Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Забелешка: This feature may not be available in some browsers.
Силен, бриши си го инбоксот...
Админ/модератор, бриши го постов.
Тиа окупирали,тако е,па това со слонцето е от време много преди Аце.:helou: Аце уште не бил роден кога е правено това на сликата.
Ајде малку повторување на текстот на англиски и на српско/хрватски (тезите во текстот се општо прифатени тези за илирите од светски експерти) ... значи илирите се несловенскиот народ во денешните Хрватска,Босна,Црна Гора,Косово,Албанија и имале исто потекло со Дорианите,јужна Албанија и северна Грција. Прв владетел на дорианите(јужните илири) се спомнува HYLUS. / Il,Illy,Ylli / значи ѕвезда на албански јазик и ова е една од хипотезите како илирите го добиле нивното име...Од некои антички извори дознаваме дека древните македонци ги сметале илирите и траките за свои сродни народи значи од исто потекло па можеме да претпоставиме дека сонцето на Филип II е симбол на неговoto потекло (ѕвездата/сонцето - HYLYS), освен тоа се спомнуваат македонските градови /AJKA/ и /VERGINA /... /AJKA/ се употребува на денешен албански јазик и значи /кајмак/ , исто така се употребува и зборот /VIRGJER,VIRGJINE/, dali toa znaci deka gradot VERGINA bil "недопирлив" ? ... Pyrrhus of Epirus бил крал на родот Molossi , родот Epirus и родот Macedon и бил втор братучед на Акександар Велики... IPE,IPJA,IPER значи орел... на албански јазик сега се користи /SHQ-IPE, SHQ-IPJA / и /SKIFTER/ за јастреб а "BIR, BIRI" на албански значи /син, син на/ па ни излегува дека ПИРРО бил / bir i shqipes - син на орелот / ... Ова го изјавувал и Скендербег , дека е /bir i shqipes, shqiptar, shqiperia/ и дека тој и неговиот народ се потомци на Пирро и Александар Велики и го употребувал двоглавиот орел како симбол на неговато кралство... Античките Македонци кога се спомнуваат од странски експерти се опишуваат како планински луѓе,храбри воини... За планина и планински човек на албански јазик се користи зборот /MAL,MOL,MALI,MALET,MALETË,MALTË ; MALSOR-I,MALËSOR-I,MOLËSOR-I/ ... Древните народи на балканот верувале во богови ZEVS - ZA,ZË,ZOT,(alb), HERA - ERA(alb) ... во албанската митологија се спомнуваат / ZAN-A / божиците кои пееле во планините... Денес во албанскиот јазик /ZA/ значи глас а /ZOT/ значи господ,бог,владетел; ќе прашате што има заедничко помеѓу глас и бог,владетел ?... Многу јасна е поврзаноста ... Античките народи не ги гледале боговите туку ги слушале, освен тоа имале интересен начин на гласање за применување на демократско владеење, за да се подржи некој предлог се применувало гласање со правење врева за предлогот или против предлогот па се прифаќал предлогот подржан од поголемата врева,владеел гласот /ZA/ (словените го присвоиле /за,да/ како позитивна декларација на волјата)... Според ова можеме да го анализираме името на Црна Гора/Montenegro/Mali i Zi/. Ако Црна Гора е најчистата илирска зона (MALESIA E MADHE) тогаш и името /MAL-SOR,MAL-SI,MAL-I-ZI/ би требало да има значење Господари на планините и мислам дека под влијание на словените преминало на /ЦРНА ГОРА/ затоа што во албанскиот јазик /I ZI,E ZEZE/ znaci /CRN,CRNA/ боја па словените го преведуваат, па и меѓународно се преведува како /MONTENEGRO/ па и на албански /МАLI I ZI/ ...
Мислам дека и значењето на името /MAKEDON,MACEDON/ треба да се анализира според името /MAL/... ако македонците се планински луѓe се поставува прашањето што значи /DON/ ?... Единствено што помислувам е дека можеби под влијание на латинската култура затоа што зборот /DON/ има значење /господар/ па од /MALE-DON/ произлегува /MAKEDON/ значи /ZOT I MALEVE/ ; /ГОСПОДАРИ НА ПЛАНИНИТЕ/
Едино Грците длабоко заостануваат во квалитетот на изработката но затоа пак во архитектура се одлични.
.....
