Fortune
шодаенешчо
- Член од
- 9 мај 2005
- Мислења
- 12.493
- Поени од реакции
- 183
Свадбени песни (семејно - обредни песни)
Женидбата како најважен и најсодржаен акт во животот на секој човек се празнувала во Македонија, па и сега продолжува да се празнува како најголем празник со низа разновидни свадбени обреди и обичаи. Свадбата е настан што македонските семејства најмногу го прославуваат, тој претставува една општа распеаност. Големиот број на посредно или непосредно заинтересираните учесници во свадбата отворал широки можности за поетизација на сите оние различни чувства и доживувања, што свадбата сосема природно ги предизвикувала кај младоженците и нивните родители, роднини, пријатели. Свадбените песни затоа имаат посебни тематски карактеристики, построени врз превосходен лирски тон. Воедно, свадбената поезија во македонската обредна поезија има најширок круг на мотиви построени врз висока поетика.
Во македонските свадбени песни се видливи некогашните форми на бракот како општествено-социјален и правно-религиозен акт. Бракот со откуп на невестата (по заемен договор на родителите на идниот брачен пар, чисто и без нивна согласност) некогаш бил речиси правило, закон. Во некои песни и цената на момите е утврдена:
А сега се скапи моми:
црнооки – три илјади,
чакрѓози – две илјади,
модрооки – за илјада!
Браковите со грабнување или бегање обично се применувале токму за да се избегне откупот или кога момата не сакала да се омажи за момчето што родителите и го избрале:
Бегала мома
по младо момче, сејменче.
Мајка и трче,
коси си кубе.
Во една песна од Прекудрим, грабнувањето е нешто нередовно:
Облак дојде, а ѕвезда не дојде,
застанало зелени ливаѓе,
да соберит трева детелина,
да наранит кумоата коња,
да наранит од старосват коњот,
да наранит од два побратима.
- Венчај, попе, немој се понашај,
не е моме крадено, грабено,
тук е моме со закон земено,
фрлај, куме, ситен дробен јачмен!
Постојаните промени во општествените и семејните односи придонесле да се извршат и соодветни промени во формите на бракот: браковите од љубов да бидат најбројни, а спомнатите брачни форми се повеќе да се губат. Овие промени ја збогатиле свадбената поезија со нови мотиви и нови интерпретации.
Ако се елиминираат овие елементи од свадбените песни, што во нив се влезени како реалистични компоненти, најважните нивни жанрови особености се сведуваат во две групи: прво, на особености на природата на свадбената поезија во целина (нејзината поврзаност со свадбените обичаи, обреди и драмска постановка), и второ, на тематски и естетско-поетски особености.
Природата на свадбените песни е тесно, понекогаш дури и наполно зависна од широкиот спектар на свадбените обреди. Различни во своите детали, но со еднаква или слична цел, свадбените обреди и обичаи се континуиран и сложен процес со корења од старата татковина, подоцна во нив навлегле и црковни, христијански елементи, потем и детали од турската свадба (капење, боење и др.). Поради оваа зависност, ако се откинат од обредот што ги осмислува, голем дел од песните би биле неразбирливи. Само еден пример: во Дебарско, во куќата на зетот ден пред свадбата се реди картата со која се покануваат сите гости на свадбата. Картата се украсува со златни и сребрени монети и разни цвеќиња (особено босилек). Собраните моми и невести тогаш ја пеат следнава песна:
Ој ливадо, зелена ливадо!
Ја те сејах цвеќе и босилек,
ти излезе чичек и коприва;
не се правит карта од чичека,
ток се правит карта од босилек.
Обратно, некои песни претставуваат појаснување на одделни обреди, како што е тоа случај со следнава песна, што се пее при бричењето на зетот:
Бербери зета бричее,
мајка му риза држење,
сестра му коса береше,
в девојкин ковчег редеше;
браќа му коња ковее,
јунаку му го токмее.
И некои симболи во свадбените песни и игри (иако се тие помлади од обредите) не така лесно би се разбрале, ако не се знае дека се обредни свадбени симболи.
