Bratot
Стоик и Машкртник!
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Тема според Божидар Језерник, редовен професор на Одделение за етнологија и културна антропологија, Словенија.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Извадок од публикацијата на Институтот за етнологија и антропологија при Унив. “Св. Кирил и Методиј“.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Апстракт: [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Богатото културно-историско минато на просторот на балканските народи дава инспирација да се пишува и за империјалистичките стремежи на балканските држави кон Македонија и Македонците. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Истражувањата на балканските научници главно оделе во прилог на мегаломанската политика на државата од која потекнувале. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Нормално, во условина таква поставеност на работите, двете балкански војни и непостоењето на Македонцитеза јавноста во светот биле неминосвнот. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Клучни зборови: [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Македонија, Македонци, Александар Велики, соседни балкански држави,пропагатори, Отоманска Империја [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]A macedoine [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Името Македонија се должи на постоењето на древното кралство Македонија [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](или Македон). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Во 4 век п.н.е тоа владеело со Грција и освоило територија дури до реката Инд, воведувајќи краткотрајна империја со која започнала ерата на Хеленизмот. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Иако поголемиот број од населението во ова кралство зборувало грчки, сепак Тукидит ги опиша Македонците како полу-варвари. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Поврзаноста помеѓу Македонија и Грција, еден современ грчки историчар ја опишал на следниов начин: [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]“Коренот мак- е грчки и значи високо или долго; соодветно на тоа Македонија значи висока земја, а Македон човек кој живее во високи предели... [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Според Хесиод, татко на Македонците бил Македон, кој пак бил братучед на синовите на Елена, Дориј, Хутус (таткото на Јон) и Еол. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Според ова потомците на Македонците биле роднини со Даријците, Јоните и Еолците, трите најголеми иглавни грчки племиња... [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Што е уште повпечатливо, според Хеланикус, таткото на Македон бил Еол, што укажува на блиска врска помеѓу Македонците и Еолците(Cosmopoulos 1992: 13). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Етничкиот состав на Македонија бил значително променет со населувањето на Словените на Балканскиот Полуостров во 6 и 7 век п.н.е. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Македонија потпаднала под власта на Отоманската Империја кон крајот на 14 век, и како последица на тоа целата територија била населена со значителен број муслиманско население (Словени, Турци и Албанци). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Последните муслимани дошле воМакедонија откако Балканските држави ја добиле својата независност во 1878(Mantegazza 1903 : 12). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Тие живееле во сите делови на земјата, главно во големите градови и во одреден број села во рамнините, но гледано во целост нивниот број не бил толку голем во споредба со христијанското население, кое главно живеело вопланинските и помалку плодните делови на земјата [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](Miecznik 1904 : 77). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Според западните земји, Отоманската замисла за владеење била [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]“само да зема данок и да им обезбеди највисока позиција на Муслиманите. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Откако ова било остварено тие не покажувале ниту најмали напори да се мешаат во обичаите на нивните поданици, туку ги третирале со бесрамна толеранција.” [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Токму овој став на турското владеење придонело за преживување на со векови старата традиција,бидејќи таа се овековечила и зачувала, како во музеј - таа е чудно шаренило кое постоело во Јужна Европа во последните години на Византиската Империја. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](Eliot1900 : 17; Duckett Ferriman 1911 : 80; Villari 1905 : 121; Baker 1913 : 259). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Од сето ова не е ниту чудно што некои автори на почетокот на 20 век под влијание на жителите на Македонија, ја согледале способноста на тој толку добро познат десерт, “македонската салата” [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](Goff and Fawcett 1921 : 6-7). [/FONT]
Потомците на Александар Велики
Спомените за златното доба, особено времето на Александар Велики, го преживеале периодот на турското владеење бидејќи Турците имале високо мислење за овој освојувач (Baudier 1624 : 31; Browne 1673 : 45; Mahmut 1691 : 137;Hill 1709 : 69; Madden 1829 : I, 74).
Спомените за храбрите дела на Александар биле повторно оживеани во 19 век, кога сопернички настроените балкански историчари,закопувајќи се во сопствените национализми, спореле околу класичната и средновековната историја, тврдејќи дека познатиот освојувач е прататко на различни балкански народи.
Грците се повикувале на македонските кралеви гордо изјавувајќи дека тие се Македонци, “деца на Aлександар Вeлики“
(Mantegazza 1903: 7; Buxton 1907 : 45; Moore 1914 : 265; Reed 1916 : 14).