(denesni lazni) iliri,traki,svaki...kakvi-vakvi kvaki?
Немаш година па имаш век на артефактите.Од која година се артефактите??..........Немаш година на артефактите
Ако веќе се наоѓа македонското сонце во Тракија, тогаш сигурно дека македонците го донеле тоа сонце...
ИНТЕРЕСНО , А ЗОШТО ЈА ПРИФАТИЛЕ ГЛАГОЛИЦАТА !?
Technology Transfer at the Periphery of the Mycenaean World: The Cases of Mycenaean Pottery Found in Central Macedonia and the Plain of Sybaris (Italy)*
J. Buxeda I Garrigуs†1 R. E. Jones2 V. Kilikoglou1 S. T. Levi3 Y. Maniatis1 J. Mitchell4 L. Vagnetti5 K. A. Wardle6 and S. Andreou7
1Laboratory of Archaeometry, Institute of Materials Science, NCSR ‘Demokritos’, Aghia Paraskevi, 15310 Attiki, Greece2Department of Archaeology, University of Glasgow, Glasgow G12 8QQ, UK3Istituto Universitario Suor Orsola Venincasa, Via Suor Orsola 10, 80135 Napoli, Italy424 Pound Road, Overton, Hampshire RG25 6ND, UK5Istituto di Studi sulle Civiltа dell’ Egeo e del Vicino Oriente, CNR, Via G. della Bella 18, 00162 Roma, Italy6Department of Ancient History and Archaeology, University of Birmingham, Birmingham B15 2TT, UK7Department of Archaeology and History of Art, Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki 54006, Macedonia, note:from 1913 y. part of Greece
* Received 26 February 2002; accepted 19 July 2002.
† Present address: ERAUB, Dept. Prehistтria, Histтria Antiga i Arqueologia, Universitat de Barcelona, C/ de Baldiri Reixac, s/n, 08028 Barcelona, Catalonia, Spain.
KEYWORDS: MYCENAEAN POTTERY, SOUTHERN ITALY, CENTRAL MACEDONIA, NEUTRON ACTIVATION ANALYSIS, OPTICAL MICROSCOPY, X-RAY DIFFRACTION, SCANNING ELECTRON MICROSCOPY, FIRING TECHNOLOGY, PIGMENTS
Abstract
The study of technology transfer in pottery production to the periphery of the Mycenaean world has been addressed by considering two different areas, southern Italy and central Macedonia. Technological features such as ceramic paste, decoration and firing have been determined for different ceramic groups established according to provenance criteria. The studies of technology and provenance have been performed following an archaeometric approach, using neutron activation analysis, petrographic analysis, X-ray diffraction and scanning electron microscopy. The results have revealed the existence of two different models. On the one hand, southern Italy seems to exhibit a more organized pottery production, which follows a Mycenaean-like technology, while in central Macedonia production is probably more varied, being based in part on the technology of the local tradition.
This article is cited by:
V. KILIKOGLOU, A. P. GRIMANIS, A. TSOLAKIDOU, A. HEIN, D. MALAMIDOU and Z. TSIRTSONI. (2007) NEUTRON ACTIVATION PATTERNING OF ARCHAEOLOGICAL MATERIALS AT THE NATIONAL CENTER FOR SCIENTIFIC RESEARCH ‘DEMOKRITOS’: THE CASE OF BLACK-ON-RED NEOLITHIC POTTERY FROM AEGEAN MACEDONIA. Archaeometry 49:2, 301–319
Abstract Abstract and References Full Text Article Full Article PDF
M. J. BAXTER and I. C. FREESTONE. (2006) LOG-RATIO COMPOSITIONAL DATA ANALYSIS IN ARCHAEOMETRY*. Archaeometry 48:3, 511–531
Abstract Abstract and References Full Text Article Full Article PDF
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/1475-4754.00108
p.s..
(denesni lazni) iliri,traki,svaki...kakvi-vakvi kvaki?
НЕ ЗНАМ ОД КОГА МАКЕДОНЦИТЕ ЈА ПРИФАТИЛЕ ГЛАГОЛИЦАТА... Јас мислам дека денешните македонци (во државава) се словени/срби,бугари и асимилирани македонци, затоа што со прифакањето на глаголицата почнале да се асимилираат бидејќи го прифатиле и словенскиот јазик. Ќе ги спомнам тука и албанците... голем дел од илирите е денес асимилиран,во хрватска и грција на пример иако поголемиот дел на народот успеал да го сочува јазикот бидејќи иако користеле латинско,грчко дури и арапско писмо пишувале на албански јазик...
