- Член од
- 6 мај 2018
- Мислења
- 1.140
- Поени од реакции
- 2.734
Јас ќе се сложам со нашиот средновековен предок на модерната маќедонштина. Он не е антички Македонец и не ги знае длабочините на грчките филозофи, а и не може да ги дознае ако проба одма да се нурне во длабокото.
Ќе почнам со едно искуство (како сите добри оратори што ги сака публиката).
Секој модел има нивоа на апстракција со различен степен на комплексност. Имам една тетка што запиша вишо лаборантство на Медицински факултет. Пустата е лаборант 30 год., ама за да стане шеф на лабораторија и да ѝ дадат троа сто евра повеќе, мора да има поголема ука. И таа ниту знае хемија, ниту е самоуверена дека ја бива за хемија. Сакаше да ги научи задачите напамет и да положи, а јас сакав да ја убедам дека може да научи ако не се плаши од комплексноста на цела материја.
Па фатив, како Сал Кан, да ѝ објаснувам со портокали и јаболки модел на атом. Вртев со прстот околу портокалот, цртав јадро и електрони како топчиња, боровиот модел за dummies. Полека, полека, интуитивно сфати жената. Па ѝ објаснував како маса на атом е истото како кога се мери на вага за да види колку е тешка, само во помали величини. И така, најсимплифицирано ги сфати основните концепти. Па учевме дропки, пак со јаболка и портокали. Па густина, Авогадров број, интересни факти за хемијата за да ја заинтересира - да не ја гледа хемијата како сувопарни формули што ја плашат, ја прават да се осеќа глупа и ѝ се досадни. Успеа да реши една задача. Ѝ светнаа очињата, се охрабри дека ако сака, може да научи. Успеа сама да реши задача (многу проста, но за неа квантна физика)! После реши десет такви исти, додека не се извежба. Па отидовме на покомплицирано. Па го џвакавме... И така, клај клај... Полагаше хемија пред месец-два и доби осмица! Осмица за неа беше доказ дека е Лавоазје.
И од комплетна аверзија кон хемија, со мајндсетот дека хемија не ја бива, жената стигна до тоа да се окуражи, да фати да учи и да чита. И сега хемијата ѝ е забавна. И ова искуство сум го имал со многу ученици.
Така што, не. Ако некој сака да научи филозофија или било што, нема потреба да почне со Феноменологијата на Хегел. Тоа е непотребен его трип и елитизам од епски размери. Ниту пак даскалот треба да го стави на тест со решавање комплицирани задачи од исказна логика. Муабетот: „Кој не може изворно да прочита и да навлезе у длабините на најзаебаниот филозофски дискурс, не го бива" е еден толку лош елитизам, што само ги кочи луѓето да развијат интрес за некоја тема, додека елитистите си го чуваат знаењето у нивните кругови, со цел да се осеќаат супериорно.
Арен даскал, ќе им објасни на лаици за темата со речник for dummies. Ќе им го направи интересно, со балончиња, со интересни клипчиња, симплифицирано колку што може (до нередуктибилна комплексност бидејќи се губи информација како што спомна Ставрогин). Кога ќе им разбуди интерес, тогаш тие самите ќе сакаат да научат троа поќе и ќе фатат да навлегуваат во длабочините на матетијата. Некои нема да сакаат да бидат експерти, ќе сакаат да имаат општ увид и разбирање на материјата. И тоа е океј. Некои ќе навлезат повеќе, па тогаш даскалот ќе ги води низ лавиринтите на сета комплексност, на најниско ниво на апстракција.
Некои работи не може да се објаснат едноставно, но сите комплексни работи се темелат на поедноставни принципи кои доведуваат до емергенција на комплексните нешта.
Тешко е да му објасниш некому како делува 25XNBOMe на 5HT2ab рецептори ако не знае што е атом, молекула, органска хемија, неврон, рецептор-невротрансмитер клуч брава, натриум калиумови пумпи итн.
Но ако секое од тие го разглобиш на поситни проблеми и полека му ги разјасниш некому, тогаш наеднаш ќе му стане лесно да разбере како делува 25XNBOMe на 5HT2ab рецептори. И ќе му изглеа лесно. И некој што не ги знае овие работи, ќе се чуди како овој другиов разбира. Другиов ќе мисли дека отсекогаш му идело лесно (consistency bias). Првиов ќе мисли дека е глуп, вториов ќе мисли оти го бива за неврофармакологија.
Давам часови физика, математика и хемија можеби 10 години. Ја, од лично искуство, сум немал еден ученик кој не совладал материја, само бидејќи почнувам со јаболки и портокали.
Колегиве што се жалат дека учениците не им сфаќаат ништо, идат со пристапот: „Ако сакаш да ја најдеш стандардната девијација за одреден примерок, тоа се прави со формулата..." Каде, бе? Зборуеш со 18 годишно дете што не знае што е варијабла и што е девијација... Не знае што е аритметичка средина. Не го разбира концептот интуитивно. Луѓето, соочени со термини што не ги разбираат, автоматски реагираат со оттргнување на вниманието... Не го сфаќаат и им станува досадно. Па развиваат аверзија и после мислат оти не ги бива.
