A
anaveno
Гостин
Гледав Јанко-Јади Бурек (незнам што ми текна), спомнаа за далечните ни роднини-Хунзите и Калашите. Барав по форумов, не видов ваков наслов. Неисе...
ПОСЕТАТА НА МАКЕДОНЦИТЕ ВО ХУНЗА Е УШТЕ ЕДЕН ДОКАЗ ЗА НАШИОТ ИДЕНТИТЕТ
Марина Дојчиновска, дипломиран педагог, ве-
ќе 12 години новинар. Во новинарството е од фор-
мирањето на телевизијата А1, била ТВ-уредник на
Контактната редакција во Сител, уредник на Кон-
тактната редакција на МТВ, до пред 3 години при-
ватен продуцент или, како што вели самата, free
lenser на македонски начин.
Со знакот на “Порти” - македонската јавност
про слави 40 изданија на “Македониум” - емисија
за враќање на македонскиот идентитет!
Последниот ексклузивен проект на “Порти” е
филмот за Хунзите и Калашите - Македонците на
Хималаите. Дојчиновска има што да му раскажува
на својот 4,5 годишен син Дамјан.
ИМА ЛИ ТАМУ НАВИСТИНА МАКЕДОНЦИ?
Неодамна се вративте од едно мошне интересно па-
тување, чија мисија беше она што долги години, по точ-
но единаесет години, е мисија и на “Македонско сонце”,
“Вистинската приказна за Македонија”.
ДОЈЧИНОВСКА: Мисија!?! Можеби и беше! Знам дека беше
одговор на големото и суштинското македонско прашање: има
ли таму навистина Македонци!
За интелектуалната македонска јавност, Хунзите и Калашите
барем десеттина години наназад, кога јас прв пат слушнав за
нив, претставуваа “само слушната приказна”, со мистичен
призвук и хипотетичка визија.
Секој што малку прочитал македонска историја (тука ми с-
лам на Квинт Куртиј Руф, Плутарх, Аријан), би требало да има
претстава дека во целата таа “неоромантичарска македонска
приказна” има една едноставна логика - до таму, до подножјето
на Хималаите дошол и Александар Македонски, со маке дон-
ската фаланга, следејќи го патот на свилата, кон Исток, кон
Сонцето, до крајот на светот. Некои од нив останале таму, ние
ги најдовме, си уште се таму. Сите овие векови, од пред Христа
(326-327 г. пр.н.е.) до денес, заради непристапните планински
предели, заштитени од разни мисионери, љубопитни пату-
вачи, случајни минувачи по светот и напаѓачи, отсечени и од
Патанците и од Кинезите и од цел свет - живееле високо на
Хималаите сами и недопрени. Хунзите и Калашите велат дека
кај нив се доаѓа само ако си тргнал кај нив. А, ние тргнавме ток-
му кај нив - кај нашите на Хималаите, чуварите на нај оддале-
чените дестинации од најславните македонски времиња. И
едните и другите за себе велат дека се потомци на Александар
Македонски.
Александар Македонски својата мисија за спојување на
Истокот и Западот ја правел со визија. Како Вашата еки-
па го следеше неговиот пат и како дојдовте до таму,
дури до Пакистан, кај Хунзите и кај Калашите кои се
директни потомци на македонската фаланга?
ДОЈЧИНОВСКА: Не беше едноставно. Всушност, мислам
дека ќе беше и невозможно без Џон Баба. Од сите луѓе со кои
сум разговарала на тема Хунзи и Калаши единствено го спо-
динот Владимир Ралев досега бил кај Калашите. Како добар
познавач на приликите во тие региони од светот, тој на себе
целосно ја презеде организацијата за реализирање на овој
голем проект. Ралев направи една визија да стане конкретна и
доживеана приказна со свој видеозапис, а сите практични
проблеми по пат да се решаваат со неверојатна лежерна еле-
ганција, дури и кога станува збор за Пакистан. Тој е импресивна
личност, голем Македонец и мислам дека со ова патување
сакаше да одговори на археологот во себе (меѓу другото, ди-
пломиран археолог и историчар на уметноста), кога станува
збор за Македонија.
И Хунзите и Калашите живеат на територии, кои денес се
дел од Пакистан. Значи, за да се дојде кај нив треба да се
пропатува Пакистан, некогаш ја нарекувале племенската зем-
ја Пакистан, а денес се вика Исламска Република Пакистан. Ка-
рачи, Исламабад, Гилгит - како се движиш на север, накај Хи-
малаите, ги минуваш Сунитите, Шиитите, Патанците - легнати
на чарпоите (ниски ориентални креветчиња, покрај патиштата
горат огнови, мириса на кебап и на чикен тика). Дива земја -
наргиле и жива егзотика.
На мојата пакистанска виза пишуваше Not valid for restricted
and prohibited areas – бидејќи во некои предели државата Па-
кистан не гарантира заштита!
По такви предели и патишта се стигнува до Хунзите, по 19
часа возење со џип од Исламабад.
ИСТАТА ДНК УШТЕ ЕДЕН ДОКАЗ ЗА НАШИОТ ИДЕНТИТЕТ
Следејќи ја македонската ДНК, што како факт се по твр-
ди и пред снимањето на филмот за Александар Ма ке-
донски, се докажа ли и на јаве чувството дека Хунзите
се наши најблиски роднини?
ДОЈЧИНОВСКА: Најдлабоко до корените, највисоко до бо-
говите, а повторно меѓу своите!!! Подготвувајќи се за ова па-
тување, можев да најдам многу малку пишан материјал. Кога
стигнавме таму, по сите часови возење, ми беше јасно зошто!
Karakorum roud, патот по кој се стигнува во долината на Хун-
зите е изграден дури осумдесеттите години, тој е вистинско
чудо во историјата на патиштата, пат засечен во карпи, со про-
валии од 300 метри, кои завршуваат во реката Инд.
Кога и по тој релативно нов пат, просечната брзина на дви-
жење е 25 км на час, сега во XXI век, ви станува јасно дека сите
векови наназад патувањето до Хунзите било речиси невоз-
мож но - оттаму е редок и секој запис за нив.
До 1974 година, пред да станат административен дел од
Пакистан, Хунзите живееле во своја држава - држава на Ху-
нзите - со свој крал. Кралот го задржале до денес - го викаат
Мир. Тој беше отсутен за време на нашиот престој, но затоа
прием ни приреди неговата сопруга, Нејзиното височество
кра лицата на Хунзите, кои денес ги има педесеттина илјади.
Главен град е Каримабад, до 1974 година Балтит.
На првото спомнување на Македонија, луѓето видно воз-
будени ви велат: “Значи, ние сме роднини!!! Зошто и ние сме
Македонци кои останале овде од времето на Александар Ма-
кедонски!”... и македонските приказни почнуваат: како ос та-
нале, зошто останале, имаат неколку верзии за тоа зошто ос-
танале, а најмногу веруваат во онаа според која тие се таму
сите овие векови за да се знае до каде дошла фалангата и до
каде стапнала македонска нога во најголемиот поход од сите
походи во историјата.
ЗАЕДНИЧКИ ЗБОРОВИ И КАЈ МАКЕДОНЦИТЕ НА ХИМАЛАИ
Во едно наше интервју познатиот лингвист д-р Илија
Ча шуле ја истакна врската меѓу бурушускиот и ста-
ромакедонскиот јазик, докажана преку долгогодишни
научни истражувања. Го воспоставивте ли и Вие тој
линк?
ДОЈЧИНОВСКА: Да, пред да заминам, јас ги прочитав не-
говите истражувања и можам да кажам дека лично се уверив
во тоа, па дури сум во состојба и да го дозбогатам списокот на
заеднички зборови. Исти везови, езгии со зурли и со тапани,
иста срдечност, резби во дрво, истите македонски симболи за
распознавање и можеби најважното, бурушуски говор (на це-
лава планета уште тие си уште зборуваат бурушуски).
