Патолошката потреба на нетуркиските источнобалкански народи по секоја цена да се идентификувaат како огурски (туркиски) Бугари

Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
Споредба на mtDNA на келтските земји со Бугарија:

1732469063343.png

1732469174332.png
1732469150198.png
1732469219718.png
1732469249354.png
1732469275461.png
1732469328126.png

1732469408535.png
1732469446315.png
1732469477471.png
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
Сега ќе ја разгледаме шеснаесеттата хипотеза во која се тврди дека Аспаруховите Бугари се мешан турско-сакалибски (славјански) народ:

1732642582607.png
1732642662327.png

Веќе долго време, научниците кои ги проучуваат арапските извори за Источна Европа забележале дека некои од нив сместуваат одредени Ас Сакалиба Словени некаде во регионот на Средна Волга. Меѓутоа, бидејќи авторите на другите извори не ги познавале Словените во регионот на Средна Волга, а археолошките истражувања во регионот Волга-Кама не забележале, како што се верувало долго време, знаци на словенска материјална култура, научниците донеле различни заклучоци од анализата на оваа вест. Значи A.Ј. Гаркави, потпирајќи се на известувањата на Ибн Фадлан, кој ги нарекува Ас-Сакалиба Волшките Бугари и Ад-Димашки за Волшките Бугари како мешавина од Турци и Ас-Сакалиба, верувал дека Словените сочинуваат значителен дел од населението на Волшка Бугарија и постепено биле асимилирани од Турците (Гаркави А.Ј. Приказни за муслиманските писатели за Словените и Русите. Санкт Петербург, 1870. стр. 104-105), и С.Г. Кљашторни, откако го анализирал расказот на Ибн А'сама ал-Куфи за походот на Марван против Хазарија во 737 година, ги сместил и Словените со кои арапскиот командант се сретнал во Поволшкиот регион (Кљашторни С.Г. Најстарото спомнување на Словените во регионот Долна Волга / / Источни извори за историјата на народите на Југоисточна и Централна Европа T. I. M., 1964).
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1732718833215.png
1732719058258.png
1732719154111.png

1732719450425.png

За разлика од ова, А.З.В. Тоган ја наведе истата вест како доказ дека етнонимот Сакалиба во арапската традиција може да ги означи не само Словените, туку и другите народи од Источна Европа: Турците, фино-угрските народи итн. (Validi Togan A.Z. lbn Fadlan’s Reisebericht. Leipzig, 1939. P. 296). Карактеристично е што само вестите за Aс-Сакалиба во Поволшкиот регион даваат основа за последниот заклучок: Ибн Фадлан е единствениот автор кој лично ја посетил Источна Европа и го користел етнонимот Ас-Сакалиба на таков начин што може да се видат Несловени во него; во сите други случаи, идентитетот на Ас-Сакалиба на арапските автори со Словените е несомнен (Мишин Д.Е. Сакалиба (Словени) во арапскиот свет во Раниот Среден Век. М., 2002). Дискусијата за Ас-Сакалиба во Средно Поволжие доби нов поттик откако археолошката наука изнесе хипотеза за словенската етничка припадност на именковската култура, која постоела во овој регион во IV-VII век н.е. (Матвеева Г.И. Средно Поволжие во IV-VII век: Именковска култура. Самара, 2004).
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1732746164630.png

САКАЛИБА СЕ КИПЧАЦИ, А БУГАРИТЕ СЕ ЕДНО ОД КИПЧАЧКИТЕ ПЛЕМИЊА

Мирфатих ЗАКИЕВ

Од неговата книга: ТАТАРИ: Проблеми на историјата и јазикот. – Казан, 1995. – стр. 68-81

1732746256891.png

1.

§ 1. Во арапските и персиските извори од Средниот Век наоѓаме богати информации за многу народи од Источна Европа: за Буртазите, Хазарите, Бугарите, Сакалиба, Баџанаците, Маџарите, Русите, Висуите, Јура и други. Сите етноними, освен Сакалиба, од Арапите и Перцијците биле презмени од самите источноевропски народи, единствено етнонимот Сакалиба не е баш јасен во овој поглед. Според В.В. Бартолд, етнонимот Сакалиба (еднина Саклаб) го позајмиле Арапите, веројатно од грчкиот Склабои или Склабенои, што значи Словени [Bartold V.V., 1963, 870], тој наведува и можност за друга етимологија: таа е од персиското сек „куче“ + леб „усна“, оваа етимологија се заснова и на фактот дека синот на Јафет Саклаб бил хранет со кучешко млеко [ibid., 871].

Ако обрнете внимание на самите арапски извори, арапскиот збор Саклаб (еднина) или Сакалиба (множина) означува русокоси или црвенокоси луѓе, тие секогаш ја нагласуваат црвената (или црвеникавата) боја на косата или црвената (црвеникава) боја на кожата на лицето на Сакалиба. исто, 870]. Во речникот на Ашраф ибн Шараф ал-Музаккир Ал-Фаруги, составен во 1404-1405 година во Индија под наслов „Даниш-намеи Кадар-хан“ („Книга на знаењето на Кадар-хан“), се забележува дека САКЛАБ е регион во Туркестан, луѓето таму се белци [Баевски С.И., 1980, 87]. Сето горенаведено им даде можност на руските арабисти и ориенталисти да ги поистоветат Сакалиба со Словените. Во студиите на руски јазик за источните географски извори од Средниот Век, етнонимот Сакалиба не се ни спомнува, се пренесува со зборот „Словени“. Никој не се сомнева дека Сакалиба се Словени, иако некои забележуваат дека во арапските и персиските извори Сакалиба често се поистоветуваат со Турците, Бугарите итн.

