Супер тема,навидум изгледа досадно Боинг со ротирачки радар ама кога ќе ги разглобиме работите верувам ќе биде интересно за читање како за кајганџиите така и за посетителите а се одлучив да напишам нешто за АВАКС бидејќи за жал многумина немаат поим за што служи рој авион,почнувајки од носење атомско оружје па до комуникација со сателити-се разбира ништо од тоа не е точмо,всупност АВАКСОТ и нема вооружување,но што е АВАКС,всушност станува збор за кратенка додека целото име би било Airborne warning and control system нормално за да се развие цаков тип на летало очигледно ситуаци9јата наложувала,и навистина било така,имено посебно хеликоптерите па и низа Јуришни авиони(не ловци туку авиони за поддршка на LF-Land forces како СУ-25 или А-10) Кои имаат можност да летаат на ниски височини,криејќи се и избегнувајќи ги непријателските копнени радари и ПВО па да извршат ненадеен удар(ајде СУ-25 е активен после виетнам со фул заштита на пилотот а А-10 од 1980) наместо овие авиони можеме да го земеме Ф-4,дасаулт мираж,МИГ-23 и 25 кој носи опасен арсенал,хеликоптерот хјуи,па замислете 30 летала скриени да навлезат во непријателска територија и ненадејно да нападнат аеродром или пак касарна каде има оклопномеханизирана бригада има парче да направат и само пепел да остане.
Токму поради ова се јавила потребата за мобилен радар т.е летало со инсталиран радар кое ќе биде во можност да детектира цели кои летаат на ниски височини користејќи го теренот,како и воздухоплови кои летаат на големи височини,па така во 1978 година комитетиот на НАТО за планирање(одбранбено) одобри истражување(кое се вршело и претходно) и средства со цел МАТО да ја има тактичката предност AWACS а потоа ќе стане јасно зошто е навистина неопходен,па дури и предизвика мубу дипломатска замеркка,но затоа-потоа.
Да разјасниме AWACS е цсушност модификација на боинг 707 со монтиран ротирачки диск
Ознаката е НАТО значи леталото не е на англија,Турција,Германија туку на НАТО но не не толку важна организацијата нколку што е важноста на авакс,имено покрај мавакс веќе ги нарекуваат AEW&C system i,e
Airborne early warning and
control system.
Ова значи дека летало со со АВАКС(рано предупредување и контрола) во основа може да детектира непријателоски летала на далечина од цекли 400 км-ова значи дека два авакси и три крстрарејќи околу Иран и сирија ќе биде буквално знаење на секој нивен чекор или да симплифицирам како да имаат прискушувач во генералштаб или балон на 50км па сда не можат да го соборат,сепак и Аваксот не е лесна мета со максимална Висина од над 9 000 метри како и безбедниот опсег на набљудување,лој изнесува Цели 400км(320 на копно) го прави леталото безбедно од ракети т.е САМ како и пресретнувачи(кои ќе може да ги набљудува и наведе во Мамка.
Со само 6 авакс во преклопна орбита ќе биде покриена територојата на централна и јужна европа,да не напоменам дека е способен за дејство во секакви временски услови.
Малку ентериер
Сепак треба да се има предвид дека посадата во споредба со морнаричкиот авакс е3-4 пати поголема но тоа и не е важно се додека ефикасноста е на ниво интересно е што наредбите најчесто членовите на посадата ги добиваат посебно исто така важно е дека антената(радарот) врши една ротација за максимум 10 секунди имајќи предвид дека покрива територија од 400км во квадратни е 500 000 квадратни километри токму затоа и напишав 6 ќе ја контролираат централна и јужна европа,многу е важно што АВАКС-от може да комуницира со пријателските авиони но и да открива и бродови(неофицијално,имајте предвид дека комуникацијата со пријателските авиони е со енкрипција и сигуре линк.
AWACS 707 е познат и како Е-3 поточно за САД е Е-3 сентри,додека други држави им даваат различно име дури и ако е 707 но не секогаш е така,исклучок е јапонија која ја инсталираше технологијата(и нешто класифицирано-најверојатно пакет за електроник варфер) на Е-3 но во Боинг Е-767.
Треба да се напомене дека САД ја имаат најголемата флота-дури 33 авакси,втор на листата е НАТО со 17 понатаму UK со 7,Франција 4 а Саудиска арабија дури 7 и токму за КСА мислев на дипломатскиот застој помеѓу САД и Израел,имено низа конгресмени и сенатори се Бунеа на продажбата на АВАКСИ на КСА + неколку воздушни танкери КЕ-3 Ова се сметаше за најголема продажба на воена опрема на САД и навистина е сериозно бидејќи дури и Израел реагираше жжестоко што е логично-нивната доктрина се базира на брзи воздухопловни напаси како би победиле но сега кога Арапска држава има АВАКС може да ги набљудува и на пример ако е јордан или Сирија нападната Саудиски авакси да ги откриваат Израелските летала и овцие да бидат ракетирани.
Должината на леталото е 46.68 метри,висина-12.7 метри Ширината изнесува 44.45 метри
Оптимална оперативна брзина е подзвучма и изнесува 800км//h
Без надополнување гориво од танкер Е-3(707) нема да издржи повеќе од 10-11 часови,како што кажав нема вооружување бидејќи би била џабе боева тежина(сигурно нема да оди во догфајт
)
Е сега имаме две генерални верзии Е-3А(како тој на сликата на мисирков) чија посада се 4 лица од кои еден е Инженер,вториот е навигатор додека псранатите всвеб лица се пилоти,покрај посадата од 4 лица има и 13 оператори со радарот,со комуникацијарта односно секој со своја специјалност така да 4+14=17 лица
Посадата на Е-3B&C е иста само што имаме 17 експерти за авакс технологија т.е 4+17=21 лице.
асистираше во нс9в
Интереснопокрај базите низ Европа како гелиенкирхен,линбкјолншир како поглавби,сепак има бази за авакси во конја турција,Оерланд Норвешка(јасно патролиралр од југ кон север и обратно набљудувајќи го СССР исто има база и во грција името и беше актион или слично.
За да ви биде јасно колку се Корисни Аваксите од некои 130 соборени авиони во југославија и Ирак,аваксот асистиракжно диеуректно во уништувањето на 58н летача или 64 вон завиисност од инфо.
Сеоак аваксот не учествува активно само во воени Услови,туку и цивилни,почнувајчи од зенјитреси Пакистан 2004 година,ураганот катро9на исто нталамчптистеа и search and rescue hi tech.,исто така треба да напоменам дека ведбаш после 9 /11 имено НАТО на барање на сад испланира мисија Eagle Assist за да помогнат во одбраната на С.Америка па Испратија авакси,најново ИНФО за сомнителни лица и неколку авакси бидејќи не се знаеше дали ќе има напапад врз брани,нуклеарби реактори па и вио жвозови со хемикалии.
Имајте предвиуд дека со ова за прв пат во Н-историјата на НАТО средства на НАТО од европ а се релоцње..
Антената или радарот се вика rotodome и од едната страна е делот за скенирање додека од другата IFF system(Identification Friendly or Foe),внатре температурата е над 70 степени тешко на тие кои ги одржаваат,проверка еднаш годишно мора а на 5 години се менуваат и делови
Како што гледате пред крилата се воглавно главните конзоли,антената е многу важна да биде отпорна на т.н ноис џаминг и креирање фејк мети а сето тоа беше можно но со новите модификации ќе биде потешко.
Погледнете го ова
Леташе близу Сирија во 1982 и еве која е предноста да имате авакс цитирам
USN Grumman E-2C Hawkeye. Israeli Air Force E-2Cs played a key role in the crushing defeat of Syria's fighter and SAM forces over the Bekaa Valley in 1982. Initially these aircraft employed ESM to pinpoint SAM and radar sites, after these were destroyed in missile and bomb attacks the E-2Cs coordinated and controlled a series of air battles which resulted in the loss of over 80 MiGs for no Israeli losses in air-air combat.
