ЛОГОРИ Според бугарски извори, во австроунгарските заробенички логори имало околу 9.000 Македонци. Од нив 3.000 биле ослободени по барање на Софија која била сојузник на Австро-Унгарија, а потоа испратени на фронтот. Еве што ќе раскаже Никола Андонов од кавадаречкото село Конопиште за логорскиот живот како австроунгарски заробеник во 1914 година: „Не' истераа дури во Галиција, таму некаде на руската граница. Многу мака видовме. Леб ни даваа еднаш на 48 часа. Јадевме зелена трева. Не' тераа на работа гладни. Ќе си наберам трева и како стока јадам. Сол имаше. Сол и трева сите ќе лижеме цел ден. Кога видоа дека многу умираме, ни забранија да береме трева. Ако командантите те видат да береш трева, ќе те тераат сто или двесте метри гол да одиш. Дури да отидеш таму, дури да ти дадат алишта, ќе измрзнеш. А таму беше многу студено. Студено, мраз и ветер. Мора да одиш гол, инаку ќе те отепаат, не не' есапеа за ништо“.
Андонов раскажува дека во заробеничкиот логор од глад и од ќотек секој ден умирале по 20-30 заробеници. Ќе собереле по триесетина умрени и сите во една дупка ги закопувале. Во сето тоа само една особина била добра кај Австроунгарците - ниту еден не закопале без сандак, без да му стават крст со име и презиме на умрениот, од кое место и од која земја е. „Одејќи така еден ден низ гробиштата го најдов еден наш селанец. Беше умрел, а јас не знаев. Го најдов на крстот напишан. ’Дело Ничев од с. Конопиште, Македонија‘. Веднаш им пишав писмо на домашните. Стигнало по два месеца. Нека си знаат, да не го чекаат повеќе“. Така, Никола Андов додека бил жив им ги пренесувал на помладите сеќавањата на логорските денови. Тој подоцна како заробеник работел во една фарма кога животот му бил многу полесен и кога се сликал за спомен.
ЦЕНЗУРА За големата трагедија на Првата светска војна, за тоа што се' преживувале македонските војници на фронтовите, за нивната грижа за своите сведочат и околу триста писма и картички што на македонската јавност и' ги претстави Институтот отворено општество - Македонија. Иако сите писма на прв поглед личат едно на друго и, главно, содржат поздрави до своите најблиски, секое од нив крие посебна голема војничка драма преживеана од тие млади луѓе во тие страшни времиња кога биле присилени да се борат за туѓи држави и за туѓи интереси. Писмата се од војници од Кратовско и од Пробиштипско. Еден дел од нив се напишани на специјални војнички картички, на кои стои предупредувањето што смеат, а што не смеат да им напишат војниците на своите домашни. На војничката картичка, која за таа пригода ја изработила бугарската држава, на предната страна, до местото за адреса, отпечатено е следново предупредување: „Да се пишуваат само приватни работи. Картичката ќе биде уништена ако содржи информации од војната“. Слична е и содржината на српската воена картичка на која, исто така, категорично е нагласено: „Можат да се пишуваат само приватни вести. Картичката ќе биде уништена ако се изложуваат војнички работи“. Војниците не можеле да го напишат дури ни тоа дека некој нивни соселанец загинал или, пак, дека е ранет во борбите. Можеле само да кажат дека се прекомандувани во некоја друга единица за домашните да знаат на која адреса да им пишуваат.
Македонецот Христо Поп Антов, кој работел во бугарската Цензорска комисија, во своите спомени запишал дека еден човек прегледувал најмалку од 700-800 до илјада писма во денот. Нивна работа била да водат сметка војниците да не пишуваат работи од фронтот што можеле да ја возбудат војничката душа и да не пишуваат дека тие таму гладуваат, дека мизеријата е голема, а офицерите се однесувале лошо, дека тој и тој умрел, тој и тој од нашите војници е убиен - за да не се создадел хаос во селата. „Добро, ама тие и на тоа му ја нашле слабата точка. Кога сакаа да кажат дека некој загинал или умрел велеа: тој и тој си отиде кај него. Селаните знаеле дека тој умрел и тие велат дека отишол кај него“, подвлекува Поп Антов во своите спомени.