Бугарските историчари, непомалку патриотски настроени, одговориле со тоа што ги вметнале античките македонски кралеви во листата на “цареви на Бугарија”.
Овие откако ја освоиле целата територија на Грција, го прошириле бугарското царство дури до Индија
(Abbott 1903 : 278; Durham 1905 : 6; Upward 1908 : 28, 162).
Албанците, од своја страна, констатирале дека Филип и неговиот син Александар, како и сите Македонци, не се Грци, но ставиле посебен акцент на Александар велејќи дека неговата мајка била Албанка.
Според ова Албанците биле “војници на Александар Велики, кој го освоил сиот познат свет во негово време”
(Tozer 1869 : I, 214; Nušić 1902 : 87; Slišković 1904 : 86; Dako 1919 : 17, 29; Lane 1922 : 16; Matthews 1937 : 5,42).
Некои српски автори, тврделе дека двајцата кралеви се всушност предци на Србите (Popović 1879 : 281).
Македонците од своја страна пак се декларираат како потомци на Александар Велики (Kuba 1932 : 213).
Со цел да си ја припишат Античка Македонија, балканските националисти,повремено накнадно ја изменувале историјата додавајќи или одземајќи историски споменици кои ги потврдувале или ги побивале нивните тези.
(види Jireček 1888 :307; Upward 1908 : 162-63).
Кога во текот на 19 век почнала да се кристализира националната свест кај балканските народи, европските сили сфатиле дека повлекувањето на меѓународни граници долж стратешките и економските подрачја не можело да биде усогласено со етничките прашања.
Додека Македонија била под турска власт, целокупното словенско население таму се декларирало себеси, а тоа бил случај и со светот, како Бугари
(види Walsh 1828 : 168; Boué 1840 : II, 5; Moore 1914 : 181; Carnegie Endowment 1914 : 26, 30; 1925 : 12; Diplomatist 1915 : 89).
Потоа балканските сојузници ја одзеле Македонија од Турција, и ја поделиле меѓу себе на нееднакви делови т.е. поставиле арбитрарни граници низ Македонија, не земајќи ги во предвид етничкиот идентитет на нејзините жители.
Сите Словени кои потпаднале под грчка надлежност, автоматски станале бугарофилни Грци, оние под српска власт Јужни Срби, а тие под Бугарија останале Бугари.
Географија на Балканот и статистиките
Долго време Македонија била повеќе политички проблем отколку географска целина.
За да биде полесно, западните публицисти границите на Македонија ги поистоветиле со трите вилаети на Отоманската Империја
(Скопје,Битола и Солун)
(Mantegazza 1903 : 2; Lynch 1908 : 12-3).
Како и да е, ваквата положба не ги задоволила ниту Грците, ниту Бугарите, ниту пак Србите.
Мнозинството од грчките автори зборувале за, т.н.”историска Mакедонија”.
Ова е најстрогата поделба на Македонија, која ги вклучува само двата јужни вилаети.
Бугарите зборувале за “географска Македонија” која изоставува одредени области во западниот дел, во кои населението е речиси во целост исламизирано, и еден југо-западен дел кој е целосно хеленски.
Србите пак тврделе дека регионот на Скопје во северо-западниот дел, воопшто не е македонски, туку дека е дел од Стара Србија
(Miecznik 1904 : 5; Upward 1908 : 26; Zotiades 1954 : 12).
Од ова може да се заклучи дека всушност консензусот за точните граници на Македонија тогаш недостасувал.
Заинтересираните страни имале уште повеќе варијации што се однесува до бројот и етничката припадност на нивното население, бидејќи секоја страна го зголемувала бројот на нивните членови за да ги побие тврдењата на другите националности. Величенствената цел ги оправдуваласите употребени средства.
Оттаму турските експерти произведувале мапи обоениво црвено до Виена и пописи на населението во коишто бројот на муслиманите кои живееле во Европска Турција бил поголем од вкупниот број жители
(Moore 1906 :156).
Балканските националисти наскоро започнале да го прават истото.
Тие не воделе голема сметка за точноста на бројките кои сепак ги земале крајно сериозно.
Оттаму дадените бројки ја раскажуваат нивната сопствена приказна којашто за читателот кој не е директно инволвиран, можат да бидат доста забавни.
известуваат за вкупна бројка
жители на Македонија кои се состојат од
Како поддршка за нивните тврдења Бугарите, Грците и Србите извадиле статистички податоци за населението на Македонија, коишто го искажувале пред се нивниот авторски патриотизам, бидејќи Бугарија, Грција и Србија всушност сакале да ги прошират нивните национални територии.
