12 нови миг-29М за српското воздухоплоство

Член од
17 април 2012
Мислења
2.335
Поени од реакции
2.095
Koliko je MiG-29M2 zaista kvalitetan kao izbor za srpsko ViPVO?

Izveštava: Marko Ivanković - April 24, 2013
Ratno vazduhoplovstvo, kao jedan on najbitnijih delova oružanih snaga jedne zemlje, služi da obezbedi prevlast i dominaciju na nebu u odnosu na neprijatelja kao i da pruži podršku iz vazduha svojim trupama na zemlji dovodeći ih u taktičku prednost na terenu. Takodje, RV služi da strateški uništi ciljeve u dubini neprijateljske teritorije, obezbedi snabdevanje i logistiku svojih trupa kao i obaveštajne podatke i informacije svojim stratezima.



Koliko je zaista kvalitetan?​

Ozbiljno V i PVO služi koliko za odvraćanje od agresije i kontrolu svog vazdušnog prostora toliko i za nanošenje ozbiljnih posledica onima koji se zamere jednoj zemlji. Moć (čitaj znanje, tehnološka opremljenost, uvežbanost i spremnost za upotrebu) tog ratnog vazduhoplovstva se meri upravo u posledicama koje ono može naneti potencijalnim agresorima. Te iz toga i proizilazi ono „odvraćanje“, nikako jedno bez drugog ne ide a zagovarači teorije tzv. „air-policing“-a su ništa drugo do opasni manipulatori. Odavno je poznato da je napad najbolja odbrana a sposobnost da napadneš predstavlja ključ odbrane!
Nabavka modernih sredstava bi apsolutno obuhvatala i detaljnu obuku ljudstva, ne samo za upotrebu istih već i za sveobuhvatni pristup taktici i modernom ratovanju sa tim sredstvima. Da budem jasan, neko može da kupi jako moderan avion, da dobije obuku i preobuku za letenja na tom avionu ali da ukupna borbena osposobljenost tog ratnog vazduhoplovstva bude skoro nula ili kako se u žargonu kaže – obični „aeroklubovi“ (primer Saudijske Arabije, Kuvajta, Sirije, Libije). Taktička obuka ljudstva i prihvatanje takve filozofije rada nam je u stvari bitno koliko i samo opremanje jedinica sa sredstvima.
Ako sada izgubimo vezu sa stanjem i trendovima u vazduhoplovstvu, eventualni povratak na to bi bio užasno skup, dug i bolan proces.
Razni balanseri u krivinama tvrde kako nam V i PVO ne treba, kako nema potrebe da idemo u pravcu očuvanja ili modernizacije, njih pozivam samo da pogledaju trend modernizacije i podizanja taktičko tehnološkog nivoa vojski a pogotovo ratnih vazduhoplovstava najvećih evro-zagovarača Nemačke, Francuske, Holandije i sl. Zašto? Ako je sve tako bajno i sjajno čemu onda Nemačkoj i Engleskoj recimo služe po oko 150 Eurofajtera koje su naručili i koje još uvek naručuju i očekuju isporuke. Šta će onda Francuskoj preko 180 Rafala u porudžbini plus svi ostali avioni koje već ima u arsenalu.

Kupovina


Avion koji nije prošao tzv OT&E (operational testing and evaluation odnosno operativno testiranje i ocenjivanje), što ne treba mešati sa ispitivanjem u letenju prototipova, se NIKADA ne uvodi u upotrebu! Avioni koji se kupuju su obavezno avioni koji su tehnološki zreli, sa razvijenim i kompletno testiranim i sertifikovanim sistemima, sa poznatim i merljivim mogućnostima koje upravo opitni timovi zemlje kupca proveravaju kada dodje vreme za ocenjivanje potencijalnog kandidata. Avioni se bez detaljnog i izdašnog programa ispitivanja (ispitivanje u svrhu procene radi kupovine) do u svaki ćošak potencijalne envelope i aviona i sistema i ocenjivanja istih od strane zemlje kupca NE KUPUJU!
Samo u slučaju da određena država učestvuje u razvoju nekog aviona (primer F-35, Gripen NG, Eurofighter ) te da stoga uvodi u upotrebu avion kroz IOC (Initial Operational Capability ili početna operativna osposobljenost) može biti jedini izuzetak da se tako „zeleni“ avioni mogu naći u jedinicama.
Na kocki su stotine odnosno milijarde dolara ili eura i verovatno razni međudržavni ugovori. Mnogo bitnije na kocki su sami bezbednosni odnosno taktički izazovi zbog kojih se upravo i kupuje takav avion. Stvar je jako ozbiljna, tu su još i mnogi drugi faktori kao logistika i podrška održavanju tog aviona u njegovom radnom veku, modernizacije, prebacivanja tehnoloških rešenja i obezbeđivanje nezavisnog održavanja za zemlju koja kupuje taj avion i sl.
Samo sa avionom sa kojim znate tačno šta i kako možete, sa sistemima u koje imate apsolutno (životno) poverenje i sa posadama koje do tančina poznaju svoj avion, njegove mogućnosti i mane ali i mogućnosti i mane potencijalnog neprijatelja možete razviti smislenu taktiku koja će doneti uspeh, obezbediti izvršenje zadatka i sačuvati glavu.

MiG-29M/M2 bajka


Ako shvatate prethodni pasus onda sve bajke oko MiG-29M/M2 odnosno novijeg MiG-35 padaju u vodu – zbog toga su i izbačeni sa tendera za Indiju iako Indija generalno ima naklonost prema ruskoj tehnici.
O konceptima ovih aviona (pošto po ozbiljnijim standardima prototipovi ovih aviona još ne postoje već samo koncepti tih aviona) možemo da raspravljamo do u nedogled. Nepobitna činjenica je da su ovo apsolutno nedovršeni projekti napunjeni opremom i sistemima koji su komercijalno dostupni, bez ikakve kontrole konfiguracije istih, improvizovano sklopljenih kako bi poslužili kao demonstratori itd.
M2 koji je došao u posetu na Batajnicu je sklepana verzija, sastavljena od komponenti aviona MiG-29K, koji je svoj život počeo još 1995. od raspoloživih komponenti koje su bile dostupne kompaniji MiG (MRCA program). Služi za obilazak aeromitinga po svetu.
Avion je sastavljen od komponenti K verzije, stajni trap je prilagođen za sletanje na nosač aviona, preglomazan je i nepotreban teret. Krila imaju šarke za sklapanje i opet su kompletno pozajmljena sa K verzije što potvrđuje i uvećan flaps.

Detalji MiG-29K na M2 verziji​
Druga izuzetno bitna stvar je tehnička podrška i održavanje tih aviona. Opšte je poznato da Rusi imaju katastrofalan sistem podrške svojih aviona kao i da su cene na koje korisnik može da naleti ubitačne tako da ko ne plati na Drini, plati na ćupriji. Gorka iskustva Malezije sa održavanjem i podrškom MiG-29 flote i SU-30MKM gde je bilo slučajeva kada je i više od pola flote bilo prizemljeno a cene su varirale od aviona do aviona, od smene do smene u Rosoborneksportu i sl. Kvalitet izrade ovih aviona je pod znakom pitanja. Poznato je da su Alžirci takoreći sa broda iz luke vratili celu flotu 29-tki koje se navodno bile nove a razlog je bio užasno loš kvalitet što komponenti što same izrade aviona. Na kraju krajeva tu su i naša iskustva sa nabavkom opreme, remontima i cenama istih.