Така што, овој долг есеј е нешто што го имам на ум долго време, а гледам дека многумина ја имаат оваа позиција околу многу академски теми.
А не ја бива оти кочи прогрес.
Ќе почнам со едно искуство (како сите добри оратори што ги сака публиката).
Секој модел има нивоа на апстракција со различен степен на комплексност. Имам една тетка што запиша вишо лаборантство на Медицински факултет. Пустата е лаборант 30 год., ама за да стане шеф на лабораторија и да ѝ дадат троа сто евра повеќе, мора да има поголема ука. И таа ниту знае хемија, ниту е самоуверена дека ја бива за хемија. Сакаше да ги научи задачите напамет и да положи, а јас сакав да ја убедам дека може да научи ако не се плаши од комплексноста на цела материја.
Па фатив, како Сал Кан, да ѝ објаснувам со портокали и јаболки модел на атом. Вртев со прстот околу портокалот, цртав јадро и електрони како топчиња, боровиот модел за dummies. Полека, полека, интуитивно сфати жената. Па ѝ објаснував како маса на атом е истото како кога се мери на вага за да види колку е тешка, само во помали величини. И така, најсимплифицирано ги сфати основните концепти. Па учевме дропки, пак со јаболка и портокали. Па густина, Авогадров број, интересни факти за хемијата за да ја заинтересира - да не ја гледа хемијата како сувопарни формули што ја плашат, ја прават да се осеќа глупа и ѝ се досадни. Успеа да реши една задача. Ѝ светнаа очињата, се охрабри дека ако сака, може да научи. Успеа сама да реши задача (многу проста, но за неа квантна физика)! После реши десет такви исти, додека не се извежба. Па отидовме на покомплицирано. Па го џвакавме... И така, клај клај... Полагаше хемија пред месец-два и доби осмица! Осмица за неа беше доказ дека е Лавоазје.
И од комплетна аверзија кон хемија, со мајндсетот дека хемија не ја бива, жената стигна до тоа да се окуражи, да фати да учи и да чита. И сега хемијата ѝ е забавна. И ова искуство сум го имал со многу ученици.
Така што, не. Ако некој сака да научи филозофија или било што, нема потреба да почне со Феноменологијата на Хегел. Тоа е непотребен его трип и елитизам од епски размери. Ниту пак даскалот треба да го стави на тест со решавање комплицирани задачи од исказна логика. Муабетот: „Кој не може изворно да прочита и да навлезе у длабините на најзаебаниот филозофски дискурс, не го бива" е еден толку лош елитизам, што само ги кочи луѓето да развијат интрес за некоја тема, додека елитистите си го чуваат знаењето у нивните кругови, со цел да се осеќаат супериорно.
Арен даскал, ќе им објасни на лаици за темата со речник for dummies. Ќе им го направи интересно, со балончиња, со интересни клипчиња, симплифицирано колку што може (до нередуктибилна комплексност бидејќи се губи информација како што спомна Ставрогин). Кога ќе им разбуди интерес, тогаш тие самите ќе сакаат да научат троа поќе и ќе фатат да навлегуваат во длабочините на матетијата. Некои нема да сакаат да бидат експерти, ќе сакаат да имаат општ увид и разбирање на материјата. И тоа е океј. Некои ќе навлезат повеќе, па тогаш даскалот ќе ги води низ лавиринтите на сета комплексност, на најниско ниво на апстракција.
Некои работи не може да се објаснат едноставно, но сите комплексни работи се темелат на поедноставни принципи кои доведуваат до емергенција на комплексните нешта.
Тешко е да му објасниш некому како делува 25XNBOMe на 5HT2ab рецептори ако не знае што е атом, молекула, органска хемија, неврон, рецептор-невротрансмитер клуч брава, натриум калиумови пумпи итн.
Но ако секое од тие го разглобиш на поситни проблеми и полека му ги разјасниш некому, тогаш наеднаш ќе му стане лесно да разбере како делува 25XNBOMe на 5HT2ab рецептори. И ќе му изглеа лесно. И некој што не ги знае овие работи, ќе се чуди како овој другиов разбира. Другиов ќе мисли дека отсекогаш му идело лесно (consistency bias). Првиов ќе мисли дека е глуп, вториов ќе мисли оти го бива за неврофармакологија.
Давам часови физика, математика и хемија можеби 10 години. Ја, од лично искуство, сум немал еден ученик кој не совладал материја, само бидејќи почнувам со јаболки и портокали.
Колегиве што се жалат дека учениците не им сфаќаат ништо, идат со пристапот: „Ако сакаш да ја најдеш стандардната девијација за одреден примерок, тоа се прави со формулата..." Каде, бе? Зборуеш со 18 годишно дете што не знае што е варијабла и што е девијација... Не знае што е аритметичка средина. Не го разбира концептот интуитивно. Луѓето, соочени со термини што не ги разбираат, автоматски реагираат со оттргнување на вниманието... Не го сфаќаат и им станува досадно. Па развиваат аверзија и после мислат оти не ги бива.
Така што, овој долг есеј е нешто што го имам на ум долго време, а гледам дека многумина ја имаат оваа позиција околу многу академски теми.
А не ја бива оти кочи прогрес.
Последно уредено: