Што се случува со македонските автори?

Член од
30 април 2005
Мислења
361
Поени од реакции
21
Анфилхонија, зарем ќе се откажеш туку-така, без борба и истрајност?!
Повлекувањето е најлесно. Биди храбра и истрајна. Држи се до своите ставови и не дозволувај туѓите ставови да те испровоцираат до степен да се откажеш. Не би сакала да те изгубиме како дискутант на форумов. Јас ги почитувам твоите ставови, и ставовите на сите кои ги интересира литературата и уметноста. Само - не можат сите да размислуваат исто!А и не би било интересно така, би немало прогрес. Затоа остани и дополни ја палетата на мислења со свои бои. :)
 
Член од
1 мај 2005
Мислења
2.612
Поени од реакции
32
букар, претерваш пак...

ги „етикетираш„ другите дискутанти само зато шо не го делат твоето мислење

ако тебе ти се смешни и патетични делата на Македонските Автори, тогаш НЕ ГИ ЧИТАЈ

ама ти ко навиено тенџере тропаш тука глупости 200 на сат, брат...

оди испуши еден кец, двојка, тројка, размисли уште еднаш шо збораш

ај навистина, КОЈ ГО ЕБА ВЕНКО МАЛЕСКИ

кој го еба и Тони Гламчевски (поголем лижач ретко сум сретнал од него, и не знам дали е сеуште „поет„ и „писател„ или сеа е „само„ „новинар„...

ама ти чактисваш дека тука е темата Македонска Литература, и таа не завршува (ниту пак почнува) со „комунистичките„ творци и дела од типот „млада партизанка„...

се губиш во противречности, ама не сакам да те напаѓам, зато шо го разбирам (во голема мера, ама не комплет) твојот револт

@ nekoj tuka: не го бранете само зато шо ве дупи или сакате да ве дупи букаро... можите да отворите тема „букаро„

исто и не го напаѓајте зато шо не ве дупи... ако сакате да го напаѓате, отворете тема „букаро„

тука е темата шо се случва со Македонските Автори
 

tomsaso

Пемпере
Член од
10 септември 2005
Мислења
1.387
Поени од реакции
339
абе само петре м андреески....
"ја возел на точак од приблици до загориче, и натиснал во пченките"

во една од книгите раскажуваше вистински случки, со вистински имиња и го тужеаа..
:)))
го замолувам гореспомнуваниот глауч букаро да се воздржи од коментирање.. : ))))
 
Член од
14 ноември 2005
Мислења
8
Поени од реакции
0
cccccc.MAKEDONSKITE KNIGI...
Tematika na makedonskata knizevnost
Pvite makedonski literaturni izdanija(patem vo sredina na 20 vek,vo Liberija Prvata kniga e napisana vo 1937 god)- bol, taga, krv, vojni i neprebo.
Post voena literatura - bol,taga,krv,vojni i neprebol
Okolu 90-tite godin - bol,taga,krv vojni i neprebol
21 vek-bol,taga,krv novi vojni i neprebol
PA DOBRO BE LUGE DAJTE NESTO VEDRO, RADOST,TRILER,KOMEDIJA, DAJTE NESTO ZA DA MOZEME DA VE CITAME A NE DA SE POTIME CITAJKI I SO KRAJNI SILI MACEJKI SE DA JA DOCITAME KNIGATA.
 

Carlito Brigante

Хаусмајстор
Член од
5 ноември 2005
Мислења
844
Поени од реакции
8
Спласна темава а?
Добро два предлога:
Прво одете на www.nubsk.edu.mk
Не мачете се да кликате по несредената главна страна. Само кликнете на Cobiss Online Каталози.
Ако не книги, прочитајте за македонските автори. Заслужуваат.
А второ:
Зло од Велко Неделковски-ќе ја спласне желбата на Букаро да чита за к***, п****(има дури и е**** во кртова дупка), а ќе стиши и тие што сакаат пејзажи, Цвета и турци, Македонска мака. Две во едно ;)
 
