Станоја
The Patriot
- Член од
- 31 јануари 2008
- Мислења
- 1.322
- Поени од реакции
- 29
НЕЗНАЈНИТЕ КИЧЕВСКИ ВОЈВОДИ
ПЕШО РАДЕВ-ПАШАТА
Човек сум што ја љуби и почитува историјата и вистината, без разлика дали има убаво лице или не. Веројатно таа љубов уште како мал ми ја всади мојот дедо. Кога бев на село како мал, знаевме да се занесеме и по неколку часови раскажувајќи ми ги легендите за минатото на родениот крај за кој дедо ми е силно приврзан. Дедоми имаше бистра мисла и сеќавања. Кога се одлучив да пишувам за споменатиот војвода, а во иднина ќе проолжам да пишувам и за останатите.
Македонската историја е една од најискривуваните. Бидејќи отсекогаш ја сакав историјата, со љубов и внимание ја изучив во основно и средно. Покрај тоа прочитав уште прилично поголем број книги кои се поврзани со оние настани и личности кои имав интерес подетално да ги запознаам. Но ништо не е како излегувањето на терен и соочувањето со оние на кои тие настани им се најблиски и од нив потекнуваат.
Македонската историја е осакатена и после се само ми доаѓа лутина што од една страна сме сите изманипулирани, а од друга што допрва на наш грб треба да се пренесе правата вистина за Македонија и тоа во време кога сме и ќе бидеме напаѓани од промашените патриоти. А многумина кои имаат отворен ум, допрва ќе бидат затекнати. Оние останатите и натаму ќе си живеат во својот имагинарен свет создаден во кујните на Кумровец каде се е црно-бело и каде добрите однапред се знаат и секогаш ги победуваат лошите. Е, мој народе...
Пешо Радев-Пашата - Настаните како Охридското востание што имаат огромно значење за мојот народ, а тој едвај знае дека се случиле, ме испровоцираа да навлегувам со голем жар во забранетиот дел на македонската историја. И понатаму причините се редат вистина по вистина.
Пашата е кичевски војвода од Рабетин кол (Рабетинска река). Прекарот „Паша“ го добил токму од турските војници кои во село Русјаци го виделе облечен во црвена гардејска униформа со долга сабја опашана на половината. Бил страв и трепет за нив. Омилен кај народот како нивен заштитник. Имал голема љубов од село Ореовец, која од преголема љубов кон него тргнала во планина да ги бара комитите и да им се придружи. Ова е по кажувањето на дедо ми, кој слушнал за тоа од неговата мајка, мојата прабаба, која била ортодоксен патриот и заради тоа си имала проблеми со српските режимски власти. Во истото село Ореовец и најголем дел од времето престојувал. Во својата чета како голема поткрепа како секретар го имал Симеон Денков, млад и симпатичен револуционер. Бил близок пријател и соработник со Ѓорѓи Сугарев.
Пешо Паша ја имал таа судбина, покрај со Турците, да се бори и против српската пропаганда и српските чети во Македонија, со јадро во блиското Поречие. Често пати четите на кичевските војводи се судирале со србоманите и бугарофилите во овие краишта кои биле малубројни. Но за жал, како што пишува Милан Матов за неговата обиколка и обновата на ВМРО после пропаѓањето на Илинденското востание, „При посетата на Рабетин Кол, го затекнав целосно во српски раце.“ Војводата Матов (исто така „забранет“), посочува дека единствено Пешо Радев Пашата бил единствената сила на ВМРО во овие краишта која можела да се спротистави на турските и српските сили и да ги заштити интересите на македонскиот народ. Планот за неговото убиство го крои Глигор Љаме, србоман од Поречието и водач на српска чета. Праќа двајца четници (*овој збор во оваа смисла не треба да се поистоветува со значењето на зборот четник од втората светска војна, туку како човек од чета-четник) кои наводно пребегуваат од србоманска чета и сакаат да се приклонат кон радевата. Една ноќ, 1906 година, во село Русјаци додека сите спиеле, еден од нив, Блаже од Патеец, го убива Пешо Радев Пашата, по што се враќа во четата на Глигора...
