби биле мали куќи со огниште на камења. Покрај нив, амбар за жито, ковачница, куќа за жени кои се занимаваат со предење, ткаење и шиење, „куќа на мртвите“, каде што биле остатоците од мртвите, изгорени некаде на страна од населбата.16 Садовите се глатки, обликувани со рака, доцнодјаковски тип. Примитивните српови и мелници за жито укажуваат на земјоделство, но тоа не преовладувало. Доминирало одгледување на добиток. Населбата била село на патријархално семејство, семејна заедница. Рибарските пловки и садовите од Дјаковски тип и воопшто, доцнодјаковскиот инвентар на населбата Березњаки укажуваат на етнички состав на нејзината популација. Самиот тип на селото, кое е целосна аналогија на старите куќи на соседите - Удмуртите, исто така угро-фински по јазикот како и Мерја.
Мерите го поседуваат Сарското градиште, која се наоѓа на 5 км од езерото Неро на местото на античката населба VI-VIII векови, слично на градот Березњаки. Предмети слични на предметите од населбата Березњаки (големи прстени, секири, итн.) исто така биле пронајдени во Сарското градиште. Од друга страна, многу работи ја приближуваат материјалната култура на жителите на Сарското градиште со Мордовините и Муромите. Сарското градиште во IX - X век. веќе било вистински град, занаетчиско-трговскио центар, претходник на Ростов.
Според нивото на развој на социјалните односи и културата, Мерја стоела над сите други угро-фински племиња асимилирани од Словените. Во исто време, серија на податоци го потврдуваат влијанието на Словените врз Мерја, неговата русификација. Многубројноста на трупоспалувањата, ритуалите кои не се карактеристични за источните угро-фински племиња, навлегувањето на словенските предмети (керамика, бронзени производи, итн.), во материјалната култура на Мерите, ородувањето со Словените -сето ова укажува на неговата русификација. Само топонимијата на Горно Поволжие (Мерски кампови, Галич Мерски или Кострома) останала сеќавање на Мерите, на некои места на Шексна и Молога, двојазичноста на нејзиното население на почетокот на XVI век. 17
![1701025662680.png](/data/attachments/399/399089-4a656f2f7214fd905b51b45a8721b296.jpg)
Како и Мерја, потполно се русифицирале Мешчера и Мурома - жители на Ока. Тие поседуваат гробишта (Борковски, Кузмински, Малишевски, итн.) со многубројни алатки, оружје, украси (гривни, висечки прстени, мониста, плочки, итн.). Особено многубројни таканаречени „бучни приврзоци“. Овие се бронзени цевки и плочи обесени на шарки на кобилица. Со нив изобилно биле украсувани капи, ѓердани, фустани, чевли. Воопшто, во муромските, мешчерските и - мордвинските гробишта се наоѓаат многу метални производи. Кај Муромите, марамите за глава се состоеле од лачни ремени испреплетени со бронзена спирала. Плетенките биле украсени со 'рбетните гребени и висечки прстени во форма на штит со дупка од едната страна и крајот со заоблен штит. Жените Муромки носеле ремени и чевли, чии ремени беа покриени со бронзени клипови на височина од 13-15 см од глуждот. Мурома ги погребувале покојните со главата на север.
Спомениците на Мешчера можат да се следат полошо. Нивните карактеристични особености треба да се сметаат за накит во форма на шупливи фигури на патки, како и погребната церемонија - Мешчера ги погребувале своите мртва во седечка положба. Современи руски Мешчери се русифицираните Мордвини-Ерзјани. Туркизираните угриски Мешчери (Мјашчјар, Можар) се современите Татари - Мишари (Мешчерјаци) 18. Мурома и Мешчера брзо се русифицирале. Навлегувањето на Словените во нивната земја, на Ока, започнало многу одамна. Словенски предмети, вклучувајќи ги и висечките прстени (вјатички, радимички, кривичи), како и словенски погреби. Словенското влијание се чувствува во сè. Се интензивира од столетие до столетие . Градот Муром бил населен со Муроми и Словени, но во XI век, неговото население е целосно русифицирано.
Русификацијата на Мерите, Муромите, Мешчерите, Весите била резултат не на освојување, туку на мирно и постепено преселување на Словените на исток, многувековното соседство, меѓусебно збогатување на културата и јазикот и распространувањето на рускиот јазик и руската култура 19.
Последно уредено: