хммм..не ми е јасно зошто ги окривуваш трговците , кога купувачите се клучните кретени??? што не купиле кога цената била ниска т.е. пред празникот???
Тезгаџииве си ја имаат класичната логика на микро пазар...не гледаат подалеку од носот.
Тоа само кажува едно: малите економии можат да функционираат само како плански. Поимот ПЛАН во денешно тотално компјутеризирано време не е исто со она што си замислувале наивно комесарите на Ленин, така да не треба да се меша со таквите промашаи...Реално и глобалниот систем работи плански, но без да го интересира како се одразува тоа на оние на кои им ја крои капата. Го интересира само неговиот профит т.е. добробит. Другото влегува во трошок кој треба да се минимализира.
Затоа што немам намера вината да си ја префрлам на себе како потрошувач.
Мене како потрошувач прв и последен интерес ми е цената на производот (под претпоставка дека квалитетот е сличен кај повеќе понудувачи). Цени на производи варираат и во светот поради разни причини, но во никој случај не се зголемуваат за 200% преку ноќ, само 7 дена во годината со цел брзо и лесно збогатување. Нормално дека не го постигнуваат тоа, ама се трудат барем. Истото тоа во нормална пазарна економија би било погубно за понудувачот.
Тоа со пазарџиите е само најпрост пример. Ако разгледаме и други примери, како мобилни телефони, лаптопи, цена на телефонски разговори, сооднос цена/квалитет на понудени услуги, тогаш Македонија е доста скапа земја за живот.
Мобилен телефон да купиш во Македонија, од некој од провајдерите, дури и со 2-3 илјади попуст на цената за продолжување на договор (и тоа телефон кој ќе биди кодиран), е за неколку илјади денари поскап отколку истиот преку Амазон да се порача во Германија, со боја по избор (а не во салонот да ти речат: извини ама само црн има) и некодиран. Лаптопите такоџе се со неколку илјади поскапи, со застарени конфигурации или без оперативен систем... исто и за телевизори, хај-фај уреди итн.
На крај пак мислам дека сето се сведува на тоа: микро пазар. Премал број на потрошувачи со многу ниска куповна моќ. Долевање масло на огнот е и тоа што нема никаква заштита на потрошувачите, нема инспекции, контрола на производите, стандарди нема никакви. Сето тоа доведува до тоа трговците да ја злоупотребуваат состојбата до максимум.
Сигурен сум оти мнозинството од форумов имаме искуство со купени производи кои што требало да се вратат или заменат, или пак дефектни за време на гарантен рок, па еден куп проблеми околу гаранцијата, продавачите на секој начин се обидуваат да заобиколат за да не овозможат поправка или замена на нивни трошок. Доверба се нема никаква во фирмите. За разлика пак, во Германија имаш законско право од минимум 14 дена (повеќето и до 30 дена нудат) да го вратиш производот без никакво објаснување. Не мора да е дефектен, едноставно не ти се бендисува и го враќаш, парите ти се враќаат на сметка. Било гардероба, мобилен телефон, лаптоп, телевизор... било што.
Сите овие детаљи ко ќе се сумираат, го прават искуството како потрошувач добро, има конкуренција, натпревар и со самото тоа и битка за цени.
Мое мислење е дека во многу подобра ситуација би дошла Македонија доколку се отворат границите, безцаринска трговија се воведи (барем на Балканот во почеток ако не пошироко), онлајн-шопингот стани широко достапен (Амазон пример да влези на пазарот), брза и сигурна достава... Само онлајн шопингот ако се подобри и прошири ќе придонеси за голема конкуренција и битка за подобри цени и квалитет, ама тоа ко шо пишав треба да биди пропратено со сигурна и брза достава.