- Член од
- 15 февруари 2007
- Мислења
- 114
- Поени од реакции
- 0
ФЕЉТОН: МАРА БУНЕВА
Атентаторката на Прелиќ не живее во меморијата на Македонците
На панихидите доаѓаат тие што се чувствуваат Бугари и ја негираат македонската нација
ВИКТОР ЦВЕТАНОСКИ
Панихидите на Мара Бунева повеќе од десетина години ја брануваат македонската јавност и речиси секој јануари, денот кога таа во 1928 година го изврши атентатот врз Владимир Прелиќ се разгоруваат страстите на луѓето кои различно го прифаќаат и доживуваат тој настан. Годинашниот инцидент што се случи крај нејзината плоча, поставена илегално на кејот на Вардар, создаде сериозен проблем меѓу Македонија и Бугарија. Од највисоко ниво Софија остро побара да се пронајдат и казнат виновниците, обвинувајќи ги македонските медиуми дека постојано водат антибугарска кампања. Неодамна, по повеќе од еден месец од настанот, бугарскиот премиер Сергеј Станишев се закани: „ Ја повикувам Македонија да направи вистинска анализа и да ги преземе сите неопходни мерки виновниците за инцидентот во Скопје ... да бидат казнети”.
Која е Мара Бунева и зошто таа и атентатот што го изврши по речиси 80 години создава толку многу тензии? Зошто официјална Софија од највисоко ниво упорно повторува и бара да се казнат виновниците? Зошто приврзаниците на нејзиното дело сиве изминати години настојуваат на диво да постават спомен-плоча на местото на кејот крај Вардар од кое таа пукаше во Прелиќ, и зошто млади македонски момчиња реагираат на тоа, а непознати лица преку ноќ ја кршат?
За да се разбере подобро сето она што се случува околу Мара Бунева, треба да се знае кој ги организира прославите на годишнините од атентатот, а кои се тие што го сметаат тоа за провокација на бугароманите, како што ги нарекуваат. На панихидите секој 13 јануари во црквата „Св. Димитрија” и крај кејот на Вардар се собираат македонски граѓани што се чувствуваат Бугари, кои сметаат дека не постојат Македонци и македонска нација. Тие исти лица своевремено го формираа здружението „Радко”, земајќи го за свое име псевдонимот на Ванчо Михајлов, чие дело го величат. На панихидата специјално од Бугарија доаѓаат и луѓе на софиската ВМРО на Красимир Каракачанов, кој е на чело на антимакедонската кампања што се води постојано од Софија. На пример, на последната панихида присуствуваше Рајна Дрангова, ќерката на Кирил Дрангов, познат терорист од групата на Иван Михјлов, кој се „прослави” по убиствата на многумина Македонци кои не се согласуваа со неговиот наредбодавец.
Во првите години на панихидите на Бунева можеа да се забележат и врвни раководители на ВМРО-ДПМНЕ, како што се Доста Димовска, ексминистерот за спорт и млади, Ѓорѓи Боев, во владата на Љупчо Георгиевски, поранешниот претседател на Комисијата за односи со верските заедници, Ѓорѓи Наумов, како и пратениците Александар Талевски и Крале Спанчевски. Кога беше министер за внатрешни работи, на една панихида телеграма испрати и Љубе Бошкоски. Обожавателите на Мара Бунева велат дека таа треба да се слави како голем херој зашто го дала животот за Македонија, а според нив србокомунистите го урнале нејзиното обележје на кејот на Вардар, кој инаку бил подигнат од бугарските окупаторски власти во 1941 година. Некои дури бараат кејот да го носи нејзиното име.
На другата страна се млади момчиња, патриотски настроени, задоени во македонскиот дух, кои одбележувањето на годишнините на атентатот го доживуваат како провокација и демонстрација на бугароманство среде Скопје, што за нив е неприфатливо, зашто тие што доаѓаат да и' оддадат почит на Мара Бунева ги сметаат за наследници на Михајлов, познат по тоа што и' нанесе многу зла на македонската кауза. Особено ги револтираат демонстративните прошетки на приврзаниците на делото на Бунева по кејот на Вардар, кои често го веат и бугарското знаме, каков што беше случајот минатата година за време на панихидата на Владо Черноземски, кој исто така беше терорист на Иван Михајлов и кој го застрела познатиот македонски деец Димо Хаџи Димов, голем пријател на Гоце Делчев.
Повеќето македонски историчари се единствени во оцената дека не треба да се велича делото на Мара Бунева. Тие не го оспоруваат храбриот чин на ова тетовка која се сметала за Бугарка, но оценуваат дека убиството на Прелиќ е само еден од атентатите што ги организирал Михајлов во Македонија за време на српската окупација, а цената за тоа секогаш ја плаќал обичниот Македонец.
Ванчо Стојчев вели: „Таа нема ништо заедничко со македонското револуционерно движење и е припадник на организацијата на Ванчо Михајлов. Убиството на Прелиќ во Скопје е извршено во полза на големобугарската идеја, а не во полза на македонското ослободително движење. Според тоа, Македонија нема причина да ја слави Бунева”. Тој додава дека македонското национално револуционерно движење не е поврзано со Мара Бунева, туку таа е поврзана со ванчомихјаловистите и е следбеник на големобугарската идеја во Македонија. Стојчев го поткрепува тоа со фактот што Борис Бунев, братот на Мара, бил десна рака на Михајлов.
Македонските историчари, кои сметаат дека Бунева не треба да се величи, подвлекуваат дека фактот што таа живее во меморијата на бугарскиот, а не на македонскиот народ и тоа што ја чествуваат Бугари, а не Македонци, е најубедлив доказ за нејзиното дело. Истовремено додаваат дека тоа што луѓе на антимакедонската ВМРО на Красимир Каракачанов повеќе години наназад по кејот на Вардар се шетаат со бугарски и знамиња на неговата партија, без македонско знаме, е очигледна демонстрација на бугарството. Тие ја обвинуваат македонската држава што не презема нешто против тие што ја пеат песната „Шуми Марица”. Историчарите не ја оспоруваат саможртвата на Бунева и велат дека е голем херојски чин. Можеби таа гинела за Македонија, но нејзиниот наредбодавец не се борел за денешна Македонија, туку за Македонија на Бугари, без Македонци. Истовремено, тие прашуваат зошто луѓето што се собираат на панихидите на Бунева и на Черноземски ги прославуваат само овие пробугарски имиња од македонската историја, а зошто не, на пример, и годишнините од загинувањата на Даме Груев, Ѓорче Петров, Јане Сандански и други кои се многу, многу позначајни за македонското дело од обичните атентатори, како што се Мара Бунев и Владо Черноземски.
Зоран Тодоровски, директор на Архивот на Македонија, има поинакво мислење. Вели дека инцидентот е непримерен чин и тоа многу ќе влијае на меѓудржавните односи на Бугарија и Македонија, а виновниците треба да бидат откриени и казнети. Тој смета дека македонската историографија треба да се произнесе за личноста на Бунева, а не некои публицисти и идеолошки оптоварени луѓе. „Според она што може да се сретне во документите, Бунева била инспирирана од подвигот на Менче Карничева, која во 1925 година во Виена го уби Тодор Паница. Поттикната од тој чин, сакала и таа да даде свој придонес, влегла во организацијата преку братот Борис Бунев, кој биле воен инструктор на ВМРО во Пиринска Македонија. Таа дури и го напуштила сопругот само да изврши едно патриотско дело”, вели Тодоровски. Според него, таа дошла во Скопје со цел да убие висок државен чиновник на тогашната окупаторска власт. Еден од нив бил Велимир Прелиќ, висок полициски чиновник, човек кој најмногу ги измачувал уапсените македонски студенти во познатиот судски процес во 1927 година, одржан во Скопје.
Тодоровски додава дека атентатот извршен од Бунева врз Прелиќ е патриотски чин. „Нашите комунисти за такви нешта добиваа ордени на херои и цело време уживаа привилегии од власта. Треба да се даде научна верификација што значи таков чин извршен врз еден озлогласен чиновник на една окупаторска власт, без разлика од која средина е испратена таа. Тогашните весници тоа го обележаа како чин дека таа умира за Македонија”, смета Тодоровски.
Македонските историчари кои го истражувале времето на Кралска Југославија, кога Македонија била под српска окупација и кога владеело невидено насилство и асимилација врз македонското население од страна на Србите, како и акциите што ги вршеле групите што ги испраќал Иван Михајлов од Бугарија, но никој посебно не истражувал за Мара Бунева. Единствено за неа може да се дознае од бугарски извори, пред се' од обемните спомени на Иван Михајлов што ги пишувал во годините додека живеел во Рим, кој од разбирливи причини го глорифицира делото на оваа, како што ја нарекува, македонска Бугарка.
Според неговите пишувања, Бунева е родена во 1901 година во Тетово. Нејзиниот татко Никола бил учител, но се занимавал и со трговија, а мајка и' Ана потекнувала од богата тетовска фамилија. Имала двајца браќа - Борис и Лазар и три сестри - Еленка, Нада и Вера. Прогимназија завршила во Тетово, стопанско училиште во Скопје, а потоа заминала во Бугарија . Живеела кај својот братот Борис, кој бил во кавалериската школа во Софија. Тогаш научила да јава на коњот на нејзиниот брат кога и ја снимила познатата фотографија. „Лесно се справувала со братовиот коњ Арчибалд, англиско потекло, убав и спокоен. Но, љубела често и да стрела со револвер ’маузер‘, калибар 7,65, носен од брат и'”, пишува Михајлов. Подоцна се омажила за Иван Хранков, офицер на бугарската армија.
(Продолжува)
http://www.utrinski.com.mk/?ItemID=F414049860D3DD4C944956A9B79430AB

Атентаторката на Прелиќ не живее во меморијата на Македонците
На панихидите доаѓаат тие што се чувствуваат Бугари и ја негираат македонската нација
ВИКТОР ЦВЕТАНОСКИ
Панихидите на Мара Бунева повеќе од десетина години ја брануваат македонската јавност и речиси секој јануари, денот кога таа во 1928 година го изврши атентатот врз Владимир Прелиќ се разгоруваат страстите на луѓето кои различно го прифаќаат и доживуваат тој настан. Годинашниот инцидент што се случи крај нејзината плоча, поставена илегално на кејот на Вардар, создаде сериозен проблем меѓу Македонија и Бугарија. Од највисоко ниво Софија остро побара да се пронајдат и казнат виновниците, обвинувајќи ги македонските медиуми дека постојано водат антибугарска кампања. Неодамна, по повеќе од еден месец од настанот, бугарскиот премиер Сергеј Станишев се закани: „ Ја повикувам Македонија да направи вистинска анализа и да ги преземе сите неопходни мерки виновниците за инцидентот во Скопје ... да бидат казнети”.
Која е Мара Бунева и зошто таа и атентатот што го изврши по речиси 80 години создава толку многу тензии? Зошто официјална Софија од највисоко ниво упорно повторува и бара да се казнат виновниците? Зошто приврзаниците на нејзиното дело сиве изминати години настојуваат на диво да постават спомен-плоча на местото на кејот крај Вардар од кое таа пукаше во Прелиќ, и зошто млади македонски момчиња реагираат на тоа, а непознати лица преку ноќ ја кршат?
