Istoriografska studija Ivana Jovovića “Iz prošlosti Dukljansko-barske nadbiskupije” koju je objavio Nadbiskupski ordinarijat iz Bara, umnogome je i prikaz povijesti crnogorske države u njenim najranijim oblicima; Ovdje se prenosi dio u kojem se izlaže istorija te milenijumske institucije, i to od njenog osnivanja 1089. do privremenog ukidanja 1867. godine
DUKLJANSKI NADBISKUP IVAN:
Društveno-politički život krajem X i početkom XI stoljeća karakteriše period
dominacije bugarskih i makedonskih careva. Tako je prilikom
vizantijsko-makedonskog rata (991-995) stradala i Duklja.
Samuilo je sebi potčinio sve gradove u Duklji, kako u primorju, tako i u unutrašnjosti.
Kada su Makedonci pod vođstvom cara Samuila napali Duklju 995. godine, dukljanski nadbiskup Ivan je morao pobjeći u Dubrovnik, “preobučen u pučke haljine da na sebe ne bi skretao pažnju, ali bi prepoznat i zamoljen od građana Dubrovnika da po smrti njihovog biskupa uzme na upravu Dubrovačku crkvu”. “Da bi mogao da vodi život dostojan svog položaja, bio je smješten, kako bilježi Đakomo Lukari, u najljepšem dijelu grada, pored Dvora Svetih Apostola, gdje se nalazila katedrala”. Dolaskom nadbiskupa u Dubrovnik, dubrovački analisti računaju osnivanje Dubrovačke nadbiskupije, a to je prema njihovom pričanju potvrdio sam papa Benedikt VII, na zahtijev Dubrovačkog Senata. Nadbiskup Ivan je više od tri decenije upravljao Dubrovačkom crkvom, a sahranjen je u svojoj zadužbini-crkvi Svetog Stefana. Valja pretpostaviti da je nadbiskup Ivan spojio prava Dukljanske i Dubrovačke crkve, što se inače dešavalo u crkvenoj organizaciji u srednjem vijeku, kada su visoki crkveni dostojanstvenici prelazili iz jedne u drugu sredinu. Međutim, zbog nedovoljno jasnog odnosa koji je postojao između ove dvije nadbiskupije, kasnije će doći do velikih nesporazuma, pa čak i sukoba ovih crkava. Ima razmišljanja da je Dubrovačka nadbiskupija osnovana i prije 995. godine, mada postoji i stav koji pokazuje da je Dubrovnik postao crkvena metropola zahvaljujući prvom dukljanskom kralju Mihailu Vojislavljeviću. Tačan datum osnivanja Dubrovačke nadbiskupije još za nauku ostaje otvoreno pitanje. Ono po čemu je dukljanski nadbiskup Ivan značajan jeste da je prvi kompozitor u Duklji, a najvjerovatnije i na istočnoj obali Jadrana. On je napisao Pasiju svetih mučenika, braće Lovrijenca, Petra i Andrije (bokeljskih mučenika). Njegovo djelo možemo posmatrati kao najstariji sačuvani relikt sakralne provenijencije muzičke kulture crnogorskog prostora. Nastanak liturgijsko-muzičkih tekstova u Duklji neodvojivo je povezano sa djelovanjem pripadnika (redovnika) beneventanskog kulturno-muzičkog kruga koji su snažno uticali na eklezijstičke centre u Duklji. Treba pretpostaviti da ovo nije jedino djelo dukljanskog nadbiskupa, već je mogao biti podstaknut tragičnom smrću dukljanskog kneza i sveca Vladimira. “Njegovi kontakti sa Dukljanskom crkvom najvjerovatnije nijesu prestali ni kasnije, jer postoje indicije da je Jovan, po povratku kneza Vladimira iz zatočeništva i sređivanja prilika u Duklji, ostao na čelu obije crkve, i Dubrovačke i Dukljanske.” Ovi podaci o životu dukljanskog nadbiskupa govore o predvojislavljevićkoj i vojislavljevićkoj Duklji, kada je u dukljanskim gradovima i katedralama nastajala srednjovjekovna duhovna muzika. Dokaz su činjenice da su u doba ranog srednjeg vijeka izvori za muziku Duklje bili u korak sa evropskim promjenama i napretkom muzike, pri čemu su djela nastala na dukljanskom tlu u nekim aspektima čuvala tradiciju i karakteristike muziciranja svojih lokalnih obreda. O književnosti, slikarstvu i arhitekturi imamo samo posredne materijalne nalaze, jer za nestanak najstarijeg sloja crnogorske kulturne baštine je zaslužna dinastija Nemanjića, mada i kasnija razaranja.
