- Член од
- 6 февруари 2009
- Мислења
- 17
- Поени од реакции
- 0
ŠTO VELAT TEOLOZITE ZA SLIKITE,KIPOVITE,IKONITE I DRUGI IDOLI VO KRISTIJANSTVOTO?
بسم الله الرحمن الرحيم
Bismil-lahir-Rahmanir-Rahim
Blagodarnosta,navistina mu pripagja na Allah subhanehu ue teala!Od Nego pomoš i oprost barame.Se priklonuvame kaj Nego od našite zla i našite loši dela.Kogo Allah go upati,nema koj da go zaskita,a kogo go ostavi vo zabluda,nema koj da go upati.Fala na Allah,Gospodarot na site svetovi koj né počesti so verata islam kako naš najgolem dar.
Salavat i selam mu donesuvame na Negoviot izbran Pratenik i milenik sallalahu alejhi ve sellem,so kogo Allah ja zapečati svojata objava.Fala na Allah s.v.t., koj ja napravi ljubovta kon Nego i Negoviot Pratenik s.a.v.s.,
vrv na sovršen iman.Svedočam deka ne postoi drug bog osven Semoќniot Allah s.v.t.,Koj e Eden (i samo Eden) i nema sorabotnik;svedočam deka Muhammed السلام عليكم ورحمة الله وبركاته sallalahu alejhi ve sellem,e Pratenik na Allah s.v.t,neka e mir i spas na nego,na negovoto semestvo,na negovite ashabi (drugari),i na site dobri vernici koi go sledat negoviot pat do Sudniot den Amin.
Se prenesuva od Omer r.a.deka Allahoviot Pratenik s.a.v.s.rekol:
"Onie koi pravat likovi na Sudniot den ke bidat kazneti. ke im se rece:"Ozivejte go ona sto go sozdadovte!"
(Izbor na hadisi Rijadus-salihin Hadis br.1678)
(Bukhari 5607) i (Muslim 2108).
Se prenesuva od Ebu Talha r.a.deka Allahoviot Pratenik s.a.v.s.rekol:
"Melecite ne vleguvaat vo onaa kuka vo koja ima kuce ili slika."
(Izbor na hadisi Rijadus-salihin Hadis br.1684).
(al-Bukhari,al-Fath,10/380).
(al-Sharh al-Mumti',2/198). (Bukhari Vol.5 Hadis br.338)
Se prenesuva od Abu Talha kako veli;"Go slusnav Allahoviot Pratenik kako vika: "Melecite ne vleguvaat kade sto ima nacrtani sliki na kuce ili na covecki lica(sliki)". (Buhari Vol.4Hadis br.448)
(Buhari,el-Fath,10/380).
Ajša r.a.,kažuva:“Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,stigna od edno patuvanje,a jas imav prostrano preku prozorecot zavesa na koja imaše sliki.Koga toa go vide Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,pocrvene negovoto lice i reče: “Ajša,na Sudniot den kaj Allah najstrogo ќe bidat kazneti onie koi go imitiraat Allahovoto sozdavanje.” Ajša po toa reče: “Ja iskinav zavesata i od nea napraviv edna ili dve pernici.”
(Rijadus-Salihin hadis br.1679)Vidi i hadis br.650,1684
(al-Buhari,al-Feth,10/382).
650.Ajša r.a.,kažuva:“Dojde Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,od pat,a jas ja imav pokrieno sofrata so providen čaršav na koj imaše sliki.Koga toa go vide, Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,go rastrgna,a liceto od lutina mu pocrvene i reče:
“O Ajša,najgolema kazna kaj Allah na Sudniot den ќe imaat onie koi go imitiraat Allahovoto tvorenje.”
(Rijadus-Salihin Hadis br.650,1679,1684);
Vidi i:Sahih-ul-Buhari Hadis br.5607) i (Muslim Hadis br.2108)
CITAJTE PA DA SME ZAEDNO NA VISTINATA
Za slikite,ikonite,kipovite i drugite idoli.
Ovaa materija e regulirana so vtorata Bozja zapoved koja kazuva:
"Ne pravi si idol,nitu kakva i da e slika od ona sto e gore na neboto,
ili dolu na zemjata,ili vo vodite pod zemjata! Nemoj da im se klanjas nitu da im sluzis! Zasto jas,Gospod,Bog tvoj,sum Bog lubomoren,koj gi kaznuvam grevovite na tatkovcite-grevovite na onie koi me mrazat-kaj decata do treto i cetvrto koleno,a pokazuvam milost kon iljadnici koi me sakaat i gi drzat moite zapovedi." (2.Mojseeva 20,4-6)
Zapovesta e jasna,pocituvani.Bog e kategoricen koga kazuva ne pravi si idol,ne pravi si slika od ona sto e gore na neboto.Nemoj da im se klanjas nitu da im sluzis,zasto toa e idolopoklonstvo.
Bog kazuva nemoj,ne,a hristijanite velat da.Cudno,nesfatlivo.
Za slikite,ikonite i idolite,so koi se nakiteni nivnite crkvi,tie naogjaat kosevi izgovori so koi so site sili se obiduvaat nekako da gi opravdaat.
Gospodin Milin gi vulgarizira rabotite vo vrska so vtorata Bozja zapoved koga veli deka i astronomite go slikaat neboto,zvezdite,Sonceto i Mesecinata,pa ne se idolopoklonici.
Biolozite gi slikaat,ribite,pticite,zivotnite i covekot,pa ne se idolopoklonici.
Spored nego,fotografite bi bile najteski gresnici,a isto taka i site slikari, skulptori i kuklari,pa i site nie koi pravime fotografii na nasite deca i na nasite semejstva.-Mnogu naivni,pa i banalni primeri,bi rekle: astronomot,biologot...,koi upotrebuvaat sliki kako ilustracii vo svojata struka,da se izednacuvaat so pravoslaven ili katolicki vernik koj kolenici,
pali sveka ili kandilce,se prekrstuva i se poklonuva pred kultna slika,pred ikona ili skulptura!
Drug omilen izgovor:
Nie ne im se klanjame nitu pak gi obozavame slikite,ikonite i skulpturite,
tuku svetitelite koi stojat zad niv,a ikonite i skulpturite ne potsetuvaat i ne doblizuvaat do niv i vo nasite crkvi sozdavaat cuvstvo na posebna svetost i crkovna atmosfera.
Ubavo! No istoto toa na gospodin Milin bi mu go kazal i eden mnogubozec od vremeto na prorok Ilija,ili od vremeto na prorok Daniel.
Da gi cueme i negovite argumenti!
I nie,mnoguboscite,koga se klanjame pred kipovite na nasite bozestva, vsusnost ne im se klanjame i ne im sluzime na kipovite,tuku na bozestvata koi stojat zad nivna Val,na Mitra,na Marduka,na Ozirisa,na Amona...
Koga gi gledame kipovite,tie isto taka i nas ne priblizuvaat do niv i niv do nas.Nasite kipovi uste poveke gi razubavuvaat nasite velicestveni hramovi i bogosluzenija,na koi muzikata stapuva vo sprega so niv,so sto se sozdava prekrasen,prijaten ambient koj gi pleni nasite srca.!?
Taka gi pravda svoite idoli glasnogovornikot na hristijanstvoto koe pocituva ikoni i kipovi,taka gi pravda svoite idoli glasnogovornikot na starozavetnoto mnogubostvo,so koe Bog i Bozjite Pratenici postojano imale raspravii.
No,i na edniot i na drugiot,Bog im veli: "Vasite argumenti nastrana! Bozjata zapoved kazuva Ne! Ziveeme spored vera,a ne spored gledanje."(2.Korincanite 5,7).
Bog e Duh,i onie koi mu se poklonuvaat,treba da mu se poklonuvaat vo duh i vistina (Jovan 4,24).
Verata doagja od slusanje,i toa od slusanje na Bozjata rec.
(Rimjanite 10,17).
Hristijanskite teolozi go napagjale paganskoto idolopoklonstvo:
Ako na vasite idoli im se odzeme onaa cudesna ubavina sto im ja dalo dletoto na golemite umetnici,vo niv nema da ostane nisto,osven amorfna materija,kazuva Oktavij.
Hristijanite gi otfrlaat ovie bogovi,zasto tie se samo kamen,drvo ili metal,a ne vistinski Bog,zaklucuva Tacijan.
Vakvi citati ke najdeme na bezbroj mesta vo Stariot zavet,zasto od svoite pocetoci monoteistickata svest mu se protivstavuva na sekoe idolopoklonstvo.
Dolgo crkovnite otci odbivale sekoja pomisla na slika ili skulptura koja bi imala svetost.I za intelektualcite vo helenistickiot i rimskiot svet najgolema precka bila da veruvaat vo sliki i kipovi.Za da se nadmine ovoj problem i idolite da stanat opsto prifatlivi za site,se razvila misticna svest,pri sto sodrzinata se tolkuva simbolicno.
Osnova na toa razmisluvanje:
Kipot i slikata navistina se umetnicko delo na covecki race,no posebno znacenje na toj predmet mu dava specijalnata vestina so koja istiot se osvetuva,vestina narecena teurgija(bukvalno prevedeno:sozdavanje na bogovi).Taka idolot stanuva posrednik megju covekot i nekoj od bogovite.... so pomos na odreni simboli,teurgijata uspeva nezavislivata dobrina na bogot da zasveti na slikite i skulpturite na umetnikot,tvrdi Proklus i neoplatonistickite teolozi,cija ¡to misla e zamrsena i nejasna i koja ima za cel da go opravda postoenjeto na idolite na paganizmot, barajki vo seto toa dlaboka i nema smisla.
A eve go i stavot na tradicionalnata Crkva:
Nie gi pocituvame ikonite kako blagosloveni pretstavi na edinstveniot Bog, na negovite angeli,na svetitelite (svetcite) i Macenicite,koi se nasi prijateli i posrednici.
(citat od sovremeniot katihizis).
Pravoslavnite vernici se molat pred ikonata kako simbol na licnosta kojasto e vizuelno pretstavena na nea.So usnite go celivame likot (ikonata) na svetitelot,a so nasite misli i srca go celivame vistinskiot svetitel (svetec) kako ziva i vistinska licnost na neboto.
Soodvetstvoto e ocigledno:
Ona sto nekogas za paganskite sliki i kipovi bila teurgijata,vo tradicionalnata hristijanska crkva e osvetuvanjeto i blagoslovuvanjeto na hristijanskite ikoni i kipovi.
Obrazlozenieto e isto:
Kipot i slikata navistina se umetnicko delo na covecki race,no posebno znacenje na toj predmet mu dava specijalnata vestina so koja Crkvata istite gi osvetuva i gi blagoslovuva-vestina vo paganstvoto narecena teurgija (bukvalno prevedeno: sozdavanje na bogovi),a vo tradicionalnata Crkva osvetuvanje i blagoslovuvanje,so sto idolot stanuva posrednik megju covekot i svetecot,megju covekot i nekoj od bogovite.Taka objasnuvanjeto na neoplatonistickite teolozi za slikite i kipovite e prifateno vo hristijanskata Crkva na sredniot vek,no,kako sto vidovme,ne bez golemi sudiri koi traele nekolku vekovi.
Toa mozebi e najsilen pecat sto go ostavil misticizmot vrz dogmata na tradicionalnata Crkva,so sto hristijanstvoto stanuva edinstvena monoteisticka religija koja pocituva ikoni i kipovi.
Vo katolickiot katihizis otkrivame deka ne postoi vtorata Bozja zapoved koja zabranuva idolopoklonstvo. Taa ednostavno e isfrlena.
Po cija volja?
Po volja na crkvata.
So cija sila?
So silata na crkvata.
Zosto?
Za da se opravda protivzakonitata praksa na crkvata.
Za da ima pak deset zapovedi vo katihizisot,Katolickata crkva desettata zapoved ja podelila na dva dela,so sto ja popolnila prazninata na vtorata zapoved.So toa e narusen redosledot i na drugite zapovedi.
بسم الله الرحمن الرحيم
Bismil-lahir-Rahmanir-Rahim
Blagodarnosta,navistina mu pripagja na Allah subhanehu ue teala!Od Nego pomoš i oprost barame.Se priklonuvame kaj Nego od našite zla i našite loši dela.Kogo Allah go upati,nema koj da go zaskita,a kogo go ostavi vo zabluda,nema koj da go upati.Fala na Allah,Gospodarot na site svetovi koj né počesti so verata islam kako naš najgolem dar.
Salavat i selam mu donesuvame na Negoviot izbran Pratenik i milenik sallalahu alejhi ve sellem,so kogo Allah ja zapečati svojata objava.Fala na Allah s.v.t., koj ja napravi ljubovta kon Nego i Negoviot Pratenik s.a.v.s.,
vrv na sovršen iman.Svedočam deka ne postoi drug bog osven Semoќniot Allah s.v.t.,Koj e Eden (i samo Eden) i nema sorabotnik;svedočam deka Muhammed السلام عليكم ورحمة الله وبركاته sallalahu alejhi ve sellem,e Pratenik na Allah s.v.t,neka e mir i spas na nego,na negovoto semestvo,na negovite ashabi (drugari),i na site dobri vernici koi go sledat negoviot pat do Sudniot den Amin.
Se prenesuva od Omer r.a.deka Allahoviot Pratenik s.a.v.s.rekol:
"Onie koi pravat likovi na Sudniot den ke bidat kazneti. ke im se rece:"Ozivejte go ona sto go sozdadovte!"
(Izbor na hadisi Rijadus-salihin Hadis br.1678)
(Bukhari 5607) i (Muslim 2108).
Se prenesuva od Ebu Talha r.a.deka Allahoviot Pratenik s.a.v.s.rekol:
"Melecite ne vleguvaat vo onaa kuka vo koja ima kuce ili slika."
(Izbor na hadisi Rijadus-salihin Hadis br.1684).
(al-Bukhari,al-Fath,10/380).
(al-Sharh al-Mumti',2/198). (Bukhari Vol.5 Hadis br.338)
Se prenesuva od Abu Talha kako veli;"Go slusnav Allahoviot Pratenik kako vika: "Melecite ne vleguvaat kade sto ima nacrtani sliki na kuce ili na covecki lica(sliki)". (Buhari Vol.4Hadis br.448)
(Buhari,el-Fath,10/380).
Ajša r.a.,kažuva:“Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,stigna od edno patuvanje,a jas imav prostrano preku prozorecot zavesa na koja imaše sliki.Koga toa go vide Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,pocrvene negovoto lice i reče: “Ajša,na Sudniot den kaj Allah najstrogo ќe bidat kazneti onie koi go imitiraat Allahovoto sozdavanje.” Ajša po toa reče: “Ja iskinav zavesata i od nea napraviv edna ili dve pernici.”
(Rijadus-Salihin hadis br.1679)Vidi i hadis br.650,1684
(al-Buhari,al-Feth,10/382).
650.Ajša r.a.,kažuva:“Dojde Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,od pat,a jas ja imav pokrieno sofrata so providen čaršav na koj imaše sliki.Koga toa go vide, Allahoviot Pratenik s.a.v.s.,go rastrgna,a liceto od lutina mu pocrvene i reče:
“O Ajša,najgolema kazna kaj Allah na Sudniot den ќe imaat onie koi go imitiraat Allahovoto tvorenje.”
(Rijadus-Salihin Hadis br.650,1679,1684);
Vidi i:Sahih-ul-Buhari Hadis br.5607) i (Muslim Hadis br.2108)
CITAJTE PA DA SME ZAEDNO NA VISTINATA
Za slikite,ikonite,kipovite i drugite idoli.
