Антон Павлович Чехов (раскази)

  • Креатор на темата Креатор на темата Setsuko
  • Време на започнување Време на започнување

Setsuko

Модератор
Член од
29 јануари 2006
Мислења
6.412
Поени од реакции
6.017
Антон Чехов е, според историската хронологија, последен во редоследот на големите руски писатели од XIX век. Еден од големите умови на кои од нас форумџиите не му е посветено доволно внимание. А знам дека има негови обожаватели.

На темава не сакам биографски податоци, тоа можеме да го добиеме со еден клик на Google, сакам да се постираат вашите омилени раскази од Чехов, да се разбуричкате по старите книги и да ја оживеете неговата разноликост.

Еве го мојот омилен расказ:


Ведро, зимско попладне... Студено е, камен пука, и на Надењка, што ме држи под рака. Ѝ се нафатила сребрена снежна слана по кадрите на косата и по мовот над горната усна. Стоиме на еден висок рид. Од нашите нозе па до самото подножје се спушта стрмно долниште на кое сонцето се огледува како во огледало. До нас има мала санка, покриена со свтело-црвен шајак.
- Да се спуштиме, Надежда Петровна! - ја молам јас. - Само еднаш! Верувајте, ништо не ќе ни стане!
Но Надењка се плаши. Целото пространставо од нејзините мали калоши па до крајот на ледениот рид ѝ се чини страшна, неизмерна, длабока пропаст. Штом јас ќе ѝ предложам да седнеме во санката, таа ќе погледне надолу, а душата ќе ѝ затрепери и здивот ќе ѝ запре. Што ли ќе биде ако се реши да летне во пропаста? Таа ќе умре, ќе поулавее!
- Ве молам! – ѝ велам јас. - Не треба да се плашите! Разберете, тоа е само малодушност, плашливост!
Надењка најпосле попушта, и јас по лицето ѝ откривам дека попушта со опасност по живот. Ја наместувам - бледа, растреперена - во санката, ја прегрнувам со раката и заедно со неа паѓам во бездната пропаст.
Санката лета како куршум. Расечениот воздух шиба по лицето, рика, бучи во ушите, сече; болно штипе од гнев, сака да ја откине главата од плеќите. Од силниот ветер не можеме просто да дишеме. Ни се чини, како самиот ѓавол да нè фанал со канџите и со рикање нè носи во пеколот. Сето околу нас се слива во една долга линија, што јури и се врти... Еве уште една минута и ни се чини дека ќе погинеме!
- Јас ве љубам, Надја! - зборувам во полглас.
Санката почнува да се лизга сè пополека и пополека, фучењето на ветерот и на плехот под санката не се веќе така страшни, здивот веќе престанува да се запира, и ние, најпосле, сме долу. Надењка е - ни жива, ни мртва. Само побледела, одвај дише... Јас ѝ помагам да стане.
- За ништо на светот нема повторно да се спуштам, - вели таа, гледајќи ме со раширени очи, полни со ужас и страв. - За ништо на светот! За малку ќе умрев!
Малку подоцна таа доаѓа на себе и веќе со прашање ми се загледува во очите: јас ли ги кажав оние четири збора, или пак само така ѝ се причуло во виењето на виорот? А јас стојам до неа, пушам и внимателно си ја разгледувам ракавицата.
Таа ме зема под рака и ние долго скитаме по ридот. Но загатката, ми се чини, не ја остава на мира! Кажани ли се оние зборови, или не? Да, или не? Тоа е прашање на суетата, на честа, на животот, на среќата, прашање многу важно, најважно прашање на светот. Надењка нестрпливо, тажно, со продорен поглед ми се загледува во лицето, одговора без врска, чека нема ли да почнам јас прв да зборам! Јас гледам како таа се бори со себе, како сака нешто да каже, за нешто да праша, но не може да најде зборови, неудобно ѝ е, просто страшно, и нешто ѝ ја мати радоста...
- Знаете што? - збори таа, не гледајќи во мене.
- Што? - прашувам јас.
- Ајде уште еднаш... да се спуштиме.
Се качуваме по лесвиците на ридот. Пак ја наместувам во санката бледата, растреперана Надењка, пак летаме во страшната пропаст, пак ветерот фучи и плехот звучно трепери, и пак, кога санката најбрзо и најшумно лета, јас зборам со полглас:
- Јас ве љубам, Надењка!
Кога санката застанува, Надењка фрла поглед кон ридот по кој штотуку се спуштивме, потоа долго ме гледа во лицето, се вслушува во мојот глас, рамнодушен и бестрашен, и целата нејзина фигура, целата она, па дури и нејзиниот муф и нејзината шапка - изразуваат крајна недоумица. А на лицето ѝ е напишано:
- Во што е работата? Кој ги кажа оние зборови? Тој, или пак сама така ми се причуло?
Таа неизвеснот ја прави неспокојна, нестрплива. Сиротото девојче не одговора на прашања, се мршти, готова е да заплаче.
- Нема ли да си одиме дома? - прашувам јас.
- А мене... ми се допаѓа ова лизгање, - збори таа, црвенејќи. - Нема ли да се спуштиме уште еднаш?
Нејзе ѝ се „допаѓа“ ова лизгање, а меѓутоа, седнувајќи во санката, како и порано, таа е бледа трепери и одвај дише од страв.
Се спуштаме и по трет пат, и јас забележувам дека таа ме гледа во лицето, и ги следи моите усни. Но јас ставам на устата шамиче, кашлам и кога доаѓаме до средето на ридот, успевам да прошепотам:
- Јас ве љубам, Надењка!
И загатката останува загатка! Надењка молчи, мисли на нешто... Јас ја испраќам до дома, таа се труди да оди пополека, ги смалува чекорите и сè чека дали ќе ѝ ги кажам оние зборови. А јас гледам како душата ѝ страда, и како со сила се воздржува да не рече:
- Невозможно е ветерот да ги кажувал! И јас нејќам ветерот да ги кажувал!
Утредента изутрина добивам писменце: „Ако одите денес на лизгање, наминете по мене. Н.“ И од тој ден почнуваме со Надењка секој ден да одиме на лизгање и, спуштајќи се со санката надолу, јас секогаш во полглас ги изговарам истите зборови:
- Јас ве љубам, Надењка!
Набргу Надењка привикнува на таа фраза, како на вино или морфиум. Таа не може без неа да живее. Навистина, да леташ по ридот страшно е како и порано, но сега веќе стравот и опасноста им придаваат особена умилност на зборовите за љубовта, на зборовите што уште се загатка и уште ја мачат душата. Сомнителни се секогаш само двајца: јас и ветерот... Кој од двајцата ѝ се признава во љубов, таа не знае, но изгледа ѝ е сеедно; сеедно е одошто пиеш - само да се опиеш.
Еднаш на пладне отидов на лизгање сам; измешан со луѓето, забележав како кон ридот се приближува Надењка и како ме бара со очите... Потоа плашливо се искачува по лесвиците... Страшно ѝ е сама, о, како страшно! Бледа е како снегот, се тресе и оди како на стрелање, но сепак оди, оди решително, без да се обѕира. Таа сигурно решила најодзади да види: ќе ги чуе ли оние заносни слатки зборови и кога мене ме нема? Ја гледам како бледа, со усни преплашено растворени, седнува на санката, ги затвора очите и, проштавајќи се за секогаш со земјата, тргнува од местото... „Шшшш“ - шишти плехот под санката. Дали Надењка ги слуша тие зборови, јас не знам. Гледам само како станува од санката изнурена, слаба. И по нејзиното лице се гледа дека и самата не знае дали чула нешто или не. Стравот, додека се спуштала надолу, ѝ ја одземал способноста да слуша, да ги разликува звуците, да разбира...
Но ете, доаѓа пролетниот месец март... Сонцето станува понежно. Нашиот леден рид потемнува, го губи својот блесок и најпосле снегот се топи. Престануваме да се лизгаме. Сиротата Надењка нема веќе каде да ги слуша оние зборови, а нема ни кој да ги кажува, зашто ветерот не се слуша, а јас се готвам за Петроград - за долго време, а можеби за секогаш.
Некако ден или два пред да заминам, седам под сумракот во бавчата, а од дворот каде што живее Надењка, бавчата е разделена со висока железна ограда... Сè уште е ладничко, на ѓубриштето уште има снег, дрвјата се мртви, но веќе се чувствува здивот на пролетта и, сместувајќи се за спиење, гавраните шумно гракаат. Јас се приближувам до оградата и долго гледам низ една пукнатина. Гледам како Надењка излегува на тремот и подига тажен, чемерен поглед кон небото... Пролетниот ветер ѝ дува право во бледото, замислено лице... Тој ѝ напомнува за оној ветер што ни фучеше тогаш на ридот, кога таа ги слушаше оние четири збора, и лицето и станува жално, жално, а по образот и ползи солза... И сиротото девојче ги испружува двете раце, како да го моли овој ветер да ѝ ги донесе уште еднаш оние зборови... И јас, дочекувајќи го ветерот, полугласно изговарам:
- Јас ве љубам, Надја!
Господи, што станува со Надењка! Таа извикува, се смешка со целото лице и ги испружува рацете во пресрет на ветерот, радосна, среќна, така убава...
А јас одам да се готвам за пат.
Тоа беше одамна. Сега Надењка е веќе омажена; ја дале, или пак сама тргнала, тоа е сеедно, за секретарот на дворјанскиот старателен фонд, и сега веќе има три деца. Тоа, како заедно сме оделе на лизгање и како ветерот ѝ ги носел зборовите: „јас ве љубам, Надењка“, тоа уште не е заборавено; за неа сега тоа е најсреќен, најнежен и најубав спомен во животот...
А мене сега, кога станав постар, уште не ми е јасно зошто ги зборував тие зборови, зошто се биев шега...
 