ПОСЕТАТА НА МАКЕДОНЦИТЕ ВО ХУНЗА Е УШТЕ ЕДЕН ДОКАЗ ЗА НАШИОТ ИДЕНТИТЕТ
Марина Дојчиновска, дипломиран педагог, ве-
ќе 12 години новинар. Во новинарството е од фор-
мирањето на телевизијата А1, била ТВ-уредник на
Контактната редакција во Сител, уредник на Кон-
тактната редакција на МТВ, до пред 3 години при-
ватен продуцент или, како што вели самата, free
lenser на македонски начин.
Со знакот на “Порти” - македонската јавност
про слави 40 изданија на “Македониум” - емисија
за враќање на македонскиот идентитет!
Последниот ексклузивен проект на “Порти” е
филмот за Хунзите и Калашите - Македонците на
Хималаите. Дојчиновска има што да му раскажува
на својот 4,5 годишен син Дамјан.
ИМА ЛИ ТАМУ НАВИСТИНА МАКЕДОНЦИ?
Неодамна се вративте од едно мошне интересно па-
тување, чија мисија беше она што долги години, по точ-
но единаесет години, е мисија и на “Македонско сонце”,
“Вистинската приказна за Македонија”.
ДОЈЧИНОВСКА: Мисија!?! Можеби и беше! Знам дека беше
одговор на големото и суштинското македонско прашање: има
ли таму навистина Македонци!
За интелектуалната македонска јавност, Хунзите и Калашите
барем десеттина години наназад, кога јас прв пат слушнав за
нив, претставуваа “само слушната приказна”, со мистичен
призвук и хипотетичка визија.
Секој што малку прочитал македонска историја (тука ми с-
лам на Квинт Куртиј Руф, Плутарх, Аријан), би требало да има
претстава дека во целата таа “неоромантичарска македонска
приказна” има една едноставна логика - до таму, до подножјето
на Хималаите дошол и Александар Македонски, со маке дон-
ската фаланга, следејќи го патот на свилата, кон Исток, кон
Сонцето, до крајот на светот. Некои од нив останале таму, ние
ги најдовме, си уште се таму. Сите овие векови, од пред Христа
(326-327 г. пр.н.е.) до денес, заради непристапните планински
предели, заштитени од разни мисионери, љубопитни пату-
вачи, случајни минувачи по светот и напаѓачи, отсечени и од
Патанците и од Кинезите и од цел свет - живееле високо на
Хималаите сами и недопрени. Хунзите и Калашите велат дека
кај нив се доаѓа само ако си тргнал кај нив. А, ние тргнавме ток-
му кај нив - кај нашите на Хималаите, чуварите на нај оддале-
чените дестинации од најславните македонски времиња. И
едните и другите за себе велат дека се потомци на Александар
Македонски.
Александар Македонски својата мисија за спојување на
Истокот и Западот ја правел со визија. Како Вашата еки-
па го следеше неговиот пат и како дојдовте до таму,
дури до Пакистан, кај Хунзите и кај Калашите кои се
директни потомци на македонската фаланга?
ДОЈЧИНОВСКА: Не беше едноставно. Всушност, мислам
дека ќе беше и невозможно без Џон Баба. Од сите луѓе со кои
сум разговарала на тема Хунзи и Калаши единствено го спо-
динот Владимир Ралев досега бил кај Калашите. Како добар
познавач на приликите во тие региони од светот, тој на себе
целосно ја презеде организацијата за реализирање на овој
голем проект. Ралев направи една визија да стане конкретна и
доживеана приказна со свој видеозапис, а сите практични
проблеми по пат да се решаваат со неверојатна лежерна еле-
ганција, дури и кога станува збор за Пакистан. Тој е импресивна
личност, голем Македонец и мислам дека со ова патување
сакаше да одговори на археологот во себе (меѓу другото, ди-
пломиран археолог и историчар на уметноста), кога станува
збор за Македонија.
