Erich Zann
Модератор
- Член од
- 13 мај 2012
- Мислења
- 14.634
- Поени од реакции
- 31.849
Секојдневно ние чоециве учиме, сакале или не многу работи. Но речиси никогаш не сме се запрашале или не сме се судриле со некои информации околу начините на кои учиме и се надоградуваме како личности. Со оваа тема сакам колку толку, да шибнам по некој збор за видовите учење, облиците на учење како и нивна реализација со цел сите оние кои се заинтересирани да дознаат нешто повеќе, да научат нешто повеќе па и да додадат мислења Ако ве мрзи се да исчитате, насочете се само на теориите на класично условување и на инструментално учење (тие така лично мене најинтересни ми беа), пошто истите кажуваат околу два интересни начини на учење, и преку примери поилустративно ќе можете да ја согледате разликата меѓу овие две теории.
Според традиционалното сфаќање, поимот учење ги содржи следниве карактеристики:
- тоа е свесно,намерна активност;
- целта му е стекнување на знаење или вештини;
- најчесто е врзано со намерно повторување.
Класификација на обликот на учење
Некои класични обиди за класификација на обликот на учењето,учењето го класифицираат во два вида на учење:
Едноставно учење
Сложено учење
Едноставното учење ги вбројува: класичното условување (условен рефлекс) и инструменталното учење (учење по пат на проба и грешка)
Сложеното учење ги вбројува : моторното учење, вербалното учење и учењето по пат на решавање на проблеми (учење со увидување)
Една од подобрите истакнати класификации е класификацијата извршена според овие два принципа:
Поделба врз основа на начинот на учење
Поделба врз основа на материјалот што се учи.
Првата поделба врз основа на начинот на учење разликува:
1. Едноставни облици:
условување
механичко учење
2. Сложени облици
учење по пат на проби и грешки
учење по пат на проби на увидување
Втората поделба врз основа на материјалот што се учи разликува:
1. Моторно учење
2. Вербално учење
Е сега следува поинтересното (барем за мене).
Класичното учење кој го расчепкал Иван Павлов. Тој смета дела сите човекови реакции се научени со овој најпрост облик на учење. При класичното учење се разгледуваат поимите природна дразба, природен рефлекс, условна дразба, условен рефлекс.Значи со често емитување на условната дразба во краток временски период пред природната, по некое време организмот рефлексно ја извршува реакцијата што е иста со онаа при природната дразба. Пример со кучето на кое Павлов вршел експеримент. Кучето нормално при насетување на храната што Павлов му ја давал лачело плунка. Пред да му даде храна Павлов му свирел на кучето со метроном. По повеќе повторувања кучето почнало да лачи плунка кога ќе го слушнело ѕвукот, иако храната не му била дадена. Храната во устата на безусловен начин предизвикува лачење на плунка. Затоа Павлов храната ја нарекол безусловна дразба, а лачењето на плунката безусловна реакција. При посебни услови неутралната дразба почнува и самата да предизвикува лачење на плунка. Затоа, неутралната дразба Павлов ја нарекол условна дразба, а лачењето на плунката предизвикано од условната дразба, го нарекол условна реакција. Според сфаќањето на Павлов, основен услов за создавање на условна реакција е временскиот допир на две дразби. Оттаму, ова сфаќање е наречено теорија на допирот.
Би можеле да речеме дека условната реакција ние не ја вршиме, туку повеќе,, присуствуваме,, на нејзиното автоматско извршување. Од бројните огледи кои тоа ни го покажуваат ќе наведеме само еден. Пр.:,, Вдиши,, На испитаникот му се вели на зборот,, вдиши,, длабоко да вдише воздух. Оваа активност рефлексно предизвикува собирање на крвните садови. По извесен број на обиди од овој вид, од испитаникот се бара да не вдишува воздух кога ќе му се рече,, вдиши,,. Апаратите покажуваат дека тој навистина не вдишува, но на зборот,, вдиши,, неговите крвни садови почнуваат да се собираат. Неутралната дразба стекнала контрола над една внатрешна, автономна реакција. Самиот човек не е свесен дека неговите крвни садови се шират, тој не може намерно да влијае на таа реакција; реакцијата се одвива автоматски, без оглед на неговата намера.
Класичното условување е како форма на учење е значајно и од аспект на емоционалното условување. Еден од најпознатите експериментални истражувања на емоционалното условување е огледот што во 1920 година го извршиле Вотсон и Рајнерова. Испитаник бил малиот Алберт, единаесет месечно домско дете. Испитувачите најнапред утврдиле дека Алберт не се плаши од животни како што се; глушец, зајак, куче, мајмун итн. Потоа го извршиле следниот оглед : на детето му се покажува бел глушец кого тоа љубопитно го набљудува; одненадеж зад грбот на детето се произведува многу силен звук којшто на вроден, безусловен начин предизвикува силна емоција на страв. По се на се 3 до 4 сеанси на повторувања на оваа ситуација детето почнува да покажува страв при појавувањето само на белиот глушец.
