Патолошката потреба на нетуркиските источнобалкански народи по секоја цена да се идентификувaат како огурски (туркиски) Бугари

Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
1700653024190.png

AP: Ancient Palaeosiberian

1700653166546.png

Городецка Култура

Железно Доба.
Датирање: пред 27-18 века.
Распространета е во регионите Нижни Новгород, Пенза, Рјазан, Самара, Саратов, Тамбов и Липецк, како и во Мари Ел, Мордовија и Чувашија.
Културата е именувана по Городецкото градиште во близина на градот Спаск-Рјазанскиј. Друго име е Културата на населбите со „рогозна керамика“.
Носителите на културата понекогаш се поврзуваат со Херодотовите Tисагети.
Населението се занимавало со лов, риболов, пчеларство, сточарство и земјоделство со мотика за егзистенција; одржувало врски со Скитите, племињата од Дјаковската Култура и регионот Кама.
Ја познавале металургијата на железото, но сепак имале многу малку метални алатки. Производите од коски биле многу пошироко користени во секојдневниот живот, вклучувајќи врвови од стрели и харпуни.
Огромното мнозинство на народи кои ја населувале територијата на модерна Русија во античко време биле од автохтоно потекло. Населението на Городецката Култура главно биле Волшки Финци (предци на Мордвините и Маријците).
Городецката Култура се развила врз основа на Културата на Текстилна керамика и Бондарихинската Култура на територијата на шумско-степската зона. На север од неа (надвор од реката Ока) имало споменици на сродната Дјаковска култура, чие потекло е исто така поврзано со Културата на Текстилна керамика, но Бондарихинските племиња очигледно не учествувале во нејзиното формирање.
Најстарите споменици на Городецката Култура се наоѓале во сливот на реката Дон, каде се познати повеќе од сто неукрепени городецки населби и само 14 градишта.

1700653619211.png

 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
МОРДВИНИ:

1700688309770.png

Самоименувања: Мордвини, Ерзја и Мокша. Тие живеат во Република Мордовија (283,9 илјади луѓе), во Самара (86 илјади), Пенза (70,7 илјади), Оренбург (52,5 илјади), Улјановск (50,2 илјади) региони и на други територии на Руската Федерација. Вкупниот број во Русија е 843,4 илјади.

1700688397116.png

Eтничка историја:

Истражувачите ги поврзуваат предците на Мордвините со населението што оставило споменици на Городецката археолошката култура (VII век п.н.е. - V век од н.е.) на територијата на Средна и Долна Ока. До XIII Мордвините се населиле на територијата помеѓу Ока на запад и Сура на исток. Ерзја го населувала северниот дел на овој регион, а Мокша го населувале јужниот дел. Меѓу Ерзјаните се разликуваат етнографските групи Шокша и Терјухани, меѓу Мокшаните - Каратаи.

1700688916438.png

Мордвините се угро-фински народ, кој е поделен на две субетнички групи - Мокша (живееле во сливот на реката Мокша) и Ерзја (левиот брег на реката Сура). Самоименувањето на Мокшаните е мокш. Мокшет, на Ерзјаните - ерз. Ерзјат. Зборуваат мокшански и ерзјански јазици, кои припаѓаат на мордвинската подгрупа. Бројот во Руската Федерација е 1072,9 илјади луѓе.

Етнографски групи:
Ерзјани - Шокша, Мокшани - Каратаи. Тие живеат во Руската Федерација, околу една третина - во Република Мордовија, како и во соседните региони - Нижни Новгород, Пенза, Тамбов, Рјазан, Самара, Улјановск и Москва. Тие припаѓаат на домородното население на Централна Русија.

1700689180942.png

Традиционалниот термин „Мордвини“ е надворешно име на една етничка заедница - егзоетноним. Ерзјаните и Мокшаните имаат различни етнички идентитети, имаат свои литературни јазици, значителни разлики во антрополошкиот (расен) тип, населба, традиционалниот живот, материјалната и духовната култура.