Ovaa materija e regulirana so vtorata Bozja zapoved koja kazuva:
"Ne pravi si idol,nitu kakva i da e slika od ona sto e gore na neboto,
ili dolu na zemjata,ili vo vodite pod zemjata! Nemoj da im se klanjas nitu da im sluzis! Zasto jas,Gospod,Bog tvoj,sum Bog lubomoren,koj gi kaznuvam grevovite na tatkovcite-grevovite na onie koi me mrazat-kaj decata do treto i cetvrto koleno,a pokazuvam milost kon iljadnici koi me sakaat i gi drzat moite zapovedi." (2.Mojseeva 20,4-6)
Zapovesta e jasna,pocituvani.Bog e kategoricen koga kazuva ne pravi si idol,ne pravi si slika od ona sto e gore na neboto.Nemoj da im se klanjas nitu da im sluzis,zasto toa e idolopoklonstvo.
Bog kazuva nemoj,ne,a hristijanite velat da.Cudno,nesfatlivo.
Za slikite,ikonite i idolite,so koi se nakiteni nivnite crkvi,tie naogjaat kosevi izgovori so koi so site sili se obiduvaat nekako da gi opravdaat.
Gospodin Milin gi vulgarizira rabotite vo vrska so vtorata Bozja zapoved koga veli deka i astronomite go slikaat neboto,zvezdite,Sonceto i Mesecinata,pa ne se idolopoklonici.
Biolozite gi slikaat,ribite,pticite,zivotnite i covekot,pa ne se idolopoklonici.
Spored nego,fotografite bi bile najteski gresnici,a isto taka i site slikari, skulptori i kuklari,pa i site nie koi pravime fotografii na nasite deca i na nasite semejstva.-Mnogu naivni,pa i banalni primeri,bi rekle: astronomot,biologot...,koi upotrebuvaat sliki kako ilustracii vo svojata struka,da se izednacuvaat so pravoslaven ili katolicki vernik koj kolenici,
pali sveka ili kandilce,se prekrstuva i se poklonuva pred kultna slika,pred ikona ili skulptura!
Drug omilen izgovor:
Nie ne im se klanjame nitu pak gi obozavame slikite,ikonite i skulpturite,
tuku svetitelite koi stojat zad niv,a ikonite i skulpturite ne potsetuvaat i ne doblizuvaat do niv i vo nasite crkvi sozdavaat cuvstvo na posebna svetost i crkovna atmosfera.
Ubavo! No istoto toa na gospodin Milin bi mu go kazal i eden mnogubozec od vremeto na prorok Ilija,ili od vremeto na prorok Daniel.
Da gi cueme i negovite argumenti!
I nie,mnoguboscite,koga se klanjame pred kipovite na nasite bozestva, vsusnost ne im se klanjame i ne im sluzime na kipovite,tuku na bozestvata koi stojat zad nivna Val,na Mitra,na Marduka,na Ozirisa,na Amona...
Koga gi gledame kipovite,tie isto taka i nas ne priblizuvaat do niv i niv do nas.Nasite kipovi uste poveke gi razubavuvaat nasite velicestveni hramovi i bogosluzenija,na koi muzikata stapuva vo sprega so niv,so sto se sozdava prekrasen,prijaten ambient koj gi pleni nasite srca.!?
Taka gi pravda svoite idoli glasnogovornikot na hristijanstvoto koe pocituva ikoni i kipovi,taka gi pravda svoite idoli glasnogovornikot na starozavetnoto mnogubostvo,so koe Bog i Bozjite Pratenici postojano imale raspravii.
No,i na edniot i na drugiot,Bog im veli: "Vasite argumenti nastrana! Bozjata zapoved kazuva Ne! Ziveeme spored vera,a ne spored gledanje."(2.Korincanite 5,7).
Bog e Duh,i onie koi mu se poklonuvaat,treba da mu se poklonuvaat vo duh i vistina (Jovan 4,24).
Verata doagja od slusanje,i toa od slusanje na Bozjata rec.
(Rimjanite 10,17).
Hristijanskite teolozi go napagjale paganskoto idolopoklonstvo:
Ako na vasite idoli im se odzeme onaa cudesna ubavina sto im ja dalo dletoto na golemite umetnici,vo niv nema da ostane nisto,osven amorfna materija,kazuva Oktavij.