Условно стекнатата емоција лесно се шири, се генерализира. Малиот Алберт почнал да се плаши не само од белиот глушец, туку од белата боја воопшто, и од крзнените предмети воопшто;
Инструментално учење
Главно својство на овој облик на учење е што активноста која се превзема представува инструмент да се стигне до целта т.е. до наградата. Во суштина представува принцип на подкрепување. Според ова сваќање психологот Хал ја изградил теоријата на подкрепувањето. Инструменталното учење ќе го запознаеме преку примерот на Торндајк со неговата мачка. Имено пред крајот на минатиот век прочуениот американски психолог Торндајк различни животни ставал пред различни проблеми и го набљудувал начинот на кој тие ги решавале проблемите. Во еден од своите огледи Торндајк затворал гладна мачка во еден специјален кафез, а пред кафезот ставал привлечно парче од риба. Вратата на кафезот била затворена со резе.Со повлекување на една јамка од јаже, којашто висела во кафезот, резето се кревало и вратата се отворала. Торндајковите животни, обично, правеле безброј неуспешни обиди. На пример, мачката се обидувала со стапот да го привлече парчето од риба, а што не било можно, или да се протне меѓу летвите на кафезот што, исто така, било уште помалку можно. Во низата од слепи и неуспешни обиди, мачката случајно ја повлекува јамката и вратата се отвара. Се случува мачката тоа и да не го забележува. Опишаното однесување Трондајк го сфаќал како низа на слепи обиди која се завршува со случаен успех. Дека во ваквото учење на учествува интелигенцијата, најдобро се гледа од постапноста во учењето: кога животното повторно ќе се стави во иста ситуација,откако еднаш излегло од кафезот, тоа ја повторува претходната низа на неуспешни реакции и пак само случајно ја постигнува целта. Меѓутоа, кога огледот ќе се повтори повеќе пати, бројот на погрешни реакции постепено се намалува, а точната реакција се изведува се порано и се побрзо. Најпосле, животното научува да ја повлече јамката штом ќе се стави во кафезот.Сите неуспешни реакции со време се елиминираат, додека реакцијата која непосредно доведува до награда се зацврстува. Наоѓајки се пред тој факт, Торндајк заклучил дека операциите коишто доведуваат до задоволување на постојниот мотив автоматски се,, втиснуваат,,, се зацврстуваат, додека оние операции кои тоа не го прават, или, пак, доведуваат до непријатна казна, се елиминираат. Токму опишаната законитост на учењето Трондајк ја нарекол закон за ефектот. Зошто токму тоа име го дал,се гледа од следнава посодржајна формулација на тој закон: операциите се зацврстуваат или се елиминираат зависно од ефектите(последиците) до кои довидуваат. Оваа форма на учење ја потврдува теоријата на поткрепување. Поентата,, на инструменталното учење во основа е сосем проста.Однесувањето кое сакаме да го зацврстиме треба доследно да го наградуваме(поткрепуваме), а однесувањето кое сакаме да го ослабиме или елиминираме не треба да го наградуваме, туку да го казнуваме..
Според традиционалното сфаќање, поимот учење ги содржи следниве карактеристики:
- тоа е свесно,намерна активност;
- целта му е стекнување на знаење или вештини;
- најчесто е врзано со намерно повторување.
Класификација на обликот на учење
Некои класични обиди за класификација на обликот на учењето,учењето го класифицираат во два вида на учење:
Едноставно учење
Сложено учење
Едноставното учење ги вбројува: класичното условување (условен рефлекс) и инструменталното учење (учење по пат на проба и грешка)
Сложеното учење ги вбројува : моторното учење, вербалното учење и учењето по пат на решавање на проблеми (учење со увидување)
Една од подобрите истакнати класификации е класификацијата извршена според овие два принципа:
Поделба врз основа на начинот на учење
Поделба врз основа на материјалот што се учи.
Првата поделба врз основа на начинот на учење разликува:
1. Едноставни облици:
условување
механичко учење
2. Сложени облици
учење по пат на проби и грешки
учење по пат на проби на увидување
Втората поделба врз основа на материјалот што се учи разликува:
1. Моторно учење
2. Вербално учење
Е сега следува поинтересното (барем за мене).
Класичното учење кој го расчепкал Иван Павлов. Тој смета дела сите човекови реакции се научени со овој најпрост облик на учење. При класичното учење се разгледуваат поимите природна дразба, природен рефлекс, условна дразба, условен рефлекс.Значи со често емитување на условната дразба во краток временски период пред природната, по некое време организмот рефлексно ја извршува реакцијата што е иста со онаа при природната дразба. Пример со кучето на кое Павлов вршел експеримент. Кучето нормално при насетување на храната што Павлов му ја давал лачело плунка. Пред да му даде храна Павлов му свирел на кучето со метроном. По повеќе повторувања кучето почнало да лачи плунка кога ќе го слушнело ѕвукот, иако храната не му била дадена. Храната во устата на безусловен начин предизвикува лачење на плунка. Затоа Павлов храната ја нарекол безусловна дразба, а лачењето на плунката безусловна реакција. При посебни услови неутралната дразба почнува и самата да предизвикува лачење на плунка. Затоа, неутралната дразба Павлов ја нарекол условна дразба, а лачењето на плунката предизвикано од условната дразба, го нарекол условна реакција. Според сфаќањето на Павлов, основен услов за создавање на условна реакција е временскиот допир на две дразби. Оттаму, ова сфаќање е наречено теорија на допирот.
Би можеле да речеме дека условната реакција ние не ја вршиме, туку повеќе,, присуствуваме,, на нејзиното автоматско извршување. Од бројните огледи кои тоа ни го покажуваат ќе наведеме само еден. Пр.:,, Вдиши,, На испитаникот му се вели на зборот,, вдиши,, длабоко да вдише воздух. Оваа активност рефлексно предизвикува собирање на крвните садови. По извесен број на обиди од овој вид, од испитаникот се бара да не вдишува воздух кога ќе му се рече,, вдиши,,. Апаратите покажуваат дека тој навистина не вдишува, но на зборот,, вдиши,, неговите крвни садови почнуваат да се собираат. Неутралната дразба стекнала контрола над една внатрешна, автономна реакција. Самиот човек не е свесен дека неговите крвни садови се шират, тој не може намерно да влијае на таа реакција; реакцијата се одвива автоматски, без оглед на неговата намера.
Класичното условување е како форма на учење е значајно и од аспект на емоционалното условување. Еден од најпознатите експериментални истражувања на емоционалното условување е огледот што во 1920 година го извршиле Вотсон и Рајнерова. Испитаник бил малиот Алберт, единаесет месечно домско дете. Испитувачите најнапред утврдиле дека Алберт не се плаши од животни како што се; глушец, зајак, куче, мајмун итн. Потоа го извршиле следниот оглед : на детето му се покажува бел глушец кого тоа љубопитно го набљудува; одненадеж зад грбот на детето се произведува многу силен звук којшто на вроден, безусловен начин предизвикува силна емоција на страв. По се на се 3 до 4 сеанси на повторувања на оваа ситуација детето почнува да покажува страв при појавувањето само на белиот глушец.
Условно стекнатата емоција лесно се шири, се генерализира. Малиот Алберт почнал да се плаши не само од белиот глушец, туку од белата боја воопшто, и од крзнените предмети воопшто;
Инструментално учење
Главно својство на овој облик на учење е што активноста која се превзема представува инструмент да се стигне до целта т.е. до наградата. Во суштина представува принцип на подкрепување. Според ова сваќање психологот Хал ја изградил теоријата на подкрепувањето. Инструменталното учење ќе го запознаеме преку примерот на Торндајк со неговата мачка. Имено пред крајот на минатиот век прочуениот американски психолог Торндајк различни животни ставал пред различни проблеми и го набљудувал начинот на кој тие ги решавале проблемите. Во еден од своите огледи Торндајк затворал гладна мачка во еден специјален кафез, а пред кафезот ставал привлечно парче од риба. Вратата на кафезот била затворена со резе.Со повлекување на една јамка од јаже, којашто висела во кафезот, резето се кревало и вратата се отворала. Торндајковите животни, обично, правеле безброј неуспешни обиди. На пример, мачката се обидувала со стапот да го привлече парчето од риба, а што не било можно, или да се протне меѓу летвите на кафезот што, исто така, било уште помалку можно. Во низата од слепи и неуспешни обиди, мачката случајно ја повлекува јамката и вратата се отвара. Се случува мачката тоа и да не го забележува. Опишаното однесување Трондајк го сфаќал како низа на слепи обиди која се завршува со случаен успех. Дека во ваквото учење на учествува интелигенцијата, најдобро се гледа од постапноста во учењето: кога животното повторно ќе се стави во иста ситуација,откако еднаш излегло од кафезот, тоа ја повторува претходната низа на неуспешни реакции и пак само случајно ја постигнува целта. Меѓутоа, кога огледот ќе се повтори повеќе пати, бројот на погрешни реакции постепено се намалува, а точната реакција се изведува се порано и се побрзо. Најпосле, животното научува да ја повлече јамката штом ќе се стави во кафезот.Сите неуспешни реакции со време се елиминираат, додека реакцијата која непосредно доведува до награда се зацврстува. Наоѓајки се пред тој факт, Торндајк заклучил дека операциите коишто доведуваат до задоволување на постојниот мотив автоматски се,, втиснуваат,,, се зацврстуваат, додека оние операции кои тоа не го прават, или, пак, доведуваат до непријатна казна, се елиминираат. Токму опишаната законитост на учењето Трондајк ја нарекол закон за ефектот. Зошто токму тоа име го дал,се гледа од следнава посодржајна формулација на тој закон: операциите се зацврстуваат или се елиминираат зависно од ефектите(последиците) до кои довидуваат. Оваа форма на учење ја потврдува теоријата на поткрепување. Поентата,, на инструменталното учење во основа е сосем проста.Однесувањето кое сакаме да го зацврстиме треба доследно да го наградуваме(поткрепуваме), а однесувањето кое сакаме да го ослабиме или елиминираме не треба да го наградуваме, туку да го казнуваме..
Последно уредено: