CafeDelMar
Luminance
- Член од
- 29 октомври 2007
- Мислења
- 6.502
- Поени од реакции
- 14.677
Почетокот на надреализмот се врзува со појавата на автоматските текстови Магнетните полиња на Андре Бретон и Филип Супо во 1919. Тоа е периодот на Првата Светска Војна кога најголемите достигнувања на европската цивилизација се рушат и настапува едно општо нихилистичко расположение кое го наоѓа својот вистински израз во дадаизмот – движење кое му претходи и го условува надреализмот.
Групата на Бретон ќе ја научи лекцијата од неуспехот на Дада, и наспроти нејзината врева и хаос, ќе почувствува потреба од насочена акција и од барање смисла. Но, сепак тие ќе задржат извесни искуства од допирот со Дада – побуната против диктатурата на разумот, а со тоа и доверба во случајот кој е чиста спротивност на рационалноста на нештата, недовербата во податоците на сетилната и физичка реалност, револтот кон одредени авторитети како црквата, државата, војската, а особено кон буржоаското општество.
Како почеток на надреализмот се земаат две години: 1919 кога излегуваат Магнетните полиња во списанието Литература, по што следува спојувањето со Дада, и 1924, кога излегува Првиот Манифест на надреализмот од Бретон. Историскиот период на надреализмот се протега околу 50 години, односно се до 1969 кога Жан Шистер на 4 октомври во весникот Монд го објавува неговото распуштање. Меѓутоа, ова временско ограничување на педесетгодишна егзистенција треба да се земе само условно, зашто надреализмот не згаснува наполно со неговото распуштање. Голем број надреалисти, и понатаму, упорно формираат групи и издаваат свои списанија.
Развојот на идеите на надреализмот, нивната модификација и еволуција се содржани во трите манифеста на надреализмот на Бретон.
Ставовите кои Бретон ги изнесува се радикални во однос на најголемиот број дотогашни движења и се остра критика на позитивистичкиот начин на мислење. Уште во Првиот Манифест, Бретон дава еден општ приказ на менталниот свет на модерниот човек, кој самиот се заробува во прангите на логичкото и рационалното искуство кои ја ограничуваат неговата слобода и го прават несреќен. Според него, единственото што ни преостанува е слободата на духот и препуштање на имагинацијата. Таквата целосна слобода и препуштеност на имагинацијата, Бретон, најверојатно под непосредно влијание на Фројд, ја открива кај лудаците. Токму поради тоа, подоцна лудаците ќе станат предмет на опсервација на Бретон и останатите надреалисти.
Ослободувањето од секојдневната, навикната перцепција на светот, Бретон го наоѓа во сонот, повторно под влијание на Фројд. Ваквото прибегнување од рационалните состојби на свеста, треба да се истакне, не е резултат на нивната потреба за прекин со реалноста, тие не бараат бегство од истата, туку само влеваат сомнеж во информациите кои ни ги пренесуваат нашите сетила и сметаат дека нашите искуства од овој свет се само резултат на одредена состојба на свеста, па според тоа не треба да се земаат за апсолутно валидни. Од друга страна, нивното внимание го привлекуваат состојбите на изменета свест како сонот и лудилото кои се недопрени од ограничувањата на разумот.
Како резултат на ваквата потрага по изменети состојби на свеста настануваат автоматските текстови - текстови пишувани под диктат на потсвеста без никакво посредство на разумот. Она што возбудува кај овие текстови е несвесното, неповрзаноста, изненадувачкиот контраст на слики кои истовремено збунуваат, но и изненадуваат со својата спонатност и иновативност.
Бретон, во Првиот Манифест го објаснува принципот на изненадување со еден цитат од естетиката на Пјер Реверди:
„Сликата е чиста креација на духот.“
Таа не може да се роди со споредување, туку со зближување на две оддалечени реалности. Што поодалечени и пооригинални бидат односите на тие две зближени реалности, толку сликата ќе биде посилна – и толку повеќе таа ќе содржи емотивна и поетска стварност...
