
Магија во паганството
Старите Словени имале космоцентричен светоглед, кој во односот кон природата значително се разликува од современиот, технолошкиот. Човекот знаел дека неговиот живот зависи од природата и затоа ја обожувал. Тој ги обожувал сите природни елементи (оган, вода, земја, воздух), сметајќи ги за оживеани (анимизам) и разумни (фетишизам). Обожувањето на природата и нејзините сили наоѓа израз во словенската магија. Луѓето веруваа дека со помош на одредени магии, „заповедни“ зборови и постапки, може да се контролираат светлите и темните суштества што владеат над нив. Сметајќи дека сè околу него е живо, човекот, на пример, видел нешто живо во својата сенка, како да е дел од себе; Сосема на ист начин гледал на својата слика, па дури и на своето име. Според паганите, таквите појави како дожд, град, молња, громови, урагани, земјотреси не се случуваат сами по себе, туку се испратени од едно или друго божество што ги контролира овие елементи. Затоа Словените бараат застапништво од Сонцето, Месечината, ѕвездите, духовите на шумите, морињата, реките итн., бараат поддршка од нив, бараат сила да извршат некоја акција и бараат од нив да ја дознаат својата судбина.
Магичните постапки на Словените се поделени во две групи: магии и гатање.
Магиите (љубовни магии, љубовни магии, шепоти, магии, баења, амајлии, зборови итн.) се насочени кон исполнување на чија било волја - добра или зла - на волшебникот.
Прорекување на судбината помага да се добијат информации за иднината со помош на оностраните сили. Гатачите многу често прибегнуваат кон друго магично средство - тие се свртуваат кон моќта на растенијата: билки и дрвја. Исцелителите, вештерките и волшебниците составиле таканаречени магиски тревници, кои ја опишувале моќта и целта на секоја користена билка, како и методите за нејзино собирање и користење.

Прорекување на судбината
Ако претходно некое лице имало дар на предвидливост, тогаш животот во општеството поради различни причини го принудил да се откаже од многу од неговите вештини или да ги измени, давајќи им „поцивилизирана“ форма. Така, гатањето (гатањето) се формирало од неверојатниот дар на предвидување, интуиција и „шесто сетило“. Во паганството, гатањето е еден од главните ритуали на обожавање. Самото прорекување на судбината е повик до боговите, првично пагански, а со усвојувањето на Христијанството, до оние кои ги почитува доминантната црква (и покрај прогонството на гатањето и другите пагански магии од страна на Христијанството). Референци за прорекување на судбината може да се најдат во најраните споменици кои раскажуваат за Словените. Така, Прокопиј Кесариски (VI век) напишал: „Тие (Словените – И.Ш.) обожавале и нимфи и некои други духови, на кои исто така им принесувале жртви и, згора на тоа, им ја претскажувале иднината“. Константин Порфирогенет (X век) и Титмар Мерзебуршки (XI век) сведочат за тоа дека Словените фрлале ждрепка пред да започнат каква и да било важна работа, Черноризец Храбар (IX век) пишува за целта на линиите и рецките за броење и прорекување на судбината. Различни методи на гатање се споменати во западнословенските судски документи од XVI-XVII век и во разни словенски гатачки книги од XIV-XVII век.

Гатањето може да биде јавно или приватно. Во Ретра и Аркона (најпознатите пагански центри на Западните Словени) најстарото јавно претскажување што дошло до нас било извршено со помош на свети коњи. Еве едно од нив, цитирано од М.Д. Чулков: „За воено гатање, шест копја беа заглавени исправени пред храмот, две по ред, едно до друго на еднакво растојание, а за секој двојник беше врзано по едно копје напречно колку коњот можеше да прескокне без да скокне; тогаш жрецот, откако ќе прочитал долги и свечени молитви, земајќи го коњот за уздата со големи обреди, го водел преку три попречни копја, доколку коњот ги прегазил сите три со десната нога, без никакво нарушување со левата, тогаш тоа се сметало за добар знак на претстојната војна; а доколку би застанал на патот додека ги прегазувал копјата, тогаш тоа се сметало за лош знак; „Според чекорењето на овој коњ, војната започнувала или била одложувана“ (1). Самостојното гатање се рефлектирало повеќепати во фикцијата од XVIII-XX век. Писателите и поетите гo вклучиле во своите дела за различни цели (В. Жуковски, Л. Толстој, В. Брјусов и др.).
Гатањето се засновало на набљудување на однесувањето на животните и птиците (Кукавицата пред Ѓурѓовден значи лоша жетва и загуба на добиток; свињата се чеша - ќе биде топло, а писка (квичи) - ќе биде лошо време; ако кокошките не се кријат од дождот, ќе биде долготраен; Црна и шарена крава пред стадото значи лошо време, бела и црвена значи ведро небо; Ако убиеш змија и ја обесиш на бреза, ќе врне; Гавран грака - до несреќа, врана - до лошо време; Коските на велигденското јагне (прасенце) се закопувани во полето за да се спречи град), растенија (Jaрeбиката добро цвета - за жетва на лен; доцно паѓање на лисјата - за тешка година; Кога лисјата начисто ќе паднат од дабот и брезата, ќе има лесна година за луѓето и добитокот), состојбата на природата (Магла на Св. Мокиј - влажно лето; иње на дрвјата - мраз, магла - затоплување; црвени облаци пред изгрејсонце - ветер, облаци - дожд, црвено на зајдисонце - ведро небо и ветер), разни предмети (Ако млекото се пени во кофа, ќе врне; Солта овлажнува - лошо време; тежината на првото кокошкино јајце во пролетта се користи за одредување на жетвата; Ако крпата за пита фрлена на стреата не се стркала, ќе има добра жетва) (2).

За да ја согледаат иднината, тие се свртувале и кон злите духови и мртвите, па ваквото гатање традиционално се сметало за опасно, а од гледна точка на Христијанската Црква и за грешно. Повеќето од овие гатачки настани се случувале во денови кога душите на мртвите слободно талкаат по земјата и кога злите духови стануваат активни. Обично тоа се Божиќ,Св.Троица, Велигден, Иван Купала и Ѓурѓовден. Прорекувањето на судбината се одвива во три фази: подготвителна, примање на „знакот“ и негово толкување.
За да се воспостави контакт со злите духови, неопходно било да се отстрани крстот и да се одврзат сите јазли на облеката и појасот. Девојките ја расплетувале косата и останувале гологлави, многу често боси и облечени само во кошула. Требало тајно да се оди до местото на гатање, без да се каже збор. Местата за прорекување ги избирале и „нечистите“: бања, амбар, штала, напуштена куќа, гробишта, раскрсница, порта - оние места каде што треба да живеат зли духови или простор што служи како премин помеѓу светот на живите и светот на мртвите. За да се заштити, гатачот правел круг околу себе, ги затворал очите и не смеел да се сврти.
„Знакот“ можела да бидат соништа, звуци и случајно слушнати зборови, облици на истурен восок, калај или белка од јајце, однесувањето на животните, првиот предмет што ќе падне, неговиот правец (правецот на врвот на чевелот), одразот во огледало или на некоја мазна површина, парен или непарен број на предмети итн.
Толкувањето било традиционално за одреден локалитет, определено според симболиката на предметот што се користи во гатањето (леб, жито - среќа, богатство; јаглен, пепел - болест; земја - смрт; прстен, венец - брак итн.) и волјата на толкувањето на гатачот или луѓето околу него.
Последно уредено: