Eвреи во Македонија

  • Креатор на темата Креатор на темата Andonov Bale
  • Време на започнување Време на започнување
Член од
22 февруари 2009
Мислења
746
Поени од реакции
35
МОНАСТИР БЕЗ ЕВРЕИ
0EE53CAE30A67F4BB942201E6D917398.jpg


Сведоштво на македонска Еврејка Жамила Колономос пред американските читатели низ книгата „Монастир без Евреи“ што неодамна беше објавена во Њујорк

Мемоарите на Жамила Ангела Колономос „Монастир без Евреи: сеќавања на партизанката - Еврејка од Македонија“ неодамна е објавена во Соединетите Американски Држави од Фондацијата за унапредување на сефардските студии и култура во Њујорк. За книгата, што од ладино (јудејско-шпански) јазик на англиски ја преведоа Исак Нехама и Брајан Берман, осврт имаше и во тамошниот весник „Форвард“, кој со над стогодишната традиција на излегување ужива голем углед во целата еврејска дијаспора. Новинарот Ели Розенблат, меѓу другото, ќе напише дека оваа книга е вреден додаток во литературата на Сефардите на Балканот и одлично сведоштво за светот што повеќе не го знаеме. „Редовите се полни со главните особини на ладино, со сеќавање за оние сефарди што исчезнаа од рацете на фашистите и живописни панорами на градовите Битола, Скопје и Штип. Огромно чувство на отпор излегува од текстот“, вели Розенблат и појаснува дека со сеќавањата на Колономос за сопственото време минато во југословенскиот отпор, таа ја расветлува посветеноста кон граѓанското општество и слободата, кои не успеаја да бидат уништени во Втората светска војна. „Денес мора да запаметиме“, вели новинарот на њујоршкиот весник, „дека во секој агол на светот се' уште постои неправда, од ромските населби во Европа, некои од нив изградени врз свети еврејски места, до сиромашните населби во Бразил, каде што потомците на робовите се борат со економската реалност. ’Монастир без Евреи’ на многу начини е апел за акција. Како што се сеќава Колономос на својот ладино јазик - ’Моќта на волјата може да направи се'!’“, пишува Розенблат, кој го запознал Балканот во есента 2004 година, посетувајќи ги Србија, Косово и Македонија, регион за кој вели дека е од големо меѓународно значење и со прекрасни пејзажи, каде што еврејската историја и култура опстојуваат покрај многу други култури.

Огромно чувство на отпор излегува од текстот", пишува новинарот Ели Розенблат, кој вели дека Македонија е регион од меѓународно значење

ЕМОЦИИ „Не можам да најдам зборови што ќе можат да ги опишат моите емоции кога го гледам ова англиско издание. Легнувам во мојот кревет и пред очи ми се врти целиот живот и солзите почнуваат да капат...“, вели Жамила Колономос, истакнувајќи дека имала среќа нејзиното дело да падне во рацете на Роберт Бедфорд (извршниот директор на Фондацијата н.з.) и Исак Нехама. (Вториов, иако роден во Атина, има потекло од Битола. Своите најблиски ги изгубил во холокаустот, а тој се спасил придружувајќи им се на грчките партизани.) Авторката на оваа исклучителна публикација потенцира дека без нив немало да бидат обелоденети овие детали и херои во борбата против нацизмот, кои најверојатно ќе исчезнеле во претстојното игнорирање на холокаустот. Книгата која првично била напишана само на ладино јазикот е компилација на текстови и есеи на Жамила Колономос, објавувани во изминатите години во разни сефардски публикации, но и во македонските весници. Таа во мемоарите се присетува на судбината на припадниците на Еврејската заедница во Битола (Монастир) за време на холокаустот, но е и сведок за присуството на Евреите во југословенскиот отпор, а поместени се и 150 лични и архивски фотографии. „Монастир без Евреи“, според издавачот, е редок опис од прва рака на животот и смртта на сефардската заедница во Македонија, која на 11 март 1943 година била собрана во магацинот на Тутунскиот комбинат во Скопје. Таму, Евреите собрани од Битола, Скопје и од Штип се депортирани во Треблинка. Само неколку странци и лекари биле ослободени, а ниту еден Евреин од Македонија не го преживеа злогласниот концентрационен логор во Полска.

