MH17: Teorije, tragovi i "tragovi"
IZVOR: B92
Moskva, Kijev, Vašington -- Tragedija na nebu iznad Ukrajine i smrt 298 nevinih ljudi na letu MH17 ekspresno je postala deo propagandnog rata između sukobljenih strana u evropskom žarištu.
Foto: Beta, AP
Ruski i ukrajinski zvaničnici, kao i predstavnici odmetnutih delova na istoku Ukrajine su odmah počeli sa međusobnim optužbama, ubrzo su se priključili političari iz celog sveta, kao i svetski mediji sa različitim teorijama.
Ruski i Rusiji naklonjeni mediji objavljuju oštre izjave ruskih zvaničnika i stručnjaka, svoja saznanja i navodne tragove koji upućuju na to da je druga strana kriva za rušenje aviona, dok su ukrajinski i mediji naklonjeni njihovim zapadnim partnerima odgovorili istom merom.
Ukrajina je odmah optužila "ruske teroriste" da su avion srušili ruskim raketnim sistemom "Buk".
Druga strana je to brzo demantovala i poručila da poseduje samo prenosne antiraketne sisteme kraćeg dometa, nedovoljnog da se obori avion sa visine od 10 kilometara.
Govorilo se i o tome da postoje pokvareni sistemi "buk" oko Donjecka - proruski izvori tvrde da njih nema ko da popravi niti da ima obučenih za upravljanje, dok iz vojske Ukrajine kažu da je popravke "već pomogla Rusija".
"Ruski odbrambeni sistemi u toj regiji su van stroja. Ruska avijacija nije spovodila nikakve letove 17. jula u toj regiji", saopštilo je rusko ministarstvo odbrane.
Ubrzo se pojavila i informacija da je jedan od lidera separatista iz Donjecka Igor Strelkov na mreži Vkontakte (ruski pandan Fejsbuku) objavio saopštenje u kome se "hvali" da su proruske snage oborile transportni An-26 iznad Donjecka.
Navodno, on je tu poruku izbrisao kada je shvatio da nije u pitanju ukrajinski vojni avion, već civilni let. Autentičnost nije potvrđena.
Takođe, na sajtu Jutjub objavljen je i navodni razgovor između dvojice proruskih separatista u kome takođe govore o obaranju civilnog aviona. Autentičnost ovog razgovora takođe nije potvrđena.
Ukrajinske vlasti su u prvim satima posle tragedije objavile su i da su "zabeležile kretanje proruskih snaga u blizini postrojenja gde su raspoređeni rakteni sistemi Buk", što je tvrdnja koja se kasnije nije pojavljivala u medijima.
Na drugoj strani, ruski zvaničnici su poručili da je "odgovornost za rušenje aviona na Ukrajini", a ruska "Gazeta" je objavila da i Ukrajinci raspolažu sistemima "buk".
Ruski list ipak podseća i na to da su Ukrajinci objavili da je jedan od njihovih nedavno oborenih aviona pogođen raketom, koja "nije došla sa prenosnih uređaja (MANPAD), već sa sofisticiranijeg sistema".
U moru izjava i informacija o sistemima "buk" jedna je stigla i iz ruskog ministarstva odbrane:
"U uslovima ovako žestokih sukoba, nemoguće je brzo donositi zaključke. Informacije kojima mi raspolažemo govore da ukrajinska vojska ima raspoređene jedinice opremljene sistemima Buk-M1 u oblasti u kojoj je pao avion. Oni su sposobni i obučeni da detektuju vazdušne mete na visini od 160km i da ih pogode na visini do 30km. Osim toga, i ukrajinski avioni iznad donjecke regije su opremljeni različitim naoružanjem", saopšteno je.
Foto: Beta, AP
Iz Luganska su stigle potpuno drugačije optužbe na račun Ukrajine. Proruski separatisti iz te regije tvrde da je "boing 777" oborio ukrajinski lovac Su-25.
Odgovor na te tvrdnje stigao je iz SAD. Američki vojni zvaničnici su saopštili da su utvrdili da je avion oboren raketom, pozivajući se na radarske sisteme i sistem koji je detektovao "toplotni trag" u trenutku pada aviona. Zvaničnici SAD su takođe saopštili da je u toku analiza putanje rakete, kako bi se ustanovilo odakle je ispaljena.
SAD se tako suzdržala od direktnih optužbi i CNN prenosi da zvaničnici Bele kuće trenutno ne žele da "upiru prstom". Oštrije optužbe stigle su od Hilari Klinton i bivšeg predsedničkog kandidata Džona Mekejna, dok u Evropi i dalje nešto opreznije nastupaju.
Mediji i dalje spekulišu i spremniji su da optuže rusku stranu za tragediju, pa je nemački tabloid "Bild" objavio danas da "više zapadnih obaveštajnih službi i vlada ima saznanja da iza rušenja malezijskog aviona stoje proruske snage u istočnoj Ukrajini".
Screenshot: Flightradar24.com
Mnogo se teoretisalo i o tome zašto je MH17 uopšte preletao zonu u kojoj ima oružanih sukoba.
Kako prenosi britanski "Indipendent", let "Malezija erlajnza" iz Amsterdama nije kršio nikakvu zabranu, s obzirom na to da je na koridoru A87 na nebu iznad Ukrajine zabrana važi do nivoa 320, odnosno visine od oko 9.600 metara, a MH17 je bio 400 metara iznad - na visini od 10 kilometara.
Ipak, zona zabrane je nakon ove tragedije je proširena i važni potpuna zabrana preletanja ove regije.
Sama pozicija aviona je još jedan argument dovoljan za međusobne optužbe dve strane.
Ukrajinci kažu da su proruske snage proglasile deo iznad Donjecka "svojim nebom" i zabranile bilo kakva preletanja, pod pretnjom obaranja aviona.
Sa druge strane postavljaju pitanje zašto bi obarali avion koji se kreće ka Rusiji i koji je na samo nekoliko desetina kilometara od ruskog avio-prostora, što upućuje na to da nije u pitanju vojni transporter Ukrajine, već ili ruski avion ili civilni let.
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2014&mm=07&dd=18&nav_category=78&nav_id=878134