Оне.Вип треба да донесе подобри услуги, но веројатно и повисоки цени
Оне и Вип ги здружија силите во Оне.Вип, односите на моќта на пазарот се менуваат, а најавија и подобар квалитет на услугите. Но, веројатно, како и во Европа, тоа ќе има своја цена.
Окрупнување, т.е. консолидација на пазарот за телекомуникациски услуги што изминатиов период се заговара, но и веќе се случува низ цела Европа, не ја заобиколи ниту Македонија. Спојувањето на Оне и Вип, најавено во октомври лани, почна да се остварува на терен. И додека од регулаторите се чека дозволата за спојување, да видиме што ќе се смени на телеком пазарот во Македонија со спојувањето на двете компании.
Според податоците од Агенцијата за електронски комуникации (види табели), заклучно со вториот квартал од 2014 година, Македонски телеком останува лидер во делот на фиксната телефонија, со преку 60% пазарно учество во делот на активни претплатници, но во делот на мобилната телефонија, каде што до вчера имаше лидерство, сега ќе биде операторот (Т-Мобиле) со помал удел, односно околу 46% наспроти 53% на Оне.Вип, и незначителните 1% на виртуелниот оператор Албафоне.
Во делот на широкопојасниот интернет пристап, односот на силите ќе биде следниот: Македонски телеком со околу 43%, а Оне.Вип со 26%: Останатите 30-тина проценти ги покриваат помалите оператори, кои што се преку 100 на број.
Во делот на ТВ услугите пак, Оне.Вип ќе ја има лидерската позиција со 33.4%, а Македонски телеком ќе се бори да го зголеми својот удел од моменталните 27%. Со, тоа што Оне.Вип, како што стојат работите сега, ТВ содржини ќе нуди преку кабелската платформа на Близу и дигиталната DVB-T платформа на Оне под брендот BoomTV . Македонски телеком пак, ја нуди телевизијата преку т.н. Интернет протокол, или IPTV, под бреднот MaxTV. Во моментов с$ уште немаме сознанија како Оне.Вип ќе се однесува во поглед на ТВ услугите, дали ќе остане состојбата каква што е сега, или ќе има промени во насока на унифицирање на понудата, најверојатно во насока на посовремената и пософистицирана дигитална платформа.
Оне.Вип ќе има најголем удел во мобилната телефонија и ТВ услугите
Во моментов во Македонија, кабелската телевизија учествува со половина (52%) на пазарот според начините на пренос на ТВ содржините до крајни корисници. Тука најголеми играчи се токму Близу, кој што пак на вкупниот пазар за ТВ услуги учествува со 16,5%, и Телекабел, кој што е лидер во делот на кабелска телевизија, а со учество на вкупниот пазар со 20%. Дигиталната телевизија на Оне учествува со речиси 17% на пазарот за ТВ услуги, а IPTV на Македонски телеком со околу 27%. Ова значи дека Оне и Вип заедно имаат поголем удел на пазарот за ТВ услуги во однос на Македонски телеком, но нудат содржини преку различни платформи.
Сега засега, технички најсупериорна е платформата на Македонски телеком, во поглед на опциите што им ги нуди на корисниците (снимање, стопирање, ТВ тека, итн.), и се очекува борбата за придобивање на корисниците да продолжи токму во делот на овие погодности што им ги нуди телевизијата. Токму тие технолошки новитети што ги нуди дигиталната телевизија, и Оне ги истакнуваше во моментите кога ја доби лиценцата за да ја направи дигитализацијата на ТВ сигналот во Македонија, која што стартуваше од јуни 2013 година.
Дали ќе се качат цените?
Она што најмногу ги интересира корисниците и на Македонски телеком и на Оне.Вип е како ќе се движат цените на услугите во новонастанатите околности на пазарот. Операторите во последнава година бележат намалување на приходите заради намалените до 70% цени за интерконекција, како и заради и силната конкуренција поради што се жалат дека не можат да инвестираат во натамошен развој. Колку за илустрација, приходите на Македонски телеком во првите девет месеци од 2014 година се за 13% помали во однос на истиот период од 2013, а добивката е помала за 14,5%, доколку се исклучи ефектот од данокот на добивка поради промените во регулативата. Приходите од говорни мобилни услуги во првите девет месеци од 2014 година се намалиле за 20%во споредба со истиот период од претходната година како резултат на намалувањето на тарифите.
Оне имаше пад на приходите од 6%, како и на добивката од 21%. Вип оператор пак, забележа пад на приходите од 10,2%, а на добивката од 8,8%.
Покрај намалувањата на цените наметнати од регулаторот, телеком операторите последниве неколку години водеа агресивна политика на намалување на цените на услугите, особено во мобилната телефонија. Сега веќе се нудат месечни претплати што вклучуваат неограничени разговори и смс пораки кон сите мрежи, како и солидна количина на мобилен интернет, за само десетина евра. Оваа жестока битка за корисници ги изеде профитите на операторите, и одржувањето, односно зголемувањето на приходите и профитите на среден и долг рок ќе остане предизвик за овие компании. Инвестициите во инфраструктура и усовршени технолошки решенија ќе донесат подобар квалитет на услугата, но аналитичарите велат дека, исто како и во ЕУ (види ја рамката) тоа ќе си има своја цена, што на крајот ќе ја платат корисниците преку поскапите месечни претплати.