Fortune
шодаенешчо
- Член од
- 9 мај 2005
- Мислења
- 12.493
- Поени од реакции
- 183
И игpите на животните и инсектите се опеани на соодветен традиционален начин. Во песната Комар ми свирка свиреше (Тахов, ц. 147) на орото се собрале скакулци: ”Рипале сите, скокале, / и со уста си свиркале, / за да се чуе далеко.” Го дочул штркел, дошол сеир да гледа ”и им се пушчил да зоба, / како кокошка пченица; / орото му го расипал, / и тој си бапка наполнил.”
Во некои хумористични песни се вклучени и човечки ликови, за да се исмејат:
Комар мува водеше, водеше,
за два заба врзани, врзани.
Комар мува тегнеше, тегнеше,
како крава јалова, јалова.
Збирајте се селани, селани,
да колиме мувата, мувата!
На комарот месото, месото,
а на попот кожата, кожата!
Сакани теми во хумористичните песни за животни и инсекти се и нивните меѓусебни пријателски или непирјателски односи. Композицијата на сите песни почива, главно, врз принципите со кои се изградени и приказните за животни – врз средби и дијалози. Карактерните особини и црти на животните и инсектите се усогласени со човечките.
Од општиот фонд на традиционалната народна поезија се преземени сите поетски средства (епитет, споредба, хипербола и др.). Естетските вредности на хумористичните песни за животни и инсекти се скромни, но нивните алегориски пораки се приемливи и наполно разбирливи за народните маси.
Хумористичните песни во македонскиот народ се мошне популарни; тие се пеат од поединци или групно на разни седенки, на трудови процеси, на разновидни семејни забави и народни веселби, особено широко во народните игри – како ороводни песни на бројни народни ора. Токму оваа нивна значајна особеност е фактор многубројни хумористични песни се одржале речиси непроменети со векови. Народот ги поврзал со своите игри како релаксација од дневните грижи преку смеата и шегите со кои тие се проткаени.
Насекаде во Македонија хумористичните ороводни песни тематски се слични или еднакви со другите видови хумористични песни. Врз старо-младо, меѓу најпознатите песни за старите дедовци се смета ороводната песна Лош дедо, што несомнено е инспирирана од прастариот обичај на нашите далечни прадедовци: старите луѓе да ги носат в планина, односно да ги отепуваат, кога веќе не можеле да стопанисуваат:
Го пратиле дедо в планина
мечките да го изедат...
Ете го дедо кај иде –
полна му торба мечиња!
И следнава ороводна песна е позната:
Е бре дедо, ерген дедо,
педа човек, лакот брада,
везден одиш, везден шеташ,
голо босо низ саборо,
везден гледаш по момите,
како прчо по козите...
Широката тематска страна на хумористичните ороводни песни Љубица и Даница С. Јанковиќ во своите истражувања на народните игри во Македонија посебно истакнале дека во Охридско ”шеговити песни за игра има релативно најмногу”. Заедно со Влад. Р. Ѓорќевиќ тие ги обработиле кореографски и мелографски најпознатите охридски ороводни песни:
Се посврши Дранда мома,
Прела баба три вретена,
Ставре ми се ожени,
Набедили сирома Ивана,
Станала ми стара баба,
Ми свршија,
Чудо стана по света,
Чудила се мала мома,
Мома момче измамила,
Тича дедо по полјана.
Песната Прела баба три вретена припаѓа на кругот песни за дедовците – бабите:
Прела баба три вретена,
и однесла на пазара,
и продала за три пари,
си купила педа човек,
си го клала во скутина.
И избрани хумористични песни за разни животни или инсекти се користат како ороводни песни. Шегите и смеата во овие песни посебно се потенцираат со рефрените и извиците:
Се посвршил цуцул-јунак,
зеташина за девојка,
чучулига-тресопатка, путонога,
ој гуј, гуј, гуј, гуј!...
Ми поканил сто сватои –
се врапчиња џивџанчиња.
Ми тргнале по невеста,
по грутките, по трњето...
Поинтересни се хумористичните ороводни песни со мотиви од секојдневниот живот. Лазарополската песна Ори, моми, буковки е проткаена со драмски и еротски елементи:
Ори, моми, буковки, мори, буковки,
как вадите пиперот, леле, пиперот?
- Ете, вака, вадиме, леле, вадиме...
Во орото следува чучнување на момите – играорки, за да прикажат како тие го мочаат, итн.
И песната Ставре ми се ожени се користи во орска игра. Ставровата жена трошела многу пари за своето токмење, па мажот се обидел да ја одвикне удирајќи ја со маша по главата:
- На ти, жено, капела
капела од две лири,
одзгора со пердуви!
На ти, жено, чадорче,
чадорче копринено...
Од наведените примери јасно се согледуваат битните одлики на хумористичните ороводни песни: творечката смисла на народот одделни животни проблеми и искуства да ги вообличи со избалансиран хумор, суптилна иронија и остар сарказам, што непосредно никого не загрозува.
Во некои хумористични песни се вклучени и човечки ликови, за да се исмејат:
Комар мува водеше, водеше,
за два заба врзани, врзани.
Комар мува тегнеше, тегнеше,
како крава јалова, јалова.
Збирајте се селани, селани,
да колиме мувата, мувата!
На комарот месото, месото,
а на попот кожата, кожата!
Сакани теми во хумористичните песни за животни и инсекти се и нивните меѓусебни пријателски или непирјателски односи. Композицијата на сите песни почива, главно, врз принципите со кои се изградени и приказните за животни – врз средби и дијалози. Карактерните особини и црти на животните и инсектите се усогласени со човечките.
Од општиот фонд на традиционалната народна поезија се преземени сите поетски средства (епитет, споредба, хипербола и др.). Естетските вредности на хумористичните песни за животни и инсекти се скромни, но нивните алегориски пораки се приемливи и наполно разбирливи за народните маси.
Хумористичните песни во македонскиот народ се мошне популарни; тие се пеат од поединци или групно на разни седенки, на трудови процеси, на разновидни семејни забави и народни веселби, особено широко во народните игри – како ороводни песни на бројни народни ора. Токму оваа нивна значајна особеност е фактор многубројни хумористични песни се одржале речиси непроменети со векови. Народот ги поврзал со своите игри како релаксација од дневните грижи преку смеата и шегите со кои тие се проткаени.
Насекаде во Македонија хумористичните ороводни песни тематски се слични или еднакви со другите видови хумористични песни. Врз старо-младо, меѓу најпознатите песни за старите дедовци се смета ороводната песна Лош дедо, што несомнено е инспирирана од прастариот обичај на нашите далечни прадедовци: старите луѓе да ги носат в планина, односно да ги отепуваат, кога веќе не можеле да стопанисуваат:
Го пратиле дедо в планина
мечките да го изедат...
Ете го дедо кај иде –
полна му торба мечиња!
И следнава ороводна песна е позната:
Е бре дедо, ерген дедо,
педа човек, лакот брада,
везден одиш, везден шеташ,
голо босо низ саборо,
везден гледаш по момите,
како прчо по козите...
Широката тематска страна на хумористичните ороводни песни Љубица и Даница С. Јанковиќ во своите истражувања на народните игри во Македонија посебно истакнале дека во Охридско ”шеговити песни за игра има релативно најмногу”. Заедно со Влад. Р. Ѓорќевиќ тие ги обработиле кореографски и мелографски најпознатите охридски ороводни песни:
Се посврши Дранда мома,
Прела баба три вретена,
Ставре ми се ожени,
Набедили сирома Ивана,
Станала ми стара баба,
Ми свршија,
Чудо стана по света,
Чудила се мала мома,
Мома момче измамила,
Тича дедо по полјана.
Песната Прела баба три вретена припаѓа на кругот песни за дедовците – бабите:
Прела баба три вретена,
и однесла на пазара,
и продала за три пари,
си купила педа човек,
си го клала во скутина.
И избрани хумористични песни за разни животни или инсекти се користат како ороводни песни. Шегите и смеата во овие песни посебно се потенцираат со рефрените и извиците:
Се посвршил цуцул-јунак,
зеташина за девојка,
чучулига-тресопатка, путонога,
ој гуј, гуј, гуј, гуј!...
Ми поканил сто сватои –
се врапчиња џивџанчиња.
Ми тргнале по невеста,
по грутките, по трњето...
Поинтересни се хумористичните ороводни песни со мотиви од секојдневниот живот. Лазарополската песна Ори, моми, буковки е проткаена со драмски и еротски елементи:
Ори, моми, буковки, мори, буковки,
как вадите пиперот, леле, пиперот?
- Ете, вака, вадиме, леле, вадиме...
Во орото следува чучнување на момите – играорки, за да прикажат како тие го мочаат, итн.
И песната Ставре ми се ожени се користи во орска игра. Ставровата жена трошела многу пари за своето токмење, па мажот се обидел да ја одвикне удирајќи ја со маша по главата:
- На ти, жено, капела
капела од две лири,
одзгора со пердуви!
На ти, жено, чадорче,
чадорче копринено...
Од наведените примери јасно се согледуваат битните одлики на хумористичните ороводни песни: творечката смисла на народот одделни животни проблеми и искуства да ги вообличи со избалансиран хумор, суптилна иронија и остар сарказам, што непосредно никого не загрозува.