Dumbledore
...
- Член од
- 24 октомври 2013
- Мислења
- 12.192
- Поени од реакции
- 26.995
Со оглед на последните случувања со бездомните кучиња, каде од една страна се зголемија нападите, а од друга страна се зголеми бројот на регистрирани случаи на отруени кучиња, но и со оглед на тоа дека и во Философија и во Гурманско ги имавме најжестоките дебати поврзани со оваа тематика, се решив да ја отворам оваа тема каде ќе дадам само кус осврт, а останатото ќе остане на волјата на оние кои ќе се решат да земат активна улога во оваа дебата.
Во последно време оваа тема, на светско ниво, започна да се актуелизира. Прочитав дека оваа морална проблематика е сведена на правата и должностите (обврските) односно дека само луѓето имаат обврски, така и само луѓето може да имаа права! Дали сите луѓе имаат обврски? Последните децении оваа морална проблематика станува правно-морална, така има се повеќе регулативи за ограничувањата на риболовните маржи, забрани за лов, просласување на ендемски видови, отворање на прифатни центри, па и до утврдување на минимумот животен простор кој треба да го има секое животно.
Кај нас, од правен аспект, ова подрачје е покриено со Законот за заштита и благосостојба на животните. Во законот се уредени должносите на сопственикот односно одгледувачот (притоа има и серија на забрани како забрана за поттикнување и одржување на борби, забрана за присилување на нивна работа која го надминува нивниот физиолошки капацитет, па и забрана за непотребни хируршки интервенции за нивно модификување (како на пример сечење на опашка, уши или прст(и)). Опфатени се и одредби за нивно хранење, одгледување и размножување. Воедно има и посебни одредби и за животните во фармите, како говедата, овците и козите, свињите и кокошките несилки. Дури и опфатен е еден доста полемизиран дел, околу експериментирањето на животните (и врз кои видови на животни може да се експериментира), но и зоолошките градини, кои исто така се доста полемизирана тематика од која произлегуваат серии на контроверзии. На крајот се опфатени домашните миленици и превозот.
Една од најинтересните теми, за мене е експериментирањето на животните, не само во медицината, туку и во козметиката! Дали требаат да се забранат тестирањата врз животните, па дури како оние на Павлов за системот за варење на храната, и рефлексното лачење на плукна со слушање на ѕвонче со претходно изгледнување на животното? Каде треба да има забрани? Дали треба да има во целост? Или давањето електрошокови на глувците при утврдување на истрајноста на мајчинството. Иако овие темите се апсолвирани, со репетиротното повторување на експериментите во минатото, ги ставам чисто како пример.
Околу заштитата на дивите животни, да не се повторувам од темата Веганизам:
Ова е за перката од ајкула, каде во многу држави се смета да деликатес. Проблемот лежи во тоа што во најголем дел од случаите, ајкулата се лови, и се отстранува перката и таа, жива, се враќа во морето каде набрзо и умира. Тоа е есенцијата на моралниот проблем, другиот проблем лежи во бројот на уловени ајкули, кои веќе во претходниот пасус го објаснив.
Покрај ова, во Македонија, сметам дека треба да се забрани риболовот, односно на сила да биде само рекреативниот риболов, како спорт, каде се што ќе се фати да се врати во реката односно езерото. Дури има и еден интересен и чуден феномен кога се работи за туристичкиот риболов, каде најголемиот дел од туристите ловат во плитко, ги ставаат рибите во некоја кофа, рибите умираат и мртви ги фрлаат во езерото! Дури треба да се забрани и ловот, но со неколку исклучоци, како на пример каде е загорзена безбедноста на заедницата односно стадото. Некои ловот го оквалификуваат како спорт, но тука ќе искористам една реплика на Бил Мар „дали другиот тим знае дека мечот започнал?“.
Лично не би сакал и оваа дебата да се сведе на кртовите, глувците, црвите и намалувањето на страдањето, туку и предложување на конкретни решенија и мерки на актуелните проблеми, како оној со уличните кучиња, проблемот, да речеме, со запрежните коли, експериментирањето со животните, зоолошките градини, убивањето т.е. ловот поради трофеи и сл. Покрај физичкото, тука е и сексуалното насилство врз животните, каде во одредени држави, како Ново Мексико, не е кривично дело! Може да се опфат и граѓанскиот активизам за борбата за правата на животните, но и секако критики кон тој активизам. Дури и евентуалното изигрување на системот.
Напомена: без тролање, спамање, навредување, фаќање на правопис и офтопик досетки какви што имаше во темата во Философија која како последица на истите отиде под клуч.
Во последно време оваа тема, на светско ниво, започна да се актуелизира. Прочитав дека оваа морална проблематика е сведена на правата и должностите (обврските) односно дека само луѓето имаат обврски, така и само луѓето може да имаа права! Дали сите луѓе имаат обврски? Последните децении оваа морална проблематика станува правно-морална, така има се повеќе регулативи за ограничувањата на риболовните маржи, забрани за лов, просласување на ендемски видови, отворање на прифатни центри, па и до утврдување на минимумот животен простор кој треба да го има секое животно.
Кај нас, од правен аспект, ова подрачје е покриено со Законот за заштита и благосостојба на животните. Во законот се уредени должносите на сопственикот односно одгледувачот (притоа има и серија на забрани како забрана за поттикнување и одржување на борби, забрана за присилување на нивна работа која го надминува нивниот физиолошки капацитет, па и забрана за непотребни хируршки интервенции за нивно модификување (како на пример сечење на опашка, уши или прст(и)). Опфатени се и одредби за нивно хранење, одгледување и размножување. Воедно има и посебни одредби и за животните во фармите, како говедата, овците и козите, свињите и кокошките несилки. Дури и опфатен е еден доста полемизиран дел, околу експериментирањето на животните (и врз кои видови на животни може да се експериментира), но и зоолошките градини, кои исто така се доста полемизирана тематика од која произлегуваат серии на контроверзии. На крајот се опфатени домашните миленици и превозот.
Една од најинтересните теми, за мене е експериментирањето на животните, не само во медицината, туку и во козметиката! Дали требаат да се забранат тестирањата врз животните, па дури како оние на Павлов за системот за варење на храната, и рефлексното лачење на плукна со слушање на ѕвонче со претходно изгледнување на животното? Каде треба да има забрани? Дали треба да има во целост? Или давањето електрошокови на глувците при утврдување на истрајноста на мајчинството. Иако овие темите се апсолвирани, со репетиротното повторување на експериментите во минатото, ги ставам чисто како пример.
Околу заштитата на дивите животни, да не се повторувам од темата Веганизам:
Одредени животни, како бафалата, биле убивани колку да бидат убиени. Други животни исчезнале поради човековата идиократија, како на пример, пердувите им биле користени за правење на шапки. Трети животни, како снежните ракови, каде оваа година нивниот лов на Аласка е забранет, може да исчезнат поради неконтролираниот лов. Четврти животни, како африканскиот слон, се убивани само порани нивните коски.
Затоа треба заштита на одредени видови, па дури и ставање регулативи и, сезонски или трајни, забрани за лов. Притоа, ловот, во најголем број на држави е резултат на идиократијата, затоа што не е есенција за преживување, туку е сведен на спорт.
Секако, дел од оваа проблематика е цврсто сврзана и за самиот човек. Глобалниот фонд на риби од година во година драстично се намалува, каде на 3 милијарди луѓе глобално морската храна (рибите) им е примарниот избор на исхрана. Бројот на одредени видови на риби, последниве 5 децении, се намалил и за 80%, а 1/3 од ајкулите се пред истребување. Милијарди години еволуциско усовршување може да исчезне во наредните неколку децении. Притоа проблемите не се сврзани само за ловот, туку и за загадувањето на водите, но и со глобалното затоплување.Регулациите се резултат на самоволието на колонизатори, поради кои, исчезнале 10тици видови на птици. Претходно, при првото населување на тој континент од страна на луѓето, исчезнуваат и 10тина големи цицачи, дали директно поради ловот или индиректно поради тоа што им е истребен примарниот извор на исхрана. Да не речеме дека прстот се вперува само во колонизаторите. Затоа, како пример, ги земав САД (поточно Северна Америка) и Австралија.
Во Македонија, пред една година, имаше ефективна мерка за вонреден лов на диви свињи поради опасност од пренесување на африканска свинска чума кон домашните свињи, со што потенцијално беа загрозени и фармите за свињи. Популацијата требаше да се намали за 25%. Мерката, сама по себе, беше ретардирана, затоа што можеше да се пристапи далеку порационално, како на пример или тестирање на примероци или правење привремени резервоари. Зошто оваа мерка?
Ова е за перката од ајкула, каде во многу држави се смета да деликатес. Проблемот лежи во тоа што во најголем дел од случаите, ајкулата се лови, и се отстранува перката и таа, жива, се враќа во морето каде набрзо и умира. Тоа е есенцијата на моралниот проблем, другиот проблем лежи во бројот на уловени ајкули, кои веќе во претходниот пасус го објаснив.
Покрај ова, во Македонија, сметам дека треба да се забрани риболовот, односно на сила да биде само рекреативниот риболов, како спорт, каде се што ќе се фати да се врати во реката односно езерото. Дури има и еден интересен и чуден феномен кога се работи за туристичкиот риболов, каде најголемиот дел од туристите ловат во плитко, ги ставаат рибите во некоја кофа, рибите умираат и мртви ги фрлаат во езерото! Дури треба да се забрани и ловот, но со неколку исклучоци, како на пример каде е загорзена безбедноста на заедницата односно стадото. Некои ловот го оквалификуваат како спорт, но тука ќе искористам една реплика на Бил Мар „дали другиот тим знае дека мечот започнал?“.
Лично не би сакал и оваа дебата да се сведе на кртовите, глувците, црвите и намалувањето на страдањето, туку и предложување на конкретни решенија и мерки на актуелните проблеми, како оној со уличните кучиња, проблемот, да речеме, со запрежните коли, експериментирањето со животните, зоолошките градини, убивањето т.е. ловот поради трофеи и сл. Покрај физичкото, тука е и сексуалното насилство врз животните, каде во одредени држави, како Ново Мексико, не е кривично дело! Може да се опфат и граѓанскиот активизам за борбата за правата на животните, но и секако критики кон тој активизам. Дури и евентуалното изигрување на системот.
Напомена: без тролање, спамање, навредување, фаќање на правопис и офтопик досетки какви што имаше во темата во Философија која како последица на истите отиде под клуч.