Единственото конче за кое се фати Ставрогин беше јажето на кое што се обеси.
Шега се разбира. Прво, да ти кажам дека ми е драго ми е што разговарам со начитана девојка.
Каде е проблемот со твоето објаснување на категоријата убаво? На начин на кој што ти ја објаснуваш таа категорија, губи секакво значење. Убаво е убавото, но убаво е и грдото, убава е темницата, убав е очајот, се е убаво. Ако сакаш сериозна дискусија, мораш да си ги дефинираш поимите. Инаку, звучи како да велиш, перницата е банана, масата е банана, се е банана. На коментарот дека не може тоа така, ќе речеш дека за тебе може, но тука исчезнува можноста за дискусија.
Тврдам дека категоријата убаво има свој корен во сексуалниот нагон. Како таква, неприменлива е на една книга, освен ако не ти се допаѓа повезот на таа книга. Убавината е пред се визуелен категорија. За една книга можеш да кажеш дека е потресна, вознемирувачка, прочистувачка (катарзична), глупава, но убава тешко дека ќе оди...
За светлоста, повторно истиот муабет. Темницата за Едип за тебе е светлост, Ставрогин и Верховенски шират светлина (која истовремено е темнина) и така натаму.
За Едип, точно така, ако Софокле напишел новинарски репорт за тоа дека некој си ја онадел мајка си, тој репорт ќе завршел во црната хроника, а не во уметнички дела, но тоа не значи дека Софокле ширел светлина, или дека напишал нешто убаво. Напишал нешто катарзично, затоа што следејќи ја судбината на Едип, реципиентот на делото согледувајќи ја целата бесмисла на постоењето, доживува ослободување од стравот од смртта и грижата за постоењето, што е суштината на катарзата...
И мене ми е мило што ме испровоцира пак да пишувам на темава.

Ќе се обидам колку-толку да се дообјаснам без дефиниција за убаво, ако сметаш дека е излишно да се одговори и коментира после ова, во ред. Коментирам од мое лично скромно искуство како лаик за уметност.
Дали според тебе е правилен терминот –убав пишан збор- (ако не, кој е негов еквивалент) и зошто поезијата поточно стихоклепството на девојка што го води блогот Белешките на Лајла Грејс е грев да се стави во иста конотација со поезијата на Есенин? Во што е разликата ако не во длабочината на мислата, изразот и уметничката тежина на зборот од каде што доаѓа убавината?
Како еден тинејџер може да биде восхитен од „Евгениј Онегин“ кога самата негова возраст не му дозволува да размислува за ослободување од товарот кој го носат метафизичките или какви било други проблеми, но сепак се восхитува без да го види како слика Онегин или Татјана?
Човекот искрено „клекнува“ пред вистинската убавина бидејќи внатре во него на некој ирационален начин пополнува некој празен, гладен за убавина, дел. И тоа пополнување не е минливо како катарзата ниту е некакво помирување со бесмисленоста. Напротив, станува дел од него и нема краткотраен ефект. Затоа некои велат: тоа што јадеш, читаш, гледаш-тоа си ти.
Убавината во литературата е возвишена и не задоволува моментална ниска страст туку те збогатува како личност уште при првото читање, но и со некое повторно навраќање.
За мене, не е се’ убаво и не ја релативизирам убавината како што велиш. „Фауст“е убава (тоа е цветот кој не може да биде отпадок), но „Алхемичарот“ не е убава книга (таа е отпадок кој не може да биде цвет. Постојат грандиозни цветови, па да речеме дека оваа книга и има некоја вредност, таа се губи и е излишно да се коментира за неа покрај останатите.) Двете предизвикуваат катарза, во што е тогаш разликата помеѓу нив ако не во убавината? Оваа споредба ја употребувам аналогно на перниците, бананите и масите.
Една хипотетичка ситуација... да живееле во исто време Достоевски и Коелјо и првиот да му раскажел до детал на вториот за тоа како тој ги носи во својата глава ликовите на Дмитриј, Иван, Аљоша и Фјодор Карамазови, Смердјаков, Зосима, поемата на Иван-Легендата за големиот инквизитор, овој вториов да фател книга за тоа да напишел пак ќе била во коелјо стил. (Не ни сакам да помислам на „Ана Каренина“, тоа би било вистинска шпанска т.е. бразилска серија во пишана форма. Катарза за голем дел од женската популација) Без никаква вредност. Накратко: талентот го создава вредното дело, ја создава убавината која не паѓа на тестот на времето и која не обезбедува просто бегство од реалноста и нејзините проблеми.
Да речеме дека и двата автори со нивните дела подеднакво предизвикуваат само катарза кај читателите, тогаш зошто Достоевски е наречен од Ниче, Фројд, Берѓаев, Ајнштајн... гениј, пропагатор на убавото, учител, мачител, уметнички философ, психолог, психоаналитичар, а Коелјо е и ќе биде обичен гуру-преварант и профитер никогаш спомнат дури ни од Умберто Еко? Тоа значи дека катарзата не е причина за епитетите кои ги добил Достоевски од едни од најголемите умови во историјата на човештвото во спротивно ќе испадне дека Ниче само додека бил со состојба на комплетна катарза,воскликнал: „Достоевски е единствениот психолог од кој нешто сум
научил во животот“.
Можеби убавината во литературата не е толку очигледна како во сликарството, за да се открие и препознае бара повеќе време, трпение, поголема концентрација, поголемо активирање на мозочни клетки, но дека е непостоечка воопшто не се согласувам.
Доколку убавината е исклучиво визуелна категорија, тогаш зошто луѓето прават дистинкција помеѓу убава/добра и неубава/лоша музика? Дури и кртовите прават разлика, и затоа во некое струмичко село еден селанец јавно изјави како си ги заштитувал своите насади со „музиката“ на Цеца и Лепа Брена.
Доколку убавината влече корен само од сексуалниот нагон, зошто ангелот од Курбиново е едноставно само-убав? За будистот, агностикот, атеистот и било кој друг неправославен верник тој нема да пробуди катарза ниту пак некаква вознемиреност бидејќи тој можеби никогаш во животот не слушнал за архангел Гаврил и неговото објавување на среќната вест, но истиот се воодушевува на убавината дури и без да го знае мотивот на насликаното.
На пример за Фаберже јајцата би се согласиле дека се убави бидејќи се мајсторски направени како минијатурна скапоцена копија на нешто. Но што е со иконописот на Андреј Рубљов кој не прави копија на нешто што реално постои, но сите светски експерти од областа на сликарството ги сметаат за вистинска убавина дури и боите на одеждите во „Гостопримството Авраамово “(Света Троица)?