Ова е причината поради која авторите на наведените статистики не се согласуваат по било која дадена бројка, а безрезервно се согласуваат само околу еден факт кој e сомнителен заради неговото отсуство:
според нив во Македонија нема Македонци.
Во овој поглед грчката статистика беше ненадминлива.
Во Македонија зборот "грчко" означувал повеќе црковна отколку етничка класификација,критериум за грчката или бугарската припадност било припаѓањето кон Грчката Патријаршија или кон Бугарската Егзархија.
Српските националисти отишле уште подалеку и македонските заедници ги сметале за српски бидејќи тие немале автокефална црква.
Грците полагале право на влашките заедници, православните Албанци и Бугарите кои не биле соединети со бугарската егзархија, и ги нарекувале Влахофони, Албанофони и Бугарофилни Грци (Chirol 1881 : 74;Mantegazza 1903 : 232; Villari 1905 : 138; Moore 1906 : 156; Amfiteatrov 1912 : 247;Baker 1913 : 235-36; Reed 1916 : 319; Buxton 1920 : 146-47; Durham 1920 : 93-4; Sís1924 : 151; Christowe 1935 : 45-6; Matthews 1937 : 215; Cosmopoulos 1992 : 86-7).
Во Охрид, во текот на летото 1861, секретаријатот на Цариградскиот Синод издал памфлет за историјата на Бугарите и нивната врска со грчката црква, со цел да покаже дека нивните поплаки и претензии немале основа.
Писателот наведува дека Бугарите биле само мал дел од населението на западна Македонија и тврди дека многу од луѓето биле само Грци кои зборувале бугарски.
Тој отишол дури дотаму што тврдел дека физичкиот изглед и обичаите на Бугарите во тие делови се во целост грчки, а не бугарски (Tozer 1869 : I, 182).
Грчките автори дури и денеска не се сомневаат во тоа дека во почетокот на 20 век, хеленизмот доминирал во Македонија и дека Македонците се всушност Грци, наведувајќи ги како цврсти доказите од официјалниот турски попис од 1905, спроведен од страна на
Хилми Паша за Солунскиот и Битолскиот вилает.
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Извадок од публикацијата на Институтот за етнологија и антропологија при Унив. “Св. Кирил и Методиј“.[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Апстракт: [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Богатото културно-историско минато на просторот на балканските народи дава инспирација да се пишува и за империјалистичките стремежи на балканските држави кон Македонија и Македонците. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Истражувањата на балканските научници главно оделе во прилог на мегаломанската политика на државата од која потекнувале. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Нормално, во условина таква поставеност на работите, двете балкански војни и непостоењето на Македонцитеза јавноста во светот биле неминосвнот. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Клучни зборови: [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Македонија, Македонци, Александар Велики, соседни балкански држави,пропагатори, Отоманска Империја [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]A macedoine [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Името Македонија се должи на постоењето на древното кралство Македонија [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](или Македон). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Во 4 век п.н.е тоа владеело со Грција и освоило територија дури до реката Инд, воведувајќи краткотрајна империја со која започнала ерата на Хеленизмот. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Иако поголемиот број од населението во ова кралство зборувало грчки, сепак Тукидит ги опиша Македонците како полу-варвари. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Поврзаноста помеѓу Македонија и Грција, еден современ грчки историчар ја опишал на следниов начин: [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]“Коренот мак- е грчки и значи високо или долго; соодветно на тоа Македонија значи висока земја, а Македон човек кој живее во високи предели... [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Според Хесиод, татко на Македонците бил Македон, кој пак бил братучед на синовите на Елена, Дориј, Хутус (таткото на Јон) и Еол. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Според ова потомците на Македонците биле роднини со Даријците, Јоните и Еолците, трите најголеми иглавни грчки племиња... [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Што е уште повпечатливо, според Хеланикус, таткото на Македон бил Еол, што укажува на блиска врска помеѓу Македонците и Еолците(Cosmopoulos 1992: 13). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Етничкиот состав на Македонија бил значително променет со населувањето на Словените на Балканскиот Полуостров во 6 и 7 век п.н.е. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Македонија потпаднала под власта на Отоманската Империја кон крајот на 14 век, и како последица на тоа целата територија била населена со значителен број муслиманско население (Словени, Турци и Албанци). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Последните муслимани дошле воМакедонија откако Балканските држави ја добиле својата независност во 1878(Mantegazza 1903 : 12). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Тие живееле во сите делови на земјата, главно во големите градови и во одреден број села во рамнините, но гледано во целост нивниот број не бил толку голем во споредба со христијанското население, кое главно живеело вопланинските и помалку плодните делови на земјата [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](Miecznik 1904 : 77). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Според западните земји, Отоманската замисла за владеење била [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]“само да зема данок и да им обезбеди највисока позиција на Муслиманите. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Откако ова било остварено тие не покажувале ниту најмали напори да се мешаат во обичаите на нивните поданици, туку ги третирале со бесрамна толеранција.” [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Токму овој став на турското владеење придонело за преживување на со векови старата традиција,бидејќи таа се овековечила и зачувала, како во музеј - таа е чудно шаренило кое постоело во Јужна Европа во последните години на Византиската Империја. [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](Eliot1900 : 17; Duckett Ferriman 1911 : 80; Villari 1905 : 121; Baker 1913 : 259). [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Од сето ова не е ниту чудно што некои автори на почетокот на 20 век под влијание на жителите на Македонија, ја согледале способноста на тој толку добро познат десерт, “македонската салата” [/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold](Goff and Fawcett 1921 : 6-7). [/FONT]
Потомците на Александар Велики
Спомените за златното доба, особено времето на Александар Велики, го преживеале периодот на турското владеење бидејќи Турците имале високо мислење за овој освојувач (Baudier 1624 : 31; Browne 1673 : 45; Mahmut 1691 : 137;Hill 1709 : 69; Madden 1829 : I, 74).
Спомените за храбрите дела на Александар биле повторно оживеани во 19 век, кога сопернички настроените балкански историчари,закопувајќи се во сопствените национализми, спореле околу класичната и средновековната историја, тврдејќи дека познатиот освојувач е прататко на различни балкански народи.
Грците се повикувале на македонските кралеви гордо изјавувајќи дека тие се Македонци, “деца на Aлександар Вeлики“
(Mantegazza 1903: 7; Buxton 1907 : 45; Moore 1914 : 265; Reed 1916 : 14).
Бугарските историчари, непомалку патриотски настроени, одговориле со тоа што ги вметнале античките македонски кралеви во листата на “цареви на Бугарија”.
Овие откако ја освоиле целата територија на Грција, го прошириле бугарското царство дури до Индија
(Abbott 1903 : 278; Durham 1905 : 6; Upward 1908 : 28, 162).
Албанците, од своја страна, констатирале дека Филип и неговиот син Александар, како и сите Македонци, не се Грци, но ставиле посебен акцент на Александар велејќи дека неговата мајка била Албанка.
Според ова Албанците биле “војници на Александар Велики, кој го освоил сиот познат свет во негово време”
(Tozer 1869 : I, 214; Nušić 1902 : 87; Slišković 1904 : 86; Dako 1919 : 17, 29; Lane 1922 : 16; Matthews 1937 : 5,42).
Некои српски автори, тврделе дека двајцата кралеви се всушност предци на Србите (Popović 1879 : 281).
Македонците од своја страна пак се декларираат како потомци на Александар Велики (Kuba 1932 : 213).
Со цел да си ја припишат Античка Македонија, балканските националисти,повремено накнадно ја изменувале историјата додавајќи или одземајќи историски споменици кои ги потврдувале или ги побивале нивните тези.
(види Jireček 1888 :307; Upward 1908 : 162-63).
Кога во текот на 19 век почнала да се кристализира националната свест кај балканските народи, европските сили сфатиле дека повлекувањето на меѓународни граници долж стратешките и економските подрачја не можело да биде усогласено со етничките прашања.
Додека Македонија била под турска власт, целокупното словенско население таму се декларирало себеси, а тоа бил случај и со светот, како Бугари
(види Walsh 1828 : 168; Boué 1840 : II, 5; Moore 1914 : 181; Carnegie Endowment 1914 : 26, 30; 1925 : 12; Diplomatist 1915 : 89).
Потоа балканските сојузници ја одзеле Македонија од Турција, и ја поделиле меѓу себе на нееднакви делови т.е. поставиле арбитрарни граници низ Македонија, не земајќи ги во предвид етничкиот идентитет на нејзините жители.
Сите Словени кои потпаднале под грчка надлежност, автоматски станале бугарофилни Грци, оние под српска власт Јужни Срби, а тие под Бугарија останале Бугари.