Оваа мисла го предизвикала Бретон, а потоа и Супо да размислуваат во тој правец и да започнат со создавање автоматски текстови. Она што Фројд го употребувал како метод за да допре до несвесното на пациентите, Бретон се обидел да го примени како книжевна постапка. Она што е најкарактеристично за овие текстови се три елемента: случајот на спојување на тие далечни реалности со кој се пореметува логиката на разумот, изненадувањето кое е следствено на случајот и црниот хумор неретко присутен во овие текстови.
За Бретон, најсилна е онаа слика која покажува најголем степен на произволност, онаа за која е потребно најмногу време за да се преведе на практичен јазик. Затоа, тој ќе биде воодушевен од шокантните поетски слики на Лотреамон, посебно од фамозната „убав како случајна средба на машина за шиење и чадор на операциона маса“, која неслучајно ќе стане поетски лозунг на надреалистичката поетика. Лотреамон, надреалистите ќе го стават во врвот на својата традиција.
Бретон го дефинира надреализмот како „чист психички автоматизам низ кој сака да се изрази, било усмено, било писмено, било на кој и да е друг начин, вистинското функционирање на мислата. Диктат на мислата, во отсуство на секаква контрола што би ја вршел разумот, надвор од секаква естетска и морална преокупација.“
Во 1935 следува редефинирање на надреализмот од страна на Бретон, а последните зборови гласат: надвор од секаква свесна естетска и морална преокупација, што укажува на поголемото учество на разумот при создавањето на надреалистичките дела кои повеќе не наликуваат на автоматски текстови.
Наспроти модернистичките движења од тоа време кои во согласност со епохата сметале дека треба да се најде нов израз и го отфрлале наследството од минатото, Бретон признава дека ваквиот начин на пишување има свои претходници, притоа потенцирајќи повеќе или помалку познати имиња од литературната историја кои со некој елемент од своето творештво им претходеле на надреалистите:
Свифт е надреалист во злобата.
Сад е надреалист во садизмот.
Шатобријан е надреалист во егзотизмот.
Иго е надреалист кога не е глупав.
Дебор-Валмор е надреалист во љубовта.
Бертран во минатото.
Реб во смртта.
По во моралот.
Рембо е надреалист во праксата на животот и во сè останато.
Маларме е надреалист во доверување...
Во Вториот Манифест објавен 1929, Бретон вели дека главна цел на надреализмот е да ја предизвика најопштата и најдлабоката криза на совеста, на морален и интелектуален план и дека успехот или неуспехот во тоа ќе ја оправда или не неговата егзистенција. Во интелектуалната свест треба да се предизвика миракулизација на секојдневието, односно да се дојде до една точка на духот каде реалноста и надреалноста, минатото и сегашноста, животот и смртта престануваат да бидат сметани за противречни. Во морална смисла, надреализмот не сака да направи од себе догма на општа побуна. Оттаму, на надреализмот не треба да му се припишува дека е деструктивно движење, зашто со својот критички став не само што урива, туку сака и да создава. На едно место, Бретон вели дека во побуната никој нема потреба од претци, но истовремено како свои директни претходници ги наведува Лотреамон, Рембо и Маркиз де Сад чии дела изобилуваат со побуна.
Несакајќи да биде само интелектуална занимација, каста на затворен круг на луѓе, надреализмот се доближува до широките народни маси, односно, ја доближува својата акција за ослободување на човекот од револуционерното движење. Со тоа, неминовно доаѓа во допир со левичарските идеи и со Комунистичката Партија.
Голем дел од Вториот манифест претставува полемика меѓу Бретон и критичката јавност која го осудува приближувањето на надреализмот кон Комунистичката партија, зашто со тоа еден уметнички правец зема учество во општествено-класна расправа.
Аферата Арагон ќе го означи крајот на обидот да се синхронизираат уметничкото творештво и политичката акција. На Втората меѓународна конференција на пролетерските и револуционерните писатели, одржана во Харков, Арагон и Садул ќе потпишат декларација со која се осудува надреализмот, а особено неговите врски со фројдизмот. По објавувањето на песната Црвениот Фронт, Арагон е исклучен од надреалистичкото движење.
На крајот на Вториот Манифест, Бретон допира и до љубовта, која заедно со слободата и сонот претставува еден од основните принципи на надреалистичката поетика.
Во 1942 во Америка излегува Прологомена за еден трет манифест на надреализмот но не од Бретон, кој за разлика од претходните два, е многу пократок. Тој период Бретон станува свесен за надреалистичката заблуда дека преку едно организирано политичко движење може да се постигне ослободување на човекот на социјален план и пошироко.
Ако имате желба да дискутирате на оваа тема, и претставниците на надреализмот, кои секако имаат дела вредни за дискусија, повелете.
Групата на Бретон ќе ја научи лекцијата од неуспехот на Дада, и наспроти нејзината врева и хаос, ќе почувствува потреба од насочена акција и од барање смисла. Но, сепак тие ќе задржат извесни искуства од допирот со Дада – побуната против диктатурата на разумот, а со тоа и доверба во случајот кој е чиста спротивност на рационалноста на нештата, недовербата во податоците на сетилната и физичка реалност, револтот кон одредени авторитети како црквата, државата, војската, а особено кон буржоаското општество.
Како почеток на надреализмот се земаат две години: 1919 кога излегуваат Магнетните полиња во списанието Литература, по што следува спојувањето со Дада, и 1924, кога излегува Првиот Манифест на надреализмот од Бретон. Историскиот период на надреализмот се протега околу 50 години, односно се до 1969 кога Жан Шистер на 4 октомври во весникот Монд го објавува неговото распуштање. Меѓутоа, ова временско ограничување на педесетгодишна егзистенција треба да се земе само условно, зашто надреализмот не згаснува наполно со неговото распуштање. Голем број надреалисти, и понатаму, упорно формираат групи и издаваат свои списанија.
Развојот на идеите на надреализмот, нивната модификација и еволуција се содржани во трите манифеста на надреализмот на Бретон.
Ставовите кои Бретон ги изнесува се радикални во однос на најголемиот број дотогашни движења и се остра критика на позитивистичкиот начин на мислење. Уште во Првиот Манифест, Бретон дава еден општ приказ на менталниот свет на модерниот човек, кој самиот се заробува во прангите на логичкото и рационалното искуство кои ја ограничуваат неговата слобода и го прават несреќен. Според него, единственото што ни преостанува е слободата на духот и препуштање на имагинацијата. Таквата целосна слобода и препуштеност на имагинацијата, Бретон, најверојатно под непосредно влијание на Фројд, ја открива кај лудаците. Токму поради тоа, подоцна лудаците ќе станат предмет на опсервација на Бретон и останатите надреалисти.
Ослободувањето од секојдневната, навикната перцепција на светот, Бретон го наоѓа во сонот, повторно под влијание на Фројд. Ваквото прибегнување од рационалните состојби на свеста, треба да се истакне, не е резултат на нивната потреба за прекин со реалноста, тие не бараат бегство од истата, туку само влеваат сомнеж во информациите кои ни ги пренесуваат нашите сетила и сметаат дека нашите искуства од овој свет се само резултат на одредена состојба на свеста, па според тоа не треба да се земаат за апсолутно валидни. Од друга страна, нивното внимание го привлекуваат состојбите на изменета свест како сонот и лудилото кои се недопрени од ограничувањата на разумот.
Како резултат на ваквата потрага по изменети состојби на свеста настануваат автоматските текстови - текстови пишувани под диктат на потсвеста без никакво посредство на разумот. Она што возбудува кај овие текстови е несвесното, неповрзаноста, изненадувачкиот контраст на слики кои истовремено збунуваат, но и изненадуваат со својата спонатност и иновативност.
Бретон, во Првиот Манифест го објаснува принципот на изненадување со еден цитат од естетиката на Пјер Реверди:
„Сликата е чиста креација на духот.“
Таа не може да се роди со споредување, туку со зближување на две оддалечени реалности. Што поодалечени и пооригинални бидат односите на тие две зближени реалности, толку сликата ќе биде посилна – и толку повеќе таа ќе содржи емотивна и поетска стварност...
Оваа мисла го предизвикала Бретон, а потоа и Супо да размислуваат во тој правец и да започнат со создавање автоматски текстови. Она што Фројд го употребувал како метод за да допре до несвесното на пациентите, Бретон се обидел да го примени како книжевна постапка. Она што е најкарактеристично за овие текстови се три елемента: случајот на спојување на тие далечни реалности со кој се пореметува логиката на разумот, изненадувањето кое е следствено на случајот и црниот хумор неретко присутен во овие текстови.