Hristijanite gi otfrlaat ovie bogovi,zasto tie se samo kamen,drvo ili metal,a ne vistinski Bog,zaklucuva Tacijan.
Vakvi citati ke najdeme na bezbroj mesta vo Stariot zavet,zasto od svoite pocetoci monoteistickata svest mu se protivstavuva na sekoe idolopoklonstvo.
Dolgo crkovnite otci odbivale sekoja pomisla na slika ili skulptura koja bi imala svetost.I za intelektualcite vo helenistickiot i rimskiot svet najgolema precka bila da veruvaat vo sliki i kipovi.Za da se nadmine ovoj problem i idolite da stanat opsto prifatlivi za site,se razvila misticna svest,pri sto sodrzinata se tolkuva simbolicno.
Osnova na toa razmisluvanje:
Kipot i slikata navistina se umetnicko delo na covecki race,no posebno znacenje na toj predmet mu dava specijalnata vestina so koja istiot se osvetuva,vestina narecena teurgija(bukvalno prevedeno:sozdavanje na bogovi).Taka idolot stanuva posrednik megju covekot i nekoj od bogovite.... so pomos na odreni simboli,teurgijata uspeva nezavislivata dobrina na bogot da zasveti na slikite i skulpturite na umetnikot,tvrdi Proklus i neoplatonistickite teolozi,cija ¡to misla e zamrsena i nejasna i koja ima za cel da go opravda postoenjeto na idolite na paganizmot, barajki vo seto toa dlaboka i nema smisla.
A eve go i stavot na tradicionalnata Crkva:
Nie gi pocituvame ikonite kako blagosloveni pretstavi na edinstveniot Bog, na negovite angeli,na svetitelite (svetcite) i Macenicite,koi se nasi prijateli i posrednici.
(citat od sovremeniot katihizis).
Pravoslavnite vernici se molat pred ikonata kako simbol na licnosta kojasto e vizuelno pretstavena na nea.So usnite go celivame likot (ikonata) na svetitelot,a so nasite misli i srca go celivame vistinskiot svetitel (svetec) kako ziva i vistinska licnost na neboto.
Soodvetstvoto e ocigledno:
Ona sto nekogas za paganskite sliki i kipovi bila teurgijata,vo tradicionalnata hristijanska crkva e osvetuvanjeto i blagoslovuvanjeto na hristijanskite ikoni i kipovi.
Obrazlozenieto e isto:
Kipot i slikata navistina se umetnicko delo na covecki race,no posebno znacenje na toj predmet mu dava specijalnata vestina so koja Crkvata istite gi osvetuva i gi blagoslovuva-vestina vo paganstvoto narecena teurgija (bukvalno prevedeno: sozdavanje na bogovi),a vo tradicionalnata Crkva osvetuvanje i blagoslovuvanje,so sto idolot stanuva posrednik megju covekot i svetecot,megju covekot i nekoj od bogovite.Taka objasnuvanjeto na neoplatonistickite teolozi za slikite i kipovite e prifateno vo hristijanskata Crkva na sredniot vek,no,kako sto vidovme,ne bez golemi sudiri koi traele nekolku vekovi.
Toa mozebi e najsilen pecat sto go ostavil misticizmot vrz dogmata na tradicionalnata Crkva,so sto hristijanstvoto stanuva edinstvena monoteisticka religija koja pocituva ikoni i kipovi.
Vo katolickiot katihizis otkrivame deka ne postoi vtorata Bozja zapoved koja zabranuva idolopoklonstvo. Taa ednostavno e isfrlena.
Po cija volja?
Po volja na crkvata.
So cija sila?
So silata na crkvata.
Zosto?
Za da se opravda protivzakonitata praksa na crkvata.
Za da ima pak deset zapovedi vo katihizisot,Katolickata crkva desettata zapoved ja podelila na dva dela,so sto ja popolnila prazninata na vtorata zapoved.So toa e narusen redosledot i na drugite zapovedi.