1732747545942.png


1732747593350.png

§ 2. Едно е јасно: Сакалиба е арапско име за белите, црвенокосите луѓе. Народот кој се нарекува белолик мора да има и темнолики роднини. Тој може да биде белолик само во споредба со сродните племиња кои немаат бело лице. Словените, очигледно, никогаш не биле поделени на белолики и небелолики. Бидејќи сите биле белолики и црвенокоси, немало потреба да се нарекуваат црвенокоси, бидејќи немало забележлива група на нецрвенокоси. Што се однесува до името Белоруси, тоа се појавило за време на периодот на феудална фрагментација на древниот руски народ. Покрај тоа, предците на Белорусите не можеле да бидат толку широко застапени покрај различните туркојазични народи на огромните територии на Источна Европа, Мала и Централна Азија, Источен Сибир и Казахстан. Исто така, потребно е да се земе предвид дека во арапските и персиските извори Источните Словени се опишани под името Руси. Во времето кога источните Словени почнале да се нарекуваат Рус, веќе немало друг дел наречен Словени. Источните Словени сите веќе биле Руси. Затоа, ако Арапите пишувале за Русите, мислеле на источните Словени, кои во тоа време веќе не се нарекувале Словени, туку Руси или Уруси (според турско-татарски изговор).
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1732810910577.png

§ 3. За адекватно да се открие значењето на арапскиот етноним Сакалиба, што значи белолики, црвенокоси луѓе, потребно е да се утврси народот, народ кој во тоа време се нарекувал себеси и им се претставувал на другите како белолики или црвенокоси и во исто време живееле заедно со познатите туркофони народи во толку близок контакт, што Арапите и Персијците кои го посетиле ги сметале Сакалибите и Турците за еден народ или ги сметале самите како дел од другиот. Таков народ тогаш, нормално, биле Кипчаците.

Зборот Кипчак етимолошки произлегува од турскиот ку-чак, кој се состои од два корена: ку (ку-куб-куба) „црвен“, „блед“, „бело-црвен“, „светол“ и чак, што значи сак~чак древниот назив на Турците (а не на иранојазичните, како што погрешно тврдат некои Индоевропејци). Кучак „бели саки“, -чак може да се идентификува и со соодветниот деминутивен афикс -чик. Зборот ку се користи и во значењето на „лебед“, на друг начин како ак кош „бела птица“. Куу „бел“, „бела птица“ е уште еден етноним со зборот кижи~кеше „човек“, куукижи „бели луѓе“, „Лебединци“. Зборот ку-куу се користи со зборот ман во формата Куман~Куманди. Споредете и: мен во зборот Туркмен. Во Западна Европа наместо етнонимот Кипчак се користи зборот Куман. Вториот дел од овој збор -ман сè уште не е јасно етимологизиран.

Дека ку во етнонимот Кучак~Кипчак (Куман) значи „бел, црвен, светол коса“ се потврдува и со фактот што кај многу турски народи гледаме бело (жолто) и небело (нежолто). Значи, во V-VI век. На територијата на Централна Азија, Авганистан, Северозападна Индија и дел од Источен Туркестан, Белите Хуни, кои инаку се нарекувале Хефталити, формирале држава. Во историјата се познати Бели Татари и Црни Татари, Бели Хазари и Црни Хазари, Бели Киргизи и други Киргизи, Сари Ујгури и други.

1732811912418.png

Значи, меѓу Турците имало племиња кои се нарекувале себеси светлокоси, бели. Подоцна ќе видиме дека тоа биле Кипчаци. Турските научници долго време обрнувале внимание на фактот дека етнонимот Кипчак значи бел, светло обоен (на турски: сари чечле „жолтокос“). Така, унгарскиот научник Ј. Немет дошол до овој заклучок уште во доцните 30-ти. Тој пишувал дека „бледо-жолтите“ имиња на Половците се копија на нивните турски (само?) именувања Куман и Кун, кои произлегуваат од турската придавка ку (од постарата куб) „блед“, „жолт“ [Добродомов И.Г., 1978, 116; Немет Ју., 1941, 99].

На турските јазици, русокосата личност често се нарекува сари чечле „жолтокос“. Затоа, не е чудно што Кипчаците имале и друг етноним од зборот сари „жолт“. Западниот Половци во античките руски извори ги нарекувале Сорочинци, што го одразувало името на народот Сари, кој одел пред народот Кун. (Подоцна, ова име се зближило и се споило со европското име за муслиманите, Сарацени)“ [Добродомов И.Г., 1978, 123].

Следствено, многу голема група Турци од Источна Европа, Западен Сибир, Казахстан, Мала Азија, Средна и Централна Азија, Авганистан, Источен Туркестан, Северо-Источна Индија, кои имаат свои локални приватни етноними, се нарекуваат себеси со поопшт етноним со што значи „белолики“, „светло-жолти“. Такви етноними биле, пред сè, зборовите кукижи, куман, куманди, кучак~кифчак~кип-чак.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1732832747388.png

§ 4. Најважно на што треба да се обрне внимание е дека самите овие племиња многу добро го знаеле значењето на нивниот заеднички етноним и пред другите народи се претставувале како белолики и црвенокоси. За возврат, претставниците на другите народи веднаш го измислиле етнонимот белолик. Во оваа прилика Добродомов И.Г. го пишува следново: „Уште одамна привлекувал внимание фактот дека Половците на многу јазици се означени со зборови изведени од корени што значат „жолт“, „блед“: Рус. Половци (ср.: Полови, застарено: Половои); полски (од чешки) плавци (Plawcy, Plauci); оттука и венг. Palyczok(ok), земен од Источните Словени; германски Val(e)we(n) (сп. современи германски fahl и falb „избледен“, „белузлав“, „светло-црвен“, латинизирани словенски форми Falones, Phalagi. Истото значење е споменато под 1050/51 во поглавје 75 „Историја“ од ерменскиот автор Матеј Едески, името на народот е Хартеш (буквално „светол“, „белузлав“, „русокос“)“ [Добродомов И.Г., 1978, 108].

Од овој цитат станува јасно дека Кипчаците им се претставиле на Русите, Полјаците, Германците, Унгарците, Италијанците и Ерменците како русокоси луѓе, и затоа овие народи ги нарекувале Кипчаците „русокоси“ на нивните јазици. Кипчаците, исто така, се претставувале како „русокоси“ пред Кинезите и Персијците [Бартолд В.В., 1968, 408].

За нашата тема, многу е важно што и Арапите ги сметале Кипчаците за „русокоси“, поради што Арапите ги нарекувале Кипчаците Сакалиба, т.е. белоклики, светлокоси.

Така, во арапските и персиските извори, етнонимот Сакалиба е арапски превод на етнонимот Куман или Кипчак (Кучак). Тоа значи „Кипчак“, а не „Словени“.

1732833318720.png

§ 5. Водечките руски научници-арабисти - В.В. Бартолд, И.Ј. Крачковски и други - забележуваат дека арапските географи често правеле грешки кога ги мешале Сакалиба (според арабистите, Словените) со Турците, Киргизите, Бугарите, Хазарите. Ако под арапски Сакалиба не мислиме на Словените, туку на Кипчаците, тогаш станува јасно дека не погрешиле арапските и персиските географи-очевидци, туку руските истражувачи на арапски и персиски извори, преведувајќи го арапскиот збор Сакалиба како „Словени“. Преводот „Кипчак“ ги отстранува сите очигледни противречности.

Со цел дополнително да се разјасни прашањето кои биле Сакалиба - Словени или Кипчаци, ги презентираме информациите за Сакалиба собрани од Б.Н. Заходер во вториот том од неговата книга „Касписки кодекс на информации за Источна Европа“ кој содржи информации за Сакалиба. Зборот „Словени“ овде е заменет со оригиналниот збор „сакалиба“.

1) „Од Печенезите до Сакалиба, десетдневно патување низ шуми и тешки патишта. Народот Сакалиба е многуброен и живее во шумите низ рамнината. Кај Сакалиба има град В.б.нит“ [Заходер Б.Н., 1967, 109]. Оваа карактеристика на сакалипските населби може да им се припише и на Кипчаците и на Словените. Името на градот се пренесува на различни начини: ВА.И., ВАБНИТ, ВАНТИТ, и станува јасно дека името на градот од гледна точка на словенскиот јазик не е дешифрирано. Неопходно е да се направи обид да се прочита како турски збор. Името на вториот град Хурдаб или Худуд исто така не е дешифрирано. Што се однесува до изразот дека некои Сакалиба се како Руси, овде можеме да го кажеме следново: по изглед Кипчаците навистина често личеле на Руси, а тука немало други Словени.

2) „Сакалиба користеле мед наместо грозје, кај нив било развиено пчеларството“ [исто, 110]. Ова е карактеристично и за Словените и за Кипчаците. Но, специфичната содржина на пораките на источните географи ни овозможува да ги идентификуваме Сакалиба со Кипчаците. Така, Сакалиба прави пијалок од мед, „што го нарекуваат суџув“ [Ковалевски А.П., 1956, 132].

1732834134717.png

Исто така, Д.А. Хволсон, анализирајќи го овој збор, напишан како AС-СЏ, се обиде да го објасни користејќи го хрватскиот ulisce „кошница“, А.П. Ковалевски и Б.Н. Заходер го идентификуваат со зборот „саќе“ [Закодер Б.Н.; 1967, 110-111]. Всушност, ова е турскиот збор суџи (сеже~тече), кој се користел во старите турски текстови со значење „вино“ или „сладок пијалок“ и сè уште се користи во татарскиот и башкирскиот јазик со значење „слатко“, „шеќерно“.

3) „Меѓу Сакалиба, свињите се многубројни како овците меѓу муслиманите“ [Заходер Б.Н., 1967, 112]. Овде Б.Н.Закодер намерно го коригирал текстот со додавање на зборот „муслимани“. Всушност, се вели дека Сакалиба имаат стада свињи и стада овци или стада свињи слични на стадо овци. Познато е дека Кипчаците првично одгледувале и свињи и овци. Христијанските Кипчаци ја продолжиле оваа традиција, а муслиманските Кипчаци природно го напуштиле свињарството.

4) „Кога ќе умре Сакалиба, неговиот труп се спалувал, неговата сопруга ја фрлале в оган заедно со покојникот, истовремено правејќи погребна гозба и се веселеле“ [исто, 112]. Како што е познато, Гузите и дел од Буртасите, во чија турскојазична природа никој не се сомнева, ги спалувале своите покојници.

5) „Сакалиба обожаваат оган (или бик)“ [исто, 114]. Овде Б.Н. Заходер поради некоја причина го пропуштил фактот дека Сакалиба исто така се идолопоклоници. Сето ова ги доближува Сакалиба до Кипчаците отколку до Словените.