Географија на Балканот и статистиките
Долго време Македонија била повеќе политички проблем отколку географска целина.
За да биде полесно, западните публицисти границите на Македонија ги поистоветиле со трите вилаети на Отоманската Империја
(Скопје,Битола и Солун)
(Mantegazza 1903 : 2; Lynch 1908 : 12-3).
Како и да е, ваквата положба не ги задоволила ниту Грците, ниту Бугарите, ниту пак Србите.
Мнозинството од грчките автори зборувале за, т.н.”историска Mакедонија”.
Ова е најстрогата поделба на Македонија, која ги вклучува само двата јужни вилаети.
Бугарите зборувале за “географска Македонија” која изоставува одредени области во западниот дел, во кои населението е речиси во целост исламизирано, и еден југо-западен дел кој е целосно хеленски.
Србите пак тврделе дека регионот на Скопје во северо-западниот дел, воопшто не е македонски, туку дека е дел од Стара Србија
(Miecznik 1904 : 5; Upward 1908 : 26; Zotiades 1954 : 12).
Од ова може да се заклучи дека всушност консензусот за точните граници на Македонија тогаш недостасувал.
Заинтересираните страни имале уште повеќе варијации што се однесува до бројот и етничката припадност на нивното население, бидејќи секоја страна го зголемувала бројот на нивните членови за да ги побие тврдењата на другите националности. Величенствената цел ги оправдуваласите употребени средства.
Оттаму турските експерти произведувале мапи обоениво црвено до Виена и пописи на населението во коишто бројот на муслиманите кои живееле во Европска Турција бил поголем од вкупниот број жители
(Moore 1906 :156).
Балканските националисти наскоро започнале да го прават истото.
Тие не воделе голема сметка за точноста на бројките кои сепак ги земале крајно сериозно.
Оттаму дадените бројки ја раскажуваат нивната сопствена приказна којашто за читателот кој не е директно инволвиран, можат да бидат доста забавни.

известуваат за вкупна бројка
жители на Македонија кои се состојат од

Како поддршка за нивните тврдења Бугарите, Грците и Србите извадиле статистички податоци за населението на Македонија, коишто го искажувале пред се нивниот авторски патриотизам, бидејќи Бугарија, Грција и Србија всушност сакале да ги прошират нивните национални територии.
Ова е причината поради која авторите на наведените статистики не се согласуваат по било која дадена бројка, а безрезервно се согласуваат само околу еден факт кој e сомнителен заради неговото отсуство:
според нив во Македонија нема Македонци.
Во овој поглед грчката статистика беше ненадминлива.
Во Македонија зборот "грчко" означувал повеќе црковна отколку етничка класификација,критериум за грчката или бугарската припадност било припаѓањето кон Грчката Патријаршија или кон Бугарската Егзархија.
Српските националисти отишле уште подалеку и македонските заедници ги сметале за српски бидејќи тие немале автокефална црква.
Грците полагале право на влашките заедници, православните Албанци и Бугарите кои не биле соединети со бугарската егзархија, и ги нарекувале Влахофони, Албанофони и Бугарофилни Грци (Chirol 1881 : 74;Mantegazza 1903 : 232; Villari 1905 : 138; Moore 1906 : 156; Amfiteatrov 1912 : 247;Baker 1913 : 235-36; Reed 1916 : 319; Buxton 1920 : 146-47; Durham 1920 : 93-4; Sís1924 : 151; Christowe 1935 : 45-6; Matthews 1937 : 215; Cosmopoulos 1992 : 86-7).
Во Охрид, во текот на летото 1861, секретаријатот на Цариградскиот Синод издал памфлет за историјата на Бугарите и нивната врска со грчката црква, со цел да покаже дека нивните поплаки и претензии немале основа.
Писателот наведува дека Бугарите биле само мал дел од населението на западна Македонија и тврди дека многу од луѓето биле само Грци кои зборувале бугарски.
Тој отишол дури дотаму што тврдел дека физичкиот изглед и обичаите на Бугарите во тие делови се во целост грчки, а не бугарски (Tozer 1869 : I, 182).
Грчките автори дури и денеска не се сомневаат во тоа дека во почетокот на 20 век, хеленизмот доминирал во Македонија и дека Македонците се всушност Грци, наведувајќи ги како цврсти доказите од официјалниот турски попис од 1905, спроведен од страна на
Хилми Паша за Солунскиот и Битолскиот вилает.