Ерзјанки во народни носии

Мокшански девојки во народни носии

1700689368799.png

Етимологија

Првото спомнување на егзоетнонимот Мордвини се смета дека е неговата форма Mordens во маршрутата на готскиот историчар Јорданес (VI век од н.е.). Во Х век овој егзоетноним бил спомнат од византискиот император Константин Порфирогенит во форма Μορδια како географско име за локализација на една од темите на Пачинаците (Печенезите).
Според најактуелната верзија денес, егзоетнонимот Мордвини доаѓа од ирански корен со значење „човек, маж“ (сп. персиски mârd‎, jaгн. morti - од индоир. * mṛta „човек, смртник“). Од истиот корен произлегува ерз. мирде, мокш. мирдја „човек, маж“, удм. мурт,
Коми морт „човек, маж“. Разликата во вокализацијата меѓу овие зборови и етнонимот се објаснува со различни времиња на позајмување и адаптација на различни јазици.

1700689964832.png

Најстарите спомнувања на Мокшаните и Ерзјаните датираат од ерата на Херодот, кој ги споменува под имињата Андрофаги и Тисагети, опишувајќи ја нивната улога во скитско-персиската војна во 512 п.н.е.

1700690109685.png

Антрополошки опис

Во поголема мера, Мордвините се претставници на европеидната раса. Во исто време, антрополошкиот изглед на Мордвините е високо диференциран помеѓу различните групи. Меѓу некои од Мордвините-Мокшаните, широко е распространет субуралскиот тип, кој се карактеризира со релативно долга глава и прилично високо лице. Повеќето од Мордвините-Ерзјани се карактеризираат со сурски тип од атланто-балтичката раса, кој се карактеризира со релативно тесно лице.

1700690329225.png

„Мокшаните покажувуваат поголема разновидност од Ерзјаните; заедно со русокосите и сивооките кои преовладуваат кај Ерзјаните, меѓу Мокшаните има и бринети, со темна боја на кожа и понежни црти на лицето. Висината на двата подраздела на Мордвините е приближно иста, но Ерзјаните, очигледно, се одликуваат со поголема масивна градба (особено жените).“
И.Н. Смирнов

Доста често, претставниците на Ерзјаните имаат црвена и брановидна коса.
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
1700749619338.png

Кујна

Мордвинската кујна на многу начини потсетува на руската поради блиската и вековна интеграција на двата народа. Доказ за тоа може да биде фактот што најчести јадења се шчи со свежа зелка, варена во супа од месо, како и каша од разни житарки и компири.

Традиционалната храна главно се состои од земјоделски производи:
кисел леб (кши); пити со разни филови, најчесто со каша; тестенини,
салма (парчиња тесто во форма на топчиња, варени во вода). Централното место го заземаат мордвинските палачинки направени од пченица, просо и брашно од грашок. Основата на јадењата се растителни и млечни состојки. Пијалоци - пуре (направено од мед), каша (поза), квас.

1700749787814.png

Ако земеме месо, тогаш најчесто се користи свинско и говедско месо, јагнешкото е многу поретко, а рибата уште поретко. Во исто време, практично нема зачинети додатоци, сосови или зачини, но домашното конзервирање е многу разновидно: мариноване или ферментирање зеленчук за зимата.
Јадењата со месо (Мокшани: пржено месо со кромид - кученца;
Ерзjaни: пржено месо и црн дроб со зачини - сељанка)
биле главно празнични и ритуални.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
1700764423319.png

Народни верувања

Мнозинството Мордвини исповедаат православие (од XVIII век). Но, во суштината на племенскиот живот е исто така култот на предците, чии останки можат да се видат во деталите за погребните обичаи и бдеења. Мордвините сè уште имаат зачувани многу пагански верувања, кои, сепак, поради нивната фрагментација и конфузија, не дозволуваат попрецизно обновување на древната мордвинска митологија. Познато е само дека Мордвините почитувале многу паси (мокш. павас) - богови, ава - духови, татковци, кирди - чувари, кои биле претставени антропоморфно и делумно споени со руските идеи за куќни, водни и шумски. Предмети на обожавање биле и сонцето, громот и молњите, зората и ветрот.
Може да се забележат траги на дуализам - антагонизам меѓу Шкаи (небото) и Шајтан, кој го создале Алганжеи - носители на болести. Мордвините сè уште имаат мољани на некои места - остатоци од поранешни пагански жртви; христијанските празници делумно се посветени на нив.

1700764816062.png

Ритуал на Ерзјаните
Нешкепир-ава е духот на покровителката на пчеларникот.
Богови на Мордвините

1700764978640.png

Бања - ава
Келме - атја - старецот Мраз
Кенкштава – покровител на влезот
Каштомава-Пенјакудава – сопственик на печката

1700765139252.png

Мордвински народни празници

Од античко време, главното занимање на Мордвините било земјоделството, затоа ритуалите на земјоделскиот циклус заземале место во нивната култура. Нивната главна цел беше да постигнат плодност во што пошироко разбирање на овој збор. Култот на плодноста настанал во античко време и поминал низ долг и тежок пат на развој. Различни историски периоди одговараа на нивните манифестации на овој култ, од наједноставните магични трикови и дејства за почитување на божествата на плодноста (Норов ави, Паксја ави, Мастор ави), кои постепено беа заменети со христијански светци. Земјоделските ритуали рефлектирале различни форми на обожување на плодноста: гатање, почитување на елементите (вода, земја, сонце, оган, ветер, дожд), обожување на духовите на предците кои дејствувале како носители на плодноста. Сето тоа може да се проследи во ритуалите на годишниот циклус, чии остатоци преживеале до ден-денес.

1700765508537.png

Свечен и преполн беше летниот одмор Вељозкс, посветен на заштитничката на селото (Вељ-ава).
Во денешно време се слави празникот во некое зафрлено или мало село, а на некои места - прослава на традиционалната морвинска кујна.

 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
МАРИЈЦИ:

1700840483429.png

Самоимeнувања - Мари, Мари (од мариски „личност“, „човек“). Егзоетнонимот запишан во хазарскиот пишан споменик од X век е Черемиси (во руските хроники Чувашите и јужните Удмурти исто така се нарекувале Черемиси). Тие ја населуваат Република Мари Ел. Вкупниот број во Руската Федерација е 604,3 илјади.

1700840659236.png

Потекло:

Јадрото на она што се формирало во I милениум од н.е во меѓуречието Ветлуга-Вјатка на древните Маријци биле угро-финските племиња. Блиските врски со турските народи одиграле голема улога во развојот на етносот. Значително влијание, особено засилено по влегувањето на Мари во руската држава (1551–1552), покажала руската култура.

1700841072789.png

Лугово-Марска Култура

Исто така Древно-Мариска култура.
Датирање: 6-12 век н.е.
Постоела на територијата помеѓу устието на реките Ока и Ветлуга.
Главните споменици од ова време се Помладиот Ахмиловски, Гробиштата Безводнински, Чоротово, Богородскоје, Одоевское.
Културата се однесува на раните периоди на формирање и етногенеза на етничката група Мари.
Носители на културата биле финојазичните племињата на населението од Западна Волга.
Во овој период се случи конечното формирање на единствена култура и почетокот на консолидацијата на народот Мари.
Културата се карактеризира со уникатен погребен обред, кој комбинира положување на трупот и палење на трупот на страна, жртвени комплекси во форма на комплети накит сместени во кутии од кора од бреза или завиткани во облека.
Обично има изобилство на оружје (железни мечеви, секири, врвови на копја, стрелички, стрели).
Има орудија за работа и секојдневен живот (железни келти-секири, ножеви, кремени, неорнаментирани садови со глинено рамно дно во форма на тенџере и врчви, вретена, кукли, бакарни и железни котлиња).
Ја карактеризира богат сет на накит (разни гривни, брошеви, плакети, нараквици, украси за глава, обетки, приврзоци со гребени, „бучни“ приврзоци, трепезоидни привезоци, „мустак“ прстени, инкрустирани појаси, синџири за глава).
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
1700857667754.png

Мариски традиции

Традициите и обичаите на народите на Република Мари Ел се формирани во времето на угро-финската заедница во III-II милениум п.н.е. За тоа сведочат фолклорните и литературните записи за космогониските митови, кои се сметаат за оригинално наследство на древните Маријци. Претставниците на оваа етничка група ги зачувале верувањата на нивните предци: тие се сигурни дека сите Земјани се суштества од вонземска природа.

1700858044871.png

Историја на Мариjците

На територијата на современа Русија, поточно, во регионот Волга-Вјатка, предците на Маријците (или Черемисите) се појавиле пред 1500 години. Нивниот живот не бил лесен: доживувајќи агресивен притисок од турскиот и словенскиот народ, древните Маријци биле принудени да се преселат од југ и запад кон исток, каде што ги избркале Пермјаните и делумно се асимилирале со нив.

