Го прочитав ова дело и она што ме натера да го ставам тука се очигледните работи кои Алберт ги предвидел уште во далечната '49, а она што мене најмногу ме иритира е фактот што истите денес се втемелени врз ова наше "општество". Кој го мрзи нека ги прочита само задебелените делчиња, доста се едукативни.
Овој есеј првенствено беше објавен во првиот број на Monthly Review (Мај 1949).
Дали е паметно за некој кој нема стручна експертиза во областа на економија и социјалните науки да искажува мислења од темата на социјализмот? Јас имам многу причини да верувам дека е така.
Најпрвин, да го земеме во обзир прашањето од поглед на научно познавање. Може да се установи дека нема големи методолошки разлики помеѓу астрономијата и економијата: научниците од обете науки се трудат да изнајдат општо прифатени правила на одредена група на феномени, со цел да ги воспостават меѓусебните внатрешни врски на ниво кое би било најпросто за разбирање воопшто. Но во реалноста, такви методолошки разлики не постојат. Откривањето на овие закони и правила во областа на економијата стана толку тешко што придонесе овие економски феномени да бидат под влијание на повеќе фактори за кои е многу тешко да бидат подложени на раздробување секој од нив посебно. Во продолжение, искуството со кое се здобивме од почетокот на таканаречениот цивилизиран период на човечката историја, како што добро знаеме, е подложен под големо влијание и ограничен од причини кои ни под разно не припаѓаат во природата на економскиот сектор. На пример, најголемиот број држави од историјата и го должат своето постоење на освојувањето. Освојувачките народи се етаблирале себеси, легално и економски, како привилегирана класа од освојувачкиот свет. Тие грабеле за себе огромни парчиња земја, на кои за одговорни ставале свештеници, кои биле од нивните редови. Свештениците, кои биле задолжени за образованието, направиле таква класна поделеност која била постојана институција и создадена од систем на вредности кои за луѓето им беа наметнати, во голем дел безсвесно, во нивното социјално однесување.
Но историската традиција е, да речеме, од вчера; никадене успеавме да ја победиме "фазата на предаторите" од човечкото развивање, како што Thorstein Veblen ја нарече. Економските факти кои припаѓаат на оваа фаза и дури таквите закони и правила што можеме да ги извлечеме од нив не можеме да ги примениме во другите фази. Бидејќи вистинската намена на социјалимзот е прецизно да ја победи и напредно да ја освои фазата на предатори од човечкиот развиток, економската наука во денешно време може да го осветли само малку социјалистичкото општество на иднината.
Второ, социјализмот е насочен кон социјално-етичкиот крај. Науката, како и да е, не може да создава вакви краеви, а пак најмалку им ги преточи во умовите на човечките суштества; науката, најмногу би можела да ги обезбеди начините на кои би успеале овие намени. Но, сепак тие се создадени од личности со многу племенити етички особини и идеи, и ако овие краеви не се родат без резултат, туку витални и силни, и ако се посвојат и се прифатат од оние личности кои, полусвесно го гледаат бавниот развиток на општеството.
За овие причини, ние не смееме да ја потценуваме науката и научните методи кои доаѓа прашањето на човечките проблеми; и не треба да претпоставуваме дека експерти се оние кои имаат право да го искажат своето мислење на проблемите кои влијаат на организацијата на општеството.
Овој есеј првенствено беше објавен во првиот број на Monthly Review (Мај 1949).
Дали е паметно за некој кој нема стручна експертиза во областа на економија и социјалните науки да искажува мислења од темата на социјализмот? Јас имам многу причини да верувам дека е така.
Најпрвин, да го земеме во обзир прашањето од поглед на научно познавање. Може да се установи дека нема големи методолошки разлики помеѓу астрономијата и економијата: научниците од обете науки се трудат да изнајдат општо прифатени правила на одредена група на феномени, со цел да ги воспостават меѓусебните внатрешни врски на ниво кое би било најпросто за разбирање воопшто. Но во реалноста, такви методолошки разлики не постојат. Откривањето на овие закони и правила во областа на економијата стана толку тешко што придонесе овие економски феномени да бидат под влијание на повеќе фактори за кои е многу тешко да бидат подложени на раздробување секој од нив посебно. Во продолжение, искуството со кое се здобивме од почетокот на таканаречениот цивилизиран период на човечката историја, како што добро знаеме, е подложен под големо влијание и ограничен од причини кои ни под разно не припаѓаат во природата на економскиот сектор. На пример, најголемиот број држави од историјата и го должат своето постоење на освојувањето. Освојувачките народи се етаблирале себеси, легално и економски, како привилегирана класа од освојувачкиот свет. Тие грабеле за себе огромни парчиња земја, на кои за одговорни ставале свештеници, кои биле од нивните редови. Свештениците, кои биле задолжени за образованието, направиле таква класна поделеност која била постојана институција и создадена од систем на вредности кои за луѓето им беа наметнати, во голем дел безсвесно, во нивното социјално однесување.
Но историската традиција е, да речеме, од вчера; никадене успеавме да ја победиме "фазата на предаторите" од човечкото развивање, како што Thorstein Veblen ја нарече. Економските факти кои припаѓаат на оваа фаза и дури таквите закони и правила што можеме да ги извлечеме од нив не можеме да ги примениме во другите фази. Бидејќи вистинската намена на социјалимзот е прецизно да ја победи и напредно да ја освои фазата на предатори од човечкиот развиток, економската наука во денешно време може да го осветли само малку социјалистичкото општество на иднината.
Второ, социјализмот е насочен кон социјално-етичкиот крај. Науката, како и да е, не може да создава вакви краеви, а пак најмалку им ги преточи во умовите на човечките суштества; науката, најмногу би можела да ги обезбеди начините на кои би успеале овие намени. Но, сепак тие се создадени од личности со многу племенити етички особини и идеи, и ако овие краеви не се родат без резултат, туку витални и силни, и ако се посвојат и се прифатат од оние личности кои, полусвесно го гледаат бавниот развиток на општеството.
За овие причини, ние не смееме да ја потценуваме науката и научните методи кои доаѓа прашањето на човечките проблеми; и не треба да претпоставуваме дека експерти се оние кои имаат право да го искажат своето мислење на проблемите кои влијаат на организацијата на општеството.