Во Чест на денот на Свети Климент Охридски

  • Креатор на темата Креатор на темата Misirkov
  • Време на започнување Време на започнување
Член од
17 март 2005
Мислења
11.493
Поени од реакции
1.592
Охридската школа - светилник на Кирилометодиевската традиција

И двајцата македонски првоучители во Охридската Школа, родоначалници на средновековниот однегуван книжевен збор, ја вдлабиле сопствената традиција длабоко во Македонија

Вера Стојчевска - Антиќ

"Светите книги за таквите пеат пофално зборувајќи: "Ќе се изнајде премудроста на древните, поживејте во пророштвата, сочувајте ги повестите на знаменитите мажи и излезете во симболите на приказните, послужете меѓу големците и јавете се пред игумените, минете преку земјите на туѓите народи, и доброто и злото во луѓето ќе биде искушано низ вас° - Од "Похвалното слово во спомен на светите и преславни учители Кирил и Методиј" - Климент Охридски

Кирилометодиевската традиција во целиот словенски свет ја обелодени основата на литературниот старословенски јазик - јужномакедонскиот дијалект од околината на Солун. Родени во овој знаменит град, конгломерат од разни претставници на народи,

Браќата просветители и светители, Кирил и Методиј, го понесоа факелот на светлосниот пламен, почнувајќи од Солун, преку Цариград, Олимп, Арапскиот халифат, Хазарската држава, Моравија, до Рим (еден од врвните европски центри), и потоа назад во Моравија. И двјацата Браќа ги изодија земјите на Азија и Европа и ги вредија словенските народи во културните текови на Европа. Самите, со својот беспрекорен пример на епохални затемелувачи на писменоста и просветата. Нивните дела ги издигнаа и во 20. век за копатрони на Европа, заедно со Свети Бенедикт.

Во последната високо вреднувана Моравска мисија, рамо до рамо со Просветителите, чекореа и работеа младите ученици, светите Климент и Наум Охридски. Во опширните житија на Кирил и Методиј, како и во истото на Свети Климент Охридски, не се апострофирани нивните имиња, што говори за нивниот порив да дејствуваат без потреба од слава, а историските факти ја потврдуваат нивната заслуга за текот и успесите на Моравската мисија. Не случајно, светите Кирил и Климент, а најверојатно и Наум, добиле повисоки црковни чинови во Рим, кога присустувале на свечените служби во чест на пренесените мошти на папата Климент Римски, од Херсонес во Рим.

Меѓутоа, историските извори со несмален пиетет говорат за формирањето на една висока школа во Западна Македонија, поточно во омилениот град на Светите Климент и Наум Охридски, во Охрид, чија основа ја положува оо просветна знајност - Свети Климент Охридски. По неуспехот на Моравската мисија, по смртта на Свети Методиј во 885 година во Моравија, учениците мораа да го бараат спасот вон границите. Меѓу највредните, Светите Климент и Наум Охридски ја развиваат својата дејност прво во Бугарија, а потоа во Западна Македонија. Многу бргу, во 886 година, во Охрид се јавува првоучителот на Охридската книжевна школа, Свети Климент Охридски, кој ја пренесува целокупната Кирилометодиевска традиција од Моравија. Во овој центар ќе се школуваат голем број постари и помлади ученици и неграмотните луѓе во епархиите набргу добиваат школувани кадри. Овде, неколку векови по смртта на првоучителите, се негува глаголската писмена традиција, покрај кирилската.

Значи, изгаснатиот подем од Моравија се пренесува во Македонија, а самата Охридска школа не го добива својот тесен локалитет во Охрид, туку многу пошироко во Западна Македонија. За разлика од овој центар, во Источна Бугарија, се развива Преславската книжевна школа, со целосна кирилска традиција.

Не е важна само учителската дејност на првоучителите. Свети Климент Охридски во Охрид го основа расадникот на Македонската православна црква, со сестраната помош на собратот Свети Наум Охридски, кој по назначувањето на Свети Климента за прв словенски велички епископ, неговото учителско место во 893 година го наследи Свети Наум Охридски. Затоа, формирањето на Охридската патријаршија, на чело со царот Самоил во 10 век, беше логична последица за пионерските потфати на Светите Климент и Наум Охридски.

И двајцата учители се прославија и со својата книжевна дејност. Свети Климент Охридски, високо образуван, трудољубив безмерно, а над сў талентиран писател и поет, ги постави темелите на средновековната македонска книжевност, со врвни дела, кои ќе ги препишуваат и практикуваат сите словенски средини. Практичен по дух, со своите бројни поучителни слова слезе во рамништето на полуобразованите или воопшто необразованите сожители, со цел да им го доближи христијанскиот збор. Во похвалните слова авторот е ослободен од таквата намена и ги истакнува вредностите на знаменитите мажи, Кирил и Методиј. Посебно антологиско место во средновековната книжевност добива "Похвалата на преблажениот Кирил Филозоф". Стилскиот израз открива автор со длабоки познавања на достоинствата на византиската книжевност, но применети во висок индивидуален белег, кој го открива вродениот талент. Во последно време во науката нараснува бројот на подржувачите на мислењето дека и двете опширни житија на Светите Кирил и Методиј се дела на Свети Климент Охридски.

Во науката долго време се претпоставуваше дека и неуморниот Свети Наум Охридски е книжевен автор. Последниве години и ова мислење е потврдено со откривањето на негови вредни химнографски дела. Ако тој лично го поттикнал епископот Константин Брегалнички да го напише "Поучителното евангелие°, не можел да не се прифати и лично за делото што го негувал. Меѓу поновите негови творби е "Канонот на апостол Андреј", напишан според сите критериуми на овој црковно-книжевен род. Тој ја воспева дејноста на апостолот, кој под закрилата на Исус Христос, ги разбудил паганците и им влеал во душите нова вера.

И двајцата македонски првоучители во Охридската школа, родоначалници на средновековниот однегуван книжевен збор, здрави втемелувачи на Македонската православна црква, цврсти градители на цивилизаторскиот културен од, ја вдлабиле сопствената традиција длабоко во Македонија. Денешниот пиетет кон нив го оправдува нивниот скромен изоден пат и наследството вкоренето во луѓето и во нашата земја.


(Utrinski vesnik No. 1847 ponedelnik, 08 аvgust 2005 godina)
 
Нјакои уточненија :

1. Кнјаз Борис I нјама ништо обшто с тези с'битија
2. По това време Македонија се е казвала Кутмичевица и не е била в границите на Б'лгарија
3. Климент е финансирал строежа на манастирите и обучението на 3500 ученици с'с собствени средства. Пак с'с собствени срества купувал стотици хилјади агнешки кожи /за пергамент, това не е имало хартија/
4. Като св'ршил таја работа и парите, се самоназначил за епископ в Струмица, в'преки, че кнјаз Борис I бил против това
5. Между Преславската и Охридската книжовна школа нјама ништо обшто

С'гласен ли си, Мирирка ?
 
:lol:

Teзата дека Кирил, Методиjа, Климент и нивните ученици се Бугари, а сходно и народот во Македониjа бил таков - се смешни!

На каков jазик зборувале Климент и македонскиот народ наjдобро ни сведочи познатиот славист Ватрослав Jaгиќ:

" На почетокот на 10. век, а да не збориме пак за порано, етничкиот состав на на бугарската држава бил разнолик дури и во самата првобитна Бугариjа, а да не зборуваме пак за Македониjа, каде што активностите на Климент биле воглавном насочени. Таму (во Македониjа) живеел словенски свет независен од не-словенските бугарски елементи, чиj jазик одговарал на црковно-словенскиот jазик на Кирил и Методиjа, a koj според мое мислење Климент исто така го сметал за своj маjчин jазик уште од времето на своето детство. Jазикот употребуван од Св. Климент е чист СТАРОСЛОВЕНСКИ, коj jaзик ни тоj ни неговите современици не го нарекувале бугарски."

(Ватрослав Jaгиќ "Izgnanici iz Moravske posle smrti Metodijeve: sirenje slovenske crkve i knjige među juznim Slovenima”, Izabrani kraci spisi, Zagreb, 1948, стр. 420)

Пред 12 век нема помен за бугарски jазик во домашните извори! Ако и има, тие се од византиски извори, а византиjците за сите не-ромеи (Трибали, Готи, Скити, Словени) го употребуваат називот "бугари". Сите домашни извори мегу 9. и 12 век говорат само за "словенски" jазик и култура - факт!

Takа на пример Св. Климент му пишува пофалница на Св. Кирил, неговиот учител, на "slovenskou iazikou" и во неа вели: "slovenskou zhe jazikou v nerazoumii soushchou", а потоа пишува за Кирил дека е тоj учител "jazika nashego ... jazika slovenskago..."