Фактографијата кажува дека пред тоа, во 1941 година, во земјава (Скопје, Битола, Штип, Куманово, Гевгелија, Велес, Крива Паланка) имало околу 8.000 лица со еврејско потекло. Се' додека фашистичките влади на Бугарија и нацистичка Германија во најголема тајност не почнат да водат преговори за предавање на еврејското население од бугарските територии на Германците. На 22 февруари 1943 година во Софија ќе се потпише спогодбата за иселување на 20.000 Евреи од местата окупирани од страна на Бугарија, односно од Тракија и од Македонија. Авторката на книгата пишува дека на 10 март делегација на битолските Евреи била примена од владиката, кој великодушно им ветил дека нема да дозволи ништо да им се случи. „Истата ноќ, градовите Битола, Штип и Скопје беа блокирани, а еврејските населби опколени со бугарска војска и полиција. На најгруб можен начин ги скорнуваа од креветите жените и децата, болните ги товареа во камиони, а полицајците викаа по нив да си ги земат сите скапоцености и пари, зашто ќе им требаат и дека ќе ги носат во Бугарија. Пљачкосувањето настана уште на самото место во куќите, при собирањето на Евреите“, вели Жамила Колономос.
4BD95219E6A4564A9DA61FA08E9ACFE5.jpg

Семејството на Моше и Ребека Камхи снимени во Битола, 1932

ТРАГЕДИЈА Во нехигиенските и валкани простории на Монополот, Евреите се сместени од 300 до 500 души во една соба, на голи штици, во студ. Четири дена не добиле никаква храна, а немале ни вода за пиење. Надвор ги пуштале еднаш дневно, зграда по зграда, на половина час. Меѓу 7.215 луѓе затворени во магацините на Државниот монопол, имаше 2.313 деца.

„Од Треблинка не се врати никој. Не остана ниту еден сведок да раскаже за стравотиите на уништувањето на еврејското население од земјава“, нагласува Колономос. Според нејзините сеќавања, во Битола партизанските единици влегуваат на 4 ноември 1944 година, во Штип на 8 ноември, а во Скопје на 13 истиот месец. Во цела Македонија е воспоставена народна власт: се враќаат Евреи од единиците на Народноослободителната војска, од бугарските затвори и интернации, од фашистичките логори во Германија, од илегалниот престој и учество во антифашистичките движења во Грција, Албанија, Бугарија и во Италија, а тие, главно, се населуваат во Скопје и во Битола. По геноцидот, во земјава има само околу 200 припадници на речиси истребениот народ.

Со создавањето на еврејската држава Израел (во мај 1948 година), најголемиот дел од членовите на македонската еврејска заедница се иселува во својата нова татковина. „Меѓутоа“, тврди писателката, „тие остануваат длабоко врзани за својот роден крај и по разни поводи се собираат“.

F01676D1EFD0FF4F80BBD8504E25864C.jpg

Жамила Колономос со својот втор сопруг Аврам Садикарио

Денес во Битола нема ниту еден Евреин, во Штип еден, во Гевгелија еден, во Скопје, во Еврејската општина, се регистрирани вкупно 157 члена, а само дваесетина се битолски и скопски Евреи.

„Оние што ги нема“, тврди авторката „сепак, не се заборавени. За нив, вистината се појавува, како што вели една сефардска поговорка - маслото секогаш се крева над водата“. Жамила Колономос ја подготвила оваа книга затоа што по појавувањето на нејзиното последно дело „Искри на сефардизмот во Македонија“ примила многу пријателски писма од Америка, Франција, Израел, од Чиле, кои ја стимулирале да продолжи со работа на сефардската култура. Особено и' се драги есеите и писмата на Жан Карасо - уредник во „Ла летр Сефард“, Хаим Видал Сефиха - професор емеритус од Нова Сорбона и на Ицак Навон - поранешен претседател на Израел.

„Им должам голема благодарност на Исак Нехама и Брајан Берман за нивниот превод од ладино на англиски јазик. Всушност, ние работевме како тим и англиската верзија на книгата беше на Исак, кој сметаше дека таа ќе ја рашири информацијата до поголема публика, заинтересирана за вистината за животот и трагедиите во тие матни времиња“, истакнува Колономос и додава дека, исто така, многу му е благодарна на новинарот Мирче Томовски, сега починат, кој бил неуморен поддржувач на еврејската кауза. На крајот вели: „Илјада благодарам до сите оние што ме поттикнуваа и ме помагаа да придонесам во напорите во име на сефардскиот свет“.
Еврејката од Монастир
EC20CEAEB4391145A3754B39F875741F.jpg

Жамила Ангела Колономос е родена во 1922 година, во еврејско семејство во Битола. На 19-годишна возраст таа станува член на југословенскиот отпор кусо време по бугарската окупација на Македонија во 1944 година. Таа успева да го избегне собирањето и депортирањето на Евреите од Битола и со неколку другари Евреи им се приклучува на партизаните во април 1943 година, и со тек на време се стекнува со чин комесар на неколку баталјони пред да стане заменик-комесар во македонската бригада и во 42. југословенска дивизија.

По војната, Колономос во неколку наврати беше одликувана за заслугите и храброста и беше водечки функционер во многу политички, добротворни и општествени здруженија, вклучувајќи ги Сојузот на југословенскиот отпор, Сојузот за заштита на деца во Македонија и АФЖ во Македонија, како и пратеник во македонското Собрание. Во 1962 година, Колономос беше именувана во професор емеритус на Филозофскиот факултет, оддел романска филологија, при Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје. Таа е автор на голем број текстови и дела од областа на историјата, јудео-шпанскиот јазик (јазикот на Сефардите) и на југословенско-македонскиот отпор.

Иако Евреите живееле во Монастир од римско време, на сефарадска Евреи, кои првично се префрлени од Пиринејскиот полуостров во петнаесеттиот век, стана преовладува група во градот од страна на XVI век. Тие одржуваат високо традиционални и карактеристичен стил на живот се карактеризира со престој во еврејска четвртина, поврзаност со Јудео-шпански (Ladino) јазик и сефарадска фолклор, Еврејската верска посветеност кон почитувањето и верноста кон еврејскиот комунални институции вклучувајќи ги и синагогите, верски училишта, верските судови , и заемна помош општества.

Во 1863, по пожарот уништи голем дел од еврејската четвртина, заедницата се сврте кон еврејскиот светските водечки филантроп, Англија Сер Moses Montefiore, за помош во реконструкцијата. Оваа жалба на Запад, го означи почетокот на сефарадска заедница reorientation кон европската култура и постепено воведување на секуларното образование и вредности во популацијата. Овие промени се одржа во исто време како и нови транспортни врски до Солун зголемената трговија и донесе економски просперитет на Монастир Еврејската заедница.


Овој период на културен и економски развој беше секне од страна на политичките немири во регионот, со почеток во 1903 година со македонското востание против турската владетели на Отоманската империја. Насилство меѓу етничките Грци, Срби, Бугари и врз иднината на Македонија е изложена Монастир за политичко насилство и економски прекин во текот на првата деценија од дваесеттиот век. Како резултат на тоа, илјадници еврејски Monastirlis (како и мештаните од себе) емигрирал во Северна и Јужна Америка, во Ерусалим, и сефарадска метропола на Солун. По завршувањето на Втората балканска војна во 1913, претходно Отоманска Македонија беше до врежани меѓу Србија, Бугарија и Грција. Монастир, тогаш преименувана во Битола, беше ставена на територијата на Србија. Сепак, на Еврејската заедница продолжи да се јавите на град со името е создаден во текот на вековите под отоманското владеење: Монастир.

На крајот на дваесеттиот век, Монастир еврејска популација достигна речиси 11.000, но од 1914 години на емиграција беше намалена на заедницата со само 6.000. За време на Првата светска војна, Монастир претрпе два инвазии и две години од бомбардирањето. Повеќе од 5.000 Евреи Монастир напуштија своите домови и живеат како бегалци во околината. Кога војната била завршена, Монастир Евреи изброени нешто повеќе од 3.000. Битола стана дел од новата држава на Југославија, а во 1920-тите и 1930-тите ционизмот се наметна како доминантна сила помеѓу локалната еврејска младина. Во текот на тие години, 500 од овие млади мажи и жени емигрирал во Палестина.


Во последното поглавје во историјата на еврејската заедница во Монастир дојде во 1941 година, кога Германците нападна Југославија и сојузник на Германија, Бугарија, уште еднаш окупирана Македонија. По тие систематски despoiled и ghettoized Евреи од Монастир, бугарските власти се транспортираат на целата Еврејската заедница на транзит камп во Monopol тутун складиште во Скопје. Од таму, Монастир Евреи беа депортирани во Треблинка меѓу 22 март и 29 март, 1943. Не е една од Монастир 3.276 Евреи депортирани во Треблинка преживеал. Неколку десетици Monastirlis успеал да избегне депортација, и четири избега од Monopol логор. Денес, само еден Евреин останува во градот, кој е дом на сефарадска заедница за повеќе од 400 години.
 
11 Март 2003, го одбележа 60-годишнината од Втората светска војна депортација на сефарадска Еврејската заедница на Монастир, историски најголема еврејска заедница во Македонија. Евреите кој трага на нивните потекло на македонски град познат уште од 1913 година продолжи како што е Битола да се јавите на град со името е создаден во текот на вековите под отоманското владеење: Монастир.

Помеѓу 1941 и 1944 година, Бугарија, во сојузништво со нацистичка Германија, југословенската окупирана провинција Македонија. На 11 март 1943 година, во соработка со Германците, Бугарски воени и полициски службеници заокружен на 3.276 Монастир еврејска мажи, жени и деца, биле депортирани нив на германски-контролирана територија и да ги претвори во текот на притвор на германски официјални претставници. Германците се транспортираат на еврејската популација од Монастир и околности на нивната смрт во Треблинка, како дел од нивниот план за убиство на сите европски Евреи.


Фотографии од скоро секој еврејски возрасни во Монастир, повеќе од половина од заедницата, беа собрани од страна на бугарските власти во првата половина на 1942 година. Овие фотографии биле сочувани и идентификувани и сега се на располагање во Фото Архива на Обединети Држави Меморијалниот музеј на холокаустот (USHMM) и на овој веб сајт. Иако многумина од еврејските жители на источна Европа биле должни да ги достават фотографии за потребите на полицијата регистрација, работни дозволи, како и дажба картички и надвор гета основани од германија или нејзините сојузници оска, неколку од овие збирки фотографија преживеале војната непроменети. Од Монастир регистрација фотографии претставуваат еден од тие ретки колекции. Бидејќи тие се внимателно идентификувани (веројатно од страна на Јаков Aroesti, еден од ретките преживеани од Монастир, во доцните 1950-ти), тие се исклучително вредни историски и генеалогичните ресурс.

Од Монастир фотографии нудат уникатно поширок поглед на Еврејската заедница во пресрет на нејзиното уништување, како одраз на еволуцијата и исчезнувањето на сефарадска заедници низ целиот Балкан. (Можете да видите фотографии со избирање на "Browse собирање ..." под Поврзани линкови на крајот од оваа статија).


Потекло на колекција


Потеклото на Монастир фотографија колекција лежеше во директивата дадени од страна на бугарската окупациона власт во почетокот на 1942 Евреи од Монастир, тогаш неодамна концентрирани во гето, да ги достават фотографии на сите членови на семејството на возраст од над 13. Додека некои од пристигнатите фотографии неодамна беа земени за оваа намена, а други беа постари семејство сликите кои датираат од 1890-тите до почетокот на 1940-тите. Повеќето од фотографиите се глава снимки на индивидуалните возрасните, но некои се портрети на два, три, или повеќе членови на семејството.

Очигледно, овие фотографии се изведуваат од страна на бугарските власти; еден комплетен сет сега постои на македонскиот Државен архив, captioned во 1950-тите, а друг во собата беше намален и пејст во полицијата книги Регистрирајте се произведени од страна на бугарските власти во 1942 година. Овие регистри полицијата беа обновени по војната и предадена на Сојузот на еврејските заедници од Југославија. Години подоцна, тие биле донирани на Јад Вашем во Ерусалим, но не пред голем процент од фотографиите беа отстранети од преживеаните.

Пристигнување на наплатата на Обединети Држави Меморијалниот музеј на холокаустот

Од Монастир регистрација фотографии беа пронајдени од истражувачите во USHMM Меѓународни архивирање Програми Дивизија (IAPD) во 1996 година, додека геодетски холокаустот поврзани со колекционери во Македонија. Државниот архив на Македонија добро ги доделува IAPD барањето на rephotograph колекцијата на Музејот за's Photo Архива, чија мисија е да се соберат во една централна локација копии на важни холокаустот поврзани со слики од јавни и приватни извори. На негативи пристигнаа во 1997 година заедно со microfilms на српско-хрватски текстот напишан на грб на слики.

Во пролетта на 2001 година овие индекси беа преведени од страна на Исак Nehama, еден преживеан волонтер (по потекло од Атина), чии родители и израснал во Монастир. Г-дин Nehama понатаму корелација на Captioning информации со двете Јад Вашем бугарската полиција регистри и објави "регистар на Deportees" на Евреите во Македонија за време на Втората светска војна (1941-1945) од З. Kolonomos и В. Вангели. Дополнителни контекстуални информации за еврејската заедница на Монастир беа добиени од Марк Коен, автор на минатиот век на Заедницата сефарадска: Евреите од Монастир, 1839-1943 (Фондација за сефарадска студии, New York, NY).

 
Во 1941, некои 78.000 Евреи живееле во Југославија, вклучувајќи околу 4.000 странски или Евреите без државјанство, кој нашол прибежиште во земјата во текот на 1930-тите. Иако Југославија беше ненамерно се приклучил на Оската сојуз со Германија, југословенската влада беше соборен од страна на анти-германски воен удар на 27 март 1941 година. Нацистичка Германија изврши инвазија на балканските народи на Југославија и Грција во почетокот на април 1941 година. Поддржано од воено нејзината оска сојузници (Италија, Бугарија, Унгарија и Романија), Германија брзо се покори на Балканот. Југославија беше поделен меѓу силите на оската сојузници. Бугарија клаузула Југословенска Република Македонија (регионот вклучувајќи ги и градовите Скопје и Битола, во јужниот дел на Југославија).

На 4 октомври 1941, Бугарите присилно вонредна мерка што забранува на Евреите од Македонија од ангажирање во кој било вид на индустрија или трговија. Сите постоечки бизниси еврејски имаше три месеци за пренос на сопственост на не-Евреи или да го продаде својот имот и затвори. Покрај тоа, законот кој забрането Евреи од одредени области од градот беше применето во Монастир во крајот на 1941 година. Евреи кои живееле во попросперитетна дел од Монастир, се наоѓа на источната страна на реката Драгор, беа принудени да се движат кон посиромашните дел од градот се наоѓа во близина на традиционалниот еврејски четвртина на западната страна, а оваа област стана гето.


Со Монастир Евреи принудени во гето и регистрирани, станува полесно да ги извршуваат кражбата на нивните имоти. На 2 јули 1942 година, бугарската влада побара сите еврејски домаќинства рака над 20 проценти од вредноста на сите средства, вклучувајќи го имотот, мебел, во кеш, и предмети за домаќинството. Комисии беа формирани за да се процени вредноста на Евреите "на имотот. На сопственост на оние кои немаа пари да го плати данокот биле продавани на аукција.

Сите овие понижувачки, рестриктивни мерки прекина нормалната еврејскиот живот во Монастир. Zamila Kolonomos, локалната еврејска жена, живееше во текот на овие години окупација во Монастир. Таа напиша ", Ansina la vida si truko з никакви AVIA mas / а enkontros, / а fiestar, / а bodas, / а aligrias" (Така живот бил толку многу промени и немаше повеќе средби, не фестивали, нема свадби, не прославите) .


Иако се сојузил со Германците, бугарската влада одби да депортирам Евреи кои живеат во Бугарија правилно. Бугарските власти не, сепак, депортирам Бугарски Евреите без државјанство од територијата на Југославија и од Грција која Бугарија окупирана. Тие депортирани македонските Евреи во истовремени дејства, која започна во раните утрински часови на четврток 11 март, 1943. Во Монастир, Скопје и Штип, каде што имаше мала популација од сефарадска Евреи, на неколку стотици полицајци и војници, како и количка за возачи со нивните коли, се собраа на општински полициски станици во 2 по полноќ да добијат инструкции за отстранување на Евреите и нивните последици. Во Монастир, бугарскиот воен воспостави блокадата околу градот за да се спречи бега.


Помеѓу 5 и 6, групи fanned се во гетото да се тресне по вратата и со цел жителите да ги напуштат своите домови во еден час. Евреите им било кажано дека биле пренесени до другите делови на Бугарија и дека по војната, тие ќе бидат вратени во своите домови, но тоа не малку да се олесни на терор и на оваа масивна конфузија иселување. Однапред гласини на оваа акција убеден Kolonomos да се сокријат, а таа ноќ и четири други седеше во соба без прозорци во продавница и слушал за она што се случува со нивната заедница. Kolonomos напиша,

В зори чуе вечната на групи на полицијата. Во еден миг немаше звукот на коњите "и стапките на бучава на коли. Потоа сите беше мирна. Тогаш дојде еден бучава како гром .... Ние праша еден на друг она што би можело да биде? Тогаш бевме во можност да размислува за звукот на гласови, извици, на плачење на многу луѓе, на бебињата, на жените! Ние бевме во можност да се направи разлика зборовите на Бугарите, кои извикуваа: "Брзо! Брзо! " На молитви, звучи, клетви, со плачење беше јасно ... Тие беа превземајќи ги сите Евреи, стари и млади, а не само од млади луѓе кои би можеле да работат .... Река од луѓе поминаа покрај нас.

На околу 7 Евреите биле принудени да пешачат до железничката станица, каде што еден воз беше чекаат да ги однесе далеку кон соседните Скопје; привремен притвор центар беше формирана во државата тутунски монопол склад познат како Monopol. На Monopol беше избран за неговата способност да се одржи на илјадници луѓе, а исто така и поради тоа што беше поставен од страна на пругата. Алберт Sarfati преживеаја војната, и му ја даде оваа очевидец сметка:

Тие нас натоварени во вагони стоката, Педесет да sixty луѓе на вагон, вклучувајќи багаж. Немаше доволно простор и многу мораше да издржи. Немаше вода. Децата беа плачење ... А жена во еден вагон беше раѓањето ... но немаше лекар. Стигнавме во Скопје на полноќ. Ноќ. Мрак. Тие отвори вагони и во темнината ни се наметнува во две големи згради. Автомобили извршување на Евреите од Штип бил додаден во нашиот воз. Сопнуваат една на друга во темнината, влечење нашиот багаж и континуирано се тепани од страна на бугарските војници, децата, на возраст и изнемоштени се обиде да стискаш во зградата. Кога сонцето се зголеми, ние сме биле реализирани во Скопје, во зградата на Монополот, и дека сите Евреи од Македонија беше заокружен дека истиот ден.

За следните 11 дена од Монастир Евреи, заедно со Евреите од Скопје и Штип, околу 7.215 во сите, живеела во преполн, валкани услови во магацините на четири Monopol. Времето беше студено, таму беше малку храна и неколку ќебиња, и Евреите беа постојано бараа, претепан и понижен. Жени и девојки биле силувани. Елена Леон Ishakh, лекар од Монастир, кој беше ослободен од Monopol да работи за Бугари, преживеа војната и лево овој опис на Monopol:

Чувствува глад ... Само на петти ден не стана органи формира кујна, но и за над 7.000 од нас имаше премалку печки. Храна doled беше надвор со почеток во единаесет часот наутро, а последната од нив се хранат околу пет во вечерните часови. Храна беше дистрибуиран еднаш дневно и се состоеше од 250 грама леб и обични, водени грав или ориз ... Тие, исто така ни дал пушени меса, но тоа беше толку лошо што, и покрај нашата глад, не би можеле да го јадат ... Под изговор за пребарување нас да се најдат скриени пари, злато, или странска валута, тие sadistically принудени целосно да ги соблекуваме ... Во некои случаи тие дури и ги одзеде бебе пелени ... Ако нешто се најде на некој, тој беше претепан ....

Нико Пардо е еден од ретките кој успеа да избега од притвор центар во Скопје и по завршувањето на војната тој ги опиша Евреи "во очај Monopol:

Бевме во ужасна расположение. Младите се обиде да пеат секој толку често, но за возрасните и постарите луѓе се во длабока депресија. Ние не знаеме што ни очекуван, но ужасната третман што ги добивме од Бугарите покажа на вредноста на ветувањата дадени нас дека ние само ќе се преземат за да работат на бугарски логор. Тука и таму младите шепоти за можноста од востание и масовно бегство, но тие никогаш не се материјализирани. Немаше изгледите за тоа местото. Дворот беше опкружен со дрвена ограда и дека зад бодликава жица. На секоја од четирите агли имаше стражар со митралез и други вооружени стражари ќе патролираат во дворот. Исто така, веруваме дека најлошото можно судбината не чекаат ни спречи таквите самоубиствени акти од одвива.

Три железничката транспортна зеде македонски Евреи од Monopol до Треблинка. Патувањето обично зеде шест дена, а во текот на овој период Евреите биле затворени во товарниот добиток или автомобили. Неколку Евреи загинале за време секој транспорт, како и живите мораше да издржи присуство на мртовците. Утрото на 22 март 1943 година, некои од 2.300 македонски Евреи од Monopol беа принудени да се качат во возот се состои од 40 стоката автомобили. Семејства заминаа заедно, како и транспорт се вклучени најмалку 134 мали деца не повеќе од четири години, а најмалку 194 деца на возраст меѓу четири и 10. Возот пристигна во Треблинка шест дена подоцна на 28 март во 7 Четири лица загинаа на овој транспорт. Најголемиот дел од овие Евреи беа од Скопје.

На 25 март, германски и бугарски војници натоварено околу 2.400 македонски Евреи врз воз составен од товарни автомобили. Сите Евреи од Штип, чиј број 551, биле на овој втор транспорт, како што беа околу 2.000 Евреи од Скопје и Монастир. Sarfati беше закажан да се качи на третиот транспорт, а тој гледавме на Евреите одбор овој втор воз:

Секој вагон извршени помеѓу 60 и 70 лица со сите нивниот багаж. Луѓето излегуваа од зградата носејќи им припаѓало на грб. Секој носеше нешта, од најстарото лице на најмладите. Со наведна главата, сите се приближуваше на црно воз. Пред секој вагон застана една германска и една Бугарски полицаец проверка Off листа. Беше невозможно да се седне во товарни автомобили. Штом 'добиток' била натоварена во возило, тоа е заклучен и запечатен. Само глави биле видливи преку малите прозорци ... Оние од нас во зграда не се дозволени за да се види, а на полицијата им мавтаа митралези кон нашите прозорци да нас од гледање. Возот е подготвена и замина за eleven часот. Мавтајќи со рацете се збогува од мали вагон прозорци и сите нас во зградата беа shedding солзи.

Последниот воз вршат околу 2.400 Евреи, од кои околу 2.300 се од Монастир. Евреите започнува интернат на товарните возила во 6 часот на 29 март и на пладне во возот беше полна. Заминувањето на овој воз за убиството центар во Треблинка сигнализираа конечниот уништување на еврејската заедница во Монастир.

92608.jpg


92960.jpg
Portrait of Estreya Ovadia
 
а денеска сигурно на прсти се бројат баш поради бугарите,мислам замислете некој да дојде и да уништи некое малцинство од една држава...па дури и браќата роми:pos2:

тоа секако ќе има импакт врз културата на таа држава...на пример ако ги немаше и ромите немаше на сител ромб на ромб да му рече не ми прај бе цигански работи!
 
Има евреи во Македонија, барем во мојот град знам неколку. Еден има тон пари а вози југо, чува за на старост. Знам уше еден, коа бев на гости кај него, кога вареше кафе стави едно зрно само, а кога се довари кафето го извади зрното го забриша и си го стави во фиока.
 
Еј од илјадници илјадници во Битола,сега само еден стар чоек и една фамилија остана тука,не сум сигурен за фамилијата.
Бев анти-семитист и тежок нео нацист,ама сега пораснав :pos2:.Тука биле луѓето 500 години,и за едно клепнување на окото ги снема.

Ај ќе постирам после за значајни евреи за Битола од една книга,ќе се зачудите колкав придонес имале некои.
 

Kajgana Shop

Back
На врв Bottom