1700858237565.png

Постои и верзија дека предците на овој народ дошле од Иран. Во тој прилог говорат истражувањата на филолозите - во молитвените текстови се зачувани индо-ирански зборови кои сè уште се користат во религиозните ритуали.

Територијата на современата Мари Ел (помеѓу Ветлуга и Вјатка) била населена од овој народ уште во VII-VIII век. Во тоа време била формирана основата на културните традиции на Маријците, под влијание на Турците и угро-финските народи. Во текот на следните векови, имало активна асимилација на Черемисите со источните Словени, Волшките Бугари, Хазарите и Татаро-Монголите. Веќе во тоа време се разликуваа 4 групи на Маријци, од кои секоја се карактеризирала со свои традиции и обичаи:

- Планински, кои живееле на јужните и делумно северните брегови на Волга. Нивната култура била формирана во близок контакт со Чувашите и Русите;
- Ливадски, кои го сочинуваат јадрото на овој народ. Од античко време до ден-денес тие живееле во меѓуречието Волга-Вјатка;
- Источни, кои се сметале за доселеници на Урал и Башкортостан;
- Северозападни, кои ја освоиле територијата на современиот Кировски регион. Оваа гранка на Маријци формирала свои уникатни традиции.

1700858815609.png
1700858839718.png

Јазик

За најбројна денес се смета комбинираната група Ливадско-Источни Череми, која има сопствен јазик. Припаѓа на малата фино-пермска група на угриски јазици, како и наречијата на Удмуртите, Комите, Самиите и Мордвините. Формирана е врз основа на угро-фински и турски дијалекти, кога Черемисите активно ја населувале територијата на регионот Волга. Овој народ доцна го развил пишувањето, дури во XVIII век: азбуката им се засновала на кирилицата. Овој факт го оправдува недостатокот на писмени докази за животот, традициите и обичаите на регионот Мари.
Денес постојат неколку дијалекти и говори:

- ливадски, кој се зборува на левиот брег на Волга и на Урал;
- планинскомариски, карактеристичен за десниот брег, како и за западниот дел на Мари Ел;
- северозападнен, кој го користат Черемисите во регионите Нижни Новгород и Киров.

1700859307584.png

1700859390148.png


1700859541453.png
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
1700915611097.png

Oблека

Традициите на народот Мари може да се проследат во нивната национална носија. Секојдневната облека нужно вклучувала кошула - за мажите била како туника и не допирала до колената, а за жените била издолжена. Посилната половина носела широки панталони одоздола. Кафтан се сметал за горна облека. Секојдневните чевли беа сандали од лико. Богатите Черемиси на празниците можел да носи чевли од кравја или овча кожа. На ладно време, на нозете се ставале волнени или платнени онучи.

За шиење се користеле избелени ткаенини. Облеката била украсена со орнаменти и дезени во црвена, црна и бургундиска нијанса. Волшките Маријци претпочитале темно сина боја. Мотивите на амајлија секогаш се користеле во везот. Декоративните елементи на женската облека се сметале напрсник, ремен и престилка, кои исто така биле извезени со украси. Везењето зависело од статусот на личноста и нејзиниот брачен статус.

1700915657858.png
1700915693811.png

1700916196231.png

Ленот се користел за долна облека, а надворешната облека била направена од ткаенина. Кошулите беа доволно лабави за да дозволат да се носат панталони одоздола (мажите и жените ги носеле на овој начин). Кафтани се шиеле во зависност од сезоната: зимската верзија можела да биде под колената, а летната верзија до половината или до линијата на колковите.

Летната покривка за глава бил шешир, а зимската била крзнена капа. Подоцна, асимилирајќи се со Русите, Маријците започнале да носат шапки. Жените имале капи за мажени дами и девојки. Првите носеле шалови и марами, а вторите носелее мали ленти украсени со мониста и монети. Меѓу мариските женски шалови била и такијата - хемисферична шапка во форма на конус или рамка, над која нужно се носела шамија во боја.

1700916646739.png

Мариски семејни традиции

Овој народ има патријархален начин на живот, иако жените никогаш немале строго ограничени права. Само во некои населби принципот на левират и сорорат, што подразбирало угнетување на женската половина, бил зачуван долго време, но тоа биле изолирани случаи.

Сите социјални прашања и семејниот приход паѓале на рамениците на мажот. Сопругата се сметала за чувар на огништето. Маријците ги ценеле таквите женски особини како што се понизноста и штедливоста. Жената му била помошник на мажот. Ова е една од ретките нации што ја поздравиле разликата во годините меѓу мажот и жената: овде е сосема вообичаено жената да биде 5-7 постара од нејзиниот сопруг.

1700916821955.png

Улогата на жената била непроценлива. По свадбата, девојките доаѓале во куќата на нивниот сопруг, каде што многу луѓе живееле во тесен круг. Неколку генерации живееле заедно под еден покрив, а семејствата во секоја од нив биле големи. Затоа штедливоста на секоја нова жена била високо ценета.

Најстарата од жените (бабата или прабабата на сопругот) чувала ред во куќата. Им давала упатства на снаите. Семејствата отсекогаш имале многу деца, бидејќи ова се сметало за благослов од небото за семејството. Детето го добивало името по првата личност која влегла во куќата по неговото раѓање. Ако полот не се совпаѓал, тогаш правото на именување преминувало на мајката. За воспитувањето се грижеле сите жени во куќата.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.633
Поени од реакции
9.247
1700923713633.png
1700923747007.png

Религија

Мариската култура е толку карактеристична што овој народ има своја официјално регистрирана религија. Само 6% од претставниците на оваа етничка група се придржуваат до нејзините принципи, но скоро сите Черемиси ги почитуваат ритуалите. Маријците се нарекуваат последните пагани на Европа. И ова не е залудно: тие сè уште веруваат дека предците на Маријците потекнуваат од друга планета. Патка долетала на Земјата од соѕвездието Гнездо и снела две јајца, од кои излегле браќата Добро и Зло.

Религијата се заснова на природата. Врховното божество е Ош Поро Кугу Јумо, а потоа боговите се делат според елементите: оган, вода и шума. Најпочитуваните:

- божица на раѓањето Илиш Шочин Ава;
- богот на морињата Мер Јумо;
- покровителката на земјата Мланде Ава;
- богот на судбината Пуришо;
- на смртта Азирен;
- зли духови - Керемет и Вувет.

1700923953544.png

1700923978561.png

Интересна традиција на Мари е есенскиот празник, за кој Черемисите доаѓаат од целиот регион за да извршат семариска молитва. Шумичката секоја година ја одредува жрецот Карт. Луѓето со себе носат патки или гуски - тоа е пурлик или принесување жртва. Дали птицата е погодна за молитва или не, одредува истиот жрец. Тој бара од неа прошка и ја дими со чад во знак на осветување и почитување на духот на огнот.

Молитвите во шумичката започнуваат само со ритмичките отчукувања на Картот на барабанот. Звуците ги бркаат злите духови од дрвјата, кои според традицијата на народите од марискиот крај се сметаат за диригенти на космосот. По општата молитва се организира оброк - донесените патки и гуски се варат во големи котли, во близина се печат палачинки и бесквасен леб. Остатокот од храната се носи со себе или се спалува.

Во Мари Ел е зачувана интересна традиција на протерување на злите духови. Церемонијата се одржува ноќта на 6 мај, главно во селата. Неговото значење е чистење и заштита на пасиштата од злото. Прво сите селани се собираат околу голем оган и го прескокнуваат огнот. Потоа ги палат факелите и ги обиколуваат сите дворови со врева и ѕвонење. „Прочистувачите“ секогаш ги дочекуваат посластици - леб, компири и јајца. На крајот од кругот, сите повторно се собираат околу огнот и почнуваат да подготвуваат заеднички ручек, од кој дел, како подарок за земјата, задолжително се закопува. Ритуалот трае цела ноќ.

1700924502429.png

Черемисите се уникатен народ. Се сметаат за најстар на територијата на современа Русија. ДНК студиите го потврдуваат тоа. И покрај нивната вековна историја и блискиот живот со други националности, Мариијците успеале да ги зачуваат своите традиции и религија.

 

Kajgana Shop

На врв Bottom