6) „Сакалиба сее просо; кога ќе дојде жетвата, го ставаат житото во сито и, свртувајќи се кон небото, кажуваат молитва“ [исто, 115]. Ова можеле да го прават и Словените и Кипчаците. Но, вртењето на лицето кон небото (Тенгре) ги приближува Сакалиба до Кипчаците.
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1732889177141.png

7) „Сакалиб има различни музички инструменти: лаути, тамбури, свирали“ [исто, 116]. Врз оваа основа, Сакалиба може да се доближи и до Кипчаците и со Словените.

8) „Сакалиба имаат малку чопори и коњи; носат кошули и ставаат марокански чизми на нозете; нивното оружје: копје, штит, штуки, меч, вериги; ...поглаварот на Сакалиба се храни со млеко на товарни животни (кумис)...“ [исто, 119]. Кипчаците, како и сите Турци, ги користеле коњите за јавање, па затоа имале малку коњи. Мароканските чизми биле познати меѓу Бугарските Турци, со повообичаено име - кај Кипчаците кумисот бил национален турски пијалок. Поглаварот на Сакалиба се викал субанич СУБАНЏ, и суиџ СУИЏ, ако по турски - сучи, каде су е војска, -чи е афикс на професијата. Можеби зборот субаши „шеф на војската“ е напишан со арапски букви со изобличување.

Некои арабисти-русисти би сакале да го прочитаат записот СУИЏ МЛК како СУИТПЛК (Свјатополк), и со тоа да докажат дека поглаварот на Сакалиба е поглаварот на Словените Свјатополк. Но, како што забележува самиот Б.Н. Заходер, МЛК е малик ‘крал’, општо е сучи малик ‘крал, шеф на војската’. Другите зборови дадени овде како топонимија на Сакалиба бараат дополнително истражување од гледна точка на кипчачкиот јазик.

9) „Сакалиба градат подземни структури во кои во зима бегаат од екстремен студ (или од напад на Маџарите)“ [Заходер Б.Н., 1967, 121]. Овој неутрален израз што го дава Б.Н. Заходер не ни дозволува да ја одредиме етничката припадност на Сакалиба. Но понатаму во текстот зборуваме за античката бања, која била карактеристична за Кипчаците и за современите Западни Турци.

10) „Кралот Сакалиба зема данок во облека“ [исто, 124]. Со ова не можеме да ја одредиме етничката припадност на Сакалиба.

1732889895031.png

11) „Сакалиба ги подложува на жестоки казни оние кои се виновни за кражба и прељуба“ [исто, 124]. Овој обичај, според описот на Ибн Фадлан, е карактеристичен за Бугарите-Сакалиба, т.е. воопшто - за Кипчаците, особено - за Бугарите.

Треба да се напомене дека Б.Н. Заходер, очигледно, овде намерно ги навел изјавите на источните географи. Тој ги пропуштил податоците што даваат причина Сакалиба да се сметаат за Кипчаци. Секако, тој не можеше да не забележи дека, според Ибн Фадлан, Бугарите припаѓаат на народот Сакалиба. Но тој факт го забележал на свој начин: наводно Ибн Фадлан постојано ги меша Бугарите со Сакалиба, т.е. со Словените [исто, 125].

Како што веќе забележавме, Ибн Фадлан го нарекува Алмас Шилки-хан цар на Сакалиба, тој, очигледно, бил од бугарското племе, поради што се нарекува цар на Бугарите. Јасно е дека во Средно Поволжие, земјата на Сакалиба подоцна била наречена држава на Бугарите. Треба да се напомене дека мислењето дека Сакалиба значи Турци со светла кожа го искажал историчарот Ахмед Зеки Валиди Тоган уште во 1939 година [Зеки Валиди, 1939, XXXIV]. Но, тоа добило остри критики од А.П. Ковалевски [Ковалевски А.П., 1956, 80].

В.В. Бартолд забележува дека Сакалиба секогаш има црвена коса, но „и покрај карактеристичната физичка карактеристика, Сакалиба, како потомци на Јафет (арапски Јафас), се обединети со Турците“ [Бартолд В.В., 1963, 870]. Абу Хамид ал-Гарнати во 1150 година, зборувајќи за своето патување од Бугарија до Унгарија, напишал дека пристигнал во градот во земјата Сакалиба, кој се нарекува Гур Куман, каде што луѓето, кои личат на Турци, зборуваат на турски јазик и фрлаат стрели, како Турци [Добродомов И.Г., 1978, 128]. Непотребно е овде да се објаснува кои биле Сакалиба.

Значи, Сакалиба се Кипчаци, зборот Сакалиба (Саклаб во еднина) е трага на турскиот етноним Кипчак.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1732976818683.png

§ 6. Некои може да се спротивстават на овој заклучок со фактот дека во официјална туркологија „пристигнувањето“ на Кипчаците од Азија во Источна Европа наводно датира од XI век, а арапските и персиските географи знаеле за Сакалиба уште во VIII век. Навистина, многу турколози, поради недоразбирање, сметаат дека првите Турци дошле во Источна Европа во IV век, под името Хуни, тие „исчезнале“ по околу 100 години, нивното место го зазеле Аварите кои дошле од Азија; Аварите „исчезнале“, нивното место го зазеле Турците кои дошле од Азија, потоа во VII век, тие биле заменети со Хазарите, во VIII век се појавиле Печенезите итн. Во XI век наводно Кипчаците (Половците) дошле во Источна Европа. Ова е „бајка за деца“, а не за сериозни научници. Туркојазични племиња живееле во Источна Европа во времето на Кимерите, Скитите и Сарматите, а живеат и денес. Овде немало промена на народите, се сменил само етнонимот, бидејќи во различни периоди од историјата, прво едно или друго племе дејствувало како доминантно меѓу многуте турски племиња. Оттука и промената на заедничкиот етноним за Турците.

