- Член од
- 28 август 2008
- Мислења
- 2.321
- Поени од реакции
- 538
Za da ne pisuvam primeri,ke povtoram eden del od edna kniga,koj veruvam tuka povekepati se pastiral.Eve uste ednas,se nadevam deka odgovorot ke go najdete tuka.Del od knigata "dijalog so prijatelot nevernik" i odgovor na prasanjeto;"ako gospod gi odredil moite dela zosto togas me povikuva na odgovornost ?":Imam edno prasanje koe dolgo vreme me maci. Koga nekoj bi mozel da mi odgovori bi bil mnogu zadovolen.
Eden od atributite na Allah e [FONT=Verdana,Arial]AL-'ALÎM[/FONT] , sto znaci seznaen.
Ako Allah znae se togas zasto go testira na covekot?
Na primer ako Allah sozdade odreden covek, i pritoa ako znae deka toj covek kje bide seriski ubiec i gresnik togas Allah so samoto kreiranje na toj covek go osuduva na pekoli i vecna bolka.
Blagodaram odnaprred.
Tvoite dela mu se poznati na Gospod i se zapisani vo negovata kniga, no so toa ne ti se so sila odredeni. Tie se odredeni samo vo negovoto znaenje. Ovaa odredenost moze da se sporedi so slednoto: Ti imas znaenje za delata na svojot sin i vo niv e sodrzana moznosta toj da izvrsi preljuba. Ako go napravi toa dali ti si go prinudil na toa ili toa samo bilo pretpostaveno i se slucilo tvoeto znaenje da bilo tocno?
Sto se odnesuva do tvoite zborovi za slobodata i moznosta za biranje deka toa e samo obicna laga i deka toa go dokazuva faktot sto ti ne si gi odbral sopstvenoto ragjanje, pol, boja, tatkovina, deka ne mozes da vlijaes na sonceto i mesecinata, tie ja pokazuvaat vtorata greska sto ja napravi.
Greskata e vo toa sto ti slobodata ja sfakas sosema poinaku od nas vernicite. Ti zboruvas za apsolutna sloboda, pa velis zosto ne sum mozel sebe si da se sozdadam so boja, visina...koi jas si gi sakam, zosto ne mozam da se ramnam so Sonceto, Mesecinata, vo sto e vsusnost mojata sloboda?
Na ova odgovarame (del od Knigata na Mustafa Mahmud): ti zboruvas za apsolutna sloboda...sloboda za slobodno raspolaganje so univerzumot, sto mu pripagja samo na Gospod. Za nas vistinata e edna: „A Gospodarot tvoj sozdava sto saka i sto odbira. Ne e nivno da odbiraat” (Kasas, 68). Nikoj nema izbor vo odnos na prasanjeto za sozdavanjeto, zatoa sto samo Allah dz.s. e toj sto sozdava sto saka i bira sto posakuva. Gospod dz.s. nema da te povika na odgovornost zaradi tvojata visina, nitu ke te kaznuva zaradi toa sto ne si go soprel sonceto vo svojata orbita. No podracjeto na prasanjeto e prasanje na naredbata. Ti na toj plan si sloboden i toa se granicite za koi zboruvame. Ti si sloboden da gi skrotis svoite strasti, da go skrotis svojot gnev, da se sprotivstavis na sebe, da gi otfrlis zlite nameri, a da gi prodolzis svoite doblesti. Ti mozes da bides darezliv po sebe i so imotot. Mozes da ja kazuvaz vistinata ili da lazes. Mozes da ja vozdrzis rakata od zabranetoto. Mozes da go vozdrzis pogledot od tugjata sramota. Mozes da go vozdrzis svojot jazik od napagjanje, ogovaranje i spletkarenje. Na ovoj plan nie sme slobodni, i samo za toa sto e vo nego ke bideme prasani i odgovorni.
Stanuva zbor za relativna, a ne za apsolutna sloboda, sloboda na covekot na plan na obvrskite. Ovaa sloboda e vistinita, a nea ja dokazuva vrodenoto cuvstvo za nea. Nie cuvstvuvame odgovornost, kaenje zaradi greskata, a zadovolstvo i mir koga ke storime dobro delo. Nie vo sekoj mig birame i gi sporeduvame sopstvenite moznosti. Duri i prvata zadaca na nasiot razum e opredeluvanjeto pomegju poveke moznosti.
Nie sosema jasno go razlikuvame dvizenjeto na rakata koja treperi od treska i rakata koja pisuva pismo, pa velime deka prvoto e odredeno, nasilno, a vtoroto odbrano, slobodno. Da nemavme slobodna volja, ne ke mozevme da pravime razliki.
Sum videl da se spreci raka koja samovolno se trese i pisuva... no ne sum videl da se smiri raka koja od bolest se trese.
Isto taka ovaa sloboda ja dokazuva a naseto cuvstvo na nemok da go prinudime srceto na nesto so sto toa ne e zadovolno. Zenata mozeme da ja prinudime so prisilba i zakani da pravi se sto ke i kazeme, no so nikakvi sredstva ne mozeme da ja prinudime da ne saka. Ova jasno pokazuva deka Allah dz.s. gi oslobodil nasite srca od sekakva prisilba, pravejki go sosema slobodno. Zatoa Allah dz.s. ja storil namerata t.e. nijetot, cij izvor e srceto, kako stolb na odgovornosta. Vernikot koj pod prisilba ja grdi verata nema da odgovara pred Allah dz.s. se dodeka so soglasuvanje na svoeto srce ne go napravi toa: „..osven onoj koj so sila e prinuden, a negovoto srce e smireno vo verata..” (En-Nahl, 106).
Vtor vid na pogresnost na ova prasanje se sostoi vo toa sto nekoi luge sfakaat deka covekovata sloboda i e nadredena na voljata na Allah dz.s., obvinuvajki gi zastapnicite na tezata za slobodata deka na Gospod mu pripisuvaat soucesnici vo zapoveduvanjeto i odlucuvanjeto. Pa taka i ti prijatele si ja razbral, pa zboruvase za povekebrojnosta na voljite, sto ocigledno e pogresno. Covekovata sloboda ne se vozdignala nad voljata na Allah dz.s. Covekot e sloboden da stori nesto sto mu se sprotivstavuva na zadovolstvoto na Allah dz.s., no toj ne moze da stori nisto sto i protivreci na voljata na Allah dz.s.
Allah dz.s. ni dal sloboda da se sprotivstavime na Negovoto zadovolstvo na nasa steta, no na nikogo ne mu dal sloboda da se sprotivstavi na Negovata volja. Ova e vtoro lice na relativnosta na covekovata sloboda. Se sto pravime e vo ramkite na voljata na Gospod, duri i ona sto go pravime, a sto ne e vo sklad so Bozjeto zadovolstvo i so Serijatot.
Nasata sloboda e Bozji blagodet i nagrada koja Gospod ni ja daril sosema nezavisno od nasata volja. Nasata sloboda e samo negova volja: “Vie ne mozete da sakate nesto drugo od toa sto Allah saka” (El-Insan, 30)
Da se zboruva za slobodata vo ovaa smisla ne znaci pripisuvanje na Gospod deka ima drugari. Nasata sloboda e isto sto i Negovata naredba, Negovata volja i Negovata odredba.