За да се разбере подобро сето она што се случува околу Мара Бунева, треба да се знае кој ги организира прославите на годишнините од атентатот, а кои се тие што го сметаат тоа за провокација на бугароманите, како што ги нарекуваат. На панихидите секој 13 јануари во црквата „Св. Димитрија” и крај кејот на Вардар се собираат македонски граѓани што се чувствуваат Бугари, кои сметаат дека не постојат Македонци и македонска нација. Тие исти лица своевремено го формираа здружението „Радко”, земајќи го за свое име псевдонимот на Ванчо Михајлов, чие дело го величат. На панихидата специјално од Бугарија доаѓаат и луѓе на софиската ВМРО на Красимир Каракачанов, кој е на чело на антимакедонската кампања што се води постојано од Софија. На пример, на последната панихида присуствуваше Рајна Дрангова, ќерката на Кирил Дрангов, познат терорист од групата на Иван Михјлов, кој се „прослави” по убиствата на многумина Македонци кои не се согласуваа со неговиот наредбодавец.
Во првите години на панихидите на Бунева можеа да се забележат и врвни раководители на ВМРО-ДПМНЕ, како што се Доста Димовска, ексминистерот за спорт и млади, Ѓорѓи Боев, во владата на Љупчо Георгиевски, поранешниот претседател на Комисијата за односи со верските заедници, Ѓорѓи Наумов, како и пратениците Александар Талевски и Крале Спанчевски. Кога беше министер за внатрешни работи, на една панихида телеграма испрати и Љубе Бошкоски. Обожавателите на Мара Бунева велат дека таа треба да се слави како голем херој зашто го дала животот за Македонија, а според нив србокомунистите го урнале нејзиното обележје на кејот на Вардар, кој инаку бил подигнат од бугарските окупаторски власти во 1941 година. Некои дури бараат кејот да го носи нејзиното име.
На другата страна се млади момчиња, патриотски настроени, задоени во македонскиот дух, кои одбележувањето на годишнините на атентатот го доживуваат како провокација и демонстрација на бугароманство среде Скопје, што за нив е неприфатливо, зашто тие што доаѓаат да и' оддадат почит на Мара Бунева ги сметаат за наследници на Михајлов, познат по тоа што и' нанесе многу зла на македонската кауза. Особено ги револтираат демонстративните прошетки на приврзаниците на делото на Бунева по кејот на Вардар, кои често го веат и бугарското знаме, каков што беше случајот минатата година за време на панихидата на Владо Черноземски, кој исто така беше терорист на Иван Михајлов и кој го застрела познатиот македонски деец Димо Хаџи Димов, голем пријател на Гоце Делчев.
Повеќето македонски историчари се единствени во оцената дека не треба да се велича делото на Мара Бунева. Тие не го оспоруваат храбриот чин на ова тетовка која се сметала за Бугарка, но оценуваат дека убиството на Прелиќ е само еден од атентатите што ги организирал Михајлов во Македонија за време на српската окупација, а цената за тоа секогаш ја плаќал обичниот Македонец.
Ванчо Стојчев вели: „Таа нема ништо заедничко со македонското револуционерно движење и е припадник на организацијата на Ванчо Михајлов. Убиството на Прелиќ во Скопје е извршено во полза на големобугарската идеја, а не во полза на македонското ослободително движење. Според тоа, Македонија нема причина да ја слави Бунева”. Тој додава дека македонското национално револуционерно движење не е поврзано со Мара Бунева, туку таа е поврзана со ванчомихјаловистите и е следбеник на големобугарската идеја во Македонија. Стојчев го поткрепува тоа со фактот што Борис Бунев, братот на Мара, бил десна рака на Михајлов.
Македонските историчари, кои сметаат дека Бунева не треба да се величи, подвлекуваат дека фактот што таа живее во меморијата на бугарскиот, а не на македонскиот народ и тоа што ја чествуваат Бугари, а не Македонци, е најубедлив доказ за нејзиното дело. Истовремено додаваат дека тоа што луѓе на антимакедонската ВМРО на Красимир Каракачанов повеќе години наназад по кејот на Вардар се шетаат со бугарски и знамиња на неговата партија, без македонско знаме, е очигледна демонстрација на бугарството. Тие ја обвинуваат македонската држава што не презема нешто против тие што ја пеат песната „Шуми Марица”. Историчарите не ја оспоруваат саможртвата на Бунева и велат дека е голем херојски чин. Можеби таа гинела за Македонија, но нејзиниот наредбодавец не се борел за денешна Македонија, туку за Македонија на Бугари, без Македонци. Истовремено, тие прашуваат зошто луѓето што се собираат на панихидите на Бунева и на Черноземски ги прославуваат само овие пробугарски имиња од македонската историја, а зошто не, на пример, и годишнините од загинувањата на Даме Груев, Ѓорче Петров, Јане Сандански и други кои се многу, многу позначајни за македонското дело од обичните атентатори, како што се Мара Бунев и Владо Черноземски.
Зоран Тодоровски, директор на Архивот на Македонија, има поинакво мислење. Вели дека инцидентот е непримерен чин и тоа многу ќе влијае на меѓудржавните односи на Бугарија и Македонија, а виновниците треба да бидат откриени и казнети. Тој смета дека македонската историографија треба да се произнесе за личноста на Бунева, а не некои публицисти и идеолошки оптоварени луѓе. „Според она што може да се сретне во документите, Бунева била инспирирана од подвигот на Менче Карничева, која во 1925 година во Виена го уби Тодор Паница. Поттикната од тој чин, сакала и таа да даде свој придонес, влегла во организацијата преку братот Борис Бунев, кој биле воен инструктор на ВМРО во Пиринска Македонија. Таа дури и го напуштила сопругот само да изврши едно патриотско дело”, вели Тодоровски. Според него, таа дошла во Скопје со цел да убие висок државен чиновник на тогашната окупаторска власт. Еден од нив бил Велимир Прелиќ, висок полициски чиновник, човек кој најмногу ги измачувал уапсените македонски студенти во познатиот судски процес во 1927 година, одржан во Скопје.
Тодоровски додава дека атентатот извршен од Бунева врз Прелиќ е патриотски чин. „Нашите комунисти за такви нешта добиваа ордени на херои и цело време уживаа привилегии од власта. Треба да се даде научна верификација што значи таков чин извршен врз еден озлогласен чиновник на една окупаторска власт, без разлика од која средина е испратена таа. Тогашните весници тоа го обележаа како чин дека таа умира за Македонија”, смета Тодоровски.
Македонските историчари кои го истражувале времето на Кралска Југославија, кога Македонија била под српска окупација и кога владеело невидено насилство и асимилација врз македонското население од страна на Србите, како и акциите што ги вршеле групите што ги испраќал Иван Михајлов од Бугарија, но никој посебно не истражувал за Мара Бунева. Единствено за неа може да се дознае од бугарски извори, пред се' од обемните спомени на Иван Михајлов што ги пишувал во годините додека живеел во Рим, кој од разбирливи причини го глорифицира делото на оваа, како што ја нарекува, македонска Бугарка.
Според неговите пишувања, Бунева е родена во 1901 година во Тетово. Нејзиниот татко Никола бил учител, но се занимавал и со трговија, а мајка и' Ана потекнувала од богата тетовска фамилија. Имала двајца браќа - Борис и Лазар и три сестри - Еленка, Нада и Вера. Прогимназија завршила во Тетово, стопанско училиште во Скопје, а потоа заминала во Бугарија . Живеела кај својот братот Борис, кој бил во кавалериската школа во Софија. Тогаш научила да јава на коњот на нејзиниот брат кога и ја снимила познатата фотографија. „Лесно се справувала со братовиот коњ Арчибалд, англиско потекло, убав и спокоен. Но, љубела често и да стрела со револвер ’маузер‘, калибар 7,65, носен од брат и'”, пишува Михајлов. Подоцна се омажила за Иван Хранков, офицер на бугарската армија.
(Продолжува)
http://www.utrinski.com.mk/?ItemID=F414049860D3DD4C944956A9B79430AB