Трагите на Кипчаците (на арапски: Сакалиба) биле забележани во античко време. Така, кај американските Индијанци го наоѓаме етнонимот Команче. [Мајн Рид, 1955, 32; Јазици..., 1982, 162]. Ако се земе предвид дека предците на американските Индијанци се преселиле на американскиот континент од Азија пред 30-20 илјади години, тогаш има причина да се тврди дека овој етноним дошол во Америка од Азија во тоа време. Следствено, етнонимот Коман~Команче постоел во Азија пред 30-20 илјади години.

Во III век п.н.е кинеските извори содржат информации за Кјуеше, кои зборувале на турскиот јазик. М.И. Артамонов верува дека ова е првата информација за Кипчаците [Артамонов М.И., 1962, 420]. Според наше мислење, Кјуеше е типична кинеска кратенка на етнонимот Кукижи.

Според кинеските информации, дури п.н.е. Хуните живееле на југ од планините Алтај, а народот Со живеел на север. Потоа се поделиле на 4 племиња: Куман или Кубан, Киргиз, Чу-кши и Турк [Аристов Н.А., 1896, 279-280; Закиев М.З., 1977, 155-162].

1732977381031.png

Според некои научници, етнонимот Кипчак ~ (Кибчак ~ Кифчак) се појавува во втората половина на VIII век. да се означи народ кој претходно се нарекувал со етнонимот Сир, кој очигледно ја претставува исто така и кинеската кратенка на зборот Сарир (Сари ир „жолти луѓе“). Во споменикот на Тонјукук (726) доминантните племиња се наречени Турци и Сири, а во споменикот на Елетмиш Билге-каган од Шин Усу (760) доминантните племиња се означени со етнонимите Турк и Кибчак [Кљашторни С.Г., 1986, 160] . Важно е да се напомене дека во првиот арапски список на турски племиња, составен во VIII век, е забележан етнонимот Хифчак-Кибчак [исто, 160]. Но, подоцна во делата на арапските и персиските географи, наместо етнонимот Кибчак (Кучак), почнал да се користи неговиот арапски пандан Саклаб, дури од XI век во нив повторно се појавува етнонимот Кипчак и наместо името „степа на Гузите“, што го користеле географите од X век, се појавува терминот „степа на Кипчаците“ (на персиски: Дешт-и Кипчак) [Бартолд В.В., 1968 , 395].

Исто така, мора да се каже дека во официјалната историска наука, според тоа, и во руската и во западноевропската туркологија, прашањето за појавата и потеклото на Половците (со самоименувања: Кукижи, Куман, Кучак) се разгледува во врска со идејата за движењето на Турците наводно од регионот на Далечниот Исток кон Западна Азија и Источна Европа [исто, 393]. Оваа гледна точка е длабоко погрешна, немало такво движење. Уште во праисторијата Турците заедно со предците на другите народи живееле во Западна и Источна Европа, во Мала Азија, Централна и Средна Азија, во Западна Азија и на Далечниот Исток, т.е. во оние региони каде што биле познати во историски познати времиња и каде главно живеат сега.
Фактот дека Куманите (Куми, Куни) живееле во Западна Европа уште п.н.е., докажува присуството до н.е. на градот Кум меѓу Етрурците (подоцна град Куман во Унгарија) и градот Куманово во Македонија.
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
За Команчите Закиев тврди:

1733065902119.png

Трагите на Кипчаците (на арапски: Сакалиба) биле забележани во античко време. Така, кај американските Индијанци го наоѓаме етнонимот Команче. [Мајн Рид, 1955, 32; Јазици..., 1982, 162]. Ако се земе предвид дека предците на американските Индијанци се преселиле на американскиот континент од Азија пред 30-20 илјади години, тогаш има причина да се тврди дека овој етноним дошол во Америка од Азија во тоа време. Следствено, етнонимот Коман~Команче постоел во Азија пред 30-20 илјади години.

Факт:

1733065955288.png
1733066010801.png

 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
Закиев тврди:

1733160714043.png

Фактот дека Куманите (Куми, Куни) живееле во Западна Европа дури п.н.е., докажува присуството до н.е. на градот Кум меѓу Етрурците (подоцна градот Куман во Унгарија) и градот Куманово во Македонија.

Факт: Градот Кума е основан од грчки колонисти на Апенинскиот Полуостров и нема никаква врска со наводниот град Куман во Унгарија. Во Унгарија постолa oбласт Куншаг (Куманија) поделена на Голема и Мала Куманија кои датираат од XIII век, додека градот Куманово во Македонија се претпоставува дека е основан во XII век.

1733160829544.png
1733160896008.png
1733161243758.png

1733161340832.png
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1733233697209.png

Така, Кипчаците (Кукижи, Куман, Сари, Сир) уште од античко време замислувале дека нивниот етноним значи руси луѓе, луѓе со светложолти коси, затоа на своите соседи им се претставувале како русокоси, а овие соседи на нивните јазици ги нарекувале русокоси: Словените - Половци, Арапи и Персијци - Сакалиба, Ерменците - Хартеш итн.

Зборот Кипчак (Куман, Кукижи) бил поопшт етноним. Кипчаците вклучувале помали народности или племиња - според источните географи, Киргизи, Хуни, Бугари, Хазари итн. Според Ибн Фадлан, во регионот на Средна Волга, Сакалиба (Кипчаците) ги вклучуваат Бугарите, Баранџарите, Суарите, Суасите, Скилите (Скидите~Скитите) и Хазарите. Без сомнение, можеме да додадеме дека тие вклучувале и Бигери (Бијари-Билјари), Аси-Алани (Бугарите се нарекувале и Аси), Нухрати (Сребрени Бугари), Темтјузи, Челмати, Собекулјани, Буртаси, Башкири, Мишари итн.

1733234085948.png

2.

§ 1. Значи, Бугарите се едно од кипчачките племиња. Ова е елоквентно потврдено со објективна анализа на „Книгата на Ахмед Ибн Фадлан“.

Како што е познато, во 921 година, царот на Сакалиба од бугарското племе Алмас, син на Шилка (името напишано со арапски букви како AЛМС, од руските ориенталисти се пренесува како Алмуш, очигледно за ова име да не биде слично на вообичаеното турско име Алмас) побарал од Багдадскиот халиф да испрати амбасада во земјата на Сакалиба за официјално усвојување на Исламот за да се ослободи од потчинетоста на Хазарите, кој ја прифатил Јудејската религија.

Во 922 година, арапски амбасадор под водство на Сусан ар-Раси пристигнал во земјата на Сакалиба - Бугар. Секретар на амбасадорот бил Ахмед Ибн Фадлан, кој водел детална евиденција за патувањата и опис на земјата и народот Сакалиба - Бугарите. Во овие записи, кои сега се објавени под наслов „Книгата на Ахмед Ибн Фадлан“, земјата и луѓето се нарекуваат главно со терминот Сакалиба, а исто така и царот Алмас, синот на Шилка, е претставен главно како цар на Сакалиба. Дури по пристигнувањето, по личното запознавање со Алмас, синот на Шилка, и откако дознал дека на минбарот Алмас, уште пред неговото пристигнување, во негово име веќе била прогласен хутба: „О, Алах! Спасете го кралот Јилтуар - царот на Бугарите! Чувајте го [во благосостојба] вашиот слуга Џагфар Ибн-Абдалах, владетелот [емирот] на Бугарите, клиентот на владетелот на верниците“ [Ковалевски А.П., 1956, 132-133]. И понатаму, кога ја опишува земјата, Ибн Фадлан повторно го користи изразот „цар на Сакалиба“.

Значи, за Ибн Фадлан има две еднакви имиња за иста земја, ист цар: Сакалиба и Бугар. Ова е разбирливо, бидејќи Бугарите се едно од сакалипските племиња - Кипчаци. Затоа, без сомнение можеме да констатираме дека Бугарите (и Прабугарите) зборувале на обичниот кипчачки јазик.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1733331923604.png

§ 2. Бидејќи прашањето за лингвистичко-етничката припадност на Бугарите во официјалната историска наука и туркологија е многу збунувачкo, потребно е овде да се разјасни.

Во сите средновековни извори Бугарите и Хазарите се претставени како Турци кои зборувале заеднички турски јазик од кипчачки тип.

Дури во средината на XIX век, кога започнале научните истражувања за проблемите на јазично-етничката припадност на Волшките, Дунавските Бугари и Протобугарите од Велика Бугарија на Кубрат-хан, се појавиле различни гледишта.

Првите истражувачи ги сметале Волшките Бугарите за Турци кои зборувале кипчачки, т.е. Хуни, подоцна Бугаро-Татари. Некои ги припишувале на угро-финските народи. Оние кои биле повеќе заинтересирани за проблемите на историјата на Дунавските Бугари изнеле теорија за словенското потекло како на Протобугарите, така и на Дунавските и Волшките Бугари [Закиев М.З., Кузмин-Јуманади Ј.Ф., 1993, 3 -13; Каховски В.Ф., 1993, 31-33].

Во 1863 година, Х. Фејзханов открил некои чувашки зборови во бугарската епиграфија и дошол до заклучок за влијанието на чувашкиот јазик врз јазикот на епитафите на Волѓките Бугари [Фејзханов Х., 1863, 404]. Познатиот мисионер Н.И. Илмински, без да се мачи со детално проучување на јазикот на епитафите и историјата на локалниот регион, го донел својот заклучок од ова „откритие“ на Фејзханов дека Волшките Бугари не зборувале на турски јазик од кипчачки тип, туку на чувашки јазик. [Илмински Н.И., 1865, 80-84]. Понатаму, оваа идеја била прифатена од царскиот цензор Н.И. Ашмарин и подоцнежните чувашки научници, руските и западноевропските лингво-историчари и етноисторичари [Закиев М.З., Кузмин-Јуманади Ј.Ф. 1993, 4-7].

1733332539195.png

Подоцна, не само во бугарската епиграфија, туку и во делото на Ибн Фадлан, во словено-бугарскиот Именик, со древното балкарско писмо на Кавказ, во турските заемки во унгарскиот јазик, на јазикот Угро-Финците од Поволжието, научниците се обиделе да најдат и „откријат“ чувашки зборови и, на тој начин, била „докажана“ чувашкојазичноста на Хуните, Хазарите, предците на Волшките и Дунавските Бугари и Протобугарите. За чувашките историчари и лингвисти, воопшто не постојат други студии, освен дела кои ги идентификуваат Бугарите, Хазарите, Хуните со Чувашите. Во последниве години, тие воопшто не прават разлика меѓу Бугарите и Чувашите, за нив Бугарите се Чуваши, а Чувашите се Бугари;

Главните дела што го „докажуваат“ идентитетот на Бугарите и Чувашите беа критички прегледани од мене во книга објавена на татарски јазик уште во 1977 година [Закиев М.З., 1977, 116-151].

Понатаму во моите написи се обидов подетално да го опфатам овој проблем и ги наведов најновите заклучоци на други научници за заедничкиот турски јазик на Хуните, Хазарите и Протобугарите. Во 1993 година, заедно со специјалист за чувашки историја и јазик, Ј.Ф. Кузмин-Јуманади објави посебна книга во која ги анализираа сите главни дела напишани за да ја потврдат чувашкојазичнoста на Бугарите [Закиев М.З., Кузмин-Јуманади Ј.Ф. 1993]

Погоре, во првиот дел од оваа статија, се обидов, врз основа на нова, пообјективна анализа на историски познатите податоци за Сакалиба, да докажам дека бугарските племиња припаѓаат на Кипчаците. Сега ми останува да ги запознаам читателите со објективни податоци според кои Чувашите, и според јазичните и според сите други податоци, не би можеле да припаѓаат на Бугарите [Закиев М.З., 1982, 93-99; Закиев М.З., Кузмин-Јуманади Ј.Ф., 1993, 9-12].
 
Последно уредено:
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1733351085165.png

1. Ако Чувашите се формирале главно од Волшките Бугари, ако бугарскиот јазик историски преминал во чувашкиот јазик, тогаш таков континуитет секако би бил видлив, пред сè во антрополошкиот тип на Бугарите и Чувашите. Во меѓувреме, специфичните краниолошки студии даваат сосема спротивни резултати. „Дури и со површен морфолошки опис е јасно“, пишува В.П. Алексеев, „дека краниолошки Чуваши се слични на нивните финојазични соседи и дека, според тоа, нивниот антрополошки тип е формиран со интензивно учество на таа комбинација на обележја што е карактеристична за финојазичните народи од Поволжието и го добил називот субуралски“ [Алексеев В.П., 1971, 248].

Што се однесува до комплексот на обележја карактеристични за Бугарите, тој не е забележен кај Чувашите [исто, 249]. Овој бугарски комплекс на oсобености ја формирал основата за формирање на антрополошкиот тип на Волшките Татари. Бил слоевит со нискочелна монголоидна компонента, што претставува една од варијантите на субурален тип и високочелен монголоиден тип, очигледно поврзан со Кипчаците [исто, 241-246]. Следствено, според краниологијата, историскиот континуитет меѓу Бугарите и Татарите е поочигледен отколку меѓу Бугарите и Чувашите.

2.Бугарско-Чувашката теорија не е потврдена во етнографска смисла. Добро познатите етнографи Н.И. Воробиев и К.И. Колова забележуваат дека етнографските карактеристики на Бугарите биле во основа зачувани кај Казанските Татари [Воробиев Н.И., 1948, 80; Козлова К.И., 1964, 20-21]. Така, на пример, Бугарите се карактеризирале со развиено производство и трговија со кожа, која потоа била пренесена на Казанските Татари, но кај Чувашите не се забележува развојот на овие занаети и дејности.

1733352685672.png

3. Културата на пишување била пренесена од Бугарите на Казанските Татари, Чувашите немале таква култура до XIX век. Истото може да се каже и за муслиманската религија. Трагите на Бугарите не се зачувани во митологијата и фолклорот на Чувашите, а за митологијата и фолклорот на Казанските Татари, вообичаени се бугарските теми [Боринги..., 1963, 17-51].

4. Чувашите никогаш не се нарекувале себеси Бугари, а Казанските Татари верувале дека нивните села ги основале бугарските дојденци, дека нивните дедовци и прадедовци биле Бугари и често, до XX век, тие се нарекувале себеси Бугари за разлика од името „Татари“, кое било всадено од три страни: од Мишар-Татарите кои се приклучиле на населението на Казанскoто Ханство, од Русите, кои речиси сите источни соседи ги нарекувале Татари, и од оние кои, користејќи го името „Татари“, се обидувале да ја покажат својата големина. Факт е дека Казанските Татари речиси до XX век упорно се нарекувале Бугари, нема тука никаква политика. Никој не го учел народот за ова, бидејќи немало учебници или прирачници по историја. Во тоа време, ниту мајчиниот јазик, ниту историјата на луѓето не се изучувале во медресата, тие се ограничиле на предавање арапски, персиски или турски јазици и општа муслиманска историја. Официјалната пропаганда била длабоко заинтересирана за пропагирање на етнонимот „Татари“. Следствено, во меморијата на народот е зачувана информацијата дека Казанските Татари се главно поранешни Бугари. За жал, овој факт и другите податоци дека етничкиот состав и јазикот на Казанските Татари се засновани на бугарската компонента и бугарскиот јазик, претходно воопшто не биле земени предвид од поддржувачите на Бугарско-Чувашката теорија, а сега молчешкум се заобиколуваат.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1733509759341.png

5. Бугарско-Чувашката теорија не е потврдена ни територијално. Археолошките ископувања покажуваат дека на територијата на населбата Чуваш нема бугарски археолошки споменици и од предмонголското и од времето на Златната орда, освен источните и југоисточните делови на Чувашија, поврзани со басенот Свијага [Фахрутдинов Р.Г., 1975, 86]. Може да се претпостави дека предците на Чувашите прво живееле на територијата на Бугарската Држава, а потоа некој ги избркал оттаму, на пример, Монголо-Татарите, како што понекогаш се мисли. Меѓутоа, историјата нема такви податоци.

6. Можете да земете уште еден факт. Ако предците на современите Чуваши имаа блиски односи со Бугарите, тогаш тие сигурно ќе ја наследеа државноста од нив. Нема причина да се мисли дека предците на современиот чувашки народ во општествениот развој некогаш биле на ниво на создавање држава, а потоа го напуштиле овој облик на политичко организирање. Во историјата, се чини, нема случај некој етникум да има своја држава, се формирал како народл, а со текот на времето сето тоа да го загубил. Следствено, јасно е дека предците на Чувашите немале државност и не биле тесно поврзани со Бугарите. Бугарската Држава прераснала во Казанска Држава, а Казанските Татари ја наследиле својата државност од Бугарите.

1733510052024.png

7. Како што е познато, Бугарско-Чувашката теорија се појавила и се развила како чисто лингвистичка. Меѓутоа, и во овој поглед е многу контрадикторна. Значи, Махмуд Кашгари во XI век ја забележал блискоста на бугарскиот, суварскиот и печенешкиот јазик [Кошгариј Махмуд, 1960, 66-68; Кононов А.Н., 1972, 14]. Како што е познато, печенешкиот јазик не се карактеризирал со чувашки карактеристики, туку бил јазик од огуско-кипчачки тип. М. Кашгари забележувајќи ја блискоста на бугарскиот, суварскиот и кипчачкиот јазик, пишува дека „звукот д, кој се наоѓа во јазикот на Чигилите и другите турски племиња, на јазикот на Кипчаците, Јамаците, Суварите, Бугарите и другите племиња, распространети до Римјаните и Русите, се заменува со звукот з“. Покрај тоа што овде јазиците на Кипчаците, Јамаците, Суварите и Бугарите се наведени како од ист тип по оваа основа, заслужува внимание уште еден аспект на оваа порака: овде т.н. ротацизам на оригиналното з или д, карактеристично за чувашкиот јазик, не е забележано. Зборуваме само за меѓусебната заменливост на д-з, што се забележува до ден-денес во турските јазици од обичниот огуско-кипчачки тип. Следствено, мораме да претпоставиме дека бугарскиот јазик не се карактеризирал со ротацизам. Ако се најде во јазикот на бугарскиот епитаф, тогаш тоа може да се објасни со влијанието на јазикот на предците на Чувашите врз јазикот на бугарскиот епитаф.

8. Да дадеме уште едно сведоштво од современик на Бугарите. Во 1183 година, владимирскиот кнез Всеволод, пред походот против Бугарите, го известил киевскиот кнез Свјатослав: „Не сакам да ги повикувам Половците, бидејќи тие имаат ист јазик и род со Бугарите“ [Татишчев В.Н., 1964 г. 128]. Така, во историјата има два веродостојни информации за блискоста на бугарскиот јазик со печенешкиот и кипчачкиот јазик. Дополнително, мора да земеме предвид дека овие две пораки, кои географски не се поврзани една со друга, се совпаѓаат.
 
Член од
3 септември 2010
Мислења
6.468
Поени од реакции
9.122
1733604674170.png

9. Човек не може а да не обрне внимание на следново. Како можеме да го објасниме фактот дека современите Татари и Башкири, од една страна, и Балкарците, од друга страна, имаат речиси ист јазик, во секој случај, тие добро се разбираат. Впрочем, после VII век, т.е. поделбата на заедничките предци во три групи, Балкарците и Казанските Татари немаа ниту територијални ниту економски врски. Од гледна точка на Бугарско-Чувашката теорија, ова може да се објасни на овој начин: нивните заеднички предци, Протобугарите, биле „чувашкојазични“, а јазиците на Казанските Татари и Балкарците станале слични меѓусебно под влијание на Кипчаците кои наводно дошле подоцна. Сега е јасно дека Кипчаците не биле дојденци. Фактот дека јазиците на Казанските Татари и Балкарците се толку блиску еден до друг очигледно се објаснува со заедничките историски корени кои се навраќаат на јазикот на Протобугарите кои зборувале огуско-кипчачки.

10. Понатаму, ако бугарските и хазарските јазици биле чувашко-турски, тогаш забележливи траги од нив ќе останеле низ огромната територија што некогаш ја заземале Хуните, Бугарите и Хазарите. Згора на тоа, дури и да претпоставиме дека во античко време тие зборувале на чувашко-турскиот јазик, тогаш сепак, за време на стогодишното владеење на Турците од Турскиот Каганат над нив (VI-VII век), нивниот јазик би бил под влијание на јазикот од огуско-кипчачки тип.

1733604707275.png

11. На крајот, ако Бугарите зборувале јазик сличен на чувашкиот, тогаш тие би го имале самоименувањето Палхар, кое би било фиксирано во историските извори. Но таков феномен во историјата нема. Се проширил етнонимот Булгар (Болгар), кој е карактеристичен за јазик од општотурски тип.

Така, Бугарско-Чувашката теорија е полна со длабоки противречности и затоа не е прифатлива за решавање на глотичните и етно-генетските проблеми на Бугарите, Хазарите, Хуните, Турците, Чувашите, Татарите и Башкирите.

***

Следствено, Бугарите не зборувале чувашки, туку зборувале турски јазик од кипчачки тип. Згора на тоа, бугарските племиња биле дел од Кипчаците. Тоа го докажува фактот дека арапските и персиските извори од IX-XI век Бугарите припаѓаат на поголемиот турски сојуз на Кипчаците (на руски: Половци, на арапски: Сакалиба).

 

Kajgana Shop

На врв Bottom