S/RES/817 (1993)
7 April 1993
RESOLUTION 817 (1993)
Adopted by the Security Council at its 3196th meeting,
on 7 April 1993
The Security Council,
Having examined the application for admission to the United Nations in document S/25147,
Noting that the applicant fulfils the criteria for membership in the United Nations laid down in Article 4 of the Charter,
Noting however that a difference has arisen over the name of the State, which needs to be resolved in the interest of the maintenance of peaceful and good-neighbourly relations in the region,
Welcoming the readiness of the Co-Chairmen of the Steering Committee of the International Conference on the Former Yugoslavia, at the request of the Secretary-General, to use their good offices to settle the above-mentioned difference, and to promote confidence-building measures among the parties,
Taking note of the contents of the letters contained in documents S/25541, S/25542 and S/25543 received from the parties,
- Urges the parties to continue to cooperate with the Co-Chairmen of the Steering Committee of the International Conference on the Former Yugoslavia in order to arrive at a speedy settlement of their difference;
- Recommends to the General Assembly that the State whose application is contained in document S/25147 be admitted to membership in the United Nations, this State being provisionally referred to for all purposes within the United Nations as "the former Yugoslav Republic of Macedonia" pending settlement of the difference that has arisen over the name of the State;
- Requests the Secretary-General to report to the Council on the outcome of the initiative taken by the Co-Chairmen of the Steering Committee of the International Conference on the Former Yugoslavia.
Interim Accord between the Hellenic Republic and the Former Yugoslav Republic Of Macedonia
NEW YORK, 13 September 1995
C. INTERNATIONAL, MULTILATERAL AND REGIONAL INSTITUTIONS
Article 11
1. Upon entry into force of this Interim Accord,
The Party of the First Part agrees not to object to the application by or the membership of the Party of the Second Part in international, multilateral and regional organizations and institutions of which the Party of the First Part is a member; however, the Party of the First Part reserves the right to object to any membership referred to above if and to the extent of the Party of the Second Part is to be referred to in such organization or institution differently than in paragraph 2 of the United Nations Security Council resolution 817 (1993).
2. The Parties agree that the ongoing economic development of the Party of the Second Part should be supported through international cooperation, as far as possible by a close relationship of the Party of the Second Part with the European Economic Area and the European Union.
Article 11
1. Upon entry into force of this Interim Accord,
The Party of the First Part agrees not to object to the application by or the membership of the Party of the Second Part in international, multilateral and regional organizations and institutions of which the Party of the First Part is a member;
however,
the
Party of the First Part reserves the right to object to any membership referred to above if and to the extent of the Party of the Second Part is to be referred to in such organization or institution differently than in paragraph 2 of the
United Nations Security Council resolution 817 (1993).
paragraph 2 of the United Nations Security Council resolution 817 (1993).
2. Recommends to the General Assembly that the State whose application is contained in document S/25147 be admitted to membership in the United Nations, this State being provisionally referred to for all purposes within the United Nations as "
the former Yugoslav Republic of Macedonia" pending settlement of the difference that has arisen over the name of the State;
Сега, ако после сето ова, некому не му јасна играта на Грците, а и играта на нашите, срам и арам.
Убаво вели, да не се повторувам, Грција мозе да се буни за прием само под друго име, но не и за под референцата која е валидна се додека имаме преговори и разлики околку името.
Ни за ЕУ ни за НАТО не смее да се буни.
Чаре:
1. Бараме влез под референцата, добиваме. Потоа продолжуваме дискусија додека не се договориме. Никаде не пишува дека мора тоа да трае кратко, долго т.е не е временски ограничено.
2. Ставањето вето е противно на времената спогодба, во слулај на нејзина повреда, РМ мора да го извести ООН дека тоа е сторени и дека таа престанува да има важност поради повредата, а која е предизвикана од другата страна, при што истовремено треба да побара преразгледување на резолуцијиата 817 и ре-прием под името кое самите сме си го одбрале. Тогаш, Советот за безбедност, а бидејќи нема безбедносни пречки по регионот, ќе препорача на Генералното Собрание на ООН дека треба да се прифати апликацијата. при тоа, во ГС на ООН се поставува на разлгедување апликацијата, грција бара гласање, земјите гласаат.
Епилог во две варијанти:
1. По исцрпна и умешна (се сомневам во сегашните капацитети) дипломатска офанзива земјите гласаат и ние сме ре-примени во ООн под уставното име и покрај противење на одредени земји членки.
2. грција со своја умешна дипломатска офанзива успева да ги убеди другите да не гласаат за прием и ние истапуваме од ООн додека не се реши проблемот.
Во секој случај, со малку труд и промена во Министерстовот за надворешни со умешен Министер и со мали кадровски рокади кај дипломатите во амбасадите, особено Њујорк, добиваме.
Потоа, ако тоа се случи, а би требало доколку сме умни и паметно постапиме, реалицаијата за НАТО и ЕУ останува, но со уставното име и еднинствена пречка за членство ќе биде имплементацијата на законите за да се види дека бараните реформи навистина функционираат на дело, а не какло сега, релативно само на хартија и Грција ќе има огромни тешкотии да докаже дека тоа не е така.
Треба внимателно читање, дипломатска ука и знаење и одврзано ќесе од буџетот.
Се разбира, многу воља кај сегашните политичари од сите бои (позиција и опозиција). Што очебијно ја нема.