Птиците грабливки симбол во македонската историја

  • Креатор на темата Креатор на темата Bratot
  • Време на започнување Време на започнување

Bratot

Стоик и Машкртник!
Член од
27 јануари 2007
Мислења
17.089
Поени од реакции
4.499
Веб-сајт
www.macedonianspark.com
Птиците грабливки во културното наследство на
Македонија


Застапеноста на птиците грабливки во пиктографските и археолошките артeфакти не се привилегија која и припаѓа само на една земја.
Овие мотиви можат да бидат забележани во широк хронолошки и територијален опсег. Истовремено, треба да се истакне дека птиците, како што се соколите и орлите, честопати добиваат симболично, хиерархиско и дури религиозно значење во креативниот процес.
Оттука, во случај на интерпретација, потребно е да се земат предвид сите овие можности.
Сепак, приказот на птиците грабливки во материјалната култура на една конкретна земја, можат да посочат на нивното присуство во текот на праисториските и историските периоди, како и на нивната популарност кај населението.
Застапеноста на соколите и орлите во сликите од материјалната култура на Р. Македонија датира од праисториските времиња.
Во овој контекст е кусиот преглед кој се однесува на само еден дел од артифактите кои потекнуваат од оваа територија:


slika1.jpg
slika3.jpg
slika5.jpg

Слика 1 – монети од Паионски владетел на Аудолеон (315-286/5), македонските владетели Птоломеј I (323-305) и Александар III (336-323)
AMINTA_01.png
AMINTA_02.png
AMINTA_03.png
FILIP_III_01.png
FILIP_III_02.png

Слики:1 ,2 и 3 - монети од македонскиот владетел Аминта; Слики: 4 и 5 - монети од Филип III
FILIP_V_01.png
FILIP_V_01.png
PAROREJA_01.png
PAROREJA_01.png
PERSEJ01.png
PERSEJ02.png

Слики :1 и 2 -монети од македонскиот владетел Филип v;Слики :3 и 4 - монети од Парореја;Слики :5 и 6 -монети од Персеј


Еден од првите прикази на птица грабливка (орел) може да се забележи на монетите на Пајонскиот владетелот на Аудолеон (315-286/5 пне).
Птицата е прикажана на раката на врховниот бог Зевс. Идентичниот дизајн е применет на монетите на македонските владетели Александар III и Птоломеј I.

Иако во овој случај орелот претставува одлика на божество, како и империски амблем, неговиот приказ може да се поврзе со фаунските видови од тоа време, како и со антропоморфната позадина на пантеонот, т.е. човечките одлики кои им се припишувале на боговите.

ploca%20na%20sarkofag.jpg
slika4.jpg


Слика 2 – делови од саркофагот од црквата на Самоил Св. Ахил, езеро Преспа, 986-900

im_122_277.jpg
Св. Ахил, Преспа, една парапетна плоча од црквата со загадочни, нехристијански симболични претстави. Крај на 10. век (по Н. Муцопулос)

Друг приказ на птиците грабливки (соколи или орли) може да се забележи на саркофагот откриен во црквата наСамоил, Св. Ахил, кој датира од 986-900.
Интересно е што во рамките на овие композиции, насликаните птици се прикажани како напаѓаат животни (камила во едниот случај и водна птица (чапља) во другиот случај). Треба да се истакне дека иконографијата секако имала определено религиозно и симболично значење, но треба да се подвлече дека приказот на птиците грабливки укажува на реалните движења на птиците грабливки додека ловат. Оттука, може да се претпостави дека сликарот ги набљудивал овие птици во неговото опкружување, кои биле или диви или „доместицирани’.

im_123_278.jpg

Сл. 123. Св. Ахил, Преспа, саркофаг Г: наметката на царот Самуил со царски симболи — детал (по Н. Муцопулос)

Цртежите на орли / соколи во религиозната уметност се забележуваат на две гранитни плочи на олтарот во црквата Св. Софија во Охрид кои датираат од 1037-1045.