За Бретон, најсилна е онаа слика која покажува најголем степен на произволност, онаа за која е потребно најмногу време за да се преведе на практичен јазик. Затоа, тој ќе биде воодушевен од шокантните поетски слики на Лотреамон, посебно од фамозната „убав како случајна средба на машина за шиење и чадор на операциона маса“, која неслучајно ќе стане поетски лозунг на надреалистичката поетика. Лотреамон, надреалистите ќе го стават во врвот на својата традиција.
Бретон го дефинира надреализмот како „чист психички автоматизам низ кој сака да се изрази, било усмено, било писмено, било на кој и да е друг начин, вистинското функционирање на мислата. Диктат на мислата, во отсуство на секаква контрола што би ја вршел разумот, надвор од секаква естетска и морална преокупација.“
Во 1935 следува редефинирање на надреализмот од страна на Бретон, а последните зборови гласат: надвор од секаква свесна естетска и морална преокупација, што укажува на поголемото учество на разумот при создавањето на надреалистичките дела кои повеќе не наликуваат на автоматски текстови.
Наспроти модернистичките движења од тоа време кои во согласност со епохата сметале дека треба да се најде нов израз и го отфрлале наследството од минатото, Бретон признава дека ваквиот начин на пишување има свои претходници, притоа потенцирајќи повеќе или помалку познати имиња од литературната историја кои со некој елемент од своето творештво им претходеле на надреалистите:
Свифт е надреалист во злобата.
Сад е надреалист во садизмот.
Шатобријан е надреалист во егзотизмот.
Иго е надреалист кога не е глупав.
Дебор-Валмор е надреалист во љубовта.
Бертран во минатото.
Реб во смртта.
По во моралот.
Рембо е надреалист во праксата на животот и во сè останато.
Маларме е надреалист во доверување...
Во Вториот Манифест објавен 1929, Бретон вели дека главна цел на надреализмот е да ја предизвика најопштата и најдлабоката криза на совеста, на морален и интелектуален план и дека успехот или неуспехот во тоа ќе ја оправда или не неговата егзистенција. Во интелектуалната свест треба да се предизвика миракулизација на секојдневието, односно да се дојде до една точка на духот каде реалноста и надреалноста, минатото и сегашноста, животот и смртта престануваат да бидат сметани за противречни. Во морална смисла, надреализмот не сака да направи од себе догма на општа побуна. Оттаму, на надреализмот не треба да му се припишува дека е деструктивно движење, зашто со својот критички став не само што урива, туку сака и да создава. На едно место, Бретон вели дека во побуната никој нема потреба од претци, но истовремено како свои директни претходници ги наведува Лотреамон, Рембо и Маркиз де Сад чии дела изобилуваат со побуна.
Несакајќи да биде само интелектуална занимација, каста на затворен круг на луѓе, надреализмот се доближува до широките народни маси, односно, ја доближува својата акција за ослободување на човекот од револуционерното движење. Со тоа, неминовно доаѓа во допир со левичарските идеи и со Комунистичката Партија.
Голем дел од Вториот манифест претставува полемика меѓу Бретон и критичката јавност која го осудува приближувањето на надреализмот кон Комунистичката партија, зашто со тоа еден уметнички правец зема учество во општествено-класна расправа.
Аферата Арагон ќе го означи крајот на обидот да се синхронизираат уметничкото творештво и политичката акција. На Втората меѓународна конференција на пролетерските и револуционерните писатели, одржана во Харков, Арагон и Садул ќе потпишат декларација со која се осудува надреализмот, а особено неговите врски со фројдизмот. По објавувањето на песната Црвениот Фронт, Арагон е исклучен од надреалистичкото движење.
На крајот на Вториот Манифест, Бретон допира и до љубовта, која заедно со слободата и сонот претставува еден од основните принципи на надреалистичката поетика.
Во 1942 во Америка излегува Прологомена за еден трет манифест на надреализмот но не од Бретон, кој за разлика од претходните два, е многу пократок. Тој период Бретон станува свесен за надреалистичката заблуда дека преку едно организирано политичко движење може да се постигне ослободување на човекот на социјален план и пошироко.
Ако имате желба да дискутирате на оваа тема, и претставниците на надреализмот, кои секако имаат дела вредни за дискусија, повелете.