Ова е на WIKIPEDIA за прифакањето на глаголицата , само не се спомнуваат македонците...
- Rastislav, the Knyaz (Prince) of Great Moravia, wanted to weaken the dependence of his Slavic empire on East Frankish priests, so in 862 he had the Byzantine emperor send two missionaries, Saints Cyril and Methodius, to Great Moravia. Cyril created a new alphabet for that purpose: the Glagolitic. The alphabet was then used in Great Moravia between 863 (when Cyril and Methodius arrived there) and 885 for government and religious documents and books, and at the Great Moravian Academy (Veľkomoravské učilište) founded by Cyril, where followers of Cyril and Methodius were educated (also by Methodius himself). In 886, an East Frankish bishop of Nitra named Wiching banned the script and jailed 200 followers of Methodius (mostly students of the original academy). They were then dispersed or, according to some sources, sold as slaves by Franks. Many of them (including Naum, Clement, Angelarious, Sava and Gorazd) however reached Bulgaria and were commissioned by Boris I of Bulgaria to teach and instruct the future clergy of the state into the Slavic languages. After the adoption of Christianity in Bulgaria in 865, religious ceremonies and Divine Liturgy were conducted in Greek by clergy sent from the Byzantine Empire, using the Byzantine rite. Fearing growing Byzantine influence and weakening of the state, Boris viewed the introduction of the Slavic alphabet and language in church use as a way to preserve the independence of Slavic Bulgaria from Greek Constantinople. As a result of Boris's measures, two academies in Ohrid and Preslav were founded.
From there, the students traveled to various other places and spread the use of their alphabet. Some went to Croatia (into Dalmatia), where the squared variant arose and where the Glagolitic remained in use for a long time. In 1248, Pope Innocent IV gave the Croats of southern Dalmatia the unique privilege of using their own language and this script in the Roman Rite liturgy. Formally given to bishop Philip of Senj, the permission to use the Glagolitic liturgy (the Roman Rite conducted in Slavic language instead of Latin, not the Byzantine rite), actually extended to all Croatian lands, mostly along the Adriatic coast. The Holy See had several Glagolitic missals published in Rome. Authorisation for use of this language was extended to some other Slavic regions between 1886 and 1935.[1] In missals, the Glagolitic script was eventually replaced with the Latin alphabet, but the use of the Slavic language in the Mass continued, until replaced by the modern vernacular languages.
Some of the students of the Ohrid academy went to Bohemia where the alphabet was used in the 10th and 11th century, along with other scripts. Glagolitic was also used in Russia, although rarely.
In Croatia, from the 12th century onwards, Glagolitic inscriptions appeared mostly in littoral areas: Istra, Primorje, Kvarner and Kvarner islands, notably Krk, Cres and Lošinj; in Dalmatia, on the islands of Zadar, but there were also findings in inner Lika and Krbava, reaching to Kupa river, and even as far as Međimurje and Slovenia.
Until 1992, it was believed that Glagolitsa in Croatia was present only in those areas, and then, in 1992, the discovery of Glagolitic inscriptions in churches along the Orljava river, totally changed the picture (churches in Brodski Drenovac, Lovčić and some others), showing that use of Glagolitic alphabet was spread from Slavonia also. [2]
At the end of the 9th century, one of these students of Methodius who was settled in Preslav (Bulgaria) created the Cyrillic alphabet, which almost entirely replaced the Glagolitic during the Middle Ages. The Cyrillic alphabet is derived from the Greek alphabet, with (at least 10) letters peculiar to Slavic languages being derived from the Glagolitic.
Nowadays, Glagolitic is only used for Church Slavic (Croatian and Czech recensions) and, sometimes, vernacular in the service-books of the Catholic Eparchy of Križevci in Croatia.
[edit] Versions of authorship and name
![]()
In a book printed in 1591, Angelo Rocca attributed the Glagolitic letters to Saint Jerome (Sanctus Hieronymus).
The tradition that the alphabet was designed by Saint Cyril and Saint Methodius has not been universally accepted. A less common belief, contradicting allochtonic Slovene origin, was that the Glagolitic was created or used by 4th century St. Jerome, hence the alphabet is sometimes named Hieronymian. -