Во овие примери птиците се прикажани во моментот на полетување или носејќи плен. На првата гранитна плоча птицата носи змија што може да се протолкува како типичен христијански мотив, додека на втората плоча во канџите држи зајак.


slika9.jpg


Слика 5 златни обетки од Црквиште, Оризари - Кочани XIV век
Мотивите на орел или сокол се присутни дури и во секуларната материјална култура од средновековниот период во Македонија.

Постои богат репертоар на слики на овие птици на накитот, особено на прстени и на некои луксузни обетки. Сите тие датираат во периодот меѓу XI-XV век кога најчесто претставувале богат подарок.
Оттука, јасно е дека им припаѓале на конкретни личности. Без оглед на тоа дали цртежите биле дел од модата или имале религиозна или хиерархиска симболика, треба да се истакне дека научниците ја оставаат отворена можноста дека накитот во средниот век претставувал симбол за членство на определена група.



Литература и слики: V. Lilčić, Antiquity, in Macedonian Cultural Heritage, Skopje, 1995, 46-89, 50; Н. Шелдаров, В. Лилчиќ, Кралевите на Античка Македонија и нивните монети во Република Македонија, Скопје, 1994, 64; P. Miljković-Pepek, Medieval Decorative Sculpture in Stone and Metal, in Macedonian National Treasures, Skopje, 1989, 199-210; Н. Чаусидис, Дуалистички слики, Скопје, 2003, 273-275; Heaven on Earth – Art and the Church in Byzantium, ed. By Linda Safran, Pennsylvania, 2002, 200;
http://www.sokolarstvo.com.mk/sokolarstvo.html



Во контекст на поновите информации, ја додавам и следнава слика која беше објавена во весникот Вечер:


samoilalex.jpg

Со брат му Арон отишол на дворот на германскиот цар да му го честита Велигден и да побара политичка поддршка. Како што доликува на гостин, веројатно, како подарок му однел нешто, а домаќинот, исто така, му возвратил. Имено, во музејот во Вирцбург се чува една свилена завеса, на која е претставен орелскиот лет на Александар Македонски. На завесата е претставен Александар кому два орли (христијански симбол) на главата му ставаат златна круна со три крста! Не знаеме дали таа била подарокот за германскиот цар, но би можеле да претпоставиме!

 
Море, сокол пие вода на Вардарот

Море, сокол пие вода на Вардаро.
Море, сокол пие вода на Вардаро.
Јане, Јане ле бело грло.
Јане, Јане ле кротко јагне.

Море, ој соколе, ти јуначко пиле
Море нели виде јунак да премине.
Јане, Јане ле бело грло.
Јане, Јане ле кротко јагне.

Јунак да премине с девет лути рани.
с девет лути рани, сите куршумлии.
Јане, Јане ле бело грло.
Јане, Јане ле кротко јагне.

А десета рана со нож е прободена.
А десета рана со нож е прободена.
Јане, Јане ле бело грло.
Јане, Јане ле кротко јагне.

Кога падна на Пирина

Кога падна на Пирина
ранет Јане Сандански,
долетеја три сокола
и на Јане збореја:
Ајде Јане, со нас појди,
ние лек ќе најдиме.
Мајка Македонија
за таков јунак лек ќе најде. x2

Први сокол ќе те носи
долу крај Вардара.
Втори сокол ќе те носи
дур на Белото море.
Трети сокол ќе те носи
горе в Пирин планина.
Белким ти ќе оздравиш
Македонија да ослободиш. x2

Ој те, вие три сокола,
срце луто сум ранет.
Остајте ме тук да умрам,
мене лек не лекува.
Македонија други ќе роди,
ќе ја ослободат.
Мајко Македонијо,
други да раѓаш,
да те ослободат! x2

Сокол ми лета високо

Сокол ми лета високо,
Мори девојко,
Сокол ми лета високо.

Над таја града Кукуша,
Мори девојко,
Над таја града Кукуша.

Над Делчевите дворови,
Мори девојко,
Над Делчевите дворови.

Делчево либе убаво,
Мори девојко,
Делчево либе убаво.

Рамни дворови метеше,
Мори девојко,
Рамни доворови метеше.

И дробни солзи ронеше,
Мори девојко,
И дробни солзи ронеше.

Дека е Гоце загинал,
Мори девојко,
Дека е Гоце загинал.

Во тоа село Баница,
Мори девојко.
За жална Македонија.

Назад, назад, Калино моме

Назад, назад, Калино моме,
немој да одиш по мене.
Кај нас си има висока гора,
не ќе можеш да ја поминеш.
Кај нас си има висока гора,
не ќе можеш да ја поминеш.

Ќе се сторам јас сокол пиле
и пак кај тебе ќе дојдам.
Гора ќе прелетам,
кај тебе ќе дојдам,
вечно твоја ќе бидам.
Гора ќе прелетам,
кај тебе ќе дојдам,
вечно твоја ќе бидам.

Назад, назад, Калино моме,
немој да одиш по мене.
Кај нас си има длабока река,
не ќе можеш да ја поминеш.
Кај нас си има длабока река,
не ќе можеш да ја поминеш.

Ќе се сторам јас мрена риба
и пак кај тебе ќе дојдам.
Река ќе препливам,
кај тебе ќе дојдам,
вечно твоја ќе бидам.
Река ќе препливам,
кај тебе ќе дојдам,
вечно твоја ќе бидам.

Назад, назад, Калино моме,
немој да одиш по мене.
Кај нас си имам убава жена
и две мали дечиња.
Кај нас си имам убава жена
и две мали дечиња.

Ќе се сторам јас црна чума
и пак кај тебе ќе дојдам.
Жена ќе ти сотрам,
дечиња ќе гледам,
вечно твоја ќе бидам.
Жена ќе ти сотрам,
дечиња ќе гледам,
вечно твоја ќе бидам.

Соколот како симбол во македонското народно творештво
 
Симболот на Македонската Династија 867-1081 во Источната Римска Империја:

byzantium_sm.jpg

http://www.historyofmacedonia.org/RomanMacedonia/MacedonianDynasty.htm



Zastava_kralja_Stefana_Dusana.jpg

Ово је први ликовни приказ српске државне заставе. Поморска карта Ангелина Дулцерта из 1339. године, на пергаменту из два спојена дела (1020мм/750мм) садржи вињете градова, од којих су неке са заставама. Рађена је у више боја и производ је каталонске радионице картографа са Мајорке. На усправном копљишту које се завршава куглом , постављена је застави изнад града Скопља. На жутом квадратном пољу, насликан је црвени двоглави орао раширених крила. (Графика заставе је рађена на основу црно-бијеле слике карте и описа боја заставе из „МЦЈ-Средњовековне карте“ Народна књига Београд, 1979. године, а карта се чува у Bibliotheque national, Paris,Department des cartes et plans, Res. –Ge.B.696).

Фини црвено-жолти бои :) види темата за Цар Душам Македонски.

bigorskidvoglavorelrm2.jpg

Св. Јован Бигорски


eaglecoata.jpg

Македонски Грб и печат на жупанот Волк Македонски 1525 год.

Мијачкото семејно знаме на Пандиловци од 18 век:

mijackozna.jpg
 
Kako se objasnuva segasniot simbol na stranicite na Makedonskite pasoshi (ako ushte go ima)?
 
Плаошник

1018687-Peacocks_in_Ohrid-FYR_of_Macedonia.jpg


13zl2.jpg
St. Erazmo
Ohrid-6.jpg


--- надополнето ---

Хераклеја

Прегледај го приврзокот 32707

4.1253716773.herkleia-07.jpg


4.1253716773.herkleia-09.jpg


--- надополнето ---

Kako se objasnuva segasniot simbol na stranicite na Makedonskite pasoshi (ako ushte go ima)?