Најомилен ми е „Павиљон број 6“, но сепак се одлучив за:

„Човек во футрола“- Антон Павлович Чехов

На самиот крај од селото Мироносицко во плевната на кметот Прокофиј се сместија на преноќување задоцнети ловџии. Беа само двајца: ветеринарот Иван Иванич и гимназискиот професор Буркин. Иван Иванич имаше мошне чудно двојно презиме: Чимша-Хималајски, кое воопшто и не му прилегаше, па затоа сите во губернијата го викаа по личното и татковото име; тој живееше во приградието покрај една ергела, а беше дојден на лов за да подише чист воздух. Професорот, пак, Буркин, секое лето им беше гостин на грофовите П. така што тој одамна беше свој човек во месноста.
Не спиеја. Иван Иванич, висок, слабичок старец со долги мустаќи, седеше однадвор кај влезот и пушеше луле; месечината го осветлуваше. Буркин лежеше на сеното внатре, та не се гледаше во темнината.
Раскажуваа разни стории. Меѓу другото зборуваа и за тоа дека жена му на кметот, Мавра, здрава и умна жена, сиот свој живот не излегла подалеку од своето родно село, никогаш не видела град, ниту, пак, железница, а во последните десет години си седела зад печката и само навечер излегувала на улица.
- Е, што има тука чудно?! – рече Буркин. Луѓето што по природа се осамени, кои како ракот-самец или полжавот насојуваат да се вовлечат во својата корупка не се малку на светов. Можеби се работи за атавизам, враќање кон времето кога претците на човекот се уште не биле општествени суштества и живееле осамено во своите пештери, а можеби се работи и за еден од видовите на човекови карактери, – кој знае? Јас не сум природонаучник и мене не ми е работа да се занимавам со такви прашања; сакам само да кажам дека луѓето како Мавра не се ретка појава. Не треба да одиме подалеку, пред два месеи во нашиот град умре еден Беликов, професор по грчки јазик, мој другар. Се разбира, сте слушнале за него. Тој беше препознатлив по тоа што секогаш, дури и кога времето беше убаво, одеше со калјачи и со чадор и со ватиран топол капут. И чадорот му беше во футрола, и часовникот во футрола од сива превртена кожа, а кога го вадеше џебното ноже за да го наостри моливот и тоа беше во футрола; би се рекло дека и лицето му беше во футрола зашто постојано го криеше во кренатата јака. Тој носеше темни очила, фланелна поткошула, во ушите ставаше памук и кога се качуваше во кочија бараше да го кренат покривот. Со еден збор кај тој човек можеше да се види постојан и неодолив стремеж да се обвива, да си направи футрола, што би го одделила и би го заштитила од надворешните влијанија. Реалноста го нервираше, го плашеше, го држеше во постојан немир, и, можеби, за да ја оправда својата плашливост, своето гнасење кон сегашноста тој постојано го фалеше минатото, па дури и она што не се ни случило; и древните јазици што ги предаваше за него всушност беа калјачи и чадор во кои се криеше од стварноста.
- Ах, колку е звучен, колку е прекрасен грчкиот јазик! – велеше тој со сладок израз; и како доказ за своите зборови, замижувајќи и кревајќи го прстот изговараше: – Антропос!
Беликов се обидуваше да ја скрие во футрола дури и својата мисла. За него беа јасни само наредбите и статиите во весниците во кои се забрануваше нешто. Кога во наредбите им се забрануваше на учениците да излегуваат надвор по девет часот навечер или кога во некоја статија се забрануваше телесната љубов, тоа за него беше јасно, определено; забрането и крај! Во одобрувањата, пак, и во дозволувањето за него секогаш се криеше некаков сомнителен елемент, нешто недокажано, нешто нејасно. Кога во градот ќе беше одобрен драмски кружок или читална, или чајџилница, тогаш тој ќе заклатеше со главата и ќе кажеше тивко:
- Да, да, сето тоа е прекрасно, ама да не бидне нешто.
Секаков вид нарушување, отстранување, отстапување од правилата го доведуваа во тага, иако, би се рекло, што му е грижа нему за тоа? Ако некој од другарите задоцнеше на молитва или ако допреше глас за некаков истап на гимназијалците, или ако ја виделе класната раководителка доцна навечер со офицер, тогаш тој многу се возбудуваше и постојано зборуваше да не бидне нешто друго од тоа. А на педагошките совети тој просто не давеше со својата претпазливост, сомневања и со своите чисто футролски размислувања во однос на тоа дека ете, вели, во машките и во женските гимназии младите се однсуваат лошо, многу вреват во училниците, – ах, само да не дојде до началството, ах, да не бидне нешто, – и дека кога од вториот клас би го исклучиле Петров, а од четвртиот Егоров, тогаш би било мошне добро. И што? Со своите воздишки, кенкање, со своите темни очила на бледото, малечко лице, – знаете малечко лице како на пор – тој не притискаше сите и ние се повлекувавме, им го намалувавме поведението на Петров и Егоров, ги стававме во притвор, и на крај ги исклучивме и Петров и Егоров. Тој имаше чудна навика да оди по нашите домови. Ќе дојде кај некој наставник и седи и молчи како нешто да набљудува. Ќе си поседи така молкум час-два, па ќе замине. Тоа кај него се нарекуваше “да одржува добри односи со другарите”, и очигледно да доаѓа кај нас и да си седи му беше тешко, но наминуваше само зашто го сметаше тоа за другарска должност. Ние, наставниците, се плашевме од него. Дури и директорот се плашеше. Замислете, нашите наставници се луѓе што мислат, многу чесни луѓе, воспитувани на Тургењев и Шчедрин, но сепак овој човек, кој постојано одеше во калјачи и со чадор, ја држеше во раце гимназијата цели петнаесет години! Само гимназијата ли? Целиот град! Нашите дами во сабота не правеа домашни претстави, се плашеа тој да не дознае; дури и свештенството се срамеше пред него да јаде мрсно и да игра карти. Под влијание на таквите луѓе, како Беликов, во нашиот град последниве десет-петнаесет години почнаа да се плашат од се. Се плашат да зборуваат гласно, да праќаат писма, да се запознаваат, да читаат книги, се плашат да им помагаат на сиромашните, да ги описменуваат…