Последиците од Првата светска војна се присутни и денес во Мариово. Шлемови од војната поставени на кладенец во селото Бешиште
ЗАБОРАВЕНИ Сите оние кои на еден или на друг начин биле жртви на Големата војна се заборавени. Македонската држава никогаш не се сети на нив. А тие луѓе заслужуваат многу повеќе, нивните внуци и правнуци треба да знаат за воената голгота што ја преживеале. Помина девет децении од тој пекол, сеќавањата на нив бледнеат. А тие се наши луѓе кои не треба да се заборават, да се избришат од нашето помнење. Ако ништо друго, треба да им се подигне споменик кој ќе сведочи и предупредува на тоа страшно време за да не се повтори.
Директорот на Институтот за национална историја, Тодор Чепреганов, вели дека многу држави направиле споменик на незнаениот јунак, а тоа треба да го направи и Македонија и на тој начин да им се оддолжи на сите оние што загинале во сите востанија и војни, без разлика што не биле тие војни наши, туку се воделе за туѓи интереси. „Македонци учествувале во сите војски, и во бугарската и во српската и во грчката, дури биле присилени да се борат меѓу себе браќа и роднини. Тоа е најголемата македонска трагедија“, вели Чепреганов. Тој додава дека во последно време малкумина историчари се занимаваат со Балканските и Првата светска војна. „Тој дел од нашето минато не е докрај расветлено и ќе мора да се доистражи“, нагласува тој.
Александар Стојчев, млад историчар, кој го истражува учеството на Македонците во Првата светска војна, го дели истото мислење. „Многу македонски војници биле погребувани како припадници на други војски, некогаш и во заеднички гробници. Единствен начин да им се оддолжиме е државата да им подигне споменик, на кој ќе се напише дека тие војувале во разни војски, дека биле доведувани во ситуација да пукаат едни против други и да гинат за туѓи интереси“, вели тој.
Војничка Чума го сотре Гарниково
Од сто семејства, останале само петнаесет
Поповите не можеа да превтасаат со закопувањето, вели Ристо Ристов
По чумата што ја донеле војниците во тиквешкото селото Гарниково изумреле околу 900 луѓе. Од сто семејства со над илјада жители останале само 15. „Во 1918 година, кога се скина фронтот, есенско време беше, стана еден голем помор, кога почна, не знаеше да престане. Сето тоа го помнам. Бев голем. Сега ми е како пред очи. Близу до селото имаше отепано многу војници, кај Крушите и Чаирот. Така останаа. Никој не ги закопуваше. Еден месец останаа незакопани. Имаше селани кои одеа од убиените војници да земат алишта, ќебиња, пушки, часовници, кошули, чизми, ќе ги соберат во куп, ќе ги заврзат и да не ги види никој, ќе ги донесат дома. Неочекувано, кучињата збеснаа и така бесни шетаа низ селото и полето, напаѓаа луѓе и стока. Од заразната клима се разигра лоша болест низ селото. Секој ден нема да помине, а да не умрат двајца-тројца. Поповите Јован и Петре не можеа да превтасаат со закопувањето. Имаше денови кога на гробиштата се изнесуваа неколкумина. Се чекаше да се закопа првиот што е донесен, а потоа да му дојде редот на другиот, на третиот, на четвртиот, да му препеат. Луѓето бегаа од мртвите. Немаше кој да ги закопува. Ако роднини имаше умрениот, ќе го закопаат, ако немаше, така остануваше повеќе дена каде што умрел“, своевремено ќе раскаже Ристо Ристов, преживеано момче од Гарниково, кој тогаш имал 13 години.
