Опера и Балет

  • Креатор на темата Креатор на темата Kangchenjunga
  • Време на започнување Време на започнување
Член од
20 јули 2014
Мислења
3.424
Поени од реакции
9.316
Ќе ги напишам накратко општите карактеристики на операта и балетот како вовед, а потоа најважниот дел ќе го поделам на: Италијанска опера, Германска опера, Француска опера, Руска опера и пост-1945 опера. Истото и со балетот. Мислам дека е така најсоодветно. :) Би можеле да ги споделиме омилените дела и композиции и активностите во МОБ. Не се надевам на голем интерес, би било одлично ако има два-тројца членови кои би ја одржувале темата во живот.

Операта е музичко-сценско дело. Операта ја чинат текстот (либрето), музиката (симфониски оркестар, хор и солисти) и сценскиот настап. Музиката ја создава композитор, а текстот либретист (иако постојат композитори кои сами го пишувале либретото, примери се Рихард Вагнер, Хектор Берлиоз, Албан Берг итн.). Балетот е исто така сценско дело, но за разлика од операта, акцентот е ставен на танцот/кореографијата.

Издвоените опери и балети на темата се оние кои критиката ги смета како „најдобри“ или „највлиателни“.

Италијанска опера:
Јакопо Пери: Euridice
Клаудио Монтеверди: L'Orfeo
Џоакино Росини: William Tell, Otello, Tancredi, L'Italiana in Algeri
Винченцо Белини: Norma, I Capuleti ed i Montecchi, La sonnambula
Гаетано Доницети: Lucia di Lammermoor, L'elisir d'amore
Џузепе Верди: Rigoletto, La Traviata, Don Carlos, Falstaff, Aida
Руџеро Леонкавало: Pagliacci
Џакомо Пучини: La Bohème, Tosca, Madama Butterfly, Turandot

Германска oпера:
Вилибалд Глук: Orfeo ed Euridice
В.А. Моцарт: Idomeneo, Le Nozze di Figaro, Die Zauberflöte
Лудвиг ван Бетовен: Fidelio
Карл Марија фон Вебер: Der Freischütz
Рихард Вагнер: Lohengin, Tristan und Isolde, Die Meistersinger von Nürnberg, Der Ring des Nibelungen
Франц Легар: Die Lustige Witwe
Рихард Штраус: Salome, Der Rosenkavalier

Француска опера:
Хектор Берлиоз: Les Troyens, La Damnation de Faust
Жорж Бизе: Carmen
Жил Масне: Manon
Клод Дебиси: Pelléas et Mélisande

Руска опера:
Модест Мусогорски: Boris Godunov
Петар Илич Чајковски: The Queen of Spades
Дмитри Шостакович: Lady Macbeth of Mtsensk
Сергеј Прокофјев: War and Peace

Пост-1945 опера:
Игор Стравински: The Rake's Progress
Бенџамин Бритен: Peter Grimes, The Turn of the Screw
Ѓерѓ Лигети: Le Grand Macabre
Луиџи Ноно: Como Una Ola de Fuerza y Luz

Други опери (надвор од категорииве) што мора да се слушнат/погледнат се: Бела Барток: Bluebeard's Castle, Џорџ Гершавн: Porgy and Bess, Албан Берг: Wozzeck, Бердих Сметана: The Bartered Bride, Карлхајнц Штокхаузен: Licht.

Од балетите:

Руски балет:
Сергеј Прокофјев: Cinderella, Romeo and Juliet
Петар Илич Чајковски: The Sleeping Beauty, The Nutcracker, Swan Lake
Игор Стравински: The Rite of Spring, Petrushka, The Firebird, Orpheus, Les noces, Pulcinella

Германски балет:
Лудвиг Минкус: Don Quixote, The Temple Dancer
Феликс Meнделсон: A Midsummer Nights Dream

Француски балет:
Лео Делиб: Coppélia
Адолф Адам: Giselle

Во тек се Мајски оперски вечери во МОБ, одличен репертоар. На 31 мај ќе биде одиграна Aida на Џузепе Верди.
 
Последно уредено:
Мислам дека незаслужено во листата француска опера недостасуваа
Жак Офенбах
https://www.youtube.com/watch?v=w30ireL6gUY
Изборот освен како што напишав погоре, малку е и субјективен. Неколку врвни дела се изоставени, на пример Dido and Aeneas од Хенри Персел, Giulio Cesare и Serse од Г.Ф. Хендл.

Во поновата опера, вреди да се истакнат и оперите на A. Шнитке: Life with an Idiot и Historia von D. Johann Fausten, понатака Џон Адамс, најверојатно најзначајниот жив композитор (после Ѓерѓ Куртаг и Пјер Булез, но овие веќе не пишуваат музика), негови опери се: Nixon in China, The Gospel According to the Other Mary, The Death of Klinghoffer. Сите опери на Џон Адамс се напишани по 1985, така што се работи за постмодернизам. Од поновата ера, тука е и Арон Копленд:The Tender Land.
 
Од Вагнер, треба да се напомене Парсифал (Parsifal), опера која го претставува наративот на истоимената епска поема, напишана во 13 век. Темата е барањето на светиот грал, приказна којашто на повеќето им е позната. Постои голема историја позади оваа опера и различни толкувања на значењето коешто го имала за Вагнер кој се смета дека симболички сакал да ја прикаже тогашната социоекономска и политичка ситуација во Германија, а некои критичари сметаат дека ова дело зад редови крие антисемитизам.
Неоспорно, дури и гледано така како што е напишано, композициски и концептуално е одлично, притоа се забележува инвентивноста на Вагнер кој користел лајтомотиви, тогаш нов елемент којшто го прикажувал темпераментот, расположението и карактерот на одредени ликови со што давал динамика и емотивен интензитет на атмосферата.

 
Голема штета е што не може да се најде најпознатата опера на Ноно Prometeo во целост, ја нема ни на Јутуб, а и по торенти слабо. Истото е и за циклусот Licht на Штокхаузен. Од Licht може само извесни делови да се најдат на Јутуб, ама не целиот циклус опери. Седумте опери од циклусот Licht се компонирани цели 26 години (од 1977-2003), некои заради тоа го сметаат Штокхаузен за претенциозен,...

Luigi Nono: Como Una Ola De Fuerza Y Luz


Karlheinz Stockhausen: Luzifers Abschied

 
Месјан: Saint François d'Assise

Acte I
Acte II a
Acte II b
Acte III
 

Kajgana Shop

Back
На врв Bottom