Zbog svoje državničke hrabrosti i istinskog mučeništva za svoj narod, život kneza Vladimira i danas predstavlja značajnu istorijsku smjernicu u razvoju crnogorskog državnog i duhovnog identiteta. Dukljanski knez Vladimir je rođen 970. godine. Vrlo mlad dolazi na čelo kneževine u doba kada se Vizantija nalazi u unutrašnjim i spoljašnjim teškoćama, dok u isto vrijeme na Balkanu dolazi do stvaranja moćnog makedonskog carstva. Osnovni cilj Samuilovog prodora ka zapadu bilo je pokoravanje Dalmacije, pa samim tim i Duklje. Pred Samuilovim nadiranjem 995. godine, kao što je već rečeno, dukljanski nadbiskup Ivan se morao spasiti bijegom u Dubrovnik, dok se knez Vladimir morao povući iz svoje prijestonice u Krajini na brdo Oblik (kod mjesta Vladimir, na čijem se vrhu nalaze ostaci utvrđenja), gdje je pružao otpor makedonskoj vojsci. Međutim, da njegov narod ne bi stradao, on se samovoljno predao Samuilu.
Bio je zatvoren i utamničen u Prespi. Prema Dukljaninovom pričanju
Samuilova kćer Kosara posjećujući zatvor se zaljubila u Vladimira. Samuilo je dozvolio brak između njih dvoje i vratio svome zetu ponovo na upravu Duklju, s tim što je Vladimir morao priznati
vrhovnu vlast makedonskog cara.
Poslije vojnog poraza od Vizantije 1014. godine,
umro je makedonski car Samuilo. Njegovom smrću dolazi do obrta,
odnosno naglog propadanja makedonskog carstva, što je omogućilo knezu Vladimiru da vodi posve samostalnu politiku, čime je stekao faktički nezavisan položaj u odnosu na Makedoniju.
Na makedonski prijesto nakon unutardinastičkih borbi dolazi Jovan Vladislav u čiju nemilost pada knez Vladimir, koji biva ubijen na prevaru. Po pogubljenju, Vladimirovo tijelo je kratkotrajno počivalo u Prespi, da bi ga Kosara ubrzo prenijela u crkvu Sv. Marije u Krajini, gdje mu se ujedno nalazio i dvor (curia). Nadbiskup Grgur je u svom djelu zapisao da u crkvi Svete Marije u Krajini (Prečista Krajinska) postoji knjiga dobrih djela i čudesa Vladimirovih, prikazanih po hronološkom redu. Po pričanju Dukljanina, knez Vladimir je pokazao svetačke moći još za života - za njegovu molbu Bog je uništio zmije od kojih mu je vojska stradala, a njegov svetački oreol je naročito bio izražen neposredno poslije njegove smrti: “Da bi Gospod objavio zasluge blaženog mučenika Vladimira, mnogi su ljudi mučeni raznim bolestima, ozdravili, kad su ušli u crkvu i molili se kod njegovog groba”. “Knez Vladimir je u Dukljaninovom djelu više puta nazvan beatus/blaženi, što je prvi stupanj svetosti i tri puta sanctus (sveti). Međutim, ne postoji sačuvan dokument o činu beatifikacije koja je bila u srednjem vijeku u nadležnosti biskupa, kao ni o njegovoj kanonizaciji.” Zbog uništenja, odnosno nestanka srednjovjekovnog arhiva Barske nadbiskupije, nije moguće utvrditi relevantne činjenice o kanonizaciji Sv. Vladimira Dukljanskog, ali pisac “Ljetopisa”, kada daje podatke o svjetovnom i duhovnom životu našeg sveca uporište nalazi u arhivskoj dokumentaciji manastira u Krajini. Na ovu se pretpostavku o autentičnosti izvora, ali i starosti samog djela popa Dukljanina, može nadovezati opservacija N. Banaševića, Ljetopis popa Dukljanina i narodna predanja, Beograd 1971./. Banašević primjećuje da se kod Dukljanina knez Vladimir pričešćuje hljebom i vinom. Takav način pričešćivanja je u katoličkoj crkvi trajao do XII vijeka, a od tada se vrši samo hljebom. “Vladimirovo tijelo je prenijeto u Duklju uz najsvečanije počasti koje crkva priređuje pjevanjem himni i pohvala (cum hymnis et laudibus). Šta su himne i pohvale svjetitelju ako ne podrazumijevaju beatizaciju po rimokatoličkom ritualu? Te himne i pohvale su osnova za Vita Sancti Vladimiri, koje je unijeto u
Sclavorum Regnum. Takvom činu morao je lično prisustvovati biskup barske dijaceze.”
Dvije godine poslije Vladimirovog smaknuća (1018) umrla je njegova žena
Kosara, koja je takođe sahranjena u crkvi Sv. Marije u Krajini. “Po nekim izvorima,
ona je osnovala pri Krajinskom manastiru ženski samostan Collegium sacrum Virginium”, za kojeg B. Gušić u svojoj historijsko-geografskoj studiji smatra da je pripadao benediktinskom redu.
http://montenegrina.net/pages/pages1/religija/povijest_dukljansko_barske_nadbiskupije.htm