Роднини присилени да пукаат едни во други
Братски довикувања преку линијата на фронтот
Љубомир Терзиовски, мобилизиран во српската војска, стравувал да не го види меѓу мртвите својот брат Венедик, кој се борел на спротивната страна
Рововите на Македонскиот фронт биле и сцена на која се одвивале и многу војнички и човечки драми. Браќата Митре и Петре од мариовското селото Старавина за време на Првата светска војна биле на позициите на Македонскиот фронт кај местото Соколот, војувајќи еден против друг, цели три години. Едниот бил војник во бугарската војска, другиот во српската. Еден од друг биле оддалечени неколку стотици метри, а од околните ридови го гледале родното село. И двајцата ги мобилизирала српската војска во 1914 година. И двајцата војувале против Австроунгарците кога Петре бил заробен во битката на Дрина. Подоцна бил ослободен од логорот од Бугарите, кои есента 1915 година го испратиле на фронтот кај Кајмакчалан. Токму таму на спротивната страна се наоѓал неговиот брат Митре, кој ја преживеал голготата на српската војска во Албанија и стасал на Крф. За тоа дека на фронтот пукале еден во друг се дознало откако завршила војната. Како ги завршиле животите браќата од Старавина не се знае, не се знаат ниту нивните гробови. За трагична судбина на Митре и Петре, за тоа дека на фронтот пукале еден против друг се дознало откако завршила војната од нивните соселани кои, исто така, биле на позициите со нив и имале среќа дома да се вратат живи.
Еден бугарски офицер во дневникот што ќе водел на фронтот ќе забележи една друга македонска судбина на браќа кои биле во спротивставените војски на фронтот. Едниот пукал од рововите на бугарската, другиот од рововите на српската војска. Меѓутоа, за разлика од Митре и Петре, тие дознале дека се еден наспроти друг на оддалеченост од стотина метра. Околу полноќ, кога ќе молкнеле оружјата, често се довикувале, распрашувајќи се за домашните. Тој нивен разговор го слушале војниците од обете страни. Чекале да дојде полноќ за да видат што ќе си кажат браќата.
Љубомир Терзиовски, учител од Македонски Брод, кој водел дневник од фронтот бил мобилизиран од српската војска, а неговиот брат Венедик во бугарската. „Додека траел фронтот, татко ми користел секаква можност да дознае за судбината на својот брат Венедик. Кога на фронтот имало директни судири и пробиви од едната или од другата страна и кога ќе наиделе на убиени или ранети бугарски војници, внимателно го загледувал секој мртовец за евентуално меѓу нив да не го препознае својот брат“, раскажува синот Растислав Терзиоски.
Трагични судбини
Се вратил дома кога му давале помен
Јандре Пендовски бил регрутиран од српската војска и војувал во Балканските војни и на Македонскиот фронт. Тешко бил рануван двапати, еднаш се лекувал во Алжир, тогашна колонија на Франција, еднаш во Марсеј. Домашните мислеле дека е загинат, зашто од него немале никаков абер шест години. Сметајќи дека е загинат, решиле да му дадат помен. Заклале овен и зготвиле манџа и, според обичаите, отишле на гробишта да раздаваат. Откако попот го отпеал опелото, седнале да ручаат. Истиот ден Јандре се вратил во селото по седум години војување. Дошол дома, но никого не затекол. Седнал под старата црница и чекал да дојде некој. По извесно време се појавило едно дете, а Јандре го прашал каде се луѓето. „На Јандрета Пендовски му изнесуваат година на гробишта, па сега ручаат“, му одговорило детето. Јандре погледнал натаму и го замолил детето да отиде на гробишта. „Кажи им да остават малку од јадењето за да се најаде и Јандре. Тој се врати дома“.
Во почетокот никој не верувал, мислеле дека се вратил од мртвите. Со плачење дотрчале неговите, го прегрнувале и плачеле од среќа. „Го познавав дедо Јандре. Беше мој подалечен роднина. Малку зборуваше, во војната преживеал многу стравотии, па беше нервно растроен. Раскажуваше за лекувањата во Алжир и во Марсеј, за разнесувањата на болните и патувањата со бродовите. Често ми велеше: ’Не знам колку пати сум закопан во земја од гранати’. Ми ги покажуваше раните. Умре рано“, вели Александар Ивановски.