Член од
20 септември 2005
Мислења
38
Поени од реакции
0
ајде јас повторно малку да се активирам...
инаку ако некој е инверзиран во книжевноста ,особено ако ја проучува,како некој од овдека што си се декларираше,треба да знае дека за да правиш некаква компарација(компаратистика)потребно е да ја познаваш сопствената поетика затоа што принципи на компарацијата се мала/голема книжевност,и во денесно време национални книжевности.уште боало наведува на разгледуванје на книжевноста национално затоа што секој народ има свој симбол своја семантика асоцијација...така ако ние денес читаме роман што не е од наша провиненција постои голема мозност да не го разбереме исто онака како што ке си го разберат во матичната земја .тоа особено се гледа во поезијата,секој народ има сопствена дијалектика метафора итн...јас не велам КУПУВАЈТЕ МАКЕДОНСКИ ПРОИЗВОДИ или НЕЧИТАЈТЕ СТРАНСКИ ДЕЛА, туку како некој кој што се истакнува дека студира компаративна книжевност незнае што е основата на компаратистиката?и уште еднаш ке повторам дека читанјето т.е нецитанјето македонска литература се сведува на аверзија но и на маркетинг и премал пазар.и уште не ми е јасно како младите автори кои ја презираат македонската литература воопшто пишуваат?
 
Член од
20 септември 2005
Мислења
38
Поени од реакции
0
Jas mislev deka nema da i se navratam na temava ,no pred izvesno vreme chitav eden esej od Slobodan Mickovik chij naslov glasi,,Golemite literaturi i malata literatura sred maliot narod,, vo koj navistina mislam deka lezi odgovorot na ovaa tema.Vprochem, Mickovik kako i nie ovde ja navedovme finansiskata sostojba poradi koja mozebi makedonskiot avtor ne isplivuva na povrsina,no nie ne spomenavme deka golemite narodi(ekonomski bogati)imaat eden zatvoren sopstven krug na literatura koja se odviva spored nivni pravila i normi,i taa nema mesto za nesto drugo t.e eventualno ja podotvora malata vrata za promenite koi nastanale ne kaj malite literaturi, tuku kaj drugite golemi literaturi ...Golemite literaturi se onie koi ja ottrgnuvaat vistinskata vrednost na knizevnosta a toa e esteskiot chin i komunikacija so chovekot...Ako mislime deka eden stiven king ili pak ladlam,fokner ili koj se neznam avtori mozat da bidat poblisku do nas toa e samo edna mozna fikcija i nadez.Vo sustina nam ni e nekako vrodeno da go barame univerzalnoto ona sto bi ne dovelo do zaednickiot krug no morame da se soochime deka se shto se podveduva pod univerzalnost ili sublimiranje naoga na prepreki koi ne se isturaat nikade osven kaj malite literaturi i nivnoto lutanje ,gubenje na identitet i sopstven kod.Pa taka samo da vi kazam deka veke mi e pojasno
 

tomsaso

Пемпере
Член од
10 септември 2005
Мислења
1.387
Поени од реакции
339
anfilohija напиша:
Jas mislev deka nema da i se navratam na temava ,no pred izvesno vreme chitav eden esej od Slobodan Mickovik chij naslov glasi,,Golemite literaturi i malata literatura sred maliot narod,, vo koj navistina mislam deka lezi odgovorot na ovaa tema.Vprochem, Mickovik kako i nie ovde ja navedovme finansiskata sostojba poradi koja mozebi makedonskiot avtor ne isplivuva na povrsina,no nie ne spomenavme deka golemite narodi(ekonomski bogati)imaat eden zatvoren sopstven krug na literatura koja se odviva spored nivni pravila i normi,i taa nema mesto za nesto drugo t.e eventualno ja podotvora malata vrata za promenite koi nastanale ne kaj malite literaturi, tuku kaj drugite golemi literaturi ...Golemite literaturi se onie koi ja ottrgnuvaat vistinskata vrednost na knizevnosta a toa e esteskiot chin i komunikacija so chovekot...Ako mislime deka eden stiven king ili pak ladlam,fokner ili koj se neznam avtori mozat da bidat poblisku do nas toa e samo edna mozna fikcija i nadez.Vo sustina nam ni e nekako vrodeno da go barame univerzalnoto ona sto bi ne dovelo do zaednickiot krug no morame da se soochime deka se shto se podveduva pod univerzalnost ili sublimiranje naoga na prepreki koi ne se isturaat nikade osven kaj malite literaturi i nivnoto lutanje ,gubenje na identitet i sopstven kod.Pa taka samo da vi kazam deka veke mi e pojasno
хм... не е многу офф-топик?
 
Член од
27 јуни 2007
Мислења
2.157
Поени од реакции
507
Да не зборам и за други лајнарии.. Како најчесто во македонските издавачки куќи има се освен издавачи, или издавачи со размисли за литературата од неолитскиот период. Се испикале еден куп ебиветри, полуписмени бирократчиња со црева длабоко исповрзани со смрдените партиски кадри низ министерствата и сакаат да лапаат хонорарчиња...​

И после...зошто некој автор од Македонија би пишувал? Кој е фидбекот кој ќе го очекува да речеме доколку стварно е квалитетен (а, не само дека е македонец или припадник на мак. лит.)...​

имам напишано роман за кој,оние што го прочитаа се изјаснија позитивно!без никаква потреба од лажна скромност можам да кажам дека тоа е дело каково што може да се случи еднаш на 100 години!но еве веќе 2 години ми стои во фиока затоа што никој не сака да го објави!последно што пробав е преку фондацијата на Рамковски!
ако некој може да ми даде паметен совет,нека каже?
 
Член од
30 јануари 2005
Мислења
7.397
Поени од реакции
1.308
имам напишано роман за кој,оние што го прочитаа се изјаснија позитивно!без никаква потреба од лажна скромност можам да кажам дека тоа е дело каково што може да се случи еднаш на 100 години!но еве веќе 2 години ми стои во фиока затоа што никој не сака да го објави!последно што пробав е преку фондацијата на Рамковски!
ако некој може да ми даде паметен совет,нека каже?
Ако е навистина добро, верувај ќе го објават. :wink:

Букаро... :pos: Мочкото од провинција кој плука по луѓето од провинција. Букаро уствари, несвесно го искористи рецептот за успех. Оној Еминем ефект, сите ме мразат и затоа сакаат да чујат што ќе кажам. Дури и јас како имун на такви проѕирни финти се заинтересирав за неговата книгичка. Прочитав 5-6 страни, стилот е таман како за неговите години. Би ја препорачал на сите деца на возраст од 13-18 кои се кријат од родителите за да запалат цигарче. Место цигарче нека читаат ваква литература, како што ние своевремено го правевме тоа со “Крив правец“. Неверојатно но вистинито,книгата уште се продава, а сега има и нов пандан на неа... како се викаше... ќе допишам ко ќе ми текне.

На темата...

Јас сметам дека македонските автори се сосема во ред. Постарите автори не ми се по мерак, но тоа е нормално, и не значи дека ги мразам. Но затоа се давам во Горан и Венко на пример. Но има и млади автори кои не ми се допаднале. Значи писателската сцена ни е сосема во ред. :toe: И барем јас, немам аверзија...
 
Член од
21 август 2008
Мислења
6.500
Поени од реакции
1.320
Vo Makedonija sam si plakas stampanje a izdavacot ti treba ako sakas da recat aaa bravo od renomirana izdavacka kuka.

makedonski avtori ne se citaat oti kako narod sme mnogu iskomleksirani i se sto e od strana ni se cini poarno i ne znaeme da si go cenime naseto.Edino se citaat onie koi steknale ime vo SFRJ, a sega nema sansi da se stekne ime, posto avtorot e prepusten sam na sebe.
 
Член од
6 август 2006
Мислења
201
Поени од реакции
29
Вака... Многу огорченост, вулгарности, неоправдани и непоткрепени критики; повеќето од критиките беа црно-бело принципирани, значи или ич не чиниме, или најдобри сме... па добро бре луѓе, ретко кој на темава даде еден балансиран пост, без, или да плука на се’ и сешто, или да се колне во светоста и невидените дострели на нашата литература... Па кај нас, ако моменталната книжевна дејност е во декаденција, не значи дека немаме добри автори и дела, или дека сме немале во минатото... а не е и се’ розово, тоа е факт... Ајде ќе се обидам да дадам една хронолошка гледна точка на тоа што е добро, а што не (од она што го имам прочитано, секако).

Прво, нема да коментирам за нашата дејност пред 19 век, ќе се задржам на граѓанската литература (ќе ги испуштам оние десетина века книжевна дејност во Македонија), ами ќе ги спомнам оние моменти, кои би ги ставил на рамниште на светски класици...

19век, македонски роматизам, патриотизам, лутање, експерименти...
Прличев: Втор Омир, е сега тоа што „Сердарот“ и „Скендербег“ ги пишувал на грчки, а обидот за превод на истите на словенски завршил катастрофално, не значи дека треба да го отпишиме човекот. Да го оживееш хомеровиот стих после толку векови, та и милениуми, и да го искомбинираш со нашиот народен осмерец, создавајќи притоа достоинствена литература со високи естетски вредности, а во контекст на своето, револуционерно, романтично време... тоа е мајстор. Штета што не се преведува и издава надвор како македонска книжевна класика.
Миладиновци, Жинзифов, Мисирков... пред се’, браво за одличната поезија. „Т’га за југ“ - вистинска антологија. Едни од првите граѓански поети кај нас. Тематика од историјата, културата, индивидуалниот живот, трајно вплетени уметнички идеали, печатени со тискот од своето време на романтизмот.
Цепенков, Шапкарев, ... иако не се оригинални автори, заслужуваат да се прочитаат (посебно 10те томови на Цепенков, во издание на Конески), тие се споменици на нашето нар. творештво, баладите, сказните, и сл., одлична лектира за малите деца од Македонија...

Ај да не тупам многу, се префрлам на македонска драма; Чернодрински, Антон Панов, Васил Иљоски... вистински ремек-дела земени од реалниот живот. Многупати играни, познати, признати, што да се каже повеќе.

Од меѓу двете светски ќе го спомнам Кочо Рацин - мајсторот на лириката. Толку емоции, толку едноставност, а толку естетика! Преведуван, признат, познат, пее за љубовта, тагата, маката, човечноста, итн. Еднаш на еден семинар во странство муабетевме со еден од инструкторите од Австрија (средовечен човек), и него првата асоцијација за Македонија му беше Кочо Рацин. Човекот ми кажуваше дека во младоста (шеесетти и седумдестетти), кога тој беше живеел во Париз, немало една литературна вечер а да не се чита Рацин на француски препеан. Ми кажа дека „Бели мугри“ напамет ја знае!

Ајде сега да се зафатам со македонски роман, за време на СФРЈ. Баталете Владо Малески, и сите оние ангажирани партизански поети и писатели, се’ тоа е наменска литература. Туку, што е со „Големата вода“? Според мене, му парира на „Мостот на Дрина“ по метафоричност, поетика и реализам. Иако некој ќе го оквалификува како остарена тематика, и што ли уште не, сепак романов има доста човештина во себе... Па Славко Јаневски... што е со „Две Марии“?Чиста авангарда, една елаборирана, но несекојдневна техника, чиста уметност, потсетува на некој латиноамерикански или шпански успешен експеримент, интелектуална екставаганца, ништо помалку... Па да не зборувам за „Кучешко распетие“ и останатите од тој циклус. Ајде да ве наведам малце и на „Црно семе“, панданот на Б.Травен и „Бунтот на бесените“!
Ај сега и за поезијата. Мене лично како читател Радован Павловски ме имресионира! Крал на метафорите, дефинитивно! Па после и Конески, („Ангелот на Света Софија“, Тешкото“, „Везилка“, целата „Стерна“...), Гане Тодоровски, Матеја Матевски, и на ним сличните, од старата гарда... па Гане и сонети пишуваше, бре ееееј! И не се воопшто излитени, ниту застарени, напротив, секогаш ми се многу свежи и живи...
За Петре М. Андреевски ќе одделам цел параграф, оти човекот е неверојатен! Прво, поезијата... неверојатна е Дениција, поетските меридијани и фреквенции кои ги опфаќа човеков... Малку чуден, ама добар. Потоа, класиците како „Пиреј“ „Небеска Тимјановна“, „Последните селани“, итн. му се неверојатни. Само сетете се на она:

„-Лошото време го прават лошите луѓе, велеше Лазор Ночески, и нема лошо време што е подалеку од луѓето.“ („Пиреј“, 1980)

Ај конечно и за денешнава книжевност. Ами кај е Гоце Смилевски (младичот со позлатена рака), Венко Андоновски (не ми е најомилен, ама е доста добар), Драги Михајловски (прозата му е одлична, плус преводите од англиска литература му се натприродно добри), Ферид Мухиќ, и останатите? Та мене ми е гајле дали биле партиски определени, дали биле сите саде академци недоучени, јас како читател ако им го сакам творештвото, со тоа не треба да се замарам! Та и еден Милтон, кој знаеме што и’ дал на светската книжевност, бил политички определен и верен на Пуританците, и тој едно време седел во удобна фотелја, јадел пиел и носел најскапо, и бил привилегиран!


А за проблемот со нечитаноста со нашите автори, тоа најмногу е до непостоењето на здрава социјална средина. Тогаш кога списоците со лектири ќе се исчистат од ѓубрето партизанска литература (а тоа е така оти уште се водат нашиве по социјалистичка наставна програма), кога секое дете ќе ги чита редовно лектирите и правилно ќе му биде дозволено самото да ја открие убавината во нив, е тогаш ќе можеме да зборуваме за создавање на една меродавна, здрава читателска генерација, која сигурно нема еден никаков бестселер како „Да Винчи декодиран“ да го стави пред „Папокот на светот“!. А со таквата публика ќе се создаде и еден добар книжевен пазар, кој ќе инспирира плејада на нови творци. А овие глупостиве со пост-модернизмот, и слично, се’ тоа е минлива мода, која може и веќе е дотраена. И
на крај, на потег е и нашиот маркетиншки потенцијал, либерализацијата на издавачкиот пазар, и другите двигатели на развојот на нашата литература...:smir:
 
Член од
21 август 2011
Мислења
5.064
Поени од реакции
5.665
Секоја чест за Гоце Смилевски, преведуван на многу јазици и добитник на мноу награди
 
Член од
30 јануари 2005
Мислења
7.397
Поени од реакции
1.308
А за проблемот со нечитаноста со нашите автори, тоа најмногу е до непостоењето на здрава социјална средина. Тогаш кога списоците со лектири ќе се исчистат од ѓубрето партизанска литература (а тоа е така оти уште се водат нашиве по социјалистичка наставна програма), кога секое дете ќе ги чита редовно лектирите и правилно ќе му биде дозволено самото да ја открие убавината во нив, е тогаш ќе можеме да зборуваме за создавање на една меродавна, здрава читателска генерација, која сигурно нема еден никаков бестселер како „Да Винчи декодиран“ да го стави пред „Папокот на светот“!. А со таквата публика ќе се создаде и еден добар книжевен пазар, кој ќе инспирира плејада на нови творци. А овие глупостиве со пост-модернизмот, и слично, се’ тоа е минлива мода, која може и веќе е дотраена. И
на крај, на потег е и нашиот маркетиншки потенцијал, либерализацијата на издавачкиот пазар, и другите двигатели на развојот на нашата литература...:smir:
Те цитирам после две години, ама ај...

Зошто мора за сè да се обвини „ѓубрето партизанско“. Па тоа Ѓубре партизанско, едно време го викавме наше. Кого го обвинуваме? Себе? Себе се обвинуваш дека си направил погрешен избор на литература? Се нарекуваш себе си глуп? Well, so be it...

И дури и во социјалистичката наставна програма, генерации наназад читале битова драма и ги учеле сите позначајни македонски писатели без разлика на времето во коешто живееле и твореле. А во денешно време, од модерниве писатели, не знам дали некој е вметнат во програмата, се надевам дека не е. Ама немој такви реченици од типот ѓубрето партизанска литература. Дури ни ние, генерациите што растеа на крајот на Југославија веќе ги немавме како лектири Булки крај шините или која и да беше еквивалент на пропаганден материјал.

Денешните автори, во главно не се читани зашто не се квалитетни и тоа е факт. Ниту може во Македонија, ниту треба, некој копиљ од 16 години да напише Хари Потер тип на книга и да стане читан, бидејќи според мене, за да се биде писател треба да се стигне таму. Не е писател оној којшто знае да сврзе две метафори и да напише реченица што само тој ќе ја сфати. Тоа е тинејџер со дарба, ама не и писател. Оние коишто вистински имаат што да кажат, веќе спаѓаат во старата гарда. Као оние што ги спомна, па дури и Венко меѓу нив, и тој е веќе возрасен прилично. А тие писатели, се читани од публиката што сака да чита.

А публиката, сè помалку ќе сака да чита, зашто 4chan, 9gag, демотиваторите и другите интернет зафрканции наменети за интелектуалците форсираат брза и кратка мисла, нема време за книги никој повеќе. Веќе кориците ќе заминат во историјата, како папирусот, во музеј, а сите работи се префрлаат на Ајпод и таблет компјутери, коишто ако ги имаш, имаш и 4chan, youtube, фејсбук, твитер, чекин, чекаут, чет прозорче... не можеш да постигнеш дури и да бидеш во тек со светот, а камо ли да седнеш книга да читаш.

Е да, возрасните ќе бидат носталгични по книгите, а младите ќе им се чудат и смеат, како што баба ми е носталгична по времињата кога не се излегуваше во темница, а татко ми и се смеел.
 

Forrest Gump

низа1
Член од
12 ноември 2009
Мислења
7.038
Поени од реакции
29.618
Нашиве си ги сакам, многу затоа што се бават со нас и со Македонштината ( како секојдневие ). И секогаш ме воодушевувала таа едноставност извајана до совршенство на Стале Попов и Петре М. Андреевски во нивните романи. И плачот на Ташко Гeоргиевски и црнилата на Коле Чашуле и еротичниот набој на Јован Павловски. И поезијата на Петре М. Андреевски и на Шопов и на Рацин и на Тодоровски и на Коневски
 

Kajgana Shop

На врв Bottom