Иван Иванич, сакајќи да каже нешто, се закашла, но најпрво си го запали лулето, погледна кон месечината и дури потоа со прекини рече:
- Да. Луѓе што мислат, средени, ги читаат и Шчедрин, и Тургењев, некакви си Боклевци и слично, а се потчиниле, трпеле… Е, па тоа е тоа.
- Беликов живееше во истата зграда во која живеев и јас – продолжуваше Буркин, – на истиот кат, врата спроти врата, често се гледавме и бев запознаен со неговиот домашен живот. И дома беше истата историја: наметка, шапка, капаци, резиња, цела низа најразлични забрани, ограничувања – и секако, да не бидне нешто! Штетно е да се јаде посно, а мрсно, пак, не бива, ќе кажат Беликов не држи пости, па затоа јадеше штука испржена на кравје масло – не е посно, ама не може да се каже и дека е посно. Тој немаше женска прислуга зашто се плашеше да не помислат нешто лошо за него, но го имаше готвачот Афанасиј, шеесетгодишен старец, што никогаш не беше трезен и малку беше чукнат, кој некогаш служел како ординарец и знаеше нешто да зготви. Е, тој Афанасиј обично стоеше на врата со скрстени раце и секогаш издишувајќи се мормореше едно исто:
- Многу од нив се размножија денес!
Беликов имаше малечка спална, како сандак, а креветот му беше со завеса. Кога легнуваше да спие тој се покриваше преку глава; беше жешко, задушливо, ветерот удираше во затворената врата, во печката бучеше; од кујната се слушаа издишки, издишки на кобење…
Нему му беше страв под покривката. Тој се плашеше да не излезе нешто, да не го заколе Афанасиј, да не дојдат крадци, а потоа цела ноќ ќе имаше кошмари и наутро кога одевме заедно кон гимназијата беше стуштен, блед и се гледаше дека преполната гимназија, во која одеше тој, му беше страшна, спротивна од она што е и дека тоа што оди со мене, на по природа осамен човек, му беше тешко.
- Многу вреват по училниците, – велеше тој, обидувајќи се така да го објасни своето тешко чувство. – На ништо не личи.
Можете ли да си замислите дека тој наставник по грчки јазик, тој човек во футрола еднаш за малку ќе се оженеше.
Иван Иванич брзо се обѕирна кон плевната и рече:
- Се шегувате!
- Да, за малку ќе се оженеше, колку и да звучи чудно. Кај нас назначија нов наставник по историја и географија, некојси Коваленко, Михаил Савич, од украинците. Не дојде сам, ами со сестра му, Варењка. Тој беше млад, висок, црномурен, со огромни раце и по лицето му се гледаше дека зборува во бас, и вистина гласот како да му доаѓаше од буре: бу-бу-бу… Таа не беше млада, триесетина години, но исто така висока, стројна, црномурна, со румени образи, – со еден збор не беше девојка, туку мармалад и една пргава, галамџика, постојано пееше украински романси и се кикотеше. Ќе слушне нешто, та ќе грмне во гласна смеа: ха-ха-ха! Првото, потемелно запознавање со Коваленко, помнам, се случи на именденот на директорот. Меѓу суровите, напрегнато здодевни педагози, кои и на именден одат како по должност, одеднаш гледаме нова Афродита се родила од пената: оди со рацете скрстени наназад, се смее, пее, танцува… Таа со чувство ја испеја “Ветри веат”, потоа една романса, па уште една, и сите не маѓепса, – сите, дури и Беликов. Тој седна до неа и слатко насмевнувајќи се и рече:
- Украинскиот јазик со својата нежност и пријатниот звук наликува на старогрчкиот.
Тоа и поласка и таа убедително и со чувства почна да му раскажаува дека поседува имот во Гадјачката околија има мала фармичка, а таму живее мајка и, па таму имаат толку слатки круши, толку вкусни дињи, тиквички! Кај украинците тиквичките се викаат крчми, а крчмите шинки, и во нив се прави боршч од црвенки и сини тиквички, “толку вкусни, толку вкусни, тоа е просто ужас!”
Сите ние ја слушавме ли слушавме и одеднаш ни светна една иста мисла.
- Убаво би било да се земат, – рече тивко жената на директорот.
На сите ни текна дека Беликов не е женет и ни се чинеше чудно што досега не сме го забележувале тоа, дека воопшто не сме имале предвид една толку важна подробност во неговиот живот. Каков е неговиот однос кон жената, како тој го решава тоа мошне важно прашање? Порано тоа воопшто не не интересирало; можеби и не сме ја допуштале мислата за тоа дека човек кој по секакво време оди во калјачи и спие зад завеса може да сака.
- Тој веќе одамна ја минал четриесетата, а таа има триесет… – дообјасни жената на директорот. – Ми се чини дека би се омажила за него.
Што не се прави кај нас, во провинција, од здодевност, колку непотребни и бесмислени работи! А, се прави поради тоа што не се прави она што треба. Зошто ни падна идејата да го ожениме тој Беликов кој и не можеше да се замисли дека е женет? Жената на директорот, жената на инспекторот и сите наши дами од гимназијата оживеаја, дури и се разубавеа како да ја видоа целта на животот. Жената на директорот ќе земе ложа во театар и гледаме – во нејзината ложа седи Варењка со ладало, блесната, среќна, а веднаш до неа Беликов, мал, стуткан, како од дома со клешти да го извлекле. Јас правам забава, а дамите бараат бездруго да ги поканам Беликов и Варењка. Со еден збор машината проработе. Излезе дека Варењка нема ништо против да се омажи. Не и беше баш весело да живее кај брата си, тие по цели денови се препираа и се караа. Еве ви една сцена: оди Коваленко по улица, висок, здрав маж, со везена кошула, од под шапката му паѓа прамен од косата на чело; во едната рака носи куп книги, а во другата дебел глуждест бастум. Зад него оди сестра му, исто така со книги.
- Ти, бре, Михалчо, не си го читал ова! – се препира таа гласно. – Тебе ти велам, жими Бога, воопшто не си го читал!
- А, јас ти велам дека сум го читал! – вика Коваленко, тропајќи со бастумот по тротоарот.
- Ах, Михајленце! Зошто се лутиш веднаш, па ние само си разговараме.
- А, јас ти велам дека сум го читал! – вика уште погласно Коваленко.
А, кога ќе им дојде некој на гости препирката веднаш започнува. Најверојатно таквиот живот и здодеал, си сака свое ќоше, па и годините треба да се земат предвид; нема што да се бира; ќе се омажиш за кого било, дури и за наставникот по грчки јазик. Па така е тоа: за повеќето наши госпоѓици не е важно за когоо – само да се омажат. Како и да е, Варењка почна да му покажува отворена благонаклонетост на нашиот беликов.
А, Беликов? Тој одеше кај Коваленко исто како и кај нас. Ќе си дојде, седи и молчи. Тој молчи, а Варењка му пее “Ветри веат”, или замислено го гледа со своите темни очи, или пак ќе грмне:
- Ха-ха-ха!
Во љубовта, а особено во женидбата, наговарањето игра голема улога. Сите – и другарите и дамите – почнаа да го уверуваат Беликов дека тој треба да се жени, дека ништо друго не му останува во животот освен да се ожени; сите ние му честитавме, со важни лица зборувавме разни баналности од типот дека бракот е сериозен чекор, а згора на тоа и дека Варењка е убава, интересна, дека е ќерка државен советник и имаше имот, а главно тоа беше првото женско што кон него се однесуваше мило, срдечно, – нему му се сврте умот и реши дека навистина треба да се жени.
- Тогаш би можеле да му се земат калјачите и чадорот – рече Иван Иванич.
- Замислете си, излезе дека е тоа невозможно. Тој на масата стави портрет од Варењка и постојано доаѓаше кај мене, зборуваше за Варењка, за брачниот живот, за тоа дека бракот е сериозен чекор, често одеше кај Коваленкови, но начинот на живот воопшто не го измени. баш напротив, решението да се ожени на него влијаеше некако болно: тој ослабна, побледе и изгледаше дека уште подлабоко влезе во својата футрола.
- Ми се допаѓа Варвара Савишна, – ми велеше тој со слаба, крива насмевка, – знам дека за човека е неопходно да се ожени, но… ете, знаете… да не излезе нешто друго… Треба да размислам.
- Што има тука да се мисли? – му велам јас. – Оженете се, тоа е се.
- Не, женидбата е сериозен чекор, најпрво треба да се измерат претстојните обврски, одговорноста… за да не излезе нешто друго потоа. Тоа и така ме мачи, јас сега цели ноќи не спијам. И да си признаам, се плашам: таа и брат и имаат чудно размислување, некако чудно расудуваат, а и карактерот им е многу смел. Ќе се ожениш, а потоа гледаш си се вплеткал во некаква историја.
И тој не ја просеше, постојано одложуваше така што им здодеа и на жената на директорот и на сите наши дами; постојано ги премеруваше сите задолженија и одговорности што му претстојат, меѓутоа скоро секој ден шеташе со Варењка, можеби си мислел дека така и треба да се прави во негова положба, и доаѓаше кај мене да си позборува за семејниот живот. И по се изгледа на крајот на краиштата тој ќе ја запросеше и ќе склучеше еден од непотребните и глупави бракови, какви што се склучуваат илјадници кај нас од здодевност и од тоа што нема што да се прави, доколку не настана колосален скандал. Треба да се напомене дека брат и на Варењка, Коваленко, не го сакаше Беликов уште од првиот ден кога го запозна и не можеше да го трпи.
- Не разбирам, – ни велеше кревајќи ги рамениците, – не разбирам како го трпите тој клеветник, тоа одвратно лице. Ех, господа, како можете да живеете тука? Кај вас атмосферата е задушлива, погана. Вие ли сте педагози, професори? Вие сте без’рбетници, кај вас нема храм на науката, туку управа на благочинство и мириса на кисело како во некоја полициска станица. Не, браќа, уште малку ќе проживеам со вас и ќе заминам на мојот имот, па ќе ловам ракови и украинчињата ќе ги учам. Ќе си одам, а вие останете тука со овој Јуда, да пукне да даде Бог.
Тој гласно се смееше, се смееше до солзи, ту со бас, ту со тенок пискав глас и ме прашуваше мене ширејќи ги рацете:
- Шо седи кај мене? Шо му треба? Седи и гледа.
Тој дури и прекар му измисли на Беликов “дерикожа или пајак”. И ние, се разбира, избегнувавме да зборуваме за тоа дека сестра му сака да се омажи за “дерикожата или пајакот”. Еднаш кога жената на директорот му сугерираше дека е убаво неговата сестра да се вдоми за таков солиден, уважуван човек, како што е Беликов, тој се намурти и промрморе:
- Тоа не е моја работа. Ако сака нека се омажи и за змија, но јас не сакам да се мешам во туѓи работи.
Сега слушајте што се случи потоа. Некојси немирко нацрта карикатура: си оди Беликов во калјачи, со засукани панталони, со чадор, а под рака Варењка; подолу натпис: “Вљубен антропос”. Изразот е, знаете, фатен неверојатно. Најверојатно уметникот не ја работел преку ноќ и сите професори од машката и женската гимназија, наставници од богословијата, чиновниците добија по еден примерок. Доби и Беликов. Карикатурата остави на него многу тежок впечаток.
Излегуваме заедно од дома – тоа беше на први мај, недела, и сите ние, наставниците и гимназијалците, бевме договорени да се собереме во гимназијата и потоа заедно пеш да одиме во горичката во приградието – излегуваме ние, а тој зелен, поцрн од облак.
- Колку лоши и зли луѓе постојат! – вели тој и усните му затрепереа.
Мене дури и ми падна жал за него. Одиме така и одеднаш, можете да си замислите, Коваленко качен на велосипед, а зад него Варењка, исто така на велосипед, црвена, заморена, но весела, радосна.
- Ние, – вреска таа, – одиме напред! Толку е убаво времето, толку е убаво, тоа е просто ужас!
И исчезнаа обајцата. Беликов од зелен стана бел, се скамени. Застана и ме погледна…
- Што е ова? – праша тој. – Да не ме лаже видот? Зарем е пристојно наставници и жени да возат велосипед?
- Е, што има тука непристојно? – реков јас. – Нека им е на здравје возењето.
- Па, како може? – викна тој, зачудувајќи го моето спокојство. – Што зборувате?!
Тој беше толку поразен што не сакаше да продолжи понатаму и се врати дома.
-продолжува-
 