Kvalitet izrade MiG-29M2 verzije​

Kvalitet pod lupom​
O integraciji sistema u MiG-u na žalost nema šta puno da se kaže. U kabini se vidi i dalje prisutan panel sa svetlima-prekidačima za upozorenje što je realan pokazatelj da je integracija avionike na vrlo primitivnom nivou. Praksa je da se kompletan sistem upozoravanja posade integrise u avioniku tako da posada samo u slučaju otkaza ili upozorenja na nešto dobija poruku ispisanu na MFD-u u za to određenom box-u. Pošto znamo da sistemi nisu integrisani sa avionikom onda ostaje malo nejasno šta je to tačno prikazano na MFD-ovima i koliko to pomaže odnosno odmaže pilotu?
U centralnom delu panela su i dalje prisutni analogni uređaji koji oivičeni belom bojom izgleda i dalje predstavljaju primarne instrumente za letenje. U zadnjoj kabini na mestu HUD-repeater-a je prikazivač koji ima neku vrstu mape na sebi što je opet jako neobično pošto bi ovde trebalo da je prikazana situacija sa prednjeg HUD-a. MFD-ovi su pozicionirani jako nisko i čini se da bi korisnik imao velikih poteškoća da dohvati bilo koje dugme ili komandu na MFD-u u toku manevra a pogotovo prilikom velikog opterećenja ili turbulencije.
U svakom slučaju kokpit jako razočarava. Ostaje nam samo da naslutimo kako je urađena integracija naoružanja, sistema za upozoravanje ili osmatranje.

MiG-29M2 Prednja kabina​

Zadnja kabina​
Instrukcije Indije koje su bile vrlo direktne a u pravcu da je bolje da se MiG sa 29M2 ne pojavljuje na tenderu ako je to sve što oni mogu da ponude je iznedrilo rađanje koncepta aviona MiG-35.
Stvari su se malo poboljšale, avion je dobio novo krilo, stepen integracije sistema aviona, avionike i naoružanja je znatno poboljšan no kvalitet je i dalje ostao sporan kao i nepoznanice u vezi sa ključnim sistemom. Radar je takodje bio u fazi koncepta a nije postojao jasan plan testiranja tok radara niti je to bilo transparentno krajnjem naručiocu. Projekat su takođe pratile i početničke greške vezane za digitalnu odnosno glass kabinu. Pokušaj kompletnog digitalnog kokpita na 35tici se malo komično završio. Izgleda da konsultacije sa stručnjacima za ergonomiju, ljudske faktore i antropometriju nisu jača strana u kompaniji MiG. Na donjim fotografijama je prikazana kabina MiG-35 aviona gde palica pilota kompletno zaklanja centralni digitalni prikazivač koji je trebalo da bude PFD i čini ga neupotrebljivim a pogotovo komande na displeju sa donje strane. To je iznedrilo malu improvizaciju gde je PFD odnosno primarni displej za letenje pomeren skroz u levu stranu a MFD sa sistemima aviona je postavljen u centar kao „manje bitan“.

Palica pilota u odnosu na centralni MFD​

Palica pilota u odnosu na centralni MFD​
Kvalitet izrade aviona pokazuje u kolikoj žurbi je bio MiG da avion izbaci iz hangara i digne ga u vazduh. Na žalost to takođe pokazuje i realno stanje u firmi. Ispod vidimo probleme u proizvodnji primeraka koji bi trebalo da budu idealni pošto služe za prikaz potencijalnim kupcima.

Poklopac kabine MiG-35​

Nosna sekcija i vetrobransko staklo MiG-35​
Da rezimiramo priču o MiG-u. Možda bi i MiG-35 imao smisla (ne M2) samo ukoliko bi narudžbina tih aviona bila velika i ukoliko bi naručilac imao mogućnost kompletnog projektovanja sistema, avionike, integracije istih i naravno kontrole kvaliteta tokom izrade kao i finalne dorade i modifikacija po želji. Mada uzimajući čak i ovo u obzir u Indiji su ispali sa tendera. MiG će ipak morati jako da se uozbilji i podmladi ako želi da preživi.

 

Eisenhorn

Lord Inquisitor
Член од
6 мај 2009
Мислења
4.109
Поени од реакции
9.471
Нели купуваат 6 комада?

Него не ми е јасно што толку се потресува печатот? Те овакви биле, те Рафал требало........глупости.

Ако се рчнеш со НАТО џабе ти се и 100 Ф22ки да имаш.

Овие 6 комада се за Air Policing и за одржување налет на пилотите.

Или имаш свои авиони за Air Policing или му плаќаш на некој да ти лета.
Ако собереш за 15 гопдини колку кошта да му плаќаш на некој исто ти е ко да купиш свои авиони и да ги одржуваш, само така ке ти останат авиони и пилоти.

Русите веќе не се СССР, колку платиш толку ке ти стават во авионот.
 
Член од
20 октомври 2012
Мислења
3.612
Поени од реакции
6.240
И шо ќе им се?
 
Член од
26 септември 2012
Мислења
8.325
Поени од реакции
7.076
И шо ќе им се?
убаво ти пишува,можеи технолошки не можат да достигнат врвно ниво,но сепак со екипирање и искуство ќе бидат понапред од многу други.....технологијата сеуште не е достигната сама од себе да се води и управува служејќи му на некој “газда“,сепак луѓето,нивното знаење и нивниот морал се клучно за добивање резултати во било кое поле
 

Eisenhorn

Lord Inquisitor
Член од
6 мај 2009
Мислења
4.109
Поени од реакции
9.471
И шо ќе им се?
Пишав, за Air Policing.

На рок од 15-на години исто ја кошта државата без разлика дали сама ке си купи авиони, ке ги одржува и ке има пилоти или ќе плаќа на друга држава да и ко патролира небото.

Вака барем ке ти остане воздухопловство и пилоти.
 
Член од
21 ноември 2011
Мислења
884
Поени од реакции
410
srbija ke kupi migovi ,samo vo 2 slucaja 1- koga na takvoto ke nikne nokat , 2 - po direktiva na nato , toa se edibnstvenite slucai , tuku i ova e ,, patka,, za narodot vo srbija , da ima za sto da pravi muabet , i politicarite da se poazat demek sae patrioti , epten da ne se prikazat javno deka se podlizurkovci na zapadot ,a takvi se, podlizurkovci koi go lazat narodot ,da im bese vazna voenata sila na savojata drzava , nemase da go napravat ova : 64874_579729082056306_1515064188_n.jpg
ova e slika od voen otpad ,misloam od sombor ili taka nesto , voglavnom od vojvodina,a se raboti za : 24277_579728992056315_275943170_n.jpg
jugoslovenski rpg, koj go proglasija za zastaren, i go unistija , gi unistija i ,, pragite,, gi isekoa tenkovite, go ukinaa regrutniot sistem i se prefrlija na profesionalniot , isto kako i nie , i seto toa po direktiva na NATO , a direktno izvrseno od nivnite politicari podlizurkovci , kako i nasite , seto ova e so cel na unistuvanje na borbennata mok na ,, banana drzavite, koloniite ,, ova se odnesuva kako za nas, taka i za srbija, albanija, bugarija, rumunija........., da mislea srpskite politicari za svojata drzava , poveke otkolku za svojot gep, nemase da go potpisat dogovorot so kosovo, a ova e samo mackanje na oci na narodot , kako demek ,, nie i rusite ,, nisto od seto toa
 
Член од
4 октомври 2008
Мислења
4.014
Поени од реакции
1.247
И шо ќе им се?
Надлетување на нивен воздушен простор, да немораат да плаќаат на друг како ние што мислам им плаќаме на бугарите воздушно да не "обезбедуваат"
 
Член од
4 април 2006
Мислења
9.179
Поени од реакции
3.073
srbija ke kupi migovi ,samo vo 2 slucaja 1- koga na takvoto ke nikne nokat , 2 - po direktiva na nato , toa se edibnstvenite slucai , tuku i ova e ,, patka,, za narodot vo srbija , da ima za sto da pravi muabet , i politicarite da se poazat demek sae patrioti , epten da ne se prikazat javno deka se podlizurkovci na zapadot ,a takvi se, podlizurkovci koi go lazat narodot ,da im bese vazna voenata sila na savojata drzava , nemase da go napravat ova :Прегледај го приврзокот 63667
ova e slika od voen otpad ,misloam od sombor ili taka nesto , voglavnom od vojvodina,a se raboti za :Прегледај го приврзокот 63668
jugoslovenski rpg, koj go proglasija za zastaren, i go unistija , gi unistija i ,, pragite,, gi isekoa tenkovite, go ukinaa regrutniot sistem i se prefrlija na profesionalniot , isto kako i nie , i seto toa po direktiva na NATO , a direktno izvrseno od nivnite politicari podlizurkovci , kako i nasite , seto ova e so cel na unistuvanje na borbennata mok na ,, banana drzavite, koloniite ,, ova se odnesuva kako za nas, taka i za srbija, albanija, bugarija, rumunija........., da mislea srpskite politicari za svojata drzava , poveke otkolku za svojot gep, nemase da go potpisat dogovorot so kosovo, a ova e samo mackanje na oci na narodot , kako demek ,, nie i rusite ,, nisto od seto toa
Ти се чудиш дека оружје од 70 - тите завршило на отпад ? :facepalm:

Само за инфо имаме моментално подобри антитенковски оружја така нема никаква потреба од античка технологија

( да Српско произвотство е )
истота судбина ги чека и на миг-21 додека за моделите на Супер галеб г-4 и орао j 22 се планира модернизација и истите да послужат за тренинг на новите регрути

ј 22 орао

Super galeb g-4
 
Член од
21 ноември 2011
Мислења
884
Поени од реакции
410
da bumbar e srpsko proizvodsvo, inaku se ostanato e od sedumdesetite godini, dodusen 1k-47 e od 47 godina model, pa seuste go upotrebuva pola svet , rpg e od 50 -tite godini pa pak se upotrebyva, edsnostavno, ne postoi zastareno oruzje
 
Член од
4 април 2006
Мислења
9.179
Поени од реакции
3.073
da bumbar e srpsko proizvodsvo, inaku se ostanato e od sedumdesetite godini, dodusen 1k-47 e od 47 godina model, pa seuste go upotrebuva pola svet , rpg e od 50 -tite godini pa pak se upotrebyva, edsnostavno, ne postoi zastareno oruzje
Сеа сакаш да ми кажеш дека миг-21 не е застарено ? антика е бе човек , авион од 3-та генерација
 

Kadaif

M.D.
Член од
21 јануари 2008
Мислења
6.960
Поени од реакции
8.618
Сеа сакаш да ми кажеш дека миг-21 не е застарено ? антика е бе човек , авион од 3-та генерација
M70 со калибар 7,62 не е антика?

Русите не го користат тој калибар веќе 40 години!
 
Член од
14 август 2008
Мислења
2.441
Поени од реакции
1.013
M70 со калибар 7,62 не е антика?

Русите не го користат тој калибар веќе 40 години!
Лош пример - пушките многу поспоро застаруваат од другите, покомплексни оружани системи, и М70 е далеку од антика, сосема коректно може да си ја изведува задачата (која се очекува од автоматска пушка) и ден денес. Понатаму, некои единици на руската војска и ФСБ/МВР-то сеуште го користат АКМ автоматот (7,62); дури некои елитни единици (кои можат да бираат што ќе носат во мисија) го преферираат АКМ-от пред АК-74 и останатите оружја во 5,45 калибар.

Застарувањето на оружјето е реален поим, но исто така е и релативен поим.
 

Kadaif

M.D.
Член од
21 јануари 2008
Мислења
6.960
Поени од реакции
8.618
Лош пример - пушките многу поспоро застаруваат од другите, покомплексни оружани системи, и М70 е далеку од антика, сосема коректно може да си ја изведува задачата (која се очекува од автоматска пушка) и ден денес. Понатаму, некои единици на руската војска и ФСБ/МВР-то сеуште го користат АКМ автоматот (7,62); дури некои елитни единици (кои можат да бираат што ќе носат во мисија) го преферираат АКМ-от пред АК-74 и останатите оружја во 5,45 калибар.

Застарувањето на оружјето е реален поим, но исто така е и релативен поим.
Тие ако сакаат можат и стрели да изберат, тоа не е критериум за тоа дали е добро, се зависи мисијата.
 
Член од
4 април 2006
Мислења
9.179
Поени од реакции
3.073
Тие ако сакаат можат и стрели да изберат, тоа не е критериум за тоа дали е добро, се зависи мисијата.
Е така .... мисијата е заштита на Српското небо , а ти сеуште мислиш дека миг-21 може да ја заврши работата ?
 

Kajgana Shop

На врв Bottom