Џонтра Волта
Qué miras, bobo?
- Член од
- 20 јули 2020
- Мислења
- 9.004
- Поени од реакции
- 55.235
Dogme 95 е проект или движење (movement) креирано од данските филмски режисери Томас Винтерберг и Ларс фон Триер. Целта и идејата на Догмата е враќањето на традиционалните вредности на снимање, раскажување и глумење без користење на специјални ефекти и техники односно што помалце пост-продукција а што повеќе слобода на режисерот и актерите.
Истотака Догмата некои ја гледаат и како враќање во мода на нискобуџетните филмови.
Некои од правилата на ваквото правење на филмови се:
Дел од овие правила се прекршени уште на првиот Догма филм кој го носи името The Celebration/Festen на Томас Винтерберг кој уште на почетокот ужива голема популарност па дури е предложен и за номинација за Оскар за најдобар странски филм но не влага во конечниот избор на номинирани филмови.
The Celebration/Festen (1998)
Раскажува приказна каде Хелге го прославува својот 60ти роденден и на прославата во неговиот замок ги собира пријателите и семејството.
Семејството е сочинето од најмладиот син кој е најмалце успешен и живее со цел да ги задоволи татковите очекувања за него, немирен и конфликтен лик, да речеме сељак. Ќерката е таму нешто историчар или биолог. Најстарите двајца се брат и сестра близнаци од кои братот има ресторан во Франција а сестрата неодамна извршила самоубиство.
Пред почеток на забавата таткото Хелге му се обраќа на Кристијан (близнакот од Франција) и го замолува на говорот да ја спомне и сестра му. Овој прифаќа. И кажува. Све.
Она што ми се свиѓа посебно кај скандинавците а сум зборел и претходно за истото е тоа што директно го гаѓа проблемот у срж, без многу кружење, без да внимава да не те шокира и изненади, те мава да се чудиш па на моменти и да се згрозиш од самата тематика.
Е сеа, вакви Догма филмови и нема баш, фон Триер има еден Идиот, кој уште не дошол на ред да го глеам а другите и не се нешто познати, ниту пак гледани од многумина, зборам по рејтинзите и самата гледаност на имдб.
Па така ова нека биде тема за филмови од Скандинавија, од скандинавски режисери, без разлика на јазикот кој се зборува или продукцијата во чија сопственост е филмот.
Правилата нека бидат микс оф Предлог филм, Последен гледан филм, и Генералната тема за филмови што значи рецензија каде секако ќе се внимава на спојлери со тоа што тука ќе бидат дозволени и дискусии за филмовите.
Целта е да се соберат и дискутираат Скандинавските филмови.
Се надевам ќе наиде на добар прием темава ко што е случај со Македонски филмови, Корејски филмови, Суперхеројски филмови и слични активни теми.
Истотака Догмата некои ја гледаат и како враќање во мода на нискобуџетните филмови.
Некои од правилата на ваквото правење на филмови се:
- Shooting must be done on location. Props and sets must not be brought in (if a particular prop is necessary for the story, a location must be chosen where this prop is to be found).
- The sound must never be produced apart from the images or vice versa. (Music must not be used unless it occurs where the scene is being shot.)
- The camera must be hand-held. Any movement or immobility attainable in the hand is permitted.
- The film must be in colour. Special lighting is not acceptable. (If there is too little light for exposure the scene must be cut or a single lamp be attached to the camera.)
- Optical work and filters are forbidden.
- The film must not contain superficial action. (Murders, weapons, etc. must not occur.)
- Temporal and geographical alienation are forbidden. (That is to say that the film takes place here and now.)
- Genre movies are not acceptable.
- The film format must be Academy 35 mm.
- The director must not be credited.
Дел од овие правила се прекршени уште на првиот Догма филм кој го носи името The Celebration/Festen на Томас Винтерберг кој уште на почетокот ужива голема популарност па дури е предложен и за номинација за Оскар за најдобар странски филм но не влага во конечниот избор на номинирани филмови.
The Celebration/Festen (1998)
Раскажува приказна каде Хелге го прославува својот 60ти роденден и на прославата во неговиот замок ги собира пријателите и семејството.
Семејството е сочинето од најмладиот син кој е најмалце успешен и живее со цел да ги задоволи татковите очекувања за него, немирен и конфликтен лик, да речеме сељак. Ќерката е таму нешто историчар или биолог. Најстарите двајца се брат и сестра близнаци од кои братот има ресторан во Франција а сестрата неодамна извршила самоубиство.
Пред почеток на забавата таткото Хелге му се обраќа на Кристијан (близнакот од Франција) и го замолува на говорот да ја спомне и сестра му. Овој прифаќа. И кажува. Све.
Она што ми се свиѓа посебно кај скандинавците а сум зборел и претходно за истото е тоа што директно го гаѓа проблемот у срж, без многу кружење, без да внимава да не те шокира и изненади, те мава да се чудиш па на моменти и да се згрозиш од самата тематика.
Е сеа, вакви Догма филмови и нема баш, фон Триер има еден Идиот, кој уште не дошол на ред да го глеам а другите и не се нешто познати, ниту пак гледани од многумина, зборам по рејтинзите и самата гледаност на имдб.
Па така ова нека биде тема за филмови од Скандинавија, од скандинавски режисери, без разлика на јазикот кој се зборува или продукцијата во чија сопственост е филмот.
Правилата нека бидат микс оф Предлог филм, Последен гледан филм, и Генералната тема за филмови што значи рецензија каде секако ќе се внимава на спојлери со тоа што тука ќе бидат дозволени и дискусии за филмовите.
Целта е да се соберат и дискутираат Скандинавските филмови.
Се надевам ќе наиде на добар прием темава ко што е случај со Македонски филмови, Корејски филмови, Суперхеројски филмови и слични активни теми.