(види Павле Шафарик ""Pamatky drevniho piemnictvi Jihoslovanuv: Zivot sv Konstantina", 1851 godina, стр. 28-29).

Вероjатно самиот Климент знаел на коj jазик зборува и во каков свет живее.
 
Не вероватно, а сигурно Климент е знајал на кој јазик зборува и пишува. И сигурно и неговиот патрон, кнезот Борис е знајал кој јазик е објавил за официален во државата Бугарија /част от којато по това време е почти целата територија на географската област Македонија/
Знаеме го и ние днеска. Тоја јазик е словенскиот, а не јазикот на прабугарите на Аспарух.
А зашто Борис и фактически след него и Симеон са објавили словенскиот, а не тогавашниот бугарски јазик за официален не знаеме..
Не знаеме и зашто сакали писменост на словенски јазик, като теоретски са можели да сакат и на бугарски. Били са достаточни силни, за да може некој да и попречи.
Може да се нарече и парадокс - владеештото малцинство на Бугарите, со долги државни традиции приема јазикот на мнозинството, кое реално голема власт во државата /а може би и нема никаква власт/ и нема државни традиции.
Може само да се предполага. Византијците не са били согласни вероватно и след 893 г почват победните војни на Симеон срешту
Византија.

Климент е наречен Бугарин по-касно, од Теофилакт Охридски. Ама имаме некои основанија да мислиме дека Климент, Наум и Ангелариј са пратени во Моравско да учат при Кирил и Методиј от кнезот Борис.
Това с објававането на словенскиот јазик за официален во држава доминирана от несловенски народ не може да е проста и лесна работа, вероватно е имало и долги години подготовка за това, и е замислено много по-рано от 893 г
 
Да сме точни днес НАј-близ'к до староб'лгарскија език си е с'временнија б'лгарски.
В Б'ЛГАРСКИТЕ фовори в Родопите е запазен непок'тнат староб'лгарскија.
 
Нали са ТАТАРИ и са свикнали да са правјат на по-висши от Б'лгарите понеже сме славјани и те завиждат на това адски много.
 
Jago напиша:
Да сме точни днес НАј-близ'к до староб'лгарскија език си е с'временнија б'лгарски.
В Б'ЛГАРСКИТЕ фовори в Родопите е запазен непок'тнат староб'лгарскија.

Starobugarski velish, a? Abe nakotu chuvashki konjoljuben, eve vidi sto e starobugarski:

The origin and the homeland of the Bulgarian tribes have been an object of both past and present study and research. They have generated and are still generating many hypotheses and violent disputes. This is most likely to continue for a long time to come. The scarcity of clear and reliable sources could hardly be expected to be made up for. There is still one fool-proof fact which is that the Bulgarians' land of origin was in the highland regions of AItai in Siberia. Their language is related to the so-called Turko-Altai group. In other words, the Bulgarians belong to the same ethnolingual group as the Huns, the Avars, the Pechenegs and the Cumans, i.e., the peoples, parts of which are to flow into the Bulgarian nation between the 7th and 14th centuries.
http://www.bulgaria.com/history/bulgaria/bulg.html

Ova znaesh od kogo e? Od Bozhidar Dimitrov, megafonot chuvashki. Gledash li koj e starobugarskiot, a? Najblisku do starobugarskiot vo deneshna Bugarija govorat samo turcite i tatarite!

Eve ushte neshto:

Probably, the Chuvash, together with the Bulgars, were the first Turkic groups to appear in Chuvashia. They may even have been one group, as they are very hard to separate in the early period. They migrated to the middle Volga region following Khazar expansionism into the south russian steppes in the 7th c. and Arab expansionism into the Caucasus in the 8th c. The Bulgars and Chuvash seem to have assimilated native Finno-Ugrian peoples of the region where they settled. A Volga Bulgar state was established under the Khazars.

http://www.nupi.no/cgi-win/Russland/etnisk_b.exe?Chuvashian


Eve ti ja azbukata "starobugarska" nakotu degeneriran:

Chuvash language [CHOO-vahsh] (Чăваш чěлхи, also known as Chuwash, Chovash, Chavash or Çuaş) is a Turkic language spoken west of the Urals in central Russia. It is the most divergent of all the Turkic languages. Chuvash is the native language of the Chuvash people and an official language of Chuvashia. It is spoken by about two million people.

Modern Chuvash Alphabet
А Ă Б В Г Д Е Ё Ě Ж З И ј К Л М Н О П Р С Ç Т У Ӳ Ф Х Ц Ч Ш шт ' Ы Ь Э Ју ја
а ă б в г д е ё ě ж з и ј к л м н о п р с ç т у ӳ ф х ц ч ш шт ' ы ь э Ју ја

Osvesti se koj si i sho si. Vie "bolgarite" ste banda turski kopilinja iznakoteni od nekakva tatrsko-chuvashka surija sho vi gi "onadela" babite pred 1400 godini.

Haide iyi geyeler!
 
Климент е наречен Бугарин по-касно, од Теофилакт Охридски. Ама имаме некои основанија да мислиме дека Климент, Наум и Ангелариј са пратени во Моравско да учат при Кирил и Методиј от кнезот Борис. ...

Bugarskata nauka i drzhava chesto go ufrluvaat Kliment kako najjak argument za kazhanoto pogore. Ova, iako Makedonija bila pod crkovna jurisdikcija na Rim, a Bugarija ne bila, shodno Boris ne mozhel da bide nikakov patron na Kliment, tuku toa mnozhel da bide asamo Papata.

Ova, iako e fakt deka Sveti Kliment, ucenikot na sv. Metodij, ja napishal vo 916 godina pofalbata za Sv. Kiril kako ucitel "slovenskou iazikou". Vo taa pofalba se veli deka Kiril go prevel celiot grchki crkoven ustav od grchki na "slovenskii" i deka Kiril e uchitel "iazika nashego".

Znachi Kliment vo tekstot koga govori za jezikot iskluchivo zboruva za "iazika slovenskago". Vo pofalbata nikade ne se spomnuva ni bugarskiot rod ni bugarskiot jazik (vidi: P. J. Safarik, Pamatky, drevniho pisemnictvi Jihoslovanuv: Zivot Sv. Konstantina", 1851, str. 28-29).

Vo istata kniga od Shafarik mozhe da se vidi i "O pismeneh" od Cernorizec Hrabar od prvata polovina na 10. vek. I ovoj monah, koj najverojatno zhiveel vo Vizantija, spomnuva iskluchivo "slovenski" jazik i narod.

Slichno i vo Ohridskiot apostol od 12. vek se spomnuvaat sv. Kiril i Metodija kako uciteli na "slovenskou iazikou" (Vatroslav Jagikj, "Vopros o Kiril i Metodii v slavianskoi filologii", 1885).

Interesno i deka spored slavistot Sreznjevski, vo eden drug ohridski rakopis od pochetokot na 12. vek se citira: "Pouchenia Klimenta episkopa slovenska" (I. Sreznevskii, "Drevnie pamiatniki ruskago pisma i iazika", 1863, str. 39b).

Tochno e deka dvajcata grcki popovi Dimitar Homatijan i Teofilakt, go narekuvaat Klimenta bugarin i "prv episkop koj propovedal na vulgarski/bugarski jazik" (Teofilakt Ohridski). So ogled na toa deka se raboti za Romei koi zhiveat vo 11 i 13 vek, t.e. zboruvaat od vremenska distanca od dva do chetiri veka i so vekje vospostavena praksa naupotreba na terminot "vulgaroi" i vizantiskata tema Vulgarija na teritorijata na Makedonija, shodno vakvite crkovno-propagandni izvori se nepouzdani i neprifatlivi, posebno zatoa shto samiot Kliment ne spomnuva takvo neshto.
 
То е то

"По неуспехот на Моравската мисија, по смртта на Свети Методиј во 885 година во Моравија, учениците мораа да го бараат спасот вон границите. Меѓу највредните, Светите Климент и Наум Охридски ја развиваат својата дејност прво во Бугарија, а потоа во Западна Македонија."

славјански, бе луге, словенски е езикот на лугето во Р.Словенија. Па сте им светили на учениците на св.св. Кирил и Методиј, да знаете шо су правили. Да не е била бугарската држава - дека ке одат, во тоагашната македонска држава - ха-ха-ха. Ајде молим, вистината е тоа, от Моравија ги е папата изтерал, а во Бугарија - бугарски кнез ги приема. А за луге. кои не знајат именјата на сите ученици на светите бракја - нема шо да велим. А бракјата, меджу друго су елини, татко им е бил "номархис" - областен управител, пост само за вистински грци. А и самите те су били високи грчки службеници - кастрофилакт е бил св.Методииј, ама за кој ли пишувам...И то се зна от сите историчари по светот, само МАНУ не зна ништо, ама тамо дали има историчари, или публицисти?
 
"А бракјата, меджу друго су елини, татко им е бил "номархис" - областен управител, пост само за вистински грци. А и самите те су били високи грчки службеници - кастрофилакт е бил св.Методииј, ама за кој ли пишувам...И то се зна от сите историчари по светот, само МАНУ не зна ништо, ама тамо дали има историчари, или публицисти?

Ajde postiraj (so link) ili napishi izvor na EDEN EDINSTVEN vizantijski dokument od priblizhno vreme na Kiril i Metodij kade pishuva deka po narodnost se Elini (kako shto velish)!

Jas tvrdam deka takov dokument ne postoi i deka ti izmisluvash (pretpostavuvash)!!!

Vtorata izmislica (greshka) e deka bile visoki grchki sluzhbenici. Vistinata e deka bile ROMEISKI sluzhbenici zatoa shto Grcija bila edna od mnogute provincii vo Romania isto kako i Makedonija.
 
"По неуспехот на Моравската мисија, по смртта на Свети Методиј во 885 година во Моравија, учениците мораа да го бараат спасот вон границите. Меѓу највредните, Светите Климент и Наум Охридски ја развиваат својата дејност прво во Бугарија, а потоа во Западна Македонија."

славјански, бе луге, словенски е езикот на лугето во Р.Словенија. Па сте им светили на учениците на св.св. Кирил и Методиј, да знаете шо су правили. Да не е била бугарската држава - дека ке одат, во тоагашната македонска држава - ха-ха-ха. Ајде молим, вистината е тоа, от Моравија ги е папата изтерал, а во Бугарија - бугарски кнез ги приема. А за луге. кои не знајат именјата на сите ученици на светите бракја - нема шо да велим. А бракјата, меджу друго су елини, татко им е бил "номархис" - областен управител, пост само за вистински грци. А и самите те су били високи грчки службеници - кастрофилакт е бил св.Методииј, ама за кој ли пишувам...И то се зна от сите историчари по светот, само МАНУ не зна ништо, ама тамо дали има историчари, или публицисти?

Офф леле мајко татарска, кај роди вакви кучиња киклопи?!

Јазикот на луѓето од Р.Словенија е СЛОВЕНЕЧКИ, а не словенски!

Ако бугарската држава била толку значајна за Кирила и Методија и останатите словенски просветители зашто воопшто се мачеле во оваа измачена запуштена Македонија кога во БГ многу полесно ќе си ја завршеле работата?! Ама јбг, некој сепак избрал да се жртвува и како ПОЧЕТОК на словенската писменост ја одбрал МАКЕДОНСКАТА ЗЕМЈА, а не Бугарските кнезови !
 
така

Значи ми кажуваш, дека номарх и кастрофилакт е била обична дужност и секи могал да ја заима. епа, то е висок пост во Империјата. Ако пак кажувате, дека нема веза между Византија, Ромеите и елините - нема шо да зборуваме.
А то за почетокот - велико лупане. Ами кнезот ги пратил на различни бугарски тврдини, Охрид, Преслав... ама чекам да ми го зброите сите ученици кирилометодиеви и дека су работили. Ке чакам дуго.
А за "словенечки" - велико откритие самите те сега кажуват дека език им е Slovenščina, ама "словенечка" е само кај вас. Како срби кажуват - "причам на словенском, или словеначком јазику", питај и кажи. а читај мало пре тоа...

Abeceda in pisava

Pravopis

 
а да

А св.св. Кирил и Методиј даже и не са помирисали Б'лгарија, камо ли Македонија... А мисијата им е подготвена и финансирана познај от кого в началото - владетелјат на кое царство?
 
Замислете како им било на ТуркоМонголските ханови кои дошле на Балканот како освојувачи кога морале по наредба да го учат словенскиот јазик. Секој губитник си знае што му е наредба.

Да, дигнале буна и имало братоубиствена војна помеѓу браќата ханови, но сепак Македонската култура и јазик победила нели.:vozbud:
 

Kajgana Shop

Back
На врв Bottom