Еве една добра можност АРМ по ниска цена да се опреми со ескадрила комбинирана од млазни едносед и млазни двосед тренажни авиони чешките L-159 Alca односно L-159 B со вклучено вооружување на истите по цена помала од 50 милиони УСА$.
L-159 Alca
L-159 B
Во периодот од 1995 до 2002 година по барање на чешката армија произведени се 72 летала од типот L-159 од кои 28 се задржани во употреба додека останатите се конзервирани и за нив се бара купувач.
Конзервираните авиони се со помалку од 200 часа летање релативно се нови и поради високата цена на одржување Чешкиот министер за одбрана лани објави дека се подготвени да ги продадат по цена од 1.5-3 милиони УСА$, да напоменам дека реална цена на нов произведен L-159 чини 15-17 милиони УСА$.
Конзервираните L-159
Познавачите тврдат дека L-159 е всушност намален F-16 а на обучените пилоти на L-159 им се потребни само неколку часа дообука за да преминат на F-16 или пак на Saab JAS 39 Gripen.
За жал од конзервираните L-159 кои се нудат по ниска цена нема трнажни двоседи (L-159 B) затоа и продажбата е отежната, сепак постои можност со доплата од неколку милиони УСА$ на едноседот L-159 Alca да му се извади дополнителниот резервоар и да се преправи во тренажен двосед.
Недостатоци на L-159:
Максимална брзина 935км/ч, за вклучување на летала во колективната одбрана на НАТО (air policing) леталата мора да се движат со поголема брзина од 1 мах.
Предности на L-159:
Ниска цена на купување на летало,
Ниска цена на одржување на летало,
Ниска цена на летање и обука на пилоти,
Современа авионика слична со онаа на F-16,
Современо вооружување на леталото по НАТО стандарди,
Обучените пилоти на L-159 лесно и за кусо време преминуваат на F-16 и Saab JAS 39 Gripen.
Технички карактеристики (L-159)
Основни карактеристики
Екипаж: 1 пилот
Должина: 12,73 м
Распон на крилјата: 9,54 м
Висина: 4,80 м
Површина на крилјата: 18,80 м2
Празно летало тежина: 4160 кг
Максимална тежина при полетување: 8.000 кг
Мотор: 1x turbofan Honeywell / ITEC F124 -100 GA
Сила на моторот: 28 kN
Помошен мотор (apu): SAFIR 5F
Летачки карактеристики
Максимална брзина: 935 км/ч
Долет - без дополнителен резервоар за гориво: 1570 км
Долет - со дополнителен резервоар за гориво: 2530 км
Најголема висина на летање : 13.200 м
Стапка на искачување : 62 м/сек.
Растојание за полетување: 440 м
Вооружување
Топ:
PL-20 Plamen - 2x 20 мм топови,седум точки на монтирање по три точки на крилјата и една под резервоарот за гориво.
Воздух-воздух вооружување:
AIM-9p-4, S - инфрацрвено водени проектили воздух-воздух оперативен опсег од 1-35км и брзина 2.5 маха;
IRIS-T - краток дострел воздух-воздух проектили со оперативен опсег до 25км,брзина 3 маха и висина на лет до 20км;
AIM-132 ASRAAM - инфрацрвено водени проектили воздух-воздух оперативен опсег од 300м до 50км и брзина 3 маха.
Вооружување воздух-земја:
AGM-65 Maverick;
AGM-88 HARM;
Различни ласерски водени и неводени бомби.
Авионика
Grifo-F радар и друго.
Јас лично не би сакал со влегувањето на Македонија во НАТО Гејлада или пак Татаристан да го обезбедуваат нашето небо, затоа ако АРМ навистина сака да подготви македонски пилоти за air policing купувањето на чешките Алки кои би биле оперативни следниве дваесет години би биле вистистински избор со оглед на нашиот мал буџет.