Многубројните обреди во свадбените церемонии се остатоци, повеќе или помалку, од некогашните магиски претставувања и верувања, чии корења се во прастарата натуралистичка религија. Всушност, основата на примитивната вера на човекот во магијата лежи, како што е познато, во неговото мислење дека сличното произведува слично, според проста аналогија, односно дека сите предмети што биле или ќе се доведат во заемна врска продолжуваат да дејствуваат еден на друг дури тогаш кога таа врска ќе се прекине. Оттука, бројни елементи на т.н. продукциона и профилактична магија во македонските свадбени обреди се присутни и поставени во извесни драмски рамки. Сепак, иако не може да се зборува за постоењето на вистинска драма во свадбата, таа сама по себе се наметнува од големиот број учесници во свадбениот ритуал – учесници што имаат точно определени улоги, во определено време и на определено место, потем од конфликтот што е неминовен поради разделбата на невестата од родителскиот дом и нејзиното стапување во домот на зетот како негов нов член, иако конфликтот почесто се изразува со песни отколку со дијалози и реплики, итн. Драмското во свадбата произлегува и од синкретската состојба на свадбениот обред во целина. Тој во себе вклучува и игра, и музика, и песна.
Обредите во свадбениот ритуал започнуваат многу денови пред свадбата, достигаат кулминација на денот на свадбата и продолжуваат со денови и по свадбата. Во свадбените обреди, вообичаено на обредите (и драмата), учествуваат главни и споредни лица. Главни лица се невестата и зетот; за нив се пеат свадбените песни и играат ората во свадбениот церемонијал, со кој управуваат, по утврдени обичаи, постариот побратим, кој најмногу се грижи за ритуалот, потем свекрвата, кумот, стариот сват и др. Речиси сите обреди и поголемиот дел од песните што се во нивниот состав, најчесто се сведуваат на идеализација на парот. Тоа е сосема природно и произлегува од сите очекувања и сметки за нивниот иден заеднички живот: да биде среќен и од него да резултира натамошното семејно и стопанско јакнење на домот на зетот, бидејќи невестата, во стариот патријархален и задружен живот, се сметала пред се продолжувач на родот и нова работна сила. Ако низ призмата на свадбените традиционални обичаи се навлезе во сите внатрешни доживувања и чувства што ги предизвикува свадбата, тогаш би била појасна и идеологијата на директно заинтересираните нејзини учесници, поединечно и како целина, и би бил поразбирлив и нивниот однос и учеството во интерпретациите на свадбените песни.
Смислата на обредите во свадбените церемонии денес речиси е заборавена, но тоа не ја изменило нивната суштина, зашто тие и натаму се одржуваат по силата на традицијата. На пример, во некои села облекувањето на невестата се врши по ист церемонијал од пред сто и повеќе години. Но, наместо во народна носија невестата се облекува во современа облека, место папучи таа носи чевли со високи потпетици. Овие промени сепак не пречат во петиците на чевлите да се сипува вода!
Женидбата како најважен и најсодржаен акт во животот на секој човек се празнувала во Македонија, па и сега продолжува да се празнува како најголем празник со низа разновидни свадбени обреди и обичаи. Свадбата е настан што македонските семејства најмногу го прославуваат, тој претставува една општа распеаност. Големиот број на посредно или непосредно заинтересираните учесници во свадбата отворал широки можности за поетизација на сите оние различни чувства и доживувања, што свадбата сосема природно ги предизвикувала кај младоженците и нивните родители, роднини, пријатели. Свадбените песни затоа имаат посебни тематски карактеристики, построени врз превосходен лирски тон. Воедно, свадбената поезија во македонската обредна поезија има најширок круг на мотиви построени врз висока поетика.
Во македонските свадбени песни се видливи некогашните форми на бракот како општествено-социјален и правно-религиозен акт. Бракот со откуп на невестата (по заемен договор на родителите на идниот брачен пар, чисто и без нивна согласност) некогаш бил речиси правило, закон. Во некои песни и цената на момите е утврдена:
А сега се скапи моми:
црнооки – три илјади,
чакрѓози – две илјади,
модрооки – за илјада!
Браковите со грабнување или бегање обично се применувале токму за да се избегне откупот или кога момата не сакала да се омажи за момчето што родителите и го избрале:
Бегала мома
по младо момче, сејменче.
Мајка и трче,
коси си кубе.
Во една песна од Прекудрим, грабнувањето е нешто нередовно:
Облак дојде, а ѕвезда не дојде,
застанало зелени ливаѓе,
да соберит трева детелина,
да наранит кумоата коња,
да наранит од старосват коњот,
да наранит од два побратима.
- Венчај, попе, немој се понашај,
не е моме крадено, грабено,
тук е моме со закон земено,
фрлај, куме, ситен дробен јачмен!
Постојаните промени во општествените и семејните односи придонесле да се извршат и соодветни промени во формите на бракот: браковите од љубов да бидат најбројни, а спомнатите брачни форми се повеќе да се губат. Овие промени ја збогатиле свадбената поезија со нови мотиви и нови интерпретации.
Ако се елиминираат овие елементи од свадбените песни, што во нив се влезени како реалистични компоненти, најважните нивни жанрови особености се сведуваат во две групи: прво, на особености на природата на свадбената поезија во целина (нејзината поврзаност со свадбените обичаи, обреди и драмска постановка), и второ, на тематски и естетско-поетски особености.
Природата на свадбените песни е тесно, понекогаш дури и наполно зависна од широкиот спектар на свадбените обреди. Различни во своите детали, но со еднаква или слична цел, свадбените обреди и обичаи се континуиран и сложен процес со корења од старата татковина, подоцна во нив навлегле и црковни, христијански елементи, потем и детали од турската свадба (капење, боење и др.). Поради оваа зависност, ако се откинат од обредот што ги осмислува, голем дел од песните би биле неразбирливи. Само еден пример: во Дебарско, во куќата на зетот ден пред свадбата се реди картата со која се покануваат сите гости на свадбата. Картата се украсува со златни и сребрени монети и разни цвеќиња (особено босилек). Собраните моми и невести тогаш ја пеат следнава песна:
Ој ливадо, зелена ливадо!
Ја те сејах цвеќе и босилек,
ти излезе чичек и коприва;
не се правит карта од чичека,
ток се правит карта од босилек.
Обратно, некои песни претставуваат појаснување на одделни обреди, како што е тоа случај со следнава песна, што се пее при бричењето на зетот:
Бербери зета бричее,
мајка му риза држење,
сестра му коса береше,
в девојкин ковчег редеше;
браќа му коња ковее,
јунаку му го токмее.
И некои симболи во свадбените песни и игри (иако се тие помлади од обредите) не така лесно би се разбрале, ако не се знае дека се обредни свадбени симболи.
Многубројните обреди во свадбените церемонии се остатоци, повеќе или помалку, од некогашните магиски претставувања и верувања, чии корења се во прастарата натуралистичка религија. Всушност, основата на примитивната вера на човекот во магијата лежи, како што е познато, во неговото мислење дека сличното произведува слично, според проста аналогија, односно дека сите предмети што биле или ќе се доведат во заемна врска продолжуваат да дејствуваат еден на друг дури тогаш кога таа врска ќе се прекине. Оттука, бројни елементи на т.н. продукциона и профилактична магија во македонските свадбени обреди се присутни и поставени во извесни драмски рамки. Сепак, иако не може да се зборува за постоењето на вистинска драма во свадбата, таа сама по себе се наметнува од големиот број учесници во свадбениот ритуал – учесници што имаат точно определени улоги, во определено време и на определено место, потем од конфликтот што е неминовен поради разделбата на невестата од родителскиот дом и нејзиното стапување во домот на зетот како негов нов член, иако конфликтот почесто се изразува со песни отколку со дијалози и реплики, итн. Драмското во свадбата произлегува и од синкретската состојба на свадбениот обред во целина. Тој во себе вклучува и игра, и музика, и песна.
Обредите во свадбениот ритуал започнуваат многу денови пред свадбата, достигаат кулминација на денот на свадбата и продолжуваат со денови и по свадбата. Во свадбените обреди, вообичаено на обредите (и драмата), учествуваат главни и споредни лица. Главни лица се невестата и зетот; за нив се пеат свадбените песни и играат ората во свадбениот церемонијал, со кој управуваат, по утврдени обичаи, постариот побратим, кој најмногу се грижи за ритуалот, потем свекрвата, кумот, стариот сват и др. Речиси сите обреди и поголемиот дел од песните што се во нивниот состав, најчесто се сведуваат на идеализација на парот. Тоа е сосема природно и произлегува од сите очекувања и сметки за нивниот иден заеднички живот: да биде среќен и од него да резултира натамошното семејно и стопанско јакнење на домот на зетот, бидејќи невестата, во стариот патријархален и задружен живот, се сметала пред се продолжувач на родот и нова работна сила. Ако низ призмата на свадбените традиционални обичаи се навлезе во сите внатрешни доживувања и чувства што ги предизвикува свадбата, тогаш би била појасна и идеологијата на директно заинтересираните нејзини учесници, поединечно и како целина, и би бил поразбирлив и нивниот однос и учеството во интерпретациите на свадбените песни.
Смислата на обредите во свадбените церемонии денес речиси е заборавена, но тоа не ја изменило нивната суштина, зашто тие и натаму се одржуваат по силата на традицијата. На пример, во некои села облекувањето на невестата се врши по ист церемонијал од пред сто и повеќе години. Но, наместо во народна носија невестата се облекува во современа облека, место папучи таа носи чевли со високи потпетици. Овие промени сепак не пречат во петиците на чевлите да се сипува вода!