Прикажан во историјата како бугарски војвода (што е лага) и најмногу како противник и трн во око на српската и бугарската пропаганда во овие краеви, тој е отпишан и осуден на заборав.
Погорниот текст нека биде само провокација и увод во една многу подетално истражување за животот и делото на овој наш македонски револуционер. Изворите за него на интернет се оскудни. Повеќето кичевчани не ни знаат дека постоел. Како што не се ни знае историјата после Илинден 1903. Сеќавањата за него ги чуваат постарите кои живеат во тој крај и со должна почит зборуваат за јунакот кој потекнува од овие места. Ист е случајот со многу други кичевчани „забранети“ од познатите причини, како што се војводите Наќе Јанев - Лавчанчето од село Лавчани, Дуко Тасев од село Јудово, Лазор Груески од село Белица, Ванчо Србаков од село Вранештица, Иван Алабакот, потоа владиката Козма од манастирот Св. Пречиста, преродбеникот Јоаким Крчовски...
Досега и не е утврден бројот на овие големи луѓе и заштитници на својот народ во тие тешки времиња кои неправедно се оцрнети, осудени и отпишани дека некогаш постоеле. Огромен придонес кон исправување на оваа неправда има дадено Боге Петрески од Кичево кој е автор на неколку книги токму за овие воводи, во кои се обработува нивниот живот и свето дело. Должност е на секој кој го сака својот народ да ги извади непристрасно на виделина и да ги смести рамо до рамо со останатите великани на Македонија. Со чисто срце и доволно храброст да се соочи со нашето славно минато и сите препреки кои стојат вистината да излезе на видело. Oвој пост е почеток од неколку поста преку кои ќе ги презентирам македонските војводи на ВМРО од кичевскиот крај.
Се додека не се соочиме со својата историја ќе бидеме кочени во иднината.
ПЕШО РАДЕВ-ПАШАТА
Човек сум што ја љуби и почитува историјата и вистината, без разлика дали има убаво лице или не. Веројатно таа љубов уште како мал ми ја всади мојот дедо. Кога бев на село како мал, знаевме да се занесеме и по неколку часови раскажувајќи ми ги легендите за минатото на родениот крај за кој дедо ми е силно приврзан. Дедоми имаше бистра мисла и сеќавања. Кога се одлучив да пишувам за споменатиот војвода, а во иднина ќе проолжам да пишувам и за останатите.
Македонската историја е една од најискривуваните. Бидејќи отсекогаш ја сакав историјата, со љубов и внимание ја изучив во основно и средно. Покрај тоа прочитав уште прилично поголем број книги кои се поврзани со оние настани и личности кои имав интерес подетално да ги запознаам. Но ништо не е како излегувањето на терен и соочувањето со оние на кои тие настани им се најблиски и од нив потекнуваат.
Македонската историја е осакатена и после се само ми доаѓа лутина што од една страна сме сите изманипулирани, а од друга што допрва на наш грб треба да се пренесе правата вистина за Македонија и тоа во време кога сме и ќе бидеме напаѓани од промашените патриоти. А многумина кои имаат отворен ум, допрва ќе бидат затекнати. Оние останатите и натаму ќе си живеат во својот имагинарен свет создаден во кујните на Кумровец каде се е црно-бело и каде добрите однапред се знаат и секогаш ги победуваат лошите. Е, мој народе...
Пешо Радев-Пашата - Настаните како Охридското востание што имаат огромно значење за мојот народ, а тој едвај знае дека се случиле, ме испровоцираа да навлегувам со голем жар во забранетиот дел на македонската историја. И понатаму причините се редат вистина по вистина.
Пашата е кичевски војвода од Рабетин кол (Рабетинска река). Прекарот „Паша“ го добил токму од турските војници кои во село Русјаци го виделе облечен во црвена гардејска униформа со долга сабја опашана на половината. Бил страв и трепет за нив. Омилен кај народот како нивен заштитник. Имал голема љубов од село Ореовец, која од преголема љубов кон него тргнала во планина да ги бара комитите и да им се придружи. Ова е по кажувањето на дедо ми, кој слушнал за тоа од неговата мајка, мојата прабаба, која била ортодоксен патриот и заради тоа си имала проблеми со српските режимски власти. Во истото село Ореовец и најголем дел од времето престојувал. Во својата чета како голема поткрепа како секретар го имал Симеон Денков, млад и симпатичен револуционер. Бил близок пријател и соработник со Ѓорѓи Сугарев.
Пешо Паша ја имал таа судбина, покрај со Турците, да се бори и против српската пропаганда и српските чети во Македонија, со јадро во блиското Поречие. Често пати четите на кичевските војводи се судирале со србоманите и бугарофилите во овие краишта кои биле малубројни. Но за жал, како што пишува Милан Матов за неговата обиколка и обновата на ВМРО после пропаѓањето на Илинденското востание, „При посетата на Рабетин Кол, го затекнав целосно во српски раце.“ Војводата Матов (исто така „забранет“), посочува дека единствено Пешо Радев Пашата бил единствената сила на ВМРО во овие краишта која можела да се спротистави на турските и српските сили и да ги заштити интересите на македонскиот народ. Планот за неговото убиство го крои Глигор Љаме, србоман од Поречието и водач на српска чета. Праќа двајца четници (*овој збор во оваа смисла не треба да се поистоветува со значењето на зборот четник од втората светска војна, туку како човек од чета-четник) кои наводно пребегуваат од србоманска чета и сакаат да се приклонат кон радевата. Една ноќ, 1906 година, во село Русјаци додека сите спиеле, еден од нив, Блаже од Патеец, го убива Пешо Радев Пашата, по што се враќа во четата на Глигора...
Прикажан во историјата како бугарски војвода (што е лага) и најмногу како противник и трн во око на српската и бугарската пропаганда во овие краеви, тој е отпишан и осуден на заборав.
Погорниот текст нека биде само провокација и увод во една многу подетално истражување за животот и делото на овој наш македонски револуционер. Изворите за него на интернет се оскудни. Повеќето кичевчани не ни знаат дека постоел. Како што не се ни знае историјата после Илинден 1903. Сеќавањата за него ги чуваат постарите кои живеат во тој крај и со должна почит зборуваат за јунакот кој потекнува од овие места. Ист е случајот со многу други кичевчани „забранети“ од познатите причини, како што се војводите Наќе Јанев - Лавчанчето од село Лавчани, Дуко Тасев од село Јудово, Лазор Груески од село Белица, Ванчо Србаков од село Вранештица, Иван Алабакот, потоа владиката Козма од манастирот Св. Пречиста, преродбеникот Јоаким Крчовски...
Досега и не е утврден бројот на овие големи луѓе и заштитници на својот народ во тие тешки времиња кои неправедно се оцрнети, осудени и отпишани дека некогаш постоеле. Огромен придонес кон исправување на оваа неправда има дадено Боге Петрески од Кичево кој е автор на неколку книги токму за овие воводи, во кои се обработува нивниот живот и свето дело. Должност е на секој кој го сака својот народ да ги извади непристрасно на виделина и да ги смести рамо до рамо со останатите великани на Македонија. Со чисто срце и доволно храброст да се соочи со нашето славно минато и сите препреки кои стојат вистината да излезе на видело. Oвој пост е почеток од неколку поста преку кои ќе ги презентирам македонските војводи на ВМРО од кичевскиот крај.
Се додека не се соочиме со својата историја ќе бидеме кочени во иднината.