200px-BiometricFirstPageOfMKDPassport2.JPG
MNR_logo.jpg


Многу е сличен на овој мотив од Плаошник:

svastikaohridls7.jpg


Втора слика - грбови на трите добри пагански кралеви и самите кралеви: Хектор од Троја, Александар Велики и Јулие Цезар.

Средина - грб на Александар Македонски - сребрен грифин на црно поле.
new-3.PNG

new-2.PNG





Birdlife of Lake Ohrid

http://www.flickr.com/photos/charlesfred/2818002266/
 
Полет Александра Великого.


Далее, такој же поступок приписываетсја в русских сказанијах царју Соломону, а в иерусалимском талмуде — Александру Великому, которые на орлах или грифах летали на троне к небу. Сказание о полете Александра Великого отразилось во многих произведенијах искусства, где описан этот эпизод. Вот как рассказано об его опыте в очерке, појавившемсја в III веке до Р. X. — «Александр приказал запречь в трон четырех сильных птиц, которым три днја не давали есть. Он сам сел на трон и высоко поднјал два копьја, на которых были привјазаны куски мјаса. Птицы, стремјась к последнему, поднјали на воздух трон с Александром. На большој высоте Александру встретилась птица с лицом человека и приказала ему вернутьсја на землју. Когда Александр взглјанул вниз, он, глубоко под собој, увидел громаднују, свернувшујусја в кольцо змеју и в центре кольца маленькиј помост.
21.jpg

[SIZE=-1]Рис. 21. Полет Александра Македонского на птицах к небу[/SIZE]

Птица об'јаснила ему, что змеја есть море, а помост — землја, окруженнаја морем.
По приказанију птицы Александр опустил копьја, и птицы полетели вниз и благополучно спустили его на землју, но так далеко от места взлета, что ему лишь с большим трудом удалось достичь своего војска». Полет Александра Великого на небо изображен в разное времја в разных произведенијах искусства. На рис. 21 показана миниатјура из мјунхенској рукописи XIV века (Enikels «Weltchronik)». На рис. 22 показана еште подобнаја же миниатјура 1320 года. На рис. 23 изображен рельеф на римских воротах церкви в Ремачене на Рејне, на рис. 24 рельеф в базилике св. Марка в Венеции, на рис. 25 изображена вышивка на полушелковој материи исполненнаја в Регензбурге (јужнаја Германија) в 13-м веке (из музеја в Крефелде).
22.jpg

[SIZE=-1]Рис. 22. Полет Александра Македонского на птицах к небу. (Миниатјура 1320 г.).[/SIZE]


23.jpg

[SIZE=-1]Рис. 23. Полет Александра Македонского. (Рельеф на римских воротах церкви в Ремачене на Рејне).[/SIZE]

24.jpg

[SIZE=-1]Рис. 24. Полет Александра Македонского. (Рельеф в базилике С.Марко в Венеции[/SIZE]

25.jpg

[SIZE=-1]Рис. 25. Полет Александра Македонского. (Вышивка в музее в Крефельде).[/SIZE]


http://epizodsspace.no-ip.org/bibl/rynin/rynin1/02.html


:)

--- надополнето ---

The kings and their hawks: falconry in medieval England By Robin S. Oggins

MacedonianFalconry37.jpg
 
Падобранската единица за специјални намени се вика Сокол, и делува под мотото “Само оној сокол што го бие ветер е цврст и јак”

447px-Logo_of_mk_special_units.jpg


Постои и караула со името Сокол

Едно од најстарите ловечки друштва во Македонија основано во 1924 година, од 1951 година го носи името Сокол

ldsokol.jpg


--- надополнето ---

СОКОЛарци е село во Општина Чешиново-Облешево, во околината на градот Кочани.