И Хунзите и Калашите живеат на територии, кои денес се
дел од Пакистан. Значи, за да се дојде кај нив треба да се
пропатува Пакистан, некогаш ја нарекувале племенската зем-
ја Пакистан, а денес се вика Исламска Република Пакистан. Ка-
рачи, Исламабад, Гилгит - како се движиш на север, накај Хи-
малаите, ги минуваш Сунитите, Шиитите, Патанците - легнати
на чарпоите (ниски ориентални креветчиња, покрај патиштата
горат огнови, мириса на кебап и на чикен тика). Дива земја -
наргиле и жива егзотика.
На мојата пакистанска виза пишуваше Not valid for restricted
and prohibited areas – бидејќи во некои предели државата Па-
кистан не гарантира заштита!
По такви предели и патишта се стигнува до Хунзите, по 19
часа возење со џип од Исламабад.
ИСТАТА ДНК УШТЕ ЕДЕН ДОКАЗ ЗА НАШИОТ ИДЕНТИТЕТ
Следејќи ја македонската ДНК, што како факт се по твр-
ди и пред снимањето на филмот за Александар Ма ке-
донски, се докажа ли и на јаве чувството дека Хунзите
се наши најблиски роднини?
ДОЈЧИНОВСКА: Најдлабоко до корените, највисоко до бо-
говите, а повторно меѓу своите!!! Подготвувајќи се за ова па-
тување, можев да најдам многу малку пишан материјал. Кога
стигнавме таму, по сите часови возење, ми беше јасно зошто!
Karakorum roud, патот по кој се стигнува во долината на Хун-
зите е изграден дури осумдесеттите години, тој е вистинско
чудо во историјата на патиштата, пат засечен во карпи, со про-
валии од 300 метри, кои завршуваат во реката Инд.
Кога и по тој релативно нов пат, просечната брзина на дви-
жење е 25 км на час, сега во XXI век, ви станува јасно дека сите
векови наназад патувањето до Хунзите било речиси невоз-
мож но - оттаму е редок и секој запис за нив.
До 1974 година, пред да станат административен дел од
Пакистан, Хунзите живееле во своја држава - држава на Ху-
нзите - со свој крал. Кралот го задржале до денес - го викаат
Мир. Тој беше отсутен за време на нашиот престој, но затоа
прием ни приреди неговата сопруга, Нејзиното височество
кра лицата на Хунзите, кои денес ги има педесеттина илјади.
Главен град е Каримабад, до 1974 година Балтит.
На првото спомнување на Македонија, луѓето видно воз-
будени ви велат: “Значи, ние сме роднини!!! Зошто и ние сме
Македонци кои останале овде од времето на Александар Ма-
кедонски!”... и македонските приказни почнуваат: како ос та-
нале, зошто останале, имаат неколку верзии за тоа зошто ос-
танале, а најмногу веруваат во онаа според која тие се таму
сите овие векови за да се знае до каде дошла фалангата и до
каде стапнала македонска нога во најголемиот поход од сите
походи во историјата.
ЗАЕДНИЧКИ ЗБОРОВИ И КАЈ МАКЕДОНЦИТЕ НА ХИМАЛАИ
Во едно наше интервју познатиот лингвист д-р Илија
Ча шуле ја истакна врската меѓу бурушускиот и ста-
ромакедонскиот јазик, докажана преку долгогодишни
научни истражувања. Го воспоставивте ли и Вие тој
линк?
ДОЈЧИНОВСКА: Да, пред да заминам, јас ги прочитав не-
говите истражувања и можам да кажам дека лично се уверив
во тоа, па дури сум во состојба и да го дозбогатам списокот на
заеднички зборови. Исти везови, езгии со зурли и со тапани,
иста срдечност, резби во дрво, истите македонски симболи за
распознавање и можеби најважното, бурушуски говор (на це-
лава планета уште тие си уште зборуваат бурушуски).