Следниот ден тој цело време ги триеше рацете и трепереше и по лицето му се гледаше дека не му е добро. И од часови замина, што му се случи за првпат во животот. Не ни ручаше. А, приквечер се облече потопло, иако времето беше летно, и се одвлечка кај Коваленско. Варењка не беше дома, го најде само брат и.
- Седнете, ве молам, – рече ладно Коваленко и ги собра веѓите; лицето му беше поспано, тој тукушто дремнал по ручекот и беше многу нерасположен.
Беликов поседе молкум десетина минути и почна:
- Јас дојдов кај вас за да си ја олеснам душата. Некојси клеветник ме нацртал со смешен изглед мене и уште една личност, која и на објацата ни е блиска. Сметам дека сум должен да ве уверам оти јас немам врска со тоа… Не сум давал повод за таков мајтап, – напротив, цело време се однесував како примерен човек.
Коваленко седеше надуен и молчеше. Беликов почека малку, па продолжи тивко, со тажен глас:
- И уште нешто сакам да ви кажам. Јас одамна работам, а вие тукушто започнавте и сметам дека сум должен, како постар другар да ве предупредам. Вие возите велосипед, а таквата забава е сосема неприлична за воспитувач на младината.
- Зошто? – праша Коваленко со бас.
- Зарем треба да се објаснува, Михаил Савич, зар не ви е јасно?Ако наставниците возат велосипед, тогаш што им останува на учениците? Им преостанува да одат на глава! И штом тоа не е дозволено со наредба, тогаш значи дека не смее. Вчера бев ужаснат! Кога ја видов сестра ви ми се смати пред очи. Жена или девојка на велосипед – па, тоа е страшно!
- Што всушност сакате?
- Само едно сакам, Михаил Савич, да ве предупредам. Вие сте млад човек, иднината е пред вас, треба да се однесувате многу, многу внимателно, а вие го нарушувате редот, ах, како го нарушувате! Се Шетате со везена кошула, на улица постојано одите со некакви книги, а сега уште и велосипед. Директорот ќе дознае дека вие и сестра ви се возите на велосипед, а потоа ќе дојде до окружниот инспектор… Што има полошо?
- Тоа што јас и сестра ми возиме велосипед не треба никого да засега! – рече Коваленко и поцрвене. – А, кој ќе се дрзне да се меша во моите домашни и семејни работи ќе го испратам по ѓаволите.
Беликов пребледе и стана.
- Ако зборувате со мене на таков тон, тогаш не можам да продолжам, – рече тој. И ве молам во мое присуство никогаш така да не се изразувате за началниците. Кон властите треба да се однесувате со почит.
- Зарем реков нешто лошо за власта? – праша Коваленко, гледајќи злобно на него. – Ве молам оставете ме на мир. Јас сум чесен човек и со господин како вас не сакам да разговарам. Не ги сакам кодошите.
Беликов нервозно се шеткаше и почна брзо да се облекува, со израз на ужас на лицето. Тој првпат во животот слуша такви грубости.
- Можете да зборувате што сакате – рече тој излегувајќи од претсобјето кон скалите. – Треба само да ве предупредам: можеби некој го слушал нашиот разговор и за да не го протолкува погрешно и за да не бидне друго, ќе морам да му ја реферирам содржината на нашиот разговор на директорот… во главни црти. Морам да го сторам тоа.
- Мораш? Оди, реферирај му!
Коваленско го фати одзади за јаката и го турна, а Беликов почна да се тркала по скалите, удирајќи со калјачите. Скалите беа високи, стрмни, но тој успешно се дотркала до долу; стана и се фати за нос за да види дали му се читави очилата. Но додека тој се тркалаше по скалите влегуваше Варењка со уште две дами: тие стоеја долу и гледаа – а тоа за Беликов беше пострашно од што и да е друго. Подобро да си го скрши вратот, двете нозе, отколку да стане предмет на потсмевање; сега ќе дознае сиот град, ќе дојде до директорт, до окружниот инспетор, – ах, само да не излезе нешто друго! – ќе нацртаат нова карикатура и се ќе се заврши со отказ од работа…
Кога стана Варењка го препозна и гледајќи во неговот смешно лице, извалканото палто, калјачите, не знаејќи што се случило, мислејќи дека тој сам, ненадејно, паднал, не можеше да се воздржи и гласно се изнаесмеа:
- Ха-ха-ха!
Со тоа гласно и силно “ха-ха-ха” се се заврши: и сватовството, и земниот живот на Беликов. Тој повеќе не слушаше што зборува Варењка и ништо не гледаше. Кога се врати дома тој најпрво го тргна портретот, а потоа легна и никогаш повеќе не стана.
По три дена кај мене дојде Афанасиј и ме праша дали да повика лекар зашто нешто се случува со господинот. Отидов кај Беликов. Тој лежеше зада завесата од креветот, покриен со ќебе и молчи; ако го прашаш нешто одговара само со да и со не – и ништо повеќе. Лежи тој, а покрај него стои Афанасиј, мрачен, намуртен и тешко издишува; а смрди на ракија како крчма.
По еден месец Беликов умре. Го погребавме сите ние т.е. и гимназијата и богословијата. Сега, кога тој лежеше во ковчегот, изразот на лицето му беше кроток, пријатен, дури и весел, како да беше радосен што на крајот го ставиле во футрола од која повеќе никогаш нема да излезе. Да, тој го постигна својот идеал! И како во негова чест, додека го погребувавме времето беше тмурно, дождливо и сите бевме во калјачи и со чадори. И Варењка беше на погребот, па кога го спуштаа ковчегот во гробот таа списка. Тогаш забележав дека Украинките или плачат или се кикотат, кај нив не постои средно расположение.
Да си признаам дека да погребуваш луѓе како Беликов е големо задоволство. Кога се враќавме од гробишта сите имавме скромни и посни физиономии; никој не сакаше да го покаже тоа чувство на задоволство, – чувство слично на она што сме го имале како деца кога постарите излегуваа од дома и ние трчавме по градината час-два, насладувајќи се на целосната слобода. Ах, слобода, слобода! Дури алузија, дури и слаба надеж на нејзината возможност дава крилја на душата, нели?
Од гробишта се вративме добро расположени. Но, не помина ниту една недела и животеот почна да тече како и пораном истиот суров, заморен, ограничен, живот што не е забранет со наредба, ама и не сосема дозволен; не беше подобро. И навистина, Беликов го закопавме, ама уште колку такви луѓе останаа и уште колку ќе ги има!
- Е, така е, – рече Иван Иванич и го запали лулето.
- Уште колку ќе ги има! – повтори Буркин.
Наставникот излезе од плевната. Тој беше човек со низок раст, дебел, сосема ќелав, со црна брада речиси до појас; со него излегоа две кучиња.
- Месечината, месечината! – рече тој гледајќи нагоре.
Веќе беше полноќ. Надесно се гледаше селото, долгата улица се протегаше далеку, на едно пет врсти. Се беше потонало во тивок, длабок сон; ни движење, ни звук, дури и да не ти се поверува дека во природа може да биде толку тивко. Кога во ноќ со месечина ја гледаш широката селска улица со нејзините свиоци, стогови, заспани врби на душата ти станува тивко: Во тој свој мир кој се скрил во ноќните сенки од работите, грижите и несреќите, таа е кротка, тажна, чудесна и изгледа дека и ѕвездите гледаат мило и со нежност на неа, и дека на земјата повеќе нема зло и оти се е среќно. Налево од крајот на селото почнуваше поле; се гледаше далеку, до хоризонтот и сета широчина на тоа поле, залеано со светлоста на месечината, исто така немаше ни движење, ни звук.
- Е, така е, – повтори Иван Иванич. – А, зар тоа што ние живееме во град во смрде, во теснотија, пишуваме непотребни книги, играме винт, – зар тоа не е футрола? А, тоа што целиот живот го поминуваме меѓу безделници, шегаџии, глупави, празни жени, зборуваме и слушаме разни караници, – зар тоа не е футрола? Ако сакате ќе ви раскажам една многу поучна приказна.
- Не, време е за спиење, – рече Буркин. – До гледање.
Двајцата влегоа во плевната и легнаа на сеното. И двајцата се покрија и задремаа, кога одеднаш се зачуа лесни чекори: туп, туп… Некој одеше недалеку од плевната; ќе пооди малку, па ќе запре, па по една миута повторно: туп, туп… Кучињата за’ржеа.
- Мавра оди, – рече Буркин.
Чекорите престанаа.
- Да гледаш и да слушаш како лажат, – рече Иван Иванич, свртувајши се на другата страна, – и те нарекуваат будала зашто ја трпиш таа лага; поднесуваш навреди, понижувања, не смееш отворено да изјавиш дека си на страната на чесните, слободни луѓе, и самиот да се лажеш, да се насмевнуваш, и сето тоа за парч леб, за топло катче, поради некоја службеничка на која цената и е еден грош, – не, така повеќе не може да се живее!
- А, сега вие од друга опера, Иван Иванич, – рече наставникот. – Ајде да спиеме.
По десетина минути Буркин веќе спиеше. А, Иван Иванич цело време се превртуваше и воздивнуваше, а потоа стана, излезе надвор и седнувајќи крај вратата си го запали лулето.

-Крај-
 
Смртта на чиновникот

Во една убава вечер не помалку убавиот егзекутор (извршител), Иван Дмитрич Червјаков, седеше во вториот ред од фотелјите и ги гледаше со бинокл „корневилските камбани“. Гледаше и се чувствуваше на врвот од блаженството. Но наеднаш... во расказите често се среќава тоа „наеднаш“. Авторите се прави: животот е толку полн изненади! Но наеднаш лицето му се смршти, очите му се подзатворија, дишењето му запре... го истави дурбинот од очи(те), се наведна и... апчхи!!! Кивна како што гледате. Кивањето никому и никаде не му е забрането. Киваат и мужиците, и шефовите на полицијата а понекојпат (може: и понекогаш) дури и тајните советници. Сите киваат.
Червјаков ни најмалку не се збуни, се избриша со шамивчето и како учтив човек погледна околу себеси: да не би вознемирил (обеспокоил) некого со своето кивање? И тука веќе се збрка. Тој виде дека старчето што седеше пред него, во првиот ред од фотелјите, грижливо си ја бришеше ќелавата глава и вратот и нараквицата и притоа нешто мрмори. Во старчето Червјаков го препозна цивилниот генерал Бризжалов којшто работеше во Министерството за сообраќај.
„Го испрскав! - си помисли Червјаков. - Не ми е шеф но сепак е незгодно. Треба да се извинам“.
Червјаков се накашла, се поднаведна со трупот напред и му зашепоти на генералот на уво:
- Извинете, ваше - ство, ве испрскав... случајно.
- Ништо, ништо...
- Жими бога, извинете. Верувајте не сакав!
- Ах, седнете, ве молам! Оставете ме да слушам!
Червјаков се збрка, глупо се насмевна и почна да гледа на сцената. Гледаше, но веќе повеќе не чувствуваше блаженство. Во паузата тој се приближи кон Бризжалов, поодил малку покрај него и штом го надви стравот, помрморил:
- Ве испрскав, ваше - ство... Простете. Јас навистина... сосем случајно.
- Ах, глупости... Јас веќе сум заборавил, а вие сè за тоа! - рече генералот и нестрпливо му заигра долната усна.
„Заборавил а очите му се полни со злоба - си помисли Червјаков, подозриво погледнувајќи го генералот. - И нејќе да зборува. Би требало да му објаснам дека јас воопшто нејќев... дека тоа е природен закон, а вака ќе си помисли дека сум сакал да го плукнам. Сега можеби и не ќе помисли, но после ќе си помисли...“
Дојдувајќи дома, Червјаков ѝ раскажа на жена си за тоа што му се случило. А жената како што му се стори премногу лекомислено се однесе кон случката; а таа сама се исплаши, но потоа кога разбра дека Бризжалов не му е шеф се успокои (се смири).
- Па сепак појди извини му се - рече таа. Ќе си помисли дека не умееш да се држиш меѓу свет!
- Токму таму е работата! Јас му се извинував а тој некако чудно... Ниеден добар збор не рече. Па и немаше кога да се разговара.
Утредента Червјаков го облече новиот виц-мундир [ 'пред револуцијата униформа /фрак/ на цивилните чиновници' ] се потстрижа и тргна кај Брижалов да му објасни... Влегувајќи во приемната од генералот, тој виде таму многумина молители, а меѓу молителите и самиот генерал, којшто веќе беше почнал да ги прима молбите. Генералот откако ислуша неколкумина молители, го сврте погледот и кон Червјаков.
- Вчера во „Аркадија“ ако се сеќавате ваше - ство, - почна да рапортира егзекуторот (извршителот), - јас кивнав и... сосем случајно ве испрскав... Изв...
- Какви глупости... Господи боже што! А вие што сакате? - се обрати генералот кон следниот молител.
„Нејќе да зборува! - си помисли Червјаков пребледнат. - Значи се лути. Не, ова не може вака да остане... Ќе му објаснам...“
Кога генералот го заврши разговорот со последниот молител и тргна кон внатрешните простории, Червјаков зачекори по него и помрмори:
Ваше - ство! Ако се осмелувам да го беспокојам ваше - ство, тоа го правам можам да кажам токму поради чувството на каење!... Не нарочно повелате сам да се уверите во тоа!
На генералот му стана лицето плачливо и одмавна со рака.
- Ами вие просто се потсмевате, драги господине! - рече тој и се скри зад вратата.
„Ама какво потсмевање? - си помисли Червјаков. - Нема тука никакво потсмевање! Генерал, а не може да разбере! Кога е така нема повеќе да се извинувам на тој фанфарон (Зборот фанфарон не е познат во македонската средина па и пошироко. Читателот не би можел да ја разбере оваа фраза на Червјаков //фанфарон, човек којшто се перчи и ги истакнува своите божемни квалитети) Ѓавол да го земе! Ќе му (на)пишам писмо, а пак да одам - нема жими бога не одам!“
Така си мислеше Червјаков одејќи си дома. Писмо на генералот не му напиша. Мислеше, мислеше но никако не можеше да го смисли тоа писмо. Утредента требаше сам да појде и да му објасни.
- Јас вчера доаѓав да го беспокојам ваше - ство, - замрмори тој, кога генералот го сврте кон него прашалниот поглед - не за да се потсмевам како што вие повелите да кажете. Јас се извинувам што кивнувајќи ве испрскав... а за да се потсмевам и не сум помислил.
Смеам ли јас да се потсмевам? Ако се потсмеваме, тогаш значи никаква почит кон личностите... ќе немаме...
- Надвор!!! - сцрка одеднаш генералот, помодрен и растреперен.
- Што? - праша со шепот Червјаков - премирајќи од ужас.
- Надвор!!! - повтори генералот и ступоти со нозете.
Во стомакот на Червјаков нешто се скина.
Ништо не видувајќи, ништо не слушајќи тој зачекори назад кон вратата, излезе на улица и се затетерави (запорева).
Дома дојде и сам не знае како и без да го свлече виц-мундирот легна на канабето и... умре.
 
Пуста покорна славјанска душа :(. Расказ кој ми оставил огромен впечаток кога прв пат го прочитав.
 
Пуста покорна славјанска душа :(. Расказ кој ми оставил огромен впечаток кога прв пат го прочитав.

Многу интересна психолошка анализа и анализа на општеството во тоа време иницира расказов. Мене ме насмеа, ме изнервира и ме замисли. Едно обично кивање. :)
 
Многу интересна психолошка анализа и анализа на општеството во тоа време иницира расказов. Мене ме насмеа, ме изнервира и ме замисли. Едно обично кивање. :)

Навидум е едно обично кивање но всушност е длабока анализа на славјанската душа затоа што ваков расказ во англо саксонското говорно подрачје би бил незамислив и не би предизвикал никаква реакција кај читателите.

Имаат сите славјани нешто ропско во нив и огромен култ кон авторитети што Чехов го хиперболизирал и потенцирал до максимум, ремек дело на краткиот расказ со вечна литературна вредност.
 
Навидум е едно обично кивање но всушност е длабока анализа на славјанската душа затоа што ваков расказ во англо саксонското говорно подрачје би бил незамислив и не би предизвикал никаква реакција кај читателите.

Имаат сите славјани нешто ропско во нив и огромен култ кон авторитети што Чехов го хиперболизирал и потенцирал до максимум, ремек дело на краткиот расказ со вечна литературна вредност.

Всушност синтагмата „без да го свлече виц-мундирот“ влече голема метафора затоа што Червјаков остана чиновник, не стана човек. Тој дури почувствува потреба да му објасни на општеството дека човекот има инстинкти и природни нагони, како што се трепкањето, дишењето и кивањето, за него и тоа е нешто што треба да се објасни. Проблемот не е во општеството и во генералот туку во свеста на самиот чиновник, ропска свест која самата се држи во ропство. А робот е роб затоа што сака да му угодува на господарот, поудобно му е да биде роб отколку господар. Таа свест на ликовите провејува во многу раскази на Чехов, всушност ова му е омилена тема.

Ако некој го има расказот „Винт“ би сакала да го постира, таму чиновниците ја играат играта „винт“ со фотографии на службеници кои држат високи функции во градските институции, наместо со шпил карти. Носи многу јака идеја во која општеството и животот се конфронтираат.
 
Навидум е едно обично кивање но всушност е длабока анализа на славјанската душа затоа што ваков расказ во англо саксонското говорно подрачје би бил незамислив и не би предизвикал никаква реакција кај читателите.

Имаат сите славјани нешто ропско во нив и огромен култ кон авторитети што Чехов го хиперболизирал и потенцирал до максимум, ремек дело на краткиот расказ со вечна литературна вредност.

Не е баш поврзано со некаки “славјани“ делото Антоново, за разлика од други руски/советски писатели кои покрај талентот за пишување имаат и таленти на Питон или Боа и полека ја гушат “жртвата“ (читателот), Чехов во десет страници расказ сублимира она што на Толстој би му требало...2000...:D
Поентата е чиновништвото - а.к.а бирократијата која е иста појава (паразитизам и бескичмењаштво) и во Петроград и во Буенос Аирес и во Исламабад и во Мајами и во Шангај...
--- надополнето: Jun 23, 2011 4:42 PM ---
Всушност синтагмата „без да го свлече виц-мундирот“ влече голема метафора затоа што Червјаков остана чиновник, не стана човек. Тој дури почувствува потреба да му објасни на општеството дека човекот има инстинкти и природни нагони, како што се трепкањето, дишењето и кивањето, за него и тоа е нешто што треба да се објасни. Проблемот не е во општеството и во генералот туку во свеста на самиот чиновник, ропска свест која самата се држи во ропство. А робот е роб затоа што сака да му угодува на господарот, поудобно му е да биде роб отколку господар. Таа свест на ликовите провејува во многу раскази на Чехов, всушност ова му е омилена тема.