Во 1997 година милијарда и 320 милиони долари беа доделени за надградба
така добија ГПС навигација со точност до метар,нови мемориски модули како и посебен систем за размена на инфо и Електронска одбрана надградбата е блок 35
Се работи и на блок 45 и се очекува да заврши до 2016 година но денешнов посебно со најновиот радар е стварно на ниво,ако не се лажам му биле менувани радари многу често,всушност како што кажавме станува збор за боинг 707 но милитаризиран(кој може и да служи нза цивилни потреби,а со доплер и урагани,торнеда може да фати)
Значи ротодомот има идентификација пријател/непријател(она што на турците ви кипарската војна им фалеше уствари имаа ама не мислеа па сами си соборуваа воздухоплови) Секој оператор има свое место односно свој пост,додека горивото е алоцирано на повеќе канистри,важно е да се напомене дека комуникацискиот пост е независен истрото важи и за signal and data processing додека command and control consoles Е сепак зависен од воздухопловната команда но препораките на IBM 4PiCC-1(компјутеров иако стар гом проценуваат на 12 милијарди долари,зборувам за првиот примерок авакс прототип) Ретко ги анулираат т.е кога објективот е постигнат,но ИБМ бара сеуште начини за наксимална штета да нанесе,тој е како Борг Квин а воздухопловите Борги
Навигацијата е тесно поврзана со ГПС и многу ретко се користи автопилот бидејќи АВАКС мора да менува аголна поставеност на радарот т.е да скенира и на море и на копно што се однесува за метата или системот за идентификацијам на мети,за примарна закана АВАКСОТ бги зема(т.е компјутерот) леталата најблиску до него но и често знае да направи збрки со системов
Нортроп груман доби договор за инсталација на топлотни мамки од типот AN/AAQ-24 станува збор за договор вреден над 100 милиони долари и дали ова укажува на слабост ајде на поморската варијанта ќе беше јасно но овде, многу тешко дека ќе биде во Visual range па да добие ракета,веројатно е избегнувањето на САМ како и одредени мерки кои ќе ги посочам подолу ,За разлика од аваксите на САД оние на НАТО го одбраа Германскиот НЛ-17 но и двата работат на ист принцип и не се за одбрана од ловци,нити фиксни или мобилни САМ туку
MANPAD т,е стингер,Игла.
Еве го
AN/AAQ-24 кој во основа нели стингерот оди по топлината,Стрела2М исто епа Ласерот насочува енергија кон таканаречениот инфраред трагач(Infrared seeker) и го лоботомира,сепак премногу е скап но имајќи предвид каде летаат аваксите и која штета би била некој абдал талибан да собори Е-3 сентри,и НАТО системот НЛ-17 е идентичен.
Интересно,планираат системиве да ги вградат и на цивилни авиони поточмо патнички.
Доаѓаме до најважниот дел а тоа е радарскиот систем
A N/APY-1/2 AWACS radar
Како што напоменав биле менувани но сега е АПИ-1/2 иако е поставен во ротодром сепак контролите се близи резервоарот за гориво но сепак има доволном простор односно и радарските компјутери,понатаму дисплеите како и трансмитерите се кај таа конзола и "окупираат повеќе монитори" Плус кога ќе го додадеме доплеровиот кој е пулсен скенирачки без елевација значи може да оперира без елевација само за набљудување,ако има потреба може да скенира и елевација но многу интересно е што после хоризонтот може да го модифицира пулсот да биде краток поточно во теорија не би имало доплер бидејќи е вио пасивен мод иако е ептен краток пулсот сепак може да открие брод,било носач на авиони,разурнувал,крстосувач....
Исто така и програмирањето му е подобрено така да радарот забележува мети со мал RCA(Radar cross Section),а тука спаѓаат делумно он
ие со стелт технологија како и крстосувачките ракети.за моторите е јасно точно 4 Pratt and Whitney TF-33-PW-100/100A turbofan, 21,500lb,Тоа излева негде потисок од над 9700кг или поточно 96 килоњутни помножено со 4 добиваме приближмо 384 Килоњутни.
Лично мислам дека Рускиот Бериев А 50 е сепак подобар.
.