Wiki вели

Потеклото на името Соколарци, доаѓа од името „Соколар“ коешто во времето на Отоманската империја во XV, XVI и XVII век, било име за професија на луѓе кои се занимавале со одгледување на соколи за воени цели, и за што овие луѓе - соколари биле плаќани од државната каса на Отоманската империја.

А кој да знае можеби и пред османлиите, векови наназад луѓето од тоа место одгледувале соколи.
 
Три се орла биха

Три се орла биха, штипско Ново село;
први орел беше, тој ми Гoце Делчев;
втори орел беше, тој ми Дамјан Груев,
трети орел беше, Мише Развигоров.

(Пеел Миле Ефремов р. 1933 г. од Штип 1986 г. Од книгата на Александар Донски „Фолклорното богатство на Штип“, Штип 1989 г.)
 
Во контекст на поновите информации, ја додавам и следнава слика која беше објавена во весникот Вечер:

Прегледај го приврзокот 23863

Со брат му Арон отишол на дворот на германскиот цар да му го честита Велигден и да побара политичка поддршка. Како што доликува на гостин, веројатно, како подарок му однел нешто, а домаќинот, исто така, му возвратил. Имено, во музејот во Вирцбург се чува една свилена завеса, на која е претставен орелскиот лет на Александар Македонски. На завесата е претставен Александар кому два орли (христијански симбол) на главата му ставаат златна круна со три крста! Не знаеме дали таа била подарокот за германскиот цар, но би можеле да претпоставиме!

Не се работи за завеса туку за знаме кое што македонскиот Цар Самоил му го подарил за Велигден на германскиот Цар Оттон III.

F15523D5E957B94CB6EDD9B1D96362E2.jpg


.
 
Ќе претставам во хронолошки редослед мозаици, слики, капители, иконостаси, дрворези, итн. со претстави на грифини и птици грабливки од Македонија.

Најпрвин два подни мозаика од палатите во Пела, МАКЕДОНИЈА = родното место на македонските кралеви Филип Втори и неговиот син Александар Трети попознат како Голем или велики.
4 век п.н.е.

Griffin_mosaic_Pella_MACEDONIA.png


Griffin_mosaic_Pella_MACEDONIA-2.png


Следуваат две фотографии на капители од градот Баргала, близу Штип.
Се смета дека се од 5-6 век од наша ера.

Bargala_mermeren_kapitel_V-VI_vek.png


Bargala_mermeren_kapitel_fragment_V-VI_vek.png


Следуваат две чинии од средните векови со многу сличен дизајн и претстава на птица грабливка.
Првата има претстава на птица со раширени крила и е најдена на Водно над Скопје, и се смета дека е одвизантискиот период

Vodno_cinija_sreden_vek.png


Втората претсавува скоро идентична птица ама со склопени крила и е најдена во Варош кај Прилеп. Се смета дека е од 12-13 век.

Varos_Prilep_cinija_XII-XIII_vek.png


Следува дел од првобитната олтарна преграда од мермер од црквата Свети Ахил во островот на Преспанското езеро, каде беше гробот на Цар Самоил.
Се смета дека е направена помеѓу 986-990 г.

SvAhil_Prespa_oltarna_mermerna_pregrada.png


Следнава е парапетна мермерна плоча од олтарната преграда во катедралната црква Света Софија во Охрид.
Се датира некаде помеѓу 1037-1045 г.

SvSofija_Ohrid__oltarna_mermerna_ploca.png


На следнава слика е дел од мермерниот иконостас во црквата Свети Пантелејмон во Горно Нерези над Скопје.
1164 г.

Crkva_SvPantelejmon_mermeren_ikonostas.png


Следува подобра резолуција од обетките најдени кај Црквиште крај Кочани што ги постирал Братот погоре.
Датирани се во 14 век.

Crkviste_Kocani_obetki_XIV_vek.png


Општ изглед на иконостасот во црквата на манастирот Свети Наум кај Охрид.
1711 г.

Manastir_SvNaum_ikonostas.png


Детал над олтарната врата на кој се гледа годината 1711 и помалку чудните ламји-грифини
1711 г.

Manastir_SvNaum_ikonostas_detal_1711.png


Детал од дрворезот на вратите во манастирот Трескавец.

Manastir_Treskavec_vrati.png


Јужните двери од иконостасот во црквата Свети Димитрија во Битола.
На самите врати во горниот среден дел има лавови, а на врвот во средината е двоглав орел што е симболот на поврзувањето на црквата со световната власт т.е. кралеви-цареви.

SvDimitrija_Bitola_ikonostas_juzni_dveri.png
 
интересен податок поврзан со риболовот :)

В Китае (400 лет до н.э.) леску уже делали из шелка, удилиште – из стеблја бамбука, поплавок – из кусочка высушенного спинного мозга бујвола, а насадкој служил вареныј рис.
Македонцы еште в 300 году н.э. пользовались искусственными мушками, которые сејчас использујутсја при ловле нахлыстом.
Гомер в своеј «Илиаде» дал описание ловли сома на квок. По мере овладенија нашими предками секретами цветној, а затем и черној металлургии крјучок как основа рыболовној снасти приобретает современные очертанија, хотја сами снасти оставались еште долгое времја довольно примитивными: длиннаја жердь с загнутым гвоздем на конце. На гвоздь насаживали кусок мјаса, опускали жердь в воду и вылавливали рыбу, причем это были прожорливые хиштники (тајмень, налим и др.). http://ozeronot.ru/lib/article/iz-istorii-rybolovstva/
 
- Лето 1943 - Жетварска песна.

Јули. Време на жетва и клетва, на чемер и пекол, на лелек и бигори, на војни и смрт. Сур орел кликте над високите карпи.
Во Полошко, во Галишко и Црноречијето, пак жетварите го сведнаа грбот над посните ниви. Над нив сонцето гори, како вршник. Усвитени карпи.
Оморина. Жеги. Неуморни писок на птиците за дожд. Светка српот.
Паѓаат полозите. Снопјето се реди во ставини. И оддендаш песна на најстарата жетварка.
"На камен горе орелот стои,
Аргатките превиле грб.
Тогај му велат на Габер јунак,
- Врати се Габер, сам бој не бива.

Денот е близу нек знае Тиран
денот на народ поробен.
Габер со Ило соколот, врви
пред Црна кај Лесата.

Подла заседа згрме во ноќта
ја покри Црна со огин и смрт
Габерот падна кај Лесата
до него падна и Ило Виларот."
-------------------------------------------------------------------------
-СОКОЛ - птица грабливка како партизанско име
на македонците борци за слобода во НОВ
-------------------------------------------------------------------------
Во јунската фашистичко-бугарска офанзива во 1943 година
храбро загинува командирот на одредот “Добри Даскалов“
кај месноста Клинската Леса- ИЛО ВИЛАРОВ- С О К О Л
и комесарот- Димката Ангелов - Габерот
и десетарот- Пано Мударот- Фрањо
и селанецот - борец Стојан
се извлече само Јован Планински
-------------------------------------------------------------------------
и денес на седенки,на поле и во гори се слушат од
македонски грла песна за овие јунаци.Песна како крик
на бол и јад, на очај и плач,песна на повик на борба и
победа, на одмазда и бигори.И овојпат песната високо
го издига слободарското знаме, ги овенча јунаците и со
бесмртност до ден денешен во слободна Македонија.
---------------------------------------------------------------------------
извор-Ило Виларов С О К О Л автор-Киро Андонов
едиција-светли ликови од револуционерното минато
 

Kajgana Shop

Back
На врв Bottom