Ако некој го има расказот „Винт“ би сакала да го постира, таму чиновниците ја играат играта „винт“ со фотографии на службеници кои држат високи функции во градските институции, наместо со шпил карти. Носи многу јака идеја во која општеството и животот се конфронтираат.

Чехов меѓу првите сознал една едноставна вистина, дека чиновниците...не се баш луѓе...иако не се ни животни...нешто измеѓу веројатно...:D
 
Го познавам добро менталитетот на одредени народи и пак ќе повторам ваков расказ во некоја од западните европски земји или Америка е невозможен додека на Исток (Кина, Јапонија) и кај нас е многу можен и совршено одговара на менталитетот на „божји“ авторитети и страв од нивната реакција и немилост.

Како кажа Вокерка робот си е роб ама некако многу робови баш во горе споменатите земји што мора да е на некој начин поврзано и со менталитетот во истите.

Во секој случај расказот е класика и за општа култура би требало обавезно да се прочита.
 
Го познавам добро менталитетот на одредени народи и пак ќе повторам ваков расказ во некоја од западните европски земји или Америка е невозможен додека на Исток (Кина, Јапонија) и кај нас е многу можен и совршено одговара на менталитетот на „божји“ авторитети и страв од нивната реакција и немилост.

Како кажа Вокерка робот си е роб ама некако многу робови баш во горе споменатите земји што мора да е на некој начин поврзано и со менталитетот во истите.

Во секој случај расказот е класика и за општа култура би требало обавезно да се прочита.

Менталитетот you say?
Секако до некаде и Чехов е резултат на својата средина и време...но ги надминува и двете и е безвременски.
Прочитај го и расказот “Тага“ за целосна слика...:)
 
Уште еден, пократок расказ кој се однесува на потчинетоста на работничката класа. За да ја надополнам дискусијата. :)

Млитавка

Пред неколку дена ја повикав во мојот кабинет гувернатата на моите деца, Јулија Васиљевна. Требаше да ја исплатам.
- Седнете, Јулија Васиљевна! - ѝ реков. – Ајде да пресметаме колку ви должам. Вам ви се потребни пари, а вие сте толку церемонијална што сами нема да си побарате… Па… Се договоривме за триесет рубли месечно…
- За четриесет…
- Не, за триесет… Така сум запишал… Јас на сите гувернанти им плаќам по триесет… Кај нас бевте два месеци…
- Два месеци и пет дена…
- Точно два месеци… Така сум запишал. Значи, ви следуваат шеесет рубли… Ако одземеме девет недели… нели, во неделите не работевте со Коља, ами само се шетавте… Па три празника…
Јулија Васиљевна се вцрви и почна да го дрпа карнерот, но… ни збор!
- Три празника… Настрана, значи, дванаесет рубљи… Коља беше болен четири дена и немаше часови… Ја учевте само Варја… Три дена ве болеа забите, така што жена ми ви дозволи да немате часови попладне… Дванаесет и седум – деветнаесет. Одземаме… останува… хм… четриесет и една рубља. Така?
Левото око на Јулија Васиљевна поцрвене и се навалжни. Брадата почна да ѝ се тресе. Таа нервозно се накашла, шмркна, но – ни збор!
- За Нова година скршивте шолја со тацна. Минус две рубли… Шолјата е поскапа, таа ни е семејна, но… Бог нека е со вас! Што ли не сме изгубиле! Потоа, поради ваше невнимание Коља се качи на дрво и си го скина палтото… Минус десет… Чистачката, исто така поради ваше невнимание, ѝ ги украде на Варја чевлите. Треба на сè да внимавате. За тоа примате плата. Па, значи минус пет… На десети јануари зедовте од мене десет рубли…
- Не сум зела, - шепна Јулија Васиљевна.
- Така сум запишал.
- Ајде, во ред.
- Четриесет и еден минус дваесет и седум – остануваат четиринаесет…
И двете очи ѝ се наполнија со солзи… На долгиот, убав нос се појави пот. Кутрата девојка!
- Само еднаш позајмив, - рече таа со растреперен глас. – Од жена ви зедов три рубли… Повеќе не сум зела…
- Навистина? Ете, а јас не сум запишал! Четиринаесет минус три, остануваат единаесет… Еве ви ги парите, госпоѓице! Три… три, три… една и една… Повелете!
Јас ѝ подадов единаесет рубли… Таа ги зеде со растреперените прсти и ги пикна в џеб.
- Merci, - прошепоте таа.
Јас скокнав и почнав да шетам по собата. Ме фати бес.
- За што merci? – прашав.
- За парите…
- Ама, јас ве искрадов, по ѓаволите, ве ограбив! Украдов од вас! За што merci?
- На други места воопшто и не ми плаќаа…
- Не ви плаќаа? Тешко вам! Јас се пошегував со вас, ви одржав добра лекција… Ќе ви ги дадам сите осумдесет рубли! Ене се, во пликот, подготвени се за вас! Зошто сте толку апатична? Зошто не се буните? Зошто молчите? Зошто не покажете заби? Зарем е можно да сте таква млитавка?
Таа се насмевна кисело, а јас на нејзиното лице прочитав: „Можно е!”
Ја замолив да ми прости за жестоката лекција што ѝ ја одржав и ѝ дадов осумдесет рубљи, иако таа се чудеше. Таа срамежливо ми се заблагодари и излезе… Ја погледнав и си помислив: лесно е да се биде силен!
 
Мајстор е Чехов, одличен расказ кои би бил и кај нас многу актуелен :).
 
Го имаше наведениот расказ на ЦД некакво едно време...како радио-драма нешто, еднаш излезе, веројатно преголем “интерес“ имаше...:D
Инаку препорака за љубителите на петроградскиот лекар :D секако...Црниот Монах, некаков ентитет/привидение/илузија од којзнае каде, можеби паралелна димензија, кој го прави главниот лик Коврин среќен со тоа што му отвора нови погледи на светот и реалноста...

— Как счастливы Будда и Магомет или Шекспир, что добрые родственники и доктора не лечили их от экстаза и вдохновенија! — сказал Коврин. — Если бы Магомет принимал от нервов бромистыј калиј, работал только два часа в сутки и пил молоко, то после этого замечательного человека осталось бы так же мало, как после его собаки. Доктора и добрые родственники в конце концов сделајут то, что человечество отупеет, посредственность будет считатьсја гением и цивилизација погибнет. Если бы вы знали, — сказал Коврин с досадој, — как ја вам благодарен!

vozbud.gif
vozbud.gif
vozbud.gif
 